Kvällskörning Falkenberg 30/8

Det va några som körde riktigt illa i lagom-gruppen. Med illa menar jag extremt vingligt i kurvor samt bromsar i tid o otid, inte vet hur man går in i depån etc. Sen skadar det ju inte att släppa av lite på rakan när man kör 1000cc o man vet att det finns effektsvaga hojar med snabba förare på. Alla borde gå smc eller nån annan kurs innan man släpps ut :)

HanneZ skrev:
2433334 Det va några som körde riktigt illa i lagom-gruppen. Med illa menar jag extremt vingligt i kurvor samt bromsar i tid o otid, inte vet hur man går in i depån etc. Sen skadar det ju inte att släppa av lite på rakan när man kör 1000cc o man vet att det finns effektsvaga hojar med snabba förare på. Alla borde gå smc eller nån annan kurs innan man släpps ut :)

Var jag en av dom? :rodnar :hihi
Jag såg dock ett par som nästan parkerade hojen innan dom svängde in i serpentinen, riktigt söligt gick det :D

Gottis skrev:

Aa visst, det tycker jag med. :pannkyss

Jag beställde nyss en *asbillig (säkert asdålig) dv kamera från ebay för 120 spänn, den skall tejpas på hojen vid nästa körning. Kanske fler som vill göra likadant så vi kan göra en jättebra film nästa gång? :)

*Det tråkiga var att frakten (från kina) gick på ca 350 spänn

Det jag skrev är inte riktad åt någon speciell person,utan är en uppmaning till alla att tänka på säkerheten.

Vi gör alla fel -även jag:rodnar

Det ni beskriver "extremt vingligt i kurvor samt bromsar i tid o otid" och "parkerade hojen innan dom svängde" inträffar i snabb grupp också.Om ni tycker det är otrevligt så kan ni nog räkna ut hur det känns för de snabba i snabb grupp. Skillnaden mot långsam grupp är att man har mindre tid pga högre hastighet att parera för andras misstag.

Hsb-Chrille.
Om jag tror att du är redo för snabb grupp?
Jag kan inte avgöra det,var ärlig mot dig själv och avgör själv.Ett tips läs dina svar:)

Du tycker att det är svårt att utvecklas i din grupp,hur tror du jag tycker det är i snabb grupp?Det är inte många fria varv man får...men det går att utveckla sig ändå.

"Alla borde gå smc eller nån annan kurs innan man släpps ut":tummenupp Tycker som du HanneZ

Redback skrev:
Du tycker att det är svårt att utvecklas i din grupp,hur tror du jag tycker det är i snabb grupp?Det är inte många fria varv man får...men det går att utveckla sig ändå.

Ja inte fan tycker du det är lättare i långsamma gruppen iallafall.
Jag tycker bara det känns lite frustrerande att behöva göra 4-5 omkörningar per varv och ligga och bromsa för någon annan i varenda kurva.
Men jag vill givetvis inte vara ivägen för någon annan heller.

Hsb-Chrille skrev:
2433704 Ja inte fan tycker du det är lättare i långsamma gruppen iallafall.
Jag tycker bara det känns lite frustrerande att behöva göra 4-5 omkörningar per varv och ligga och bromsa för någon annan i varenda kurva.
Men jag vill givetvis inte vara ivägen för någon annan heller.

Jag och många med mig tycker att det är lättare att köra med långsamma förare och riktigt långsamma går också bra-Bara de kan hålla spår och inte hittar på en massa konstiga saker.Det är inga problem med att köra om dem pga man har mycket högre fastighet och man vet hur deras spår ser ut:tummenupp
Att köra med halvsnabba som vinglar över banan och hittar på en massa tokiga saker är en ren pina!
Det finns många som har gått kurser typ SMC och kör jävligt fint på bana,om det sen inte går så fort spelar ingen roll.

Det är många som är frustrerade i snabb grupp också,tyvärr så resultera det ibland i osnygga omkörningar.
Har sett folk som krokat ihop på falken,som tur var så låg det INTE en grupp på 3-4 pers några meter bakom.Ni kan ju själva räkna ut reultatet om så hade varit fallet när det låg/gled hojar och förare över banan....

Hsb-Chrille... Alla är ivägen någon gång det kvittar hur snabb man är så finns det alltid de som är snabbare:näsblod

Jag skriver INTE det här för att vara otrevlig mot någon utan vill bara trycka på att säkerheten är viktig!

Redback skrev:
2433841 Jag och många med mig tycker att det är lättare att köra med långsamma förare och riktigt långsamma går också bra-Bara de kan hålla spår och inte hittar på en massa konstiga saker.Det är inga problem med att köra om dem pga man har mycket högre fastighet och man vet hur deras spår ser ut:tummenupp
Att köra med halvsnabba som vinglar över banan och hittar på en massa tokiga saker är en ren pina!
Det finns många som har gått kurser typ SMC och kör jävligt fint på bana,om det sen inte går så fort spelar ingen roll.

Det är många som är frustrerade i snabb grupp också,tyvärr så resultera det ibland i osnygga omkörningar.
Har sett folk som krokat ihop på falken,som tur var så låg det INTE en grupp på 3-4 pers några meter bakom.Ni kan ju själva räkna ut reultatet om så hade varit fallet när det låg/gled hojar och förare över banan....

Hsb-Chrille... Alla är ivägen någon gång det kvittar hur snabb man är så finns det alltid de som är snabbare:näsblod

Jag skriver INTE det här för att vara otrevlig mot någon utan vill bara trycka på att säkerheten är viktig!

Nu sa jag visserligen långsamma gruppen, som oftast innebär "halvsnabba som vinglar över banan och hittar på en massa tokiga saker".
Jag TROR själv att jag skulle ha det lättare om jag omger mig med förare som gör "rätt", jag ska nog endå prova på snabba gruppen nästa gång.

Hsb-Chrille skrev:
2433934 Nu sa jag visserligen långsamma gruppen, som oftast innebär "halvsnabba som vinglar över banan och hittar på en massa tokiga saker".
Jag TROR själv att jag skulle ha det lättare om jag omger mig med förare som gör "rätt", jag ska nog endå prova på snabba gruppen nästa gång.

Nu vet jag inte vem du är och har aldrig sett dig köra så jag vill inte tala om för dig hur du ska göra:pannkyss
och det blir inga "men så här ska du göra":D

När jag talar om "halvsnabba som vinglar över banan och hittar på en massa tokiga saker" så är det i snabb grupp jag menar.Typ varvtid på ca 1 min.Om det sen är orutin/kör över sin förmåga, som gör att de kör som de gör vet jag inte.

Problemet med Falken är att det inte finns någon mellangrupp,jag har kört en del i långsamma gruppen så jag vet hur det går till där....

Du har helt rätt när du säger att det blir lättare/bättre för dig om du går upp i snabba gruppen.Men vad du och alla andra som går upp i snabba gruppen ska tänka på är om ni passar där.Att inte "vinglar över banan och hittar på en massa tokiga saker"

Bättre att bita i det sura äpplet(långsamma gruppen) än att vara inblandat i något som skickar folk till sjukan.

Bankörning handlar om att ha roligt,Sjukhus är inte kul.

Redback skrev:
2434261Problemet med Falken är att det inte finns någon mellangrupp,jag har kört en del i långsamma gruppen så jag vet hur det går till där....

Jag tror det inte skulle funka att ha en grupp till, vi får nog nöja oss med lugn, snabb och licens (det skulle bli för lite körning annars). Jag tycker det är RIKTIGT bra på Falkenberg, körning nästan varje vecka, både licens och gatåkare (många utav de som har licens har ju säkert börjat med att köra gathoj på bana, så det är en bra rekryteringsbas), passande tid, nära gbg :D , okej pris, bra boxar, bra beläggning. Nu var det ett tag sedan jag körde i "snabb" grupp, men då tyckte jag det funkade helt okej :) . Om jag jämför med banåkningar som tillexempel från actionpics(där både lic och gat kör) (där licens och folk från if blandas :mad: ) så är körningarna på falken mycket bättre :tummenupp . Sen är banan riktigt rolig också.

ps
Ofta tycker jag gruppindelningarna på gatåkare bara brukar återspegla förarens ödmjukhet :rolleyes: . Icke ödmjuk = snabb grupp, Ödmjuk = långsam annars samma vingel och ungefär samma tempo, detta är ett skämt men det ligger nog lite sanning i det :) .ds

Last edited:
bean305 skrev:
2451255 Jag tror det inte skulle funka att ha en grupp till, vi får nog nöja oss med lugn, snabb och licens (det skulle bli för lite körning annars). Jag tycker det är RIKTIGT bra på Falkenberg, körning nästan varje vecka, både licens och gatåkare (många utav de som har licens har ju säkert börjat med att köra gathoj på bana, så det är en bra rekryteringsbas), passande tid, nära gbg :D , okej pris, bra boxar, bra beläggning. Nu var det ett tag sedan jag körde i "snabb" grupp, men då tyckte jag det funkade helt okej :) . Om jag jämför med banåkningar som tillexempel från actionpics(där både lic och gat kör) (där licens och folk från if blandas :mad: ) så är körningarna på falken mycket bättre :tummenupp . Sen är banan riktigt rolig också.

ps
Ofta tycker jag gruppindelningarna på gatåkare bara brukar återspegla förarens ödmjukhet :rolleyes: . Icke ödmjuk = snabb grupp, Ödmjuk = långsam annars samma vingel och ungefär samma tempo, detta är ett skämt men det ligger nog lite sanning i det :) .ds

Du har rätt att det inte funka med en grupp till pga för lite tid.Körde en gång när de delade licens i två grupper + två gatgrupper-blev inte så bra.

Själv ska jag köra i Licens gruppen nästa år så då blir allt riktigt bra...för mig.

Så det jag har skrivit innan är inte för att jag vill förbättra för mig själv i snabb grupp utan mer informera om att tänka efter vilken grupp som man ska välja.

Det ligger mycket sanning i det du skriver i de fyra sista raderna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT