Kvalitetsmotorer?

friflyg

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
Zx10 05:a
Förra sommaren stack en vevstake ur motorn på min Gixxer 1000 k5:a ,idag hände samma sak med polarens k4:a!!! bra motorer?skottsäkra??NOT!!!!

Den stora frågan här är ju hur ni kör med era hojar och hur ni servar dom? Inga motorer överlever att konstant ligga på varvstoppet, eller slangas så att dom går utan olja.

Ni kör väl tillsammans, på samma sätt och gör varandra sällskap när ni mekar, även där på samma sätt.

Mmm, k5:an var nyservad 15mil före,raset hände i motorvägsfart på 2 hjul:(

Just det säger väl inte speciellt mycket, har en antydan till brott uppstått på en vevstake så kan det utan problem gå av när som helst efter det. Motorn behöver inte vara speciellt hårt belastad.

Mer intressant är väl hur långt det var till servicen föregående den som gjordes 15 mil innan raset inträffade. En vanlig service lagar inga fel utan förbygger dom bara.

Det är väldigt skottsäkra motorer på dom hojarna, så dom alternativ som finns är:
Nr 1. Ni har båda haft grym otur
Nr 2. Handhavandefel

Jag har över 6.000 mil på min K6 och peppar peppar, inga problem, och jag kör så tappert jag kan men slangar inte. (För det kan jag inte...)

Fredrik

Så länge som det är människor som servar och kör finns det uppenbarligen inga motorer som är skottsäkra....:7peta:hej

Då kan du vara glad att du o din polare inte kör R1:a då hade vevstakarna tittat ut med betydligare tätare intervall kan jag lova! ZX10 är heller ingen höjdare om man pressar över varvtalsstopp på bana. Suzuki däremot har jag aldrig haft problem med. Varken på gata eller bana. Känns som dom har dom mest skottsäkra och tätaste motorerna:yoparty

Ja vilken jävla skithoj, gör rätt från början och köp en stånka eller twin.

Så länge som det är människor som servar och kör finns det uppenbarligen inga motorer som är skottsäkra....:7peta:hej

Helt rätt, sen är det ju människor som envisas med o konstruera o montera dom också. :)

Troligtvis är hojarna köpta begagnade med ett par tidigare ägare som slarvat med servicearna med mycket wheelande tillsammans med nya förare som wheelar massvis och slarvar med oljebytet = slutar aldrig bra.

Moderna sporthojsmotorer är i mitt tycke väl hårt trimmade.
Maximalt effektutag med minimala yttermått och minimal vikt ger stor risk för ras.

Motorrad testade 2010 års superbikes på Nardobanan (12km högfartstest cirkel, doserad) 2010
Som jag mins det blev resulatet:
GSX-R 1000 sköt en vevstake
Yamaha R1 överhettade
MV 1000 växellådstrul gjorde man inte vågade (växlar hoppade ur)
Aprilia RSV4 haveri
KTM RC8 haveri
de som klarade det, dvs hastigheter över ca 275km/h kontinuerligt i minst 12km
BMW S1000RR
Kawasaki ZX10-R
Ducati 1198
Honda CBR1000RR

KTM påpekade som kommentar att man kört på 95 oktan bensin trots att det i instruktionerna till RC8 står att vid hårdkörning med RC8 ska man tanka 98 oktan.

Samma test våren 2011. Med 2011 superbikes. Shell bensin V-Power(?) 98 oktan eller 100 oktan (?)
Inte en enda hoj får problem.

Troligtvis är hojarna köpta begagnade med ett par tidigare ägare som slarvat med servicearna med mycket wheelande tillsammans med nya förare som wheelar massvis och slarvar med oljebytet = slutar aldrig bra.

Hur brukar du serva dina vevstakar för att förhindra att dom går av?
Och på vilket sätt går dom av för att man åker på bakhjulet?

Hur brukar du serva dina vevstakar för att förhindra att dom går av?
Och på vilket sätt går dom av för att man åker på bakhjulet?

Vanligaste orsaken till vevstaksbrott är att vevstakslagret skär.
Har man olja som är i bra skick håller vestakslagret bättre. håller vevstakslagre håller vestaken.
SÅ att. Ja oljebyte, till rätt olja är att serva vevstaken....

Mats

Motorrad testade 2010 års superbikes på Nardobanan (12km högfartstest cirkel, doserad) 2010
Yamaha R1 överhettade
Aprilia RSV4 haveri
KTM RC8 haveri
BMW S1000RR
Kawasaki ZX10-R
Ducati 1198
Honda CBR1000RR

KTM påpekade som kommentar att man kört på 95 oktan bensin trots att det i instruktionerna till RC8 står att vid hårdkörning med RC8 ska man tanka 98 oktan.

Samma test våren 2011. Med 2011 superbikes. Shell bensin V-Power(?) 98 oktan eller 100 oktan (?)

Tror jag inte på förrens jag har sett det.
Inte en chans i helvete att alla dom cyklarna skulle rasa på mindre än 12km
Möjligtvis om dom gick på varvstoppet på 1'an, men tror faktiskt att dom skulle hålla det också.

Till TS. Låter verkligen konstigt.
Hoppas ni skruvarisär och kollar vad som verkligen har hänt och hur motorerna ser ut i övrigt.

Yamaha R1 överhettade
Aprilia RSV4 haveri
KTM RC8 haveri
BMW S1000RR
Kawasaki ZX10-R
Ducati 1198
Honda CBR1000RR

Har du någon länk till det testet? Blev väldigt intresserad av någon anledning

Testet säger väl egentligen ingenting, hade varit annorlunda om det provats ett större antal hojar av varje märke med det resultatet.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!