Kurvteknik rätt/fel?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
I övrigt köper jag inte CSS rakt av även om kurserna är nyttiga... Det finns otal exempel på folk som kör vansinnigt fort men som bryter mot dom flesta av CSS "regler"

:) Gissa om jag fick en massa mothugg av experterna när jag berättade just detta för dem som tror att man kan bli elitförare genom att gå kurser ... :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Precis som med allt annat i livet ska vi nog se all teori och analys som något som är bra att känna till och behärska, men sedan välja ut det som passar vår körstil, personliga egenskaper och inte minst våra ambitioner. Codes tekniker är alltså en del i den verktygslådan, annan teknik och inte minst våra egna erfarenheter andra delar.

Som Paulus skrev i något av sina brev: "...Pröva allt, och behåll det som är gott..." :)

...Bra och redig lista...

I övrigt köper jag inte CSS rakt av även om kurserna är nyttiga... Det finns otal exempel på folk som kör vansinnigt fort men som bryter mot dom flesta av CSS "regler"
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Glöm för allt i världen inte att trycka på ytterpinnen.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det finns inget rätt eller fel, det finns lika många körstilar som det finns förare. Varje religion har sin egen bibelskola. Går du till SMC kommer du att bli lärd vad som är rätt och fel elnigt deras heliga skrifter. Gör vad det som gör dig lycklig, oavsett som det är att bli invigd i en sekt eller att gå din egen väg. Lycka till med din resa. :)

Edit.
Och just det, när någon börjar mumla om ytterpinnen då ska du dra åt dig öronen, kisa med ögonen och tänka på de där dörrknackarna som vill sälja böcker och i årtionden påstått att jorden ska gå under imorgon. :dummer
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man kan ju gå kurser och få instruktioner av erfarna förare,testa allt och bygga upp sin egen körstil utav det som passar.
Det som inte funkar använder man inte men har kvar i bagaget att plocka upp vid ett senare tillfälle om man utvecklas åt just det hållet eller som en reminder om vad som inte funkade just för dig men du iaf. testat.

Alternativet är att köra på som vanligt och öka farten och se vart man hamnar körmässigt men tror inte TS är den typen då frågan inte skulle kommit upp utan då skulle han gjort just det.

Frågan är inte vad det står för namn på utbildaren,ditt eget,SMC,CSS,Rossi utan vad du använder instruktionerna till,lyda blint eller utveckla dig själv.

Om man inte blir snabbare och säkrare av en kurs kanske man ska granska sig själv istället för utbildaren,alternativt börja tävla på elitnivå.

Henrik
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det där med att som flera påpekar vika ner hojen å sitta kvar ovanpå är den gamla skolan och är inget man måste gå en kurs för att träna bort. Det funkar ju bra för greven tex. å schwantz. Även om schwantz är nolla jämfört med greven.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Både CSS och SMC:s körteknik bygger på samma idéer. SMC:s teknik är lite mer inriktade på att köra som de flesta motorcyklister kör på gata och bana, CSS är bara inriktad på att det skall gå så fort som möjligt.

Keith Codes teknik är väl beprövad och den körstil som han (och SMC) lär ut är väl beprövad och funkar bra för de flesta men undantag finns.
Grundtanken är ju densamma eftersom det inte finns så där värst många varianter på att köra ett tvåhjuligt fordon, resten är ju "mänskligt" agerande eftersom vi som förare påverkar fordonet så mycket som vi gör.

Jag håller med om att allting inte är svart eller vitt såsom CSS och SMC ibland vill göra gällande, speciellt som de kurserna i första hand är utformade för sporthoj, men grundtanken är densamma oavsett fordon, det kräver bara en instruktör som är tillräckligt flexibel för att kunna anpassa sitt utlärande till deltagaren och deltagarens hojtyp.

Det ironiska i sammanhanget är precis som Ballou skriver att några av de främsta förarna inte kör "rätt" enligt CSS. Kevin Schwantz är ett bra exempel, Mick Doohan är ett ännu bättre exempel.
I modern tid så är det till exempel Colin Edwards som gör "fel". Men om man tittar på de absolut bästa idag, Rossi, Stoner, Lorentzo, Pedrosa så kör de med CSS-stuk. Det är väl bara Toni Elias som inte gör det med sitt helsjuka häng...:)


Med ursäkt för ett långt inlägg så är det bästa att göra som Roffe skriver. Gå kurser, skaffa dig verktygen, testa, testa, testa och skaffa dig sedan en personlig, väl beprövad körstil.

Oavsett vad du gör så skall du se till att kunna motivera varför du gör på ett visst sätt, om det då är rätt eller fel enligt en viss skola spelar ju mindre roll, huvudsaken är ju att det funkar för dig.

Bättre att vara medvetet inkompetent än omedvetet inkompetent, då vet man iallafall att man gör fel och har då möjlighet att ändra...:)
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Jag fann att jag redan använde en del av CSS teknik, något som jag lärt mig genom att köra en j-vla massa på bana.
En del annat har jag försökt ta till mig genom att tänka på det innan jag ska ut på banan, väl ute så försöker jag tänka så lite som möjligt. Kan låta konstigt men jag låser mig om jag "tänker" för mycket, då blir jag inte lika uppmärksam på vad banan och hojen talar om för mig.
Frågade också om yttre fotpinnen, det var inget CSS la vikt på :D var beskedet jag fick.

För övrigt rekommenderar jag att testa en 70-Racer/125 Racer/250 Racer på banan om ni har chansen, desto mindre hoj desto mer information från hojen är min erfarenhet.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Kör en kurs det är skitskoj!! Jag har bara kört på gokartbana än men tänkte hinna med storbana i sommar, vet inte om jag ska ta broms och kurvtagningskurs eller sporthojskurs bara. Tror sporthojskursen inriktar sig mer på det jag vill lära mig men vet inte om hojen pallar med riktigt... surt att gå omkull som i somras då hojen (ej samma som jag har nu) tog i backen :rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Faktum är att stegindelning, övningar och i de flesta fall även instruktörerna är domsamma för Broms- och Kurvkurs respektive Sporthojskurs, skillnaden är endast att det inte bara är sporthojar bland deltagarna i BKK. Faktum är även att det inte går märkbart långsammare i de snabbare grupperna i BKK heller:)

...vet inte om jag ska ta broms och kurvtagningskurs eller sporthojskurs bara. Tror sporthojskursen inriktar sig mer på det jag vill lära mig men vet inte om hojen pallar med riktigt... surt att gå omkull som i somras då hojen (ej samma som jag har nu) tog i backen :rolleyes:
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Faktum är att stegindelning, övningar och i de flesta fall även instruktörerna är domsamma för Broms- och Kurvkurs respektive Sporthojskurs, skillnaden är endast att det inte bara är sporthojar bland deltagarna i BKK. Faktum är att det inte går märkbart långsammare i de snabbare grupperna i BKK heller:)

Hm, låter ju smidigt... då är det bara å kolla vilken som ligger bäst tidsmässigt :)
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Har CSS verkligen ensamrätt på det där, tycker Keith Code är en ecklig gubbe som bara vill gå till historien som han som uppfann hur man kör hoj.. :va
Vägrar att tro att det är Keith Codes teknik. :mad:

Både CSS och SMC:s körteknik bygger på samma idéer. SMC:s teknik är lite mer inriktade på att köra som de flesta motorcyklister kör på gata och bana, CSS är bara inriktad på att det skall gå så fort som möjligt.

Keith Codes teknik är väl beprövad och den körstil som han (och SMC) lär ut är väl beprövad och funkar bra för de flesta men undantag finns.
Grundtanken är ju densamma eftersom det inte finns så där värst många varianter på att köra ett tvåhjuligt fordon, resten är ju "mänskligt" agerande eftersom vi som förare påverkar fordonet så mycket som vi gör.

Jag håller med om att allting inte är svart eller vitt såsom CSS och SMC ibland vill göra gällande, speciellt som de kurserna i första hand är utformade för sporthoj, men grundtanken är densamma oavsett fordon, det kräver bara en instruktör som är tillräckligt flexibel för att kunna anpassa sitt utlärande till deltagaren och deltagarens hojtyp.

Det ironiska i sammanhanget är precis som Ballou skriver att några av de främsta förarna inte kör "rätt" enligt CSS. Kevin Schwantz är ett bra exempel, Mick Doohan är ett ännu bättre exempel.
I modern tid så är det till exempel Colin Edwards som gör "fel". Men om man tittar på de absolut bästa idag, Rossi, Stoner, Lorentzo, Pedrosa så kör de med CSS-stuk. Det är väl bara Toni Elias som inte gör det med sitt helsjuka häng...:)


Med ursäkt för ett långt inlägg så är det bästa att göra som Roffe skriver. Gå kurser, skaffa dig verktygen, testa, testa, testa och skaffa dig sedan en personlig, väl beprövad körstil.

Oavsett vad du gör så skall du se till att kunna motivera varför du gör på ett visst sätt, om det då är rätt eller fel enligt en viss skola spelar ju mindre roll, huvudsaken är ju att det funkar för dig.

Bättre att vara medvetet inkompetent än omedvetet inkompetent, då vet man iallafall att man gör fel och har då möjlighet att ändra...:)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ttyck på ytterpinnen...

Till er som håller på att tjaffsar om trycket på ytterpinnen eller innerpinnen.

Vet inte vilken uppfattning ni fått eller om det är instruktörer som varit ute och cyklat..

Handlar inte om tryck på pinnen alls. Den grund vi lär ut inom smc så handlar allt om förankring i tanken. Dvs du pressar knä och insida lår på yttersida tank. En bra teknik att få bra förankring med knä/lår är att trycka benet mot tanken med foten från fotpinnen.
Att inte ha tyngd på innepinnen har att göra med att du ska focusera på att hitta rätt förankring i tanken.

Vinsten bla med det är att man när man behärskar tekniken kan köra avslappanad och ändå ha en bra förankring i motorcykeln. Och därför ha en bättre känsla för vad motorcykeln håller på med under dig.

Har CSS verkligen ensamrätt på det där, tycker Keith Code är en ecklig gubbe som bara vill gå till historien som han som uppfann hur man kör hoj.. :va
Vägrar att tro att det är Keith Codes teknik. :mad:

Var faktiskt jag som kom på tekniken. Men Keith hade det lite knapert då så jag lät han ta hand om det... :D
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Det här är väl ungefär vad du pratar om Ezzo? En filmsnutt jag hittade på ett annat ypperligt forum där samma sak diskuteras. Där finns även motivet till att hålla fast sig med knät i tanken och inte hänga i styret.

EDIT: hur fan får man inte en YT film :huvet

http://www.youtube.com/watch?v=sxODoscChNo&feature=related

EDIT2: Såhär: [YOUTUBE-ID]sxODoscChNo[/YOUTUBE-ID]

Mvh, moderator.

EDIT3: Thanx :krama
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har CSS verkligen ensamrätt på det där, tycker Keith Code är en ecklig gubbe som bara vill gå till historien som han som uppfann hur man kör hoj.. :va
Vägrar att tro att det är Keith Codes teknik. :mad:

CSS har inte ensamrätt på annat än sitt upplägg på kurser. Det de lär ut är samma teknik som SMC, Penquin, Fast Freddies school, Jamie Whitham school...osv.
Keith Code drog igång CSS redan på 70-talet och han bildade tidigt skola för vad man skall tänka på när det gäller kurvtagning.
Det är vedertaget ungefär hur man tar en kurva med motorcykel, det är inte raketforskning direkt.
Visst kommer det att komma nya övningar och andra insikter med tiden men jag tvivlar på att det sker något revolutionerande på den fronten. Det är ju fortfarande vi som förare som är begränsningen, vi är för rädda helt enkelt.

Sen att Mr Code är en smula "amerikansk" må ju vara hänt...:rolleyes::)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top