elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
I övrigt köper jag inte CSS rakt av även om kurserna är nyttiga... Det finns otal exempel på folk som kör vansinnigt fort men som bryter mot dom flesta av CSS "regler"


Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
I övrigt köper jag inte CSS rakt av även om kurserna är nyttiga... Det finns otal exempel på folk som kör vansinnigt fort men som bryter mot dom flesta av CSS "regler"
...Bra och redig lista...
I övrigt köper jag inte CSS rakt av även om kurserna är nyttiga... Det finns otal exempel på folk som kör vansinnigt fort men som bryter mot dom flesta av CSS "regler"
...vet inte om jag ska ta broms och kurvtagningskurs eller sporthojskurs bara. Tror sporthojskursen inriktar sig mer på det jag vill lära mig men vet inte om hojen pallar med riktigt... surt att gå omkull som i somras då hojen (ej samma som jag har nu) tog i backen![]()
Faktum är att stegindelning, övningar och i de flesta fall även instruktörerna är domsamma för Broms- och Kurvkurs respektive Sporthojskurs, skillnaden är endast att det inte bara är sporthojar bland deltagarna i BKK. Faktum är att det inte går märkbart långsammare i de snabbare grupperna i BKK heller![]()
Både CSS och SMC:s körteknik bygger på samma idéer. SMC:s teknik är lite mer inriktade på att köra som de flesta motorcyklister kör på gata och bana, CSS är bara inriktad på att det skall gå så fort som möjligt.
Keith Codes teknik är väl beprövad och den körstil som han (och SMC) lär ut är väl beprövad och funkar bra för de flesta men undantag finns.
Grundtanken är ju densamma eftersom det inte finns så där värst många varianter på att köra ett tvåhjuligt fordon, resten är ju "mänskligt" agerande eftersom vi som förare påverkar fordonet så mycket som vi gör.
Jag håller med om att allting inte är svart eller vitt såsom CSS och SMC ibland vill göra gällande, speciellt som de kurserna i första hand är utformade för sporthoj, men grundtanken är densamma oavsett fordon, det kräver bara en instruktör som är tillräckligt flexibel för att kunna anpassa sitt utlärande till deltagaren och deltagarens hojtyp.
Det ironiska i sammanhanget är precis som Ballou skriver att några av de främsta förarna inte kör "rätt" enligt CSS. Kevin Schwantz är ett bra exempel, Mick Doohan är ett ännu bättre exempel.
I modern tid så är det till exempel Colin Edwards som gör "fel". Men om man tittar på de absolut bästa idag, Rossi, Stoner, Lorentzo, Pedrosa så kör de med CSS-stuk. Det är väl bara Toni Elias som inte gör det med sitt helsjuka häng...
Med ursäkt för ett långt inlägg så är det bästa att göra som Roffe skriver. Gå kurser, skaffa dig verktygen, testa, testa, testa och skaffa dig sedan en personlig, väl beprövad körstil.
Oavsett vad du gör så skall du se till att kunna motivera varför du gör på ett visst sätt, om det då är rätt eller fel enligt en viss skola spelar ju mindre roll, huvudsaken är ju att det funkar för dig.
Bättre att vara medvetet inkompetent än omedvetet inkompetent, då vet man iallafall att man gör fel och har då möjlighet att ändra...![]()
Har CSS verkligen ensamrätt på det där, tycker Keith Code är en ecklig gubbe som bara vill gå till historien som han som uppfann hur man kör hoj..
Vägrar att tro att det är Keith Codes teknik.![]()
Glöm för allt i världen inte att trycka på ytterpinnen.
Du menar väll, fälla ner skjusspinnarna?![]()
Har CSS verkligen ensamrätt på det där, tycker Keith Code är en ecklig gubbe som bara vill gå till historien som han som uppfann hur man kör hoj..
Vägrar att tro att det är Keith Codes teknik.![]()
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |