Kvinna dog idag, hon körde med slitna sommardäck...

Jag hade dubbfritt i flera år och tyckte att det fungerade kalasbra. Någon enstaka gång man fick putta lite i någon backe bara.
Hittills denna vinter har jag kört en gammal v70 med fina hakka. I förra veckan var jag och hämtade ut en ny bil med nokian dubbfria och tänkte att det måste ju vara lika bra som de andra fast utan dubben.. Jag hade fel. Jag köper inte fyra kompromisser igen.

Jag har en fyrhjulsdriven SUV med dubblösa vinterdäck.

Dubblösa vinterdäck är precis lika bra som dubbade däck som har tappat alla dubbar.

Fyrhjulsdriften gör att man tar sig igång hysat snabbt vid rödljusen, men enligt statistiken så beror väldigt få olyckor på att man inte tar sig igång, desto fler olyckor beror på att man inte får stopp i tid och där hjälper inte fyrhjulsdriften ett dugg.

Dubbar hjälper också till med sidogrepper i kurvor, där har också fyrhjulsdriften begränsad nytta (utom under acceleration genom kurvaI

Det är fantastiskt hur man lyckas upphäva ett fordons bra egenskaper genom att välja fel däck.

Dubblösa vinterdäck är precis lika bra som dubbade däck som har tappat alla dubbar.

Fyrhjulsdriften gör att man tar sig igång hysat snabbt vid rödljusen, men enligt statistiken så beror väldigt få olyckor på att man inte tar sig igång, desto fler olyckor beror på att man inte får stopp i tid och där hjälper inte fyrhjulsdriften ett dugg.

Dubbar hjälper också till med sidogrepper i kurvor, där har också fyrhjulsdriften begränsad nytta (utom under acceleration genom kurvaI

Det är fantastiskt hur man lyckas upphäva ett fordons bra egenskaper genom att välja fel däck.
Men se det från den positiva sidan; Du får cruisa helt lagligt upp å ner för Hornsgatan hela vintern :tummenupp
Lite långt att åka kanske...men ändå...

Men se det från den positiva sidan; Du får cruisa helt lagligt upp å ner för Hornsgatan hela vintern :tummenupp
Lite långt att åka kanske...men ändå...

Kungsgatan i Uppsala ligger ju lite närmare :rolleyes:

Jätteroligt att behöva åka massa omvägar :gnissla

Ingen fara grabbar, vi har miljöpartister och vänsterpartister här med, dom har redan föreslagit dubbdäcksförbud i hela stan :huvet

Dessutom vill V stänga av en av gatorna i stan "för det kör så förskräckligt mycket bilar där", vilket alla normalintelligenta människor tar som ett bevis på att vägen verkligen behövs...

Det är dessutom den gata som leder till ett flertal av stadens parkeringshus och stora parkeringar i centrum, så handlarna i stan är väl sådär måttligt förtjusta.

Dubbade däck utan dubb är inte lika bra som dubbfria, dom är sämre.
Dubbdäcken är hårdare i gummit än "nordiska dubbfria" då dom kompenserar det lilla dom tappar på is med dubben. Därför är dom bättre på asfalt, och klarar vattenplaning bättre :)

Men att dubbarna lossnar, är det egentligen ett problem?
Jag har en bakhjulsdriven Volvo turbo och tung gasfot, men ännu sitter alla dubbar kvar fram (Conti med limmade dubb) och med fullt utstick.

Bak har jag ett år gamla Kumho, där har det kanske lossnat två dubb per däck, den kanske ett par-tre stycken är nerslitna, annars är det bra utstick på alla dubb fortfarande trots att mönstret snart inte är godkänt längre.

Köp inte kinesdäck så tappar dom inte dubben :hihi

I Kalmar försöker dom desperat få in folk till centrala för att handla genom att höja parkeringsavgiften till 10 kronor i timmen och ta bort 60 platser. På de parkeringar som finns då, efter att alla som har affärerna har parkerat.

Detta medan ett jättestort handelscentrum (Hansa City) med fri parkering ligger mindre än en halvtimme bort, om du tar den långsammaste vägen... Och Giraffen köpcentrum, också med fri parkering, ligger 10 minuter bort...

Har du abs igång? Gör ett test med en bromssträcka med och utan.

Provade på en cheva s10 och resultatet var skrämmande, iof. med dubbdäck men samma infinner sig på min disco med
dubbfria. Hade inte tc.n gått via abs.en hade den varit urkopplad nu.

I Kalmar försöker dom desperat få in folk till centrala för att handla genom att höja parkeringsavgiften till 10 kronor i timmen och ta bort 60 platser. På de parkeringar som finns då, efter att alla som har affärerna har parkerat.

Detta medan ett jättestort handelscentrum (Hansa City) med fri parkering ligger mindre än en halvtimme bort, om du tar den långsammaste vägen... Och Giraffen köpcentrum, också med fri parkering, ligger 10 minuter bort...

Men det är just det som är en anledning till att höja avgiften. Dom som parkerar hela dagen, dvs butiksinnehavare/anställda mfl, ska ställa bilen längre bort på billigare parkeringar, och lämna dom mest centrala platserna till kunderna som sällan står längre än en timme eller två. Dom gör sig själva en otjänst genom att parkera precis utanför sin egen butik.

Om en parkeringsplats kostar 6 eller 10kr i timmen är i min värld ingen större skillnad om jag bara ska stå där en timme, så länge det finns platser lediga. Hellre det än att köra en halvtimme till ett köpcentra. Bensinen är inte billig.

Att ta bort parkeringsplatser är däremot lite småfånigt :näsblod

Dubbade däck utan dubb är inte lika bra som dubbfria, dom är sämre.
Dubbdäcken är hårdare i gummit än "nordiska dubbfria" då dom kompenserar det lilla dom tappar på is med dubben. Därför är dom bättre på asfalt, och klarar vattenplaning bättre :)

Det där är bullshit, jag har sålt däck och det var ett jävla tjatande om att det var mjukare gummi i dom dubblösa däcken, vi mätte alla våra modeller med en shuremätare, det var absolut ingen skillnad.

Vi rullade ut två däck i -20 för att jämföra i kyla, ingen skillnad då heller.

Just i mitt fall är det garanterat ingen skillnad då däcken dubbas hos däckhandlaren om man vill ha dubbade däck, eller så låter dom bli om kunden vill ha dubbfria.

Dubblösa däck är precis lika bra som dubbade däck som har tappat alla dubb!

Har du abs igång? Gör ett test med en bromssträcka med och utan.

Provade på en cheva s10 och resultatet var skrämmande, iof. med dubbdäck men samma infinner sig på min disco med
dubbfria. Hade inte tc.n gått via abs.en hade den varit urkopplad nu.

Jo, jag kör med ABS igång, och bromsar har bilen, den är nybesiktad och godkänd, men däcken har helt enkelt dåligt fäste.

:mad: Jag är fullt medveten om vad jag har för däck. Läste på innan jag köpte dem och jag åker till däcknissen själv och får dom bytta eftersom jag är för lat för att göra det själv. Jag kan byta själv om det kniper och har gjort det ett flertal gånger.

Jag skrev nästan, kvinnor som väljer att åka hoj växer inte på träd heller.

För den delen är rätt många män totalt okunniga med, inte lika många dock.

Jo, jag kör med ABS igång, och bromsar har bilen, den är nybesiktad och godkänd, men däcken har helt enkelt dåligt fäste.

Testa att ta ut säkringen vid tillfälle och jämför stoppsträckan med låsta hjul, iof har ni mindre is på vägarna än vi men prova endå.

Testa att ta ut säkringen vid tillfälle och jämför stoppsträckan med låsta hjul, iof har ni mindre is på vägarna än vi men prova endå.

ABS handlar inte enbart om att få en kortare stoppsträcka, dess främsta fördel är att behålla styrförmågan under inbromsning i paniksituationer.

På t.ex. grusunderlag blir bromssträckan ofta kortare utan ABS, men man kan som sagt inte styra bilen under tiden.

Och tänk på att ABS är till för de 99,5% (statistiskt osäker siffra) som ej är tävlingsförare av något slag. Den sista halva procenten påstår oftast att dom bromsar bättre och mer effektivt utan ABS ;)

ABS handlar inte enbart om att få en kortare stoppsträcka, dess främsta fördel är att behålla styrförmågan under inbromsning i paniksituationer.

På t.ex. grusunderlag blir bromssträckan ofta kortare utan ABS, men man kan som sagt inte styra bilen under tiden.

Och tänk på att ABS är till för de 99,5% (statistiskt osäker siffra) som ej är tävlingsförare av något slag. Den sista halva procenten påstår oftast att dom bromsar bättre och mer effektivt utan ABS ;)

Det här var ingen diskussion om abs.ens förträfflighet, endast hur stoppsträckan påverkas av låsta hjul på blankt underlag.

Men jag har en utmaning till dig, prova styra min bil med abs och halt underlag.

Last edited:
Men att straffas med döden är inte hårt nog?

Man skall även hånas i ett öppet forum.

Anser inte att jag hånat någon, däremot kallat en person som kör på blixthala vägar med slitna sommardäck för idiot... ja, det har jag och det står jag för. Den personen riskerar andras liv aktivt.

Anser inte att jag hånat någon, däremot kallat en person som kör på blixthala vägar med slitna sommardäck för idiot... ja, det har jag och det står jag för. Den personen riskerar andras liv aktivt.

Anser du inte att din personliga åsikt att någon, därtill avliden är en idiot, är att håna?

Det där är bullshit, jag har sålt däck och det var ett jävla tjatande om att det var mjukare gummi i dom dubblösa däcken, vi mätte alla våra modeller med en shuremätare, det var absolut ingen skillnad.

Vi rullade ut två däck i -20 för att jämföra i kyla, ingen skillnad då heller.

Just i mitt fall är det garanterat ingen skillnad då däcken dubbas hos däckhandlaren om man vill ha dubbade däck, eller så låter dom bli om kunden vill ha dubbfria.

Dubblösa däck är precis lika bra som dubbade däck som har tappat alla dubb!

Det har varit sant och är det fortfarande ibland.
En del däck är avsedda att dubbas, men går att köpa utan dubb.
Det är sammalikadant.
Friktionsdäck som ej går att dubba är utvecklade både avseende mönster och gummiblandning för att fungera optimalt utan dubb.

De friktionsdäck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden är dock lätträknade.

De som behöver/vill ha vinterdäck som fungerar i norden köper dubbat.
De som vill ha dubbfritt/inte förstår bättre köper friktionsdäck avsedda för blöta, kalla vägbanor.

Dubbade däck är lika bra på att dränera vatten och slask.
Dubbade däck är lite sämre på torr asfalt (där man ändå har fullt tillräckligt fäste.

Det här var ingen diskussion om abs.ens förträfflighet, endast hur stoppsträckan påverkas av låsta hjul på blankt underlag.

Men jag har en utmaning till dig, prova styra min bil med abs och halt underlag.

Nej på blankis hjälper det inte alltid med ABS heller. Men du nämnde att du skulle koppla ur ABSen om det inte vore för att TCn också blev urkopplad då (om jag inte missupfattar vad du skrev). Du kör väl inte enbart på så pass halt underlag att ABSens kanske enda svaghet blir ett allvarligt problem?

Du kanske vill låna min 32 år gamla Merca och testa hur det är att köra lite vardagstrafik i vinterföre utan ABS :hihi
Jag lovar, det kan bli rätt så spännande när andra bilister gör allt för att täppa till den lucka mellan mig och framförvarande som jag lämnar för att ha lite marginaler :crash

Anser du inte att din personliga åsikt att någon, därtill avliden är en idiot, är att håna?

Nope, då jag i min post klart beskriver att det är själva handlandet med att köra med blanka sommardäck på vinterhala vägar är det som är det avgörande.

Men visst, jag kan gå med på att ändra till idiotiskt beteende... eller grov vårdslöshet i trafik... stor risk för framkallande för annans fara.

Grundstenen i det hela är till sist att gemene man/kvinna har alldeles för dålig respekt för trafiken och framförandet av ett motorfordon.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026