Wonder skriver
Är verkligen moderna motorer så dåliga?
Jag tycker inte det. För i samma test på Nardo 2011 med Shell V-Power Racing 100 oktan, inga problem.
Kruxet är att precis som oljebytes intervallen så grundar sig sig oktan rekommendationen på normal körning.
Och normal körning det är inte kontinuerlig hastighet över 250km/h utan betydligt lägre.
Vilket betyder lägre tryck i cylindrarna. Och lägre belastning på lagren.
Men vid körning av den typen som sker på Nardobanan räcker inte 95 oktan till på alla hojar.
För alla har inte som BMW S1000RR knackningssensor som löser problemet.
Eller har sådana marginaler eller andra knep och knåp så de klarar sig på 95 oktan.
Som CBR1000RR, ZX10-R, Ducati 1198 som också klarade körningen på Nardo 2010 med 95 oktan.
Ytterligare en orsak till haverierna på Nardo 2010 kan vara oljan som Motorrad använde i hojarna. Slarvar man med bensinen, kör KTM RC8R på 95 oktan trots det står i KTM handbok att den ska köras på minst 98oktan vid hårdkörning så är det ju inte omöjligt att Motorrad slarvar på samma sätt med oljan.
En indikation på det är att en KTM mekaniker efter genomgång av en KTM efter Motorrads 5000mila test kommenterade pitting på kugghjul i växellådan med en fråga om hojen körts på rätt olja. En fråga som inte besvarades.
Och vilken olja Motorrad kör på står det aldrig i Motorrads tester.....