Kvinnor och idrott, fortsättningen

Att det inte blivit någon elitidrottare av mig är av den enkla anledningen att jag lessnar fort. Detta trots att jag är ganska bra på de allra flesta sporter.

Min uppfattning är att många tjejer "lider" av det problemet, de satsar inte tillräckligt - särskilt inte under tonåren.
Jag har varit damfotbollstränare i nästan fyra år och av totalt ett 50-tal tjejer var det mindre än tio som var med och tränade regelbundet under alla fyra åren. Och svåra att motivera är de också!
Till ett herrlag säger man bara "spring fyra varv runt fotbollsplanen så fort ni kan", gör man det i damlaget kommer hälften tvärvägra, en fjärdedel ifrågasätta och en fjärdedel kommer börja springa i lugnt tempo. Man måste förklara med all önskvärd tydlighet varför man nu ska springa en massa och att det kommer att bli jobbigt och varför det är jobbigt. Det är intressant, minst sagt.

Däremot finns det många som skyller på att de inte tittar på damidrott pga den låga kvalitén på idrotten. De flesta av dem är fulla med skit, för att uttrycka sig lite brittiskt. Om den sportsliga kvalitén var avgörande i valet av idrott att titta på skulle ingen titta på t.ex. Allsvenskan, eller för den delen Superettan - eller Hockeyallsvenskan. Och de har rätt många tittare.

fast det ingår inte i ridsport....ridsport är hoppning, dressyr eller fälttävlan..:tummenupp

Antalet aktiva tävlande är inte direkt avgörande för om det visas på tv, antalet tittar är betydligt mer intressant där. Skidskytte har varit en av Sveriges största tv-sporter men de har endast runt 550 aktiva (att jämföra med fotboll som räknar sina i hundratusental bara i Sverige).

Men laga mat fanns inte med på listan över saker vi är bra på.

Nej laga mat är väldigt ovanligt att tjejer är bra på. Om det är för att ni inte är intresserade av att mat ska vara bra eller att ni inte kan kombinera och lyfta smaker låter jag förbli osagt.

Finns en anledning att det är väldigt vanligt att män lagar mat på helgerna och ni slänger ihop lite korv och makaroner på vardagarna.

Tre plus på Pelle ja. Visste väl att jag skulle lyckas röka ut några råttor från kloakerna. :zpy

Låter som du e lite avis :arsele

Nu är jag förvisso ingen kvinnosakskvinna, och lägger således ingen större vikt i vad som skrivs här.
Men luktar det inte lite neandertalare när grabbar sitter och ryggdunkar varandra med uttalanden som "om man kunde tävla i shopping, skitsnack, smink and what not så skulle kärringarna vinna... höhöhö brööööl *dunka sig på bröstet*"?

Dock tror jag att jag kom på en sak kvinnorna är bättre än oss på. Lr jag har inte vågat testa om en kille är bättre. Henrik kanske kan svara på de :rofl

Last edited:
Jag kan ha tokfel men tävlade inte herrar och damer tillsammans i pilbågsskytte för länge sedan, men att det blev olika klasser när folk tröttnade på att inga herrar kom på prispallen?
Hittade inget som styrkte mitt påstående så ant har jag tokfel.
För diskussionen i övrigt så tror jag att testosteron spelar en väldigt stor roll.

Låter som du e lite avis :arsele

Dock tror jag att jag kom på en sak kvinnorna är bättre än oss på. Lr jag har inte vågat testa om en kille är bättre. Henrik kanske kan svara på de :rofl

Du kan ju redan svaret på din egna fråga, så skriv det själv :tungan

Nej laga mat är väldigt ovanligt att tjejer är bra på. Om det är för att ni inte är intresserade av att mat ska vara bra eller att ni inte kan kombinera och lyfta smaker låter jag förbli osagt.

Finns en anledning att det är väldigt vanligt att män lagar mat på helgerna och ni slänger ihop lite korv och makaroner på vardagarna.

:rofl Väldigt vanligt? Korv och makaroner?

Var har du hittat den statistiken? Eller du gjorde som så många andra gör här? Bara hittade på?:fyllisar

"<slapper> Börje, hur många stygn har du fått sy i din karriär?
<Börje Salming> Till barnen på Hockeyskolan i Kiruna säger jag 700-800
men det är väl 500-600.
<RakaPuckar> Hur många stygn har du sytt i ansiktet?
<Börje Salming> Det mesta är i ansiktet."

http://www.passagen.se/cafe/chat/kandis/arkiv/salming/salming.shtml

:fakta
Även om det nu skulle visa sig bara vara 100stygn skulle det vara rätt mycket ändå.

Hans första 80 var väl i knatteligan, då..? :D

Däremot finns det många som skyller på att de inte tittar på damidrott pga den låga kvalitén på idrotten. De flesta av dem är fulla med skit, för att uttrycka sig lite brittiskt. Om den sportsliga kvalitén var avgörande i valet av idrott att titta på skulle ingen titta på t.ex. Allsvenskan, eller för den delen Superettan - eller Hockeyallsvenskan. Och de har rätt många tittare.

I brist på annat skulle jag säga. Har du att välja på o se säg AIK mot Kalmar i allsvenska eller Barcelona mot Real vad skulle majoriteten titta på då tro?

Tyvärr så är svensk fotboll dålig men svensk damfotbollsligan ska ju tydligen vara en av de bästa i världen och ändå skulle de förlora mot p16 från Åstorp FF. Och att några av världens bästa damfotbollspelare åket på stryk mot knattar är bara pinsamt.

Däremot finns det många som skyller på att de inte tittar på damidrott pga den låga kvalitén på idrotten. De flesta av dem är fulla med skit, för att uttrycka sig lite brittiskt. Om den sportsliga kvalitén var avgörande i valet av idrott att titta på skulle ingen titta på t.ex. Allsvenskan, eller för den delen Superettan - eller Hockeyallsvenskan. Och de har rätt många tittare..

i den skaran kan jag ställa mig.. :banana

Min sambo som är totalt!! ointresserad av idrott blev till o med irriterad när damlandslaget spelade fotboll för något år sedan.. Som det jääädra tramset landslagets alla backar höll på med för några år sedan- så fort de fick bollen spelade dom den över sidlinjen, oavsett om det var en motståndare i närheten eller inte :rolleyes:

Bälinges damlag fick stryk av ett p16 lag från uppsala då de spelade i allsvenskan- två siffrigt:rolleyes: Att då bälinge ska möta något annat lag på bästa sändningstid (lördagar mitt på dagen) i TV4 ett par dagar senare känns "fel"..

Kvotering!?

iofs mest fotboll och hockey som man stör sig mest på den dåliga kvalitén.. De mesta andra sporter funkar.

Jag är gift, så det är redan över.
Du har våra fulla sympatier. I och för sig slipper du ju ligga och kan göra vettiga saker i stället.

Nu är jag förvisso ingen kvinnosakskvinna, och lägger således ingen större vikt i vad som skrivs här.
Men luktar det inte lite neandertalare när grabbar sitter och ryggdunkar varandra med uttalanden som "om man kunde tävla i shopping, skitsnack, smink and what not så skulle kärringarna vinna... höhöhö brööööl *dunka sig på bröstet*"?
Vissa saker är ni faktiskt överlägsna i. Jag vet exempelvis att du är en mästare på att klota i gåfart när grannarna ser på.

Last edited:
I brist på annat skulle jag säga. Har du att välja på o se säg AIK mot Kalmar i allsvenska eller Barcelona mot Real vad skulle majoriteten titta på då tro?

Tyvärr så är svensk fotboll dålig men svensk damfotbollsligan ska ju tydligen vara en av de bästa i världen och ändå skulle de förlora mot p16 från Åstorp FF. Och att några av världens bästa damfotbollspelare åket på stryk mot knattar är bara pinsamt.
Jag minns när jag var 14 eller 15 år och mitt lag spelade träningsmatch mot klubbens damlag. Damlaget spelade vid tillfället i division två. Vi vann med obekvämt många mål... :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg