Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?

• Antal röstningar
    0
Star tror jag läste att du sprang 3 gånger i veckan. Låter mycket. 2 är nog mera lagom om du vill vara hel.

Med facit i hand så var det kanske för mycket. Har alltid sprungit lite (oregelbundet) och min kondition och vilja räcker lätt till 3 pass/vecka, men kroppen börjar uppenbarligen bli lite gammal så får tänka om där....

Jag insåg ungefär det för ett par år sedan. Med de 3-4 löppassen i veckan höll inte fötterna utan började jävlas.Har sedan dess blandat motionsformerna utan att för den skull minskat totalbelastningen, snarare ökat istället.

Cykel, rullskidor (eller inlines med stavar om det är torrt), paddling, ...

Med facit i hand så var det kanske för mycket. Har alltid sprungit lite (oregelbundet) och min kondition och vilja räcker lätt till 3 pass/vecka, men kroppen börjar uppenbarligen bli lite gammal så får tänka om där....
Nej det är inte för mycket. Utgår vi ifrån att du bara springer kommer återhämtningen mellan passen vara för lång om du bara spriger en gång i veckan. På ren svenska betyder det att du kan träna en gång i veckan men du kommer inte att bli bättre.
Skador kommer du undan med struktur, kunskap och variation a la 69 anders.

Läs mer: http://www.marathon.se/traning/superkompensation-a-den-basta-aterbaringen

Står lite här också om tidsintervaller. Kontentan blir dock att ett pass i veckan med stor sannolkhet blir trevligt men inte effektivt.
http://www.body.se/forum/allmant-om-konditionstraning/nar-intraffar-superkompensationen-242390

Det blir mest partycigg numera tyvärr.
Dumt. Det är tufft att röka!
Jag försöker krampaktigt hålla fast vid mitt feströkande, trots att jag är nära kräkas varje gång. Blir bara runt ett halvt paket cigg om året nuförtiden.
:(

Bra jobbat iaf. :tummenupp

Jag har en annan runda som jag har mätt upp till 5km med GPS, jag ska ta och springa den på lördag tänkte jag. Den har till skillnad från dagens runda inga backar överhuvudtaget, dagens runda varierar mellan 87 möh och 103 möh.

Jag har en annan runda som jag har mätt upp till 5km med GPS, jag ska ta och springa den på lördag tänkte jag. Den har till skillnad från dagens runda inga backar överhuvudtaget, dagens runda varierar mellan 87 möh och 103 möh.

Rundan jag sprang igår har en höjdskillnad på 39 meter. :)

Förbannat segt att inte kunna springa. Nästan så att man längtar ut i regnet, mörkret och ensamheten. Att nöta på med bra musik som ända sällskap. Ska ta mig en kort runda till helgen och kolla om kroppen sitter ihop.

Nån som kan rekommendera en bra rygga till löpningen?

Nån som kan rekommendera en bra rygga till löpningen?

Beror på vad du ska ha den till. Jag har sprungit bergsmarathon med Haglöfs ACE large. (2 dagarstävling). Men ska du bara köra kortare sträckor med lite utrustning är Salomon Agile ett bra alt. Men prova själv. Vi är alla olika byggda i kroppen, det som passar mig kanske inte passar dig. Stirra dig inte blind på vikten. Ibland är det bättre att köpa en lite billigare säck som är något tyngre. Lägre vikt kostar, lättare att ta bort den vikten runt midjan istället....

Last edited:
Beror på vad du ska ha den till. Jag har sprungit bergsmarathon med Haglöfs ACE large. (2 dagarstävling). Men ska du bara köra kortare sträckor med lite utrustning är Salomon Agile ett bra alt. Men prova själv. Vi är alla olika byggda i kroppen, det som passar mig kanske inte passar dig. Stirra dig inte blind på vikten. Ibland är det bättre att köpa en lite billigare säck som är något tyngre. Lägre vikt kostar, lättare att ta bort den vikten runt midjan istället....
Vill kunna ha ett ombyte med när jag springer hem från träningen.

Vill kunna ha ett ombyte med när jag springer hem från träningen.

Ok, jag har sprungit kortare sträckor (30-45 min) med en vanlig Haglöfs Tight. Det fungerar bra tycker jag. Bara man kan röra armarna fritt och att säcken har någon typ av avbärarbälte och knäppning över bröstet så den sitter hyfsat bra och inte "slänger hit och dit".

Då har jag och Plåthinken kört Toughest i Köpenhamn. Det var svinkul. Det var ganska kallt. Jag brukar inte bada i havet i oktober.

Idag sprang jag 5.02km på 27.25 minuter, men då fick jag stanna och knyta skon en gång vilket borde ha tagit 10-15 sekunder. Enligt pulsmätaren hade jag strax över 160 i puls hela tiden förutom en bit i början då jag drog på lite extra, där hade jag ~180 i puls.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show