Kvinna dog idag, hon körde med slitna sommardäck...

Är ju lagbrott att köra så precis som att köra full eller för fort.Finns nog rätt många på sporthoj som kör för fort

Nej på blankis hjälper det inte alltid med ABS heller. Men du nämnde att du skulle koppla ur ABSen om det inte vore för att TCn också blev urkopplad då (om jag inte missupfattar vad du skrev). Du kör väl inte enbart på så pass halt underlag att ABSens kanske enda svaghet blir ett allvarligt problem?

Du kanske vill låna min 32 år gamla Merca och testa hur det är att köra lite vardagstrafik i vinterföre utan ABS :hihi
Jag lovar, det kan bli rätt så spännande när andra bilister gör allt för att täppa till den lucka mellan mig och framförvarande som jag lämnar för att ha lite marginaler :crash

Vad det gäller gamla mercor kan jag bara referera till den gamla s-klassen, dom gör sig utan hjälpmedlet dom med.

Det har varit sant och är det fortfarande ibland.
En del däck är avsedda att dubbas, men går att köpa utan dubb.
Det är sammalikadant.
Friktionsdäck som ej går att dubba är utvecklade både avseende mönster och gummiblandning för att fungera optimalt utan dubb.

De friktionsdäck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden är dock lätträknade.

De som behöver/vill ha vinterdäck som fungerar i norden köper dubbat.

När vi mätte gummihårdhet så jämförde vi med däck som var utvecklade för nordiskt klimat och som aldrig var tänkta att dubba, utvecklade i norra Finland, mot dubbade däck av samma fabrikat.

Däremot upplevs dom dubbfria däcken ha mjukare klackar för att sajpningarna löper genom hela klacken då man på ett däck som ska dubbas lämnar en bit osajpad för att dubben ska få plats och inte vika sig.

När vi mätte gummihårdhet så jämförde vi med däck som var utvecklade för nordiskt klimat och som aldrig var tänkta att dubba, utvecklade i norra Finland, mot dubbade däck av samma fabrikat.

Däremot upplevs dom dubbfria däcken ha mjukare klackar för att sajpningarna löper genom hela klacken då man på ett däck som ska dubbas lämnar en bit osajpad för att dubben ska få plats och inte vika sig.

Om det inte var mer än 6-7 år sedan som det aktuella däcket togs fram, så var jag med och utvecklade blandningen.
Den är ungefär 6 grader mjukare än dubbdäckens blandning.

Det var inte det finsktillverkade däcket, fast vi kollade alla märken och modeller vi hade i lager och det skiljde mer på ett däck som hade legat i lager ett år och ett nytt än mellan dubbat/dubfritt av samma märke och år.

Vi raspade av ytgummit på däcket som hade legat i lager för att kolla om det bara var ytan som hade hårdnat, men det hade hårdnat några grader även sedan ytan var bortraspad.

Vi kollade även ett däck på en av personalens bilar som var två år gammalt, det var hårt...

Det var inte det finsktillverkade däcket, fast vi kollade alla märken och modeller vi hade i lager och det skiljde mer på ett däck som hade legat i lager ett år och ett nytt än mellan dubbat/dubfritt av samma märke och år.

Vi raspade av ytgummit på däcket som hade legat i lager för att kolla om det bara var ytan som hade hårdnat, men det hade hårdnat några grader även sedan ytan var bortraspad.

Vi kollade även ett däck på en av personalens bilar som var två år gammalt, det var hårt...

Fast vad jag lärt så är det en stor skillnad på gummiblandning just när man kommer ned på 0-gradigt och kallare... eller stämmer inte det?

För att tillföra något som kanske hjälper någon här. Folk har skrivit att hon aktivt har varit faran. Ja det stämmer ju då hon körde med dåliga däck och vid fel tillfälle.

Majoriteten av alla sporthojsförare/enduro nakenbågar mm, kör även också aktivt livsfarligt där ni själva löper störst risk att omkomma. Snart är de vår så anpassa hastigheterna lite mer. Sänk den tycker jag allt. Vi har aktiva race ute på vägarna med vissa gruppkörningar.

Bara en liten tankeställare om man jämför sommardäcksförarna mot sporthojsförarna. Ungefär lika idiotiskt ;)

Fast vad jag lärt så är det en stor skillnad på gummiblandning just när man kommer ned på 0-gradigt och kallare... eller stämmer inte det?

Nej, inte mellan dubbdäck och friktionsdäck.
Det är likartade blandningar, men dubbdäcken är något hårdare (annan struktur på sotet) för att ge dubben bättre stöd.
Men eftersom däck för kontinentala förhållanden skall hålla länge i hög fart på hyfsat rena vägar, så är de betydligt hårdare samt anpassade till en högre arbetstemperatur.

Då har jag blivit felunderättad av en av sveriges största däckimportörer (Dawa Däck).

De flesta tester visar dock att dubbat är något bättre på asfalt än "nordiska" dubbfria, kanske för att sajpningarna inte går ända ner så däcket är styvare. Jag vet iaf att en bil som gått 50 000 mil är stadigare med dubbat än dubbfritt.

Men som sagt, sommardäck har inte i kallgrader att göra, hur mycket mönster dom än har.

Och det finns inga "Allrouddäck". Antingen är dom inte godkända för vinterbruk (Räcker inte med MS-märkning), eller så är dom dåliga året om, eller så är det dubbfria däck.

Vinterdäck är (nästan) lika farligt på sommaren som sommardäck på vintern, det varken bromsar eller styr, och slits som fan, i värmegrader.

Vinterdäck är (nästan) lika farligt på sommaren som sommardäck på vintern, det varken bromsar eller styr, och slits som fan, i värmegrader.

Det där är ju också ett konstigt påstående, däcken nöts fortare det är sant, men det mjuka gummit ger mera fäste, odubbade vinterdäck användes ofta av streetracing folk på 70-80talet som behövde bra fäste i starten men som inte ville riskera att få böter för slicks, just för att det mjuka gummit gav bra fäste på torr asfalt.

Numera finns det ju ett utbud av "klistriga" däck att välja på så nu är det nog ingen som gör så längre

Men inom folkrace används fortfarande regummerade däck med Michelins gamla vintermönster just för att man har bra fäste i starten och mönstret rensar bra på grus.

http://folkraceshop.se/Asa-nisse-folkracedack-15-tum

Avdubbade Gislaved Frost , nostalgi för en gammal raggare :yoparty

Avdubbade Gislaved Frost , nostalgi för en gammal raggare :yoparty

Jo, dom var "klibbiga" minns jag, men dom överhettade lätt också, jag fick slitbaneseparation på tre däck samma sommar.

Det var återvinning det, när däcken var lagom nernötta på vintern hade dom helt plötsligt nytt värde som lagom nötta streetracedäck, svårigheten var ju bara att hitta breda NordFrost på den tiden.

Det där är ju också ett konstigt påstående, däcken nöts fortare det är sant, men det mjuka gummit ger mera fäste, odubbade vinterdäck användes ofta av streetracing folk på 70-80talet som behövde bra fäste i starten men som inte ville riskera att få böter för slicks, just för att det mjuka gummit gav bra fäste på torr asfalt.

Numera finns det ju ett utbud av "klistriga" däck att välja på så nu är det nog ingen som gör så längre

Men inom folkrace används fortfarande regummerade däck med Michelins gamla vintermönster just för att man har bra fäste i starten och mönstret rensar bra på grus.

http://folkraceshop.se/Asa-nisse-folkracedack-15-tum

Det där finner jag intressant. Ofta hävdas det att vinterdäck ger längre bromssträcka än sommardäck på den varmare delen av året. Ett annat skäl som anges är miljön då slitaget är högre på det förra i exemplet. Jag som harvat runt i gamla bilar, pendlat och lagt en del grusmil har uppskattat vinterdäck. Blir tystare i bilen och fungerar klart tillfredsställande på grusunderlag. Det mest negativa jag kan säga är att billiga "no-namers" verkar klart halkigare på blöt asfalt. En icke föraktlig del av miljöförstöringen antar jag ligger i tillverkningsprocessen och då menar jag att det torde vara en fördel att köra slut på däcken när den delen av "skadan" redan är skedd, som jag gör med bilar. Själv tycker jag att jag historiskt bidragit till att föryngra bilparken genom att successivt terminera skröpliga fordon. (Jmf det hysteriska köksrenoverandet där man slänger fullt fungerande vitvaror för att det är fel färg på fronten).

Påminner mig hur "folkracefolket" står och skär räfflor i gamla däck med vinkelslip/kap för att hitta det optimala "mönstret". Detta i stinkande rök som torde ge ett rejält lager av kemi i njurar och fettvävnader...

Vinterdäck ger bra fäste på folkracebanan, med startplattan asfalterad, heat på tre minuter och mestadels grus.
På landsväg överhettar de (inte så att de separerar, men tappar ordentligt i egenskaper) redan efter några kilometer.

Vinterdäck ger bra fäste på folkracebanan, med startplattan asfalterad, heat på tre minuter och mestadels grus.
På landsväg överhettar de (inte så att de separerar, men tappar ordentligt i egenskaper) redan efter några kilometer.

Men jag som bara "turat" motorsvaga bilar i skogarna för att slippa tråkig pendlingsväg. Pratar om rätt modesta hastigheter, det flyter och v-bromsas en del men inga optimala spårval och kurvhastigheter. Man måste ju kunna få stopp och/eller flytta på sig när timmerbilen/mjölkbilen/traktorn/skogsmaskinen/halvblinde vinglande mopedeisten/skolbarn/skolskjuts/kreatur/etc dyker upp. Man är ju ingen huligan, sånt finns det nätter för.

Men jag som bara "turat" motorsvaga bilar i skogarna för att slippa tråkig pendlingsväg. Pratar om rätt modesta hastigheter, det flyter och v-bromsas en del men inga optimala spårval och kurvhastigheter. Man måste ju kunna få stopp och/eller flytta på sig när timmerbilen/mjölkbilen/traktorn/skogsmaskinen/halvblinde vinglande mopedeisten/skolbarn/skolskjuts/kreatur/etc dyker upp. Man är ju ingen huligan, sånt finns det nätter för.

Så får man absolut inte göra.

Precis sammalikadant som jag brukar göra.
Körde till och med ett tag på yokohama rallydäck på vardagsbilen (Opel kadett kombi) som jag kommit över billigt.
Var sämre än vinterdäck, tyckte jag.
Ej gatlegala.

Så får man absolut inte göra.

Precis sammalikadant som jag brukar göra.
Körde till och med ett tag på yokohama rallydäck på vardagsbilen (Opel kadett kombi) som jag kommit över billigt.
Var sämre än vinterdäck, tyckte jag.

Ej gatlegala.

Felåt maj! Utan bil nu och funderar på vad jag skall skaffa. Gillar gamla kadetter för den fina balansen och det enkla i konceptet "bil", kul även utan krut och säkert roligare med. Nu förstår jag att jag borde skaffa en jättelik SUV med seg styrning och massa säkerhet, bara köra E-vägar samt 2+1 med mobilen i örat och discovery på laptopen bredvid mig. Sö/uvande tyst skall det vara.

Vad var det nu tråden handlade om igen?:glömdet

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...