Kvällsracet i Anderstorp 2010

Tror inte att den finten funkar, Miljö och hälsa kommer nog att granska loggen efter detta race också. Sammanlagringen från i höstas hängde med i stort sett hela racet.

Om man kan komma ner i ljudnivå så mycket som möjligt är jag ganska säker på att man kan köra en vanlig start, med lampor. Det förutsätter dock att alla anstränger sej, och inte chansar på att det funkar utan db-killer.

Varför inte inviga förarna med att det faktiskt går att tävla med originalsystem, och ha detta som ett krav?
Det är MÅNGA som behöver göra något åt ljudet på sin hoj, och kan dom få en chans att "tävla" med originalsystem och på så sätt se/känna skillnaden, så kanske originalsystemet stannar kvar på hojen.

Många tycker kanske att ljudkraven börjar bli lite väl påtagliga, i år. Men hur kommer det att bli 2011...inte bättre förutsättningar skulle jag tro!

Under lördagen på Falkenberg nu i helgen placerade sig Andreas Sveistrup sig på en 2:a plats i R1000 med en bästa varvtid på 48.519. Pga ljudet blev det en DQ.

Under söndagen monterade vi på originalsystem för att klara ljudkraven. Med en mc som inte är inställd för originalsystem, högre vikt etc...(Vad nu folk använder för bortförklaringar) VINST i R1000 och en bästa varvtid på 46.142.

Dvs en skillnad på bästa varvtid med mer än 2.3sekunder MED originalsystem! Vilket är den 4:e? bästa tiden under hela helgen av alla klasser.

Detta bevisar att det faktiskt går att tävla med originalsystem...OCH VINNA!

Andreas satte iofs aldrig på orgsystemet men jävlar vad fort det gick ändå! Jag frågade om han hade gjort det men han hade hämtat det men inte hunnit montera det. Däremot hade han db-killer liknande grejor på.
Däremot tycker jag din ide är spännande ang att bara tillåta orgsystem.
Han hade 4e snabbaste tid på sön av alla! Helt sjukt bra!

Andreas satte iofs aldrig på orgsystemet men jävlar vad fort det gick ändå! Jag frågade om han hade gjort det men han hade hämtat det men inte hunnit montera det. Däremot hade han db-killer liknande grejor på.

Fel!
Han hade orginalburkarna på helsystemet på racet!

Nej, det är iofs sant. Andreas gjorde aldrig det...
Jag monterade HELA originalsystemet på hans hoj innan race efter att ha sett hans sk "db-killer" som inte hade klarat ljudkraven.

Nej, det är iofs sant. Andreas gjorde aldrig det...
Jag monterade HELA originalsystemet på hans hoj innan race efter att ha sett hans sk "db-killer" som inte hade klarat ljudkraven.

Okok my bad. Har du ni någon lösning på helsystem med org slutburk på en Honda Cbr 1000 RR -08?

Okok my bad. Har du ni någon lösning på helsystem med org slutburk på en Honda Cbr 1000 RR -08?

Jonte körde med ett " vanligt långt " slipon med db killer tror de funka helt ok, kommer inte ihåg vilka värden han fick men godkänd va han.
Kent fick mitt på lördagen och smacka i db killer och de funka där me:tummenupp

Jonte körde med ett " vanligt långt " slipon med db killer tror de funka helt ok, kommer inte ihåg vilka värden han fick men godkänd va han.
Kent fick mitt på lördagen och smacka i db killer och de funka där me:tummenupp

Ja såg att Jonte hade något special. Vet du om han har org grenrören till det? Funderar om jag behöver hela systemet nytt eller bara en ny slutburk...:va

Last edited:
Tävlande betalar fastställd startavgift (antingen i förtid eller på plats).
Efter fullständig betalning besiktar föraren hojen. I samband med besiktning utförs ett grundtest av ljudnivå (statisk MAX 100db) för att hojen överhuvudtaget ska få komma ut på banan.

Under kvaltiden ligger det på föraren att betrygga sin ljudnivå inför race.
Detta görs tex, att se till att minst 1 varv under kvaltiden säkerställa att ekipaget passerar ljudmätaren utan annan trafik i omgivningen runt mätområdet. Detta är endast för att föraren ska veta att hojen klarar ljudnivån samt att slippa svartflagg under race. Skulle hojen under kval låta 2 ggr över 95db kommer den att svartflaggas. Endast om en förbättring för att minska ljudnivån samt en statisk mätning utförts får hojen tävlas med. Om svartflagg använts under kval startar föraren sist under race.

Ett ekipage som under race överstiger 95db vid 2 tillfällen under kvällen svartflaggas. Hojen kommer inte ut på banan innan en förbättring för att minska ljudnivån kan uppvisas samt att en statisk ljudmätning klarats av. Har svartflagga använts under race startar förare sist under nästa race.

Eller ska man köra hela ovanstående men med ett krav på att original ljuddämpare/system ska vara monterad ?

Det finns en chans att lättare kunna anpassa hojarna till de regler som är satta. Nu kan det finnas en chans för att testa skillnader på eftermarknads och originalsystem hur dom ställer sig mot varandra.
Vad blir skillnaden i varvtid?
Har jag ett behov av ett annat avgassystem?
Märker jag någon skillnad mer än ljudet?
Kör jag annorlunda med en tystare hoj?
Finns det någon nackdel mer än vikten med ett originalsystem?

Efter fullständig betalning besiktar föraren hojen. I samband med besiktning utförs ett grundtest av ljudnivå (statisk MAX 100db) för att hojen överhuvudtaget ska få komma ut på banan.

Detta görs tex, att se till att minst 1 varv under kvaltiden säkerställa att ekipaget passerar ljudmätaren utan annan trafik i omgivningen runt mätområdet. Detta är endast för att föraren ska veta att hojen klarar ljudnivån samt att slippa svartflagg under race. Skulle hojen under kval låta 2 ggr över 95db kommer den att svartflaggas. Endast om en förbättring för att minska ljudnivån samt en statisk mätning utförts får hojen tävlas med. Om svartflagg använts under kval startar föraren sist under race.

Ett ekipage som under race överstiger 95db vid 2 tillfällen under kvällen svartflaggas. Hojen kommer inte ut på banan innan en förbättring för att minska ljudnivån kan uppvisas samt att en statisk ljudmätning klarats av. Har svartflagga använts under race startar förare sist under nästa race.

Eller ska man köra hela ovanstående men med ett krav på att original ljuddämpare/system ska vara monterad ?

Det finns en chans att lättare kunna anpassa hojarna till de regler som är satta. Nu kan det finnas en chans för att testa skillnader på eftermarknads och originalsystem hur dom ställer sig mot varandra.

Det kommer aldrig att bli godtjänt för att man har ett orginalsystem på bana. Banägaren måste se till att alla hojar är under 95 db. Det finns ingen garanti för att ett orginalsystem är under 95 db. Och skulle det nu bli så, så kan man ge sig fan på att flera skulle börja modda sina orginalsystem. Alltså tömma dem på innehåll.

Det kommer aldrig att bli godtjänt för att man har ett orginalsystem på bana. Banägaren måste se till att alla hojar är under 95 db. Det finns ingen garanti för att ett orginalsystem är under 95 db. Och skulle det nu bli så, så kan man ge sig fan på att flera skulle börja modda sina orginalsystem. Alltså tömma dem på innehåll.

Alltså samma som var skrivet innan, men att en originalljuddämpare/system ska vara monterat för att få vara med överhuvudtaget.

Ljudkraven kan man inte bortse ifrån bara för att man har originalsystem.

Bra ambition men det faller på att vissa modeller ligger för högt redan original. Man ska inte i regelverket tala om hur man tekniskt ska lösa problemet, det är upp till den som bygger hojen. Däremot ska man lägga fast en gräns och hålla den.

Bra ambition men det faller på att vissa modeller ligger för högt redan original. Man ska inte i regelverket tala om hur man tekniskt ska lösa problemet, det är upp till den som bygger hojen. Däremot ska man lägga fast en gräns och hålla den.

Originalsystemet är nyckeln till för att få vara med överhuvudtaget.

Vet man med sig att sitt originalsystem låter för mycket, så får man sätta i en db-killer. Kraven för gata och bana är helt olika, så man får anpassa lite! Precis som att man måste ta bort belysning, stödet, tuta etc...men med ett originalsystem så kommer de flesta utan förändringar att klara sig.

Sen om ett originalsystem låter för mycket så kommer inte den hojen att passera den statiska mätningen och hamna på banan...innan föraren har anpassat avgassystemet!

Detta gör att kval och start till race kan genomföras utan att arrangören behöver få en massa skit...av arga förare...alt att ingen kommer.

Last edited:
Ja såg att Jonte hade något special. Vet du om han har org grenrören till det? Funderar om jag behöver hela systemet nytt eller bara en ny slutburk...:va

Hmm jo det är orginalgren tyvärr, men kanske fråga BC vad Cajback körde med på söndagen på Falken, de funka ju.

Hmm jo det är orginalgren tyvärr, men kanske fråga BC vad Cajback körde med på söndagen på Falken, de funka ju.

Jo den gången funkade det men som sagt ingen garanti. Jag få köpa org grenrör annars bara jag vet hur man ska göra och vilka grejor jag ska ha :tummenupp

Det kanske vore snällare om man mäter först (stillastående) och tar betalt efter :)
Inte vill man peya 1000:- och inte få åka!
Ja det finns nackdelar med original det ser inte lika ballt ut :yoparty ( Obs dåligt skämt)

Du skulle köpt min :arsele
Jo den gången funkade det men som sagt ingen garanti. Jag få köpa org grenrör annars bara jag vet hur man ska göra och vilka grejor jag ska ha :tummenupp

Last edited:
Det kanske vore snällare om man mäter först (stillastående) och tar betalt efter :)
Inte vill man peya 1000:- och inte få åka!

Det var lite därför jag skrev just så...

Kvällsracets uppbyggnad är ändrad just pga ljudet.
Därför borde det ligga i förarens intresse att se till att hojen klarar ljudkraven (vilket inte är speciellt för just detta race) innan man åker till banan. Åker man dit och chansar eller för att förstöra framtida race för andra förare (genom att byta avgas/demo db-killer) så kan det gott kosta 1000:- samt inget körande...!

Det finns 2st val just nu.

1, Köra med tysta hojar och få riktiga kvällsrace.

2, Köra med högljuda hojar och köra träningstider...

Hur många väljer alternativ 1, och hur många alternativ 2 ?

OT
Här kommer lite annat att tänka på:

Tänk detta koncept på samtliga banor.
Istället för att åka till Falken (eftersom Falken är så poppis bland gatåkare) för 3x20 min träning med gathojar/licenshojar, så kör man ett kvällsrace där med publik (gatåkarna).

17.00 Gatgrupp1
17.20 Gatgrupp2
17.40 Licens träning

18.00 Gatgrupp1
18.20 Gatgrupp2
18.40 Licens Kval

19.00 Gatgrupp1
19.15 Gatgrupp2
19.30 Licens race 15 varv

Detta hade vart ett trevligt sätt att köra istället för bara en träning. Sen tror jag att detta skulle locka fler in i RR av gatåkare. Ett sätt att få lite mer/nytt folk in i sporten.

Det var lite därför jag skrev just så...

Kvällsracets uppbyggnad är ändrad just pga ljudet.
Därför borde det ligga i förarens intresse att se till att hojen klarar ljudkraven (vilket inte är speciellt för just detta race) innan man åker till banan. Åker man dit och chansar eller för att förstöra framtida race för andra förare (genom att byta avgas/demo db-killer) så kan det gott kosta 1000:- samt inget körande...!

Det finns 2st val just nu.

1, Köra med tysta hojar och få riktiga kvällsrace.

2, Köra med högljuda hojar och köra träningstider...

Hur många väljer alternativ 1, och hur många alternativ 2 ?

OT
Här kommer lite annat att tänka på:

Tänk detta koncept på samtliga banor.
Istället för att åka till Falken (eftersom Falken är så poppis bland gatåkare) för 3x20 min träning med gathojar/licenshojar, så kör man ett kvällsrace där med publik (gatåkarna).

17.00 Gatgrupp1
17.20 Gatgrupp2
17.40 Licens träning

18.00 Gatgrupp1
18.20 Gatgrupp2
18.40 Licens Kval

19.00 Gatgrupp1
19.15 Gatgrupp2
19.30 Licens race 15 varv

Detta hade vart ett trevligt sätt att köra istället för bara en träning. Sen tror jag att detta skulle locka fler in i RR av gatåkare. Ett sätt att få lite mer/nytt folk in i sporten.

Riktigt bra ideer du kläcker :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...