Kvinna dog idag, hon körde med slitna sommardäck...

Jag nämner inga namn, men jag föreslog för en forummedlem att man kan montera dubbdäck på bilen och sedan skita i huruvida det snöar eller inte resten av säsongen, även om man bor i Skåne..
Det verkade vara ett dumt förslag.

Är friktionsdäck fel då? Tycker de pinnar på bra på skånes alla vägar hur väglaget än ser ut. och jag kör bara 900 mil i månaden.

Tyckte de lät som du tyckte alla utan dubb verka dumma :)

Är friktionsdäck fel då? Tycker de pinnar på bra på skånes alla vägar hur väglaget än ser ut. och jag kör bara 900 mil i månaden.

Tyckte de lät som du tyckte alla utan dubb verka dumma :)

Friktionsdäck är bättre än man skulle kunna tro, om man håller sig till riktiga vinterdäck och inte autobahndäck eller åretruntdäck.
Men eftersom 112% av skåningarna vägrar köra på dubbdäck, så gör dubbdäck större nytta där än i övriga landet- Ispolering.

Friktionsdäck är bättre än man skulle kunna tro, om man håller sig till riktiga vinterdäck och inte autobahndäck eller åretruntdäck.
Men eftersom 112% av skåningarna vägrar köra på dubbdäck, så gör dubbdäck större nytta där än i övriga landet- Ispolering.

Ärligt talat så är den inte så farlig här. Nu är de inte 300 kronors däck vi har men vi har inga dubbar vare sig på småbilar eller specialbilar. =) De enda detta handlar om är individen. Precis som den som dog. Hade hon kört anpassat hade inget hänt, men sletna sommarhjul är absolut inte värt risken.

Tja, isen brukar inte direkt vara långvarig härnere, så det brukar inte hinna poleras så värst mycket. Och om det nu är is mer en ett par dagar så hivas det på helt sinnes mängder salt på vägen.

Ärligt talat så är den inte så farlig här. Nu är de inte 300 kronors däck vi har men vi har inga dubbar vare sig på småbilar eller specialbilar. =) De enda detta handlar om är individen. Precis som den som dog. Hade hon kört anpassat hade inget hänt, men sletna sommarhjul är absolut inte värt risken.

Varför har ni inga dubbar då?

En gissning är att hon inte ens själv tagit ansvar för bilen och däckval, utan lämnat det åt gubben sin (som nu sitter och grubblar över hur f_n han kunde vara så dum - eller var det överlagt?). Det rullar alltför många skitbilar ute på vägarna och en del har dessutom pissiga däck. En dödlig kombination och fullkomligt hopplöst när dessa blockerar andras framfart eller ställer till med olyckor.

Jag skulle aldrig släppa loss frugan med dålig utrustning och bil. Hakka 7 och Quattro = går på räls...

Jag kör med vinterdäck utan dubbar, har bara en liten bil och kör inte långt med den. Att köra med dubbar i slask och regn är ännu värre än med utan dubbar. Ska jag vara ärlig så är dem sjukt duktig på att ta bort all snö från vägarna typ 6 på morgonen, iallfall på alla vägar jag kör på.

Bra friktionsdäck fungerar fint i södra Sverige... typ Gävle och neråt. Det är i allmänhet inte mer skitväglag än att man de dagar dubb hade varit bättre kan ta det bara en liten smula varsamt. Körde så på förra bilen (Östergötland), och det var väl ett par gånger per vinter som jag faktiskt kände att jag gärna hade haft dubb. Och då bor jag mitt i en jääääkla massa backar.

Dubb glider rätt fint på asfalt jämfört med friktionsdäck tycker jag, så det händer att man önskar sig friktionsdäck i s f dubb också.

Jag hade dubbdäck förrförra vintern, och aldrig mer. Minns inte vad det var för märke på de, men jag gillade de verkligen inte. Förde ett jäkla oväsen, och innan snön och isen hade kommit vart dubbarna ändå nedslitna och gjorde ingen nytta längre. Bra friktionsdäck funkar fint här, och jag har varken en liten bil eller kör lite.

Onödigt ljud in i kupen. Onödigt då en helt vanlig vinter är att de börjar bli halt som nu mitten januari februari.
Samt så vill ägaren ha det så jag har inte frågat för jag tycker de funkar bra.
Kör friktion på min privata med och den är grymt mycket bättre än en svenssonbil med all kraft som går ner i marken.

Tragiskt, men vanligt.
Tråkigt för de anhöriga dock.

Även utslitna vinterdäck är överlägsna sommardäck, varesig dom är nya eller slitna, p.g.a gummiblandningen.
Så det som vissa påstår; "Mina vinterdäck är dåliga så det är bättre jag kör på mina nya sommardäck". Detta stämmer alltså inte, bortsett från kanske slask och regn då.
Men på is och snö har sommardäck inget att hämta. Det är tack vare gummiblandningen man ens kan göra dubbfria däck som har något fäste.

Det är samma med fyrhjulsdrift. Jag har ju fyrhjulsdrift så det är inte så noga med däcken... Nähä, när du ska stanna då?
Verkar som dom kör med både och, ena stunden vinterdäck o i andra "vanliga" regnadäck med lite extra mönster.
Ser ut som vanliga "centraleuropeiska" frisktionsdäck. Schyssta fälgar på en F1 BTW :hihi

Av filmen att döma ser det inte ut att gå fortare än att man hängt med med en Grupp H trimmad Volvo med fulldubbade Hakkapeliitta eller liknande klass på däck.

Att dubbarna skulle bli slitna vetefan, kanske om man bara kör asfalt... Men jag köpte nya dubbdäck (ContiIceContact) i november och satte fram, och dom har alla dubben kvar med fullt utstick. Helt jävla sjukt fäste, har aldrig vart med om liknande på ett vägdäck. Efter ett par hundra mil på asfalt blev dubbarna sylvassa :)

Sen buller från dubben.. Hallå? Jag tycker det bullrar mer i en bil med 225 breda sommardäck än med mina 185 dubbdäck... Jag skiter i om däcken bullrar, bara dom har fett bra fäste :D

Det är roligt att köra när man kan lita på fästet :)

Dubb glider rätt fint på asfalt jämfört med friktionsdäck tycker jag, så det händer att man önskar sig friktionsdäck i s f dubb också.

Bara vad du tror. Ett test mitt dubbdäck kickar dom bästa dubbfria på alla underlag.
Men hade jag bara kört här runt stan och eller söderut så hade jag haft dubbfritt. Nu är jag norrlandssäljare och kör mina dubb mellan 1nov till April.
Mina hakka går minst 5000mil innan dom byts. Samma som med sommardäcken. Sist satt alla dubb kvar, men gummit var nere under 3mm.

Jamen de e ju klart. Tänkte inte på det, det där är ju yrkesgrupper
med erkänd och djup kunskap om kvinnor och deras kunnande.

Mjah, men som däcksmontör så ser man inte så värst många kvinnor som är inne och byter däcken, det är mest män som gör det. Om det säger något om vad kvinnor vet om sina däck vet jag däremot inte. De flesta männen har inte en jävla aning heller. Många kan väl i princip säga att däcket är svart och gummiliknande, gärna runt.

Jag har jobbat som däcksmupp. ;)

En kvinna är nästan aldrig medveten om vad det är för däck på bilen.

:mad: Jag är fullt medveten om vad jag har för däck. Läste på innan jag köpte dem och jag åker till däcknissen själv och får dom bytta eftersom jag är för lat för att göra det själv. Jag kan byta själv om det kniper och har gjort det ett flertal gånger.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026