Kvinnor och bilkörning...

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Eller som jag alltid har hävdat..."en herrelös bil, en kvinna bakom ratten"!

:hihi :ducka

Om jag minns rätt så är det en avfart längre bort, vilket gör att det korrekta sättet är att köra i en särskild fil mot trafiken ett par hundra meter.

??? Seriöst??
Ser ju knappast säkert ut att göra en sådan sväng, dessutom det faktum att han stannar lastbilen mitt i avfarten och för att sedan backa!!!
Kan ju knappast vara menat att det ska gå till så.

??? Seriöst??
Ser ju knappast säkert ut att göra en sådan sväng, dessutom det faktum att han stannar lastbilen mitt i avfarten och för att sedan backa!!!
Kan ju knappast vara menat att det ska gå till så.
Men mycket här i världen är jävligt skruvat. Här i Skeltuna byggdes rondeller efter noga uträknade datoranimeringar, tyvärr var det bara bilar inprogrammerade.

Sen så har vi en kvinna som bestämmer i kommunens vägnät, som dessutom saknar körkort. :rock

Edit: Alltså, kommunen saknar inte körkortet i fråga, utan kvinnan.:gnissla

Känner massa kvinnor som har körtkort men känner bara 2 som borde få behålla det. Nån nämnde nervositet bakom ratten skapar orolighet i trafiken och jag kan inte instämma mer.
Klockrena filmer! :hihi

Från annat forum:
87betg7.jpg

http://www.funtoosh.com/?dj.php?details=A11~362

Hittade det här också:
20-talets syn på bilkörning och kvinnor
Jag vill först slänga in en brasklapp och säga att jag, personligen, inte tycker det är något fel på kvinnor i trafiken. Förutom när de kör som kärringar.

Citat ur körkortsbok år 1920
"De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.

Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.

Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar."

Last edited:
Hittade det här också:

20-talets syn på bilkörning och kvinnor

Citat ur körkortsbok år 1920
"De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.

Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa sig med annan manöver än att stoppa vagnen.

Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar."

:3freak Tja.. verkar ju som om att de primitiva nedvärderande tankarna om kvinnor och bilkörning från år 1920 inte ändrats...

Edit: Kvinnor fick faktiskt rösträtt i Sverige 1921,
men det var väl bara dumheter det med.

Med tanke på att vänsterpartiet fortfarande existerar så var det väl inte hel lyckat. ;)

Stod i kön på donken i brändåsen med en hästkärring framför mig som skällde som f-n och skulle ha ersättning för att skylten med begränsad höjd satt så att det inte gick att köra ur driven efter den och hennes takventil på hästkärran blev mosad när hon fortsatte ändå trots hon visste det var för lågt,säger det mesta tycker jag.

Henrik

:3freak Tja.. verkar ju som om att de primitiva nedvärderande tankarna om kvinnor och bilkörning från år 1920 inte ändrats...

Om du chillar lite och inte hugger på så här enkla provokationer så blir livet genast mycket lättare att leva.

Någon trafiksäkerhetsforskare gick ut med sina resultat att kvinnor var betydligt sämre på att köra, men att det mer än väl uppvägdes av att killar/män oftare kör över sin förmåga. (han fick senare ta tillbaka det offentligt, men enligt uppgift så har han INTE ändrat slutsatsen i rapporten)

Han hade i sin studie gett eleverna massor med prov, backa runt hörn, parkering i ruta, bromsprov, undanmanövrar och halkkörning, och killarna var överlägset mycket bättre.

Men det spelar liksom ingen roll när dom kör dubbelt så fort och provocerar fram sladdar som dom bara till 95% klarar att häva, tjejern kanske bara kan häva 50% av sladdarna, men åas sladdar dom en gång vart fjärde år istället för fyra gånger på 5km i tät stadstrafik när det nyss har snöat.

Jag har nog sladdat mellan 50 och 100 gånger i dag, och klarat alla, hur många sladdar har du hävt i dag?
(jag klarar nog också bara 95%, men i dag har det gått bra)

Jag har nog sladdat mellan 50 och 100 gånger i dag, och klarat alla, hur många sladdar har du hävt i dag?
(jag klarar nog också bara 95%, men i dag har det gått bra)

Själv var jag nästan på den 95 sladden igår, och jag hade tur. Visade sig att den trevliga snön på skogsvägen blev till ren blank is. Men lyckades iaf hålla mig från diken och träd, även fast bilfan stod pararellt längs vägen!

Män... :Bugar

:tungan

Själv var jag nästan på den 95 sladden igår, och jag hade tur. Visade sig att den trevliga snön på skogsvägen blev till ren blank is. Men lyckades iaf hålla mig från diken och träd, även fast bilfan stod pararellt längs vägen!

Män... :Bugar

:tungan

Jag har väl flyttat lite snövall med bakskärmen om jag ska vara ärlig, det kanske inte var meningen, men det är sånt jag räknar med.

Män, precis som pojkar, men med dyrare och farligare leksaker!

Om du chillar lite och inte hugger på så här enkla provokationer så blir livet genast mycket lättare att leva.
Brukar vanligtvis inte bli provocerad av sådant löst snack, men det är SÅ tjatigt att ständigt få höra detta malande, att man till slut bli matt av detta pågående skitsnack om tjejer och att dessa påståenden lanseras som sanningar..

Men jag som tjej vet väl inte bättre och ska nog därför säkrast aldrig mer igen sätta mej i en bil eller på en hoj för den delen heller,
det kan ju bara sluta i elände och olycka pga av den enkla anledningen att jag inte är utrustad med en k*k mellan benen...

intressant hur statistiken säger annorlunda..

Det finns dåliga förare av båda könen, men det är ALLTID kvinnorna i denna kategori som framhålles, inte männen :confused:

Ta det nu lugnt allihopa i trafiken och kör försiktigt i vinterslasket :) :tummenupp

Brukar vanligtvis inte bli provocerad av sådant löst snack, men det är SÅ tjatigt att ständigt få höra detta malande, att man till slut bli matt av detta pågående skitsnack om tjejer och att dessa påståenden lanseras som sanningar..

Men jag som tjej vet väl inte bättre och ska nog därför säkrast aldrig mer igen sätta mej i en bil eller på en hoj för den delen heller,
det kan ju bara sluta i elände och olycka pga av den enkla anledningen att jag inte är utrustad med en k*k mellan benen...

Det finns dåliga förare av båda könen, men det är ALLTID kvinnorna i denna kategori som framhålles, inte männen :confused:

Ta det nu lugnt allihopa i trafiken och kör försiktigt i vinterslasket :) :tummenupp

Men det beror ju på att pojkar är pojkar,man förväntar sig lite knäckta ägg när dom håller på,pappas flicka däremot fiser ju inte ens så när något väl händer uppmärksammas det lite mer(+ att nästan alla tjejer hugger som hungriga abborrar en sensommardag ;) )

Henrik

Det var det både jag och forskaren försökte få fram.

KVINNOR ÄR SÄMRE FÖRARE MEN MÄN TAR STÖRRE/OFTARE RISKER DÄRFÖR SÄGER STATISTIKEN HELT RIKTIGT ATT MÄN KROCKAR OFTARE FÖR DET GÖR DOM.

Sen hur mycket oftare, det beror på vems statistik man läser, jag föredrar den där det redovisas per personkilometer, eftersom kvinnor kör mycket mindre i snitt.

I 9 av 10 familjer/förhållanden kör mannen medans kvinnan sitter bredvid.

Då blir män inblandade i fler % olycker? :tummenupp

Själv har jag varken bil eller b-kort så är inte inblandad i statistiken :tungan

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back