Kvinnor och bilkörning...

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Erfarenheter i mitt fall, skulle kunna sitta i en timme och dra dumma grejer killar har gjort som jag har sett genom åren. Inte minst de 7 åren jag körde yrkesmässigt och såg många olyckor.

Då menar jag snarare sjukt dumma grejer killar har gjort. Som en kollega som skulle springa på dass skitnödig, glömde att lägga automaten i P, bilen börjar rulla så han springer framför bilen och skall hålla fast den och blir överkörd av sin egen bil. Lyckligtvis bara blåmärken.

Eller killen som körde ner bilen i ett krondike så det var 2 dm vatten över pedalerna. När man pratade med han så skyllde han på att någon har flyttat infarten...

Kan hålla på länge, men det är fan inte många tjejer i dom historierna.

Om tjejer nu var så sopiga på att köra, varför har dom då billigare försäkringar?

Hela diskussionen är ju rätt så pinsam. Dåliga förare är dåliga förare, finns bland båda könen.

Allt beror naturligtvis på hur man klassificerar en bra förare. Om man tycker att köra laglydigt är en bra förare så håller jag nog med dig om att kvinnor kör bättre.

Personligen uppskattar jag förare som kan hantera sitt fordon, häva en sladd bra tex. Likaså de som kan hålla ett bra tempo, ge fanken i att skapa onödiga tillkrånglade situationer, parkera snabbt så övrig trafik kan komma fram och starta snabbt när trafikljuset slår om till grönt. Sen vad försäkringsbolagets statistik säger eller vad föraren har för kön ger jag fullständigt f-n i.

:blah

Jag kör för jävla bra!:yoparty:D Men jag är alltid lika nervös när jag ska åka med en tjejpolare:skrämd Varför? För av dom jag åkt med kör tjejerna sämre än killarna helt enkelt:gnissla

fulh66943oxgiuuj4g.gif

Det skall gå snabbt och säkert!

Retas lite... ;)

Det var det både jag och forskaren försökte få fram.

KVINNOR ÄR SÄMRE FÖRARE MEN MÄN TAR STÖRRE/OFTARE RISKER DÄRFÖR SÄGER STATISTIKEN HELT RIKTIGT ATT MÄN KROCKAR OFTARE FÖR DET GÖR DOM.

Sen hur mycket oftare, det beror på vems statistik man läser, jag föredrar den där det redovisas per personkilometer, eftersom kvinnor kör mycket mindre i snitt.

Exaktemente!
Men det vill de inte höra talas om!
Personkilometer är da shit som jämförelsetal - för om en karl har kört fyra varv runt jorden och krockat en gång på den sträckan, hade en kvinna krockat (minst) 100 ggr på samma sträcka.
Ergo: män står oxå för den absoluta merparten av trafikarbetet.
Därav oxå fler olyckor i rena antal räknat. Slår man dock ut det per personkilometer så bör det vara jämnt.
Kanske. ;)

*och nu: retmode on!* :D

Sen att fruntimmer normalt sett * inte kan MANÖVRERA fordon, i långsamma eller precisionsässiga situationer såsom parkering och backning (nåt blir bara så fel - jämt dessutom!) är det väl ingen som tvivlar på?
Se bara filmen i min länk där alfa-föraren tillslut går ut och parkerar åt tjejen!
Zez it all - och filmen är rätt signifikativ för kvinnlig rattvridarkonst när den är som sämst.

Och: Minsta stressfaktor (d.v.s en man i högersätet som ger tips :D eller liknande, typ folk som tutar irriterat runtomkring, eller rea-skyltar på IKEA, eller en sminkspegel, ller skrikande barn som MÅSTE matas medan man kör, och en krock eller annan katastrof är ett faktum!)

*retmode off* :D

:hihi *duckar*

Kul att läsa allas åsikter i denna tråd! :tummenupp

Fotnot:
*one-hit-wonders som Michele Moutoun, eller Tina Thörner räknas inte, då de får ses som anomalier, och knappast såsom "vanligen förekommande" eller representativa kvinnliga bilförare. :blah

Inlägget var mest för att retas lite med dig Dunderhonung...;) :P

Last edited:
Min fru kan inte backa och vet om det. Nu kör hon mer (egen bil) och hon blir bättre på att köra bil. Killar provar dumma grejer och lär sej oftast. Tjejer provar 8 gånger och lyckas till slut.....man frågar: så hur gjorde du ? Tjejens svar: Det vet jag inte!!!! Det bara löste sej.

Min hustru kör bättre än mig.
Men:
När min syster tog körkort så renoverade min bror en "Bagge" och stylade om den en smula "Cal-looker".
Något bredare fälgar, sänkt, svarta lister och kromgul lack.
Mycket snygg.
Motorn (2,0 bussmotor) blev inte klar i tid.
Hon fick köra med 1300an så länge.
När motorn var klar ville hon inte byta sin slutkörda 1300 mot en lätt vässad tvålitare.
"OK.
Men:
Se till att kolla olja varje gång du tankar och se till att ha ordentliga vinterdäck när det är halt".
"Jajamen!"
Detta tolkade hon som: "Om oljelampan lyser, så måste man fylla på olja nästa gång man tankar".
Motorn höll.
Första vintern totalkvaddade hon bilen emedan de fulldubbade Gislaved frost däcken på originalfälgar (som brorsan skickade med) var fulare än Fuchsfälgarna med slitna Pirelli däck, och därför aldrig monterades.

I mitt senaste förhållande var det nog 50/50 vem som körde, båda gillade att köra bil, och båda körde ungefär lika mycket för fort.

Nu får jag aldrig köra då sonen övningskör så fort vi ska någonstans.

Jag måste testa att åka med din son någon dag han verkar ha ärvt en trevlig inställning till bilkörning från sin fader. Med all nyfallen snö i Umeå tom en skåning sugen på att flytta snövallar medelst plåt......

Jag måste testa att åka med din son någon dag han verkar ha ärvt en trevlig inställning till bilkörning från sin fader. Med all nyfallen snö i Umeå tom en skåning sugen på att flytta snövallar medelst plåt......

Du kan få åka isbana med honom, antingen i hans Granada A-traktor (som på isen går som en vanlig bil) eller Saab 900 isbil med riktiga däck, han ägnade hela helgen åt att flytta snövallar.
(delvis flyttade han snö på gården hemma, det kom ju som bekant några dm)

Annars får du väl skaffa däck till GasGasen och köra ifrån dom!

Detta tolkade hon som: "Om oljelampan lyser, så måste man fylla på olja nästa gång man tankar".
Motorn höll.

Din syster gjorde en bättre tolkning än min bror gjorde. När oljelampan började lysa i hans bil tolkade han det som att det blivit glapp i elsystemet.
Motorn höll inte.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back