Kvinnor och bilkörning...

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
I 9 av 10 familjer/förhållanden kör mannen medans kvinnan sitter bredvid.

Då blir män inblandade i fler % olycker? :tummenupp

Själv har jag varken bil eller b-kort så är inte inblandad i statistiken :tungan

I mitt senaste förhållande var det nog 50/50 vem som körde, båda gillade att köra bil, och båda körde ungefär lika mycket för fort.

Nu får jag aldrig köra då sonen övningskör så fort vi ska någonstans.

Kvinnor kör bättre än höns ?

Fasen hade du samma körkortsprogram som mig när jag tog körkort, på körskolan hade någon hackat datorerna med datorquizen och efter var tredje fråga dök en prompt upp med meddelanet "kvinnor kör bättre än höns" så var man tvungen att klicka på en ja-knapp för att komma vidare :rofl

Men precis, om en tjej hade sladdat lika mycket som en kille så hade hon nog också tillslut klarat 95% av sladdarna :D

Om du chillar lite och inte hugger på så här enkla provokationer så blir livet genast mycket lättare att leva.

Någon trafiksäkerhetsforskare gick ut med sina resultat att kvinnor var betydligt sämre på att köra, men att det mer än väl uppvägdes av att killar/män oftare kör över sin förmåga. (han fick senare ta tillbaka det offentligt, men enligt uppgift så har han INTE ändrat slutsatsen i rapporten)

Han hade i sin studie gett eleverna massor med prov, backa runt hörn, parkering i ruta, bromsprov, undanmanövrar och halkkörning, och killarna var överlägset mycket bättre.

Men det spelar liksom ingen roll när dom kör dubbelt så fort och provocerar fram sladdar som dom bara till 95% klarar att häva, tjejern kanske bara kan häva 50% av sladdarna, men åas sladdar dom en gång vart fjärde år istället för fyra gånger på 5km i tät stadstrafik när det nyss har snöat.

Jag har nog sladdat mellan 50 och 100 gånger i dag, och klarat alla, hur många sladdar har du hävt i dag?
(jag klarar nog också bara 95%, men i dag har det gått bra)

Last edited:
Fasen hade du samma körkortsprogram som mig när jag tog körkort, på körskolan hade någon hackat datorerna med datorquizen och efter var tredje fråga dök en prompt upp med meddelanet "kvinnor kör bättre än höns" så var man tvungen att klicka på en ja-knapp för att komma vidare :rofl

Men precis, om en tjej hade sladdat lika mycket som en kille så hade hon nog också tillslut klarat 95% av sladdarna :D

:hihi

Som jag ser det är det en fråga om att erfarenheten är olika.
Lika många körtimmar, så ser du inga skillnader. Sen är det känt att yngre killar tar mycket risker.

Rätt så pinsamt att killar ventilerar sådana här fördomar offentligt 2009...

Jag tror att tjejer överlag kör dåligt för att helt enkelt är osäkra/mesiga.
Jag har nog inte en enda tjejkompis som jag känner att det är tryggt att åka med, men å andra sidan har jag inte så många killkompisar som känns helt reko att åka med heller. Tjejerna mesar och killarna tror de är bäst, helt enkelt.
Min ena tjejkompis ska jag definitivt anmäla till Sveriges värsta bilförare nästa år iaf. När hon ska fickparkera tycker hon att det är dags att köra fram/bak när hon har träffat den andra bilen, det är hennes riktmärke. När hon kör på påfarten till motorvägen kollar hon bra på när den tar slut, hon har ingen aning om ifall det ligger någon i innerfilen på motorvägen eller ej. Hon backar på varvstoppet och vet inte vad varvräknaren är till för. :gnissla
En tjej i min klass (yrkesförarutbildning, håller på att ta lastbilskort) kan inte ens hålla sig i sin egen fil med personbilen, och det går ju inte direkt bättre med lastbilen. Hon kör över refuger, upp på trottoarkanter och korsar linjer hej vilt. Hon växlade UPP i en brant uppförsbacke, fick motorstopp, skulle starta igen och hittade inte dragläget, så då blev det motorstopp igen. Då gav hon upp, släppte broms och ratt, och bilen låg ju i friläge så vi rullade ju baklänges någon meter ut mot vägen innan läraren fick tag i parkeringsbromsen. Dessutom rör hon runt i växellådan som om det var en gryta som stod på kok, får sällan i fyran och hinner nästan stanna innan den väl är i, och då orkar bilen inte och dör. Så då ska hon börja om med det där "problemet" med dragläget igen. Hon fick sitt c-kort, vilket är sjukt skrämmande. Det värsta med henne är att hin tycker själv att hon kör fruktansvärt bra, mycket bättre än alla andra. :huvet :död

Jag har nog inte en enda tjejkompis som jag känner att det är tryggt att åka med, men å andra sidan har jag inte så många killkompisar som känns helt reko att åka med heller. Tjejerna mesar och killarna tror de är bäst, helt enkelt.
Min ena tjejkompis ska jag definitivt anmäla till Sveriges värsta bilförare nästa år iaf. När hon ska fickparkera tycker hon att det är dags att köra fram/bak när hon har träffat den andra bilen, det är hennes riktmärke. När hon kör på påfarten till motorvägen kollar hon bra på när den tar slut, hon har ingen aning om ifall det ligger någon i innerfilen på motorvägen eller ej. Hon backar på varvstoppet och vet inte vad varvräknaren är till för. :gnissla
En tjej i min klass (yrkesförarutbildning, håller på att ta lastbilskort) kan inte ens hålla sig i sin egen fil med personbilen, och det går ju inte direkt bättre med lastbilen. Hon kör över refuger, upp på trottoarkanter och korsar linjer hej vilt. Hon växlade UPP i en brant uppförsbacke, fick motorstopp, skulle starta igen och hittade inte dragläget, så då blev det motorstopp igen. Då gav hon upp, släppte broms och ratt, och bilen låg ju i friläge så vi rullade ju baklänges någon meter ut mot vägen innan läraren fick tag i parkeringsbromsen. Dessutom rör hon runt i växellådan som om det var en gryta som stod på kok, får sällan i fyran och hinner nästan stanna innan den väl är i, och då orkar bilen inte och dör. Så då ska hon börja om med det där "problemet" med dragläget igen. Hon fick sitt c-kort, vilket är sjukt skrämmande. Det värsta med henne är att hin tycker själv att hon kör fruktansvärt bra, mycket bättre än alla andra. :huvet :död
Ge tösen en Scania.

vi vet ju alla hur hon klarade det C-kortet:tuttar :D

Som jag ser det är det en fråga om att erfarenheten är olika.
Lika många körtimmar, så ser du inga skillnader. Sen är det känt att yngre killar tar mycket risker.

Rätt så pinsamt att killar ventilerar sådana här fördomar offentligt 2009...

Nej för sjutton, låt dom hålla på det är hur bra som helst att kunna göra bort sig då och då och bara kunna säga: "Jamen jag är ju TJEJ" och sen är det inte mer med det.
Skillnad för er killar som måste ha en anledning till allt, det är ju alltid någon annans fel :rolleyes: :arsele

Brukar vanligtvis inte bli provocerad av sådant löst snack, men det är SÅ tjatigt att ständigt få höra detta malande, att man till slut bli matt av detta pågående skitsnack om tjejer och att dessa påståenden lanseras som sanningar..

Men jag som tjej vet väl inte bättre och ska nog därför säkrast aldrig mer igen sätta mej i en bil eller på en hoj för den delen heller,
det kan ju bara sluta i elände och olycka pga av den enkla anledningen att jag inte är utrustad med en k*k mellan benen...

intressant hur statistiken säger annorlunda..

Det finns dåliga förare av båda könen, men det är ALLTID kvinnorna i denna kategori som framhålles, inte männen :confused:

Ta det nu lugnt allihopa i trafiken och kör försiktigt i vinterslasket :) :tummenupp

Texten hittade jag på ett annat forum och tyckte den passade in här i tråden.

Jag personligen tror inte att kvinnor kör sämre. Jag tror att folk som inte är
intresserade av bil/mc-körning kör sämre. Då de tränar mindre, utforskar mindre,
ofta låter andra köra (=får ännu mindre träning). Däremot så stämmer det att
de tar mindre risker med allt vad det innebär. Men det gör också att andra
irriterar sig på dessa människor och tar större risker då de kör om slöhögen
som kör i 70 bara för att det är lite snö på vägen.
Många verkar även tro att deras bil har svängradie som en buss och måste
ta ut svängen för att komma runt, vilket kan innebära att den som passerar
i väggrenen blir nerprejad i diket.

Men tyvärr kan det nog ofta vara så att det är tjejer/kvinnor/tanter som kör
sämre då de inte känner sig riktigt säkra och då lämnar över ratten istället för
att träna på det. Många verkar även tycka att det är läskigt att tvärnita, det
kan jag inte heller förstå mig på, ok med mc där hjul kan låsa sig, men i en bil
händer ju inte ett skit, mer än att man just saktar ner kraftigt.

Fördomar eller erfarenheter?

Erfarenheter i mitt fall, skulle kunna sitta i en timme och dra dumma grejer killar har gjort som jag har sett genom åren. Inte minst de 7 åren jag körde yrkesmässigt och såg många olyckor.

Då menar jag snarare sjukt dumma grejer killar har gjort. Som en kollega som skulle springa på dass skitnödig, glömde att lägga automaten i P, bilen börjar rulla så han springer framför bilen och skall hålla fast den och blir överkörd av sin egen bil. Lyckligtvis bara blåmärken.

Eller killen som körde ner bilen i ett krondike så det var 2 dm vatten över pedalerna. När man pratade med han så skyllde han på att någon har flyttat infarten...

Kan hålla på länge, men det är fan inte många tjejer i dom historierna.

Om tjejer nu var så sopiga på att köra, varför har dom då billigare försäkringar?

Hela diskussionen är ju rätt så pinsam. Dåliga förare är dåliga förare, finns bland båda könen.

SAS vill visa att det är farligare att köra bil en att flyga:

Företaget som ska göra statistiken väljer att räkna olycka per flygd sträcka och finner att flyga är mycket säkrare.

VOLVO vill visa att deras bilar är säkrare än att flyga:

samma företag gör statistiken men väljer nu att jämföra antal olyckor per antal resor/avgångar och finner att det är mycket säkrare att åka bil.

Statistik kan vara jävligt objektivt, klart som fan brudar krockar mer än män

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back