Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej på blankis hjälper det inte alltid med ABS heller. Men du nämnde att du skulle koppla ur ABSen om det inte vore för att TCn också blev urkopplad då (om jag inte missupfattar vad du skrev). Du kör väl inte enbart på så pass halt underlag att ABSens kanske enda svaghet blir ett allvarligt problem?
Du kanske vill låna min 32 år gamla Merca och testa hur det är att köra lite vardagstrafik i vinterföre utan ABS![]()
Jag lovar, det kan bli rätt så spännande när andra bilister gör allt för att täppa till den lucka mellan mig och framförvarande som jag lämnar för att ha lite marginaler![]()
Det har varit sant och är det fortfarande ibland.
En del däck är avsedda att dubbas, men går att köpa utan dubb.
Det är sammalikadant.
Friktionsdäck som ej går att dubba är utvecklade både avseende mönster och gummiblandning för att fungera optimalt utan dubb.
De friktionsdäck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden är dock lätträknade.
De som behöver/vill ha vinterdäck som fungerar i norden köper dubbat.
När vi mätte gummihårdhet så jämförde vi med däck som var utvecklade för nordiskt klimat och som aldrig var tänkta att dubba, utvecklade i norra Finland, mot dubbade däck av samma fabrikat.
Däremot upplevs dom dubbfria däcken ha mjukare klackar för att sajpningarna löper genom hela klacken då man på ett däck som ska dubbas lämnar en bit osajpad för att dubben ska få plats och inte vika sig.
Vilket märke då ?Om det inte var mer än 6-7 år sedan som det aktuella däcket togs fram, så var jag med och utvecklade blandningen.
Den är ungefär 6 grader mjukare än dubbdäckens blandning.
Vilket märke då ?
Det var inte det finsktillverkade däcket, fast vi kollade alla märken och modeller vi hade i lager och det skiljde mer på ett däck som hade legat i lager ett år och ett nytt än mellan dubbat/dubfritt av samma märke och år.
Vi raspade av ytgummit på däcket som hade legat i lager för att kolla om det bara var ytan som hade hårdnat, men det hade hårdnat några grader även sedan ytan var bortraspad.
Vi kollade även ett däck på en av personalens bilar som var två år gammalt, det var hårt...
Fast vad jag lärt så är det en stor skillnad på gummiblandning just när man kommer ned på 0-gradigt och kallare... eller stämmer inte det?
Bara undra eftersom jag jobbade på ett ställe där vi blandade gummi till 2 större nordiska märkenLäste fort och slarvigt.
Fick det till att det var ett finsktillverkat däck.
Vinterdäck är (nästan) lika farligt på sommaren som sommardäck på vintern, det varken bromsar eller styr, och slits som fan, i värmegrader.
Avdubbade Gislaved Frost , nostalgi för en gammal raggare![]()
Det där är ju också ett konstigt påstående, däcken nöts fortare det är sant, men det mjuka gummit ger mera fäste, odubbade vinterdäck användes ofta av streetracing folk på 70-80talet som behövde bra fäste i starten men som inte ville riskera att få böter för slicks, just för att det mjuka gummit gav bra fäste på torr asfalt.
Numera finns det ju ett utbud av "klistriga" däck att välja på så nu är det nog ingen som gör så längre
Men inom folkrace används fortfarande regummerade däck med Michelins gamla vintermönster just för att man har bra fäste i starten och mönstret rensar bra på grus.
http://folkraceshop.se/Asa-nisse-folkracedack-15-tum
Vinterdäck ger bra fäste på folkracebanan, med startplattan asfalterad, heat på tre minuter och mestadels grus.
På landsväg överhettar de (inte så att de separerar, men tappar ordentligt i egenskaper) redan efter några kilometer.
Men jag som bara "turat" motorsvaga bilar i skogarna för att slippa tråkig pendlingsväg. Pratar om rätt modesta hastigheter, det flyter och v-bromsas en del men inga optimala spårval och kurvhastigheter. Man måste ju kunna få stopp och/eller flytta på sig när timmerbilen/mjölkbilen/traktorn/skogsmaskinen/halvblinde vinglande mopedeisten/skolbarn/skolskjuts/kreatur/etc dyker upp. Man är ju ingen huligan, sånt finns det nätter för.
Så får man absolut inte göra.
Precis sammalikadant som jag brukar göra.
Körde till och med ett tag på yokohama rallydäck på vardagsbilen (Opel kadett kombi) som jag kommit över billigt.
Var sämre än vinterdäck, tyckte jag.
Ej gatlegala.
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |