Kurvteknik - nedlägg - gaspådrag... däcksläpp?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Får helst och gärna vara erfarenhet som talar för personligen har jag den inte, spekulera kan man göra i det oändliga.

Så dags för däckbyte, gubbplatta? Yes indeed, visst är jag väl en bit ute på ändarna mellanåt men jag nöter inte nämnvärt på dem. Kör hellre än övermodigt(dumdristigt) med ödestigna misstag som följd.. kanske och eventuellt. Vill vara bekväm i min körning, vill känna att jag har koll och chansar helst aldrig så gott det går. Visst pressar man på successivt men i lilla landet lagom takt.

Nåväl nog med det förnuftiga, hur nyttjar (eldar upp) jag hela däckets yta på bästa sätt utan att klota? Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att brassa satan, köra förfortkastanyckelnvattenobröd i onödan bara för att kunna visa upp ett aktivt däckslitage. Gillar aktiv körning men är inte beredd att behöva söka till paralympics i framtiden för att blir bättre på det.

Hur f-n kör jag idag då? Kör mycket, har inte långt till jobb eller vänner så det är inte det som kostar mil utan jag tycker det är skoj att köra rent allmänt, mängdträning ska ju vara bra det med. Detta leder rent "naturligt" att det blir gubbplatta till viss del men det kunde se bättre fördelat ut slitagemässigt. När jag väl kör aktivt hänger jag på skapligt sett till övriga mer erfarna förare, roligaste måttstocken har varit motardmaffian där så gott som samtliga kör ifrån mig men jag kunde ändå hänga på hyffsat många ggr. Där jag tappar är att jag inte pressar kurvor lika hårt och är det ex ett kurvigt hö/vä parti där jag inte känner mig hemma slår jag av p.g.a. rädslan av att läsa en kurva fel och vara halvvägs ute på åkern eller spela crocket med tallarna. Att jag slår av där jag inte hittar är väl iofs bara bra men om jag förbättrar kurvtekniken kanske jag inte skulle tappa lika mkt trots detta.

Ok kortfattat - Jag kör mkt men inte så aktivt som jag skulle vilja och det är materialets egenskaper jag inte använder i kurvorna. Tyvärr har jag ingen banerfarenhet, lösa planer finns i (hoj)bekantskapskretsen att hyra bana åtminstone en gång denna säsong, den som lever får se.

Frågetecken med bra däck, kry hoj i övrigt och lämpligt underlag:

1: Hur hårt går det att pressa i en kurva, kommer ni in växlar ned på tvåan vinklar ned och ger på fullt på rullen utan bekymmer? Bekymmer i detta fall är alltså om det släpper, att kurvan i sig går att ta så förutsätter vi. Eller är det rentutsagt svårt att få släpp i en torr kurva?

2: Vid släpp på bakdäcket i en kurva som tas aktivt med nedlägg är det vanligtvis hjulspinn, hasar i sidled eller att det studsar om det går att avgöra? Olika situationer som ger olika släpp? Ett hjulspinn känns i teorin som att det skulle vara lättare att hantera än en hasning i sidled.

3: I vilka lägen förutom grus etc ska man passa sig för framhjulssläpp? Något vanligt misstag man kan göra för att få framhjulssläpp?

4: Hur hanterar ni släpp i en kurva? Släpper gasen något, mycket, lite? Håller kvar vinklar upp, släpper av vinklar upp eller annat?

5: I ett kurvigt hö/vä parti är det något särskilt ni tänker på ni som kör aktivt fort? Ex ta det lugnare i dom två första böjarna för att värma hela däckytan eller är det benet direkt?

6: Vägar med spåriga vägbanor, ex motorväg så kan jag ibland vandra iväg en hel fil i en kurva men oftast då det inte går väldigt fort, gung gung hoppsan nu var jag i yttersidan av filen. Hur upplever ni det när ni pressar, blir det värre eller bättre av att pressa på?

7: Vissa snabbare förare eldar på däcken innan ett parti kurvköra, detta brukar dock resultera i hjulspinn i upprätt läge. Är det tillräckligt för att värma hela däcket eller brukar man värma sidorna också och isåfall hur? Eller är det förkastligt, räcker med lite kurvkörning innan.

Behöver inte stirra sig blint på hur jag beskriver mer utbrett däckslitage utan det är bara ett förmodat resultat av mer aktiv kurvtagning och att våga ge på mer då, alltså inte prompt ute efter bankrull på däcken vid gatköra.

Jag tycker att det bästa sättet att motverka platt-på-mitten slitaget är att ge på gas tidigt i en kurva. Ge på innan apex och öka gradvis genom hela svängen. Om du går en kurs (rekommenderas varmt!) är just gaskontroll bland det första du får lära dig. Att ha lite gaspådrag i kurvan balanserar också din hoj och låter fjädringen jobba optimalt.

Har det väl blivit platt på mitten är det svårt att köra det runt igen och du kommer att ha den där kanten att komma över som gör det svårt att svänga initialt. Ett dual-compound däck låter som nåt för dig. Hårdare på mitten och mjukare kanter ger dig fler mil och bra fäste i kurvorna.

Du hade många frågor så nu blir det mycket scrollande...

1. Att vrida fullt på tvåan med en 1000 cc som fortfarande har nedlägg kan bli spännande - väldigt spännande. Eller väldigt dyrt. Många faktorer spelar in angående fäste/sladd men Gaskontroll och känsla gäller!

2. På vettiga svenska hojvägar så har jag inte upplevt några studs som ställt till det under mina 20 år i sadeln. Mest strängar med rullgrus, vita linjer eller nån fläck med allmänt lägre fäste som gett ett kortare släpp. Endast på bana pushar jag så hårt att det börjar hasa/sladda.

3. Om du är spänd/stel i armarna överför du din kroppsvikt till styret/fronten av hojen och ett gupp kan räcka för att det ska släppa. Viktigt att du slappnar av i armarna och håller dig i hojen med låren och fötterna. Stompgrips eller liknande är kanon!

4. Släpper det fram mitt i en kurva gasar jag lite för att avlasta framdäcket. Har du gjort en plötslig bromsning i en kurva så går släppet oftast så fort att det inte går att rädda annat än med ett snabbt stamp med foten (lägre farter)
Släpper det bak får man försöka räta upp hojen lite för att få mer bakdäck i marken. Häng av mer med överkroppen så kan du lyfta upp hojen med bibehållen tyngdpunkt. Titta på MotoGP när Dani Pedrosa går ut ur en kurva. Viktigt att inte stänga gasen tvärt! = risk för highside!

5. Motstyrning! Iskalla däck har sämre fäste än varma. Öka tempot gradvis och lär känna dina däck. Gatdäck får upp tempen fortare än racedäck. Återigen viktigt med gaskontroll!

6. Spåriga underlag är ingen höjdare att 'pressa' på. Se till att ha blicken högt så att du håller ditt spår och inte 'muttrar' i svängen.

7. Flamebait? :rolleyes: Om du menar en liten burnout så är det ingen metod att förlita sig på för att värma däck :D Du vill ha värme i HELA däcket. Inte bara på ytan i mitten.

Frågan är: Har du varit med om släpp eller är du bara orolig för att det ska hända? Jag vet ju ingenting om din körstil eller erfarenhet.

Last edited:
3. Att man slår av på gasen/bromsar med för mycket nedlägg torde vara den vanligaste orsaken till framhjulssläpp.

4. Släpper det fram? Håll armarna mot bröstkorgen och hoppas det inte blir för dyrt! Släpper'e bak är'e ba gasa och hoppas såsen reder sig själv!

5. Halva fästet sitter i huvudet, tjör ba!

• Gilla
Reaktioner: MrC
Nu är inte jag någon bomba-satan-förare men jag har precis nyligen gått SHK steg 1 o 2 och redan där finns det svar på vissa saker, men speciellt en sak du frågar och även lägger fram ett svar som gör att jag verkligen rekommenderar dig att gå dessa kurser.

4: Hur hanterar ni släpp i en kurva? Släpper gasen något, mycket, lite? Håller kvar vinklar upp, släpper av vinklar upp eller annat?

Om du känner av konstigheter vid nedlägg och då slår av på gasen, må vara lite eller mycket eller helt, ja då kommer klotningen vara ett faktum.
Det du skall göra är att fortsätta din sväng, fortsätta att ge och successivt öka gasen. Det är just det här som är så svårt då det går tvärt emot våra instinkter, de säger nämligen att om det känns fel så skall man få stopp på det och därmed så ställer sig många på bromsen eller försöka sakta av farten... då blir det galet och det är snabbt.

Så jag sällar mig bakom många andra här och rekommenderar kurserna hos SMC. De är guld värda. :tummenupp

Bana/bankurs - det kommer öppna en ny värld av möjligheter med din hoj.

Går du en riktig kurs har du möjligheten att få svar, och kunna prova på (som redan sagts) - det är en investering i dig själv, släpp all prestige och ha en grym dag på banan. :fakta

Gå ett par kurser, läs Twist of the wrist I och II.

Slå inte av om det börjar släppa.. When in doubt, give it gas.

1: Hur hårt går det att pressa i en kurva, kommer ni in växlar ned på tvåan vinklar ned och ger på fullt på rullen utan bekymmer? Bekymmer i detta fall är alltså om det släpper, att kurvan i sig går att ta så förutsätter vi. Eller är det rentutsagt svårt att få släpp i en torr kurva?

Hur kan man ens komma på tanken att växla ned till tvåan på en 1000cc sporthoj på gata inför en kurva? Leder garanterat till klotning förr eller senare..

2: Vid släpp på bakdäcket i en kurva som tas aktivt med nedlägg är det vanligtvis hjulspinn, hasar i sidled eller att det studsar om det går att avgöra? Olika situationer som ger olika släpp? Ett hjulspinn känns i teorin som att det skulle vara lättare att hantera än en hasning i sidled.

Vad som helst av dessa går att hantera om du fortsätter att gasa alternativt är lat som jag och köper en s1000rr med antispinn!

3: I vilka lägen förutom grus etc ska man passa sig för framhjulssläpp? Något vanligt misstag man kan göra för att få framhjulssläpp?

Alla vita linjer tex. som är hala, samt låsa framhjulet vid broms.För mkt. avslag på gasen så att belastningen ökar på framhjulet.

Du lär inte hinna tänka sådär, det händer på en millisekund, det enda som hjälper är att öva,öva,öva på tänket tex. gå en BKK

5: I ett kurvigt hö/vä parti är det något särskilt ni tänker på ni som kör aktivt fort? Ex ta det lugnare i dom två första böjarna för att värma hela däckytan eller är det benet direkt?
Du tror väl inte att du hinner värma upp däcket så snabbt? Ha som regel att alltid köra minst 5-10 min på väg innan du överhuvudtaget börjar gasa

6: Vägar med spåriga vägbanor, ex motorväg så kan jag ibland vandra iväg en hel fil i en kurva men oftast då det inte går väldigt fort, gung gung hoppsan nu var jag i yttersidan av filen. Hur upplever ni det när ni pressar, blir det värre eller bättre av att pressa på?
Be nån kolla din fjädring, låter skumt..

7: Vissa snabbare förare eldar på däcken innan ett parti kurvköra, detta brukar dock resultera i hjulspinn i upprätt läge. Är det tillräckligt för att värma hela däcket eller brukar man värma sidorna också och isåfall hur? Eller är det förkastligt, räcker med lite kurvkörning innan.
Elda? Busenbrännare eller vadå?

Behöver inte stirra sig blint på hur jag beskriver mer utbrett däckslitage utan det är bara ett förmodat resultat av mer aktiv kurvtagning och att våga ge på mer då, alltså inte prompt ute efter bankrull på däcken vid gatköra.

Alla skriver ge mer gas i kurvor. Ge gas innan apex. Körde själv på Gelleråsen förra året och gick in i en Esset med en fart som jag kört med innan men nåt gick fel i utgången och jag körde av. Fick släpp och hojen började wobbla. Vad jag tror gav jag för mycket gas i kurvan fast tycker fortfarande det är en liten gåta varför det hände...:confused:

Alla skriver ge mer gas i kurvor. Ge gas innan apex. Körde själv på Gelleråsen förra året och gick in i en Esset med en fart som jag kört med innan men nåt gick fel i utgången och jag körde av. Fick släpp och hojen började wobbla. Vad jag tror gav jag för mycket gas i kurvan fast tycker fortfarande det är en liten gåta varför det hände...:confused:

fick du framhjulssläpp eller? körde du SP1:a

Jag skulle vilja påstå att om man kör så det släpper på allmän väg så kör man för fort. För fort för rådande förhållanden eller för fort för sin förmåga.

Det allra säkraste är väl att köra så du har kontroll på grejorna.

Jag ställer mig tillsammans med gänget ovan som pekar i riktning mot närmaste gocart eller storbana...få tummen ur röva och gå några SMC-kurser. Enda farliga med dom är att dom är vansinnigt beroendeframkallande...

Se till att ha bromsat klart/fått ner hastigheten innan kurvan.

Lägg på grundgas alternativt accelerera dig igenom kurvan.

Alltid bättre att ha en lägre ingångshastighet och sen upptäcka att man kan öka än att bli överraskad över att det går för fort.

Nu är ju inte jag något proffs själv, långt ifrån, men det är så jag kör och det har funkat bra hittills :)

Funderar själv på att gå någon sån där kurs, skulle säkert ge mig en hel del tror jag.

Nej va inte sp1:an och kändes som det va från bakhjulet. Men gick otroligt fort han inte tänka och känna så mycket. Utan satt nästan uppe på tanken sen trodde jag skulle klara det men sen dök jag...

låter ju som en highsider? du kände säkert bakhjulssläppet, fick panik och slog av på gasen istället för att gasa vidare (sånt som sitter i vår reptilhjärna)

Se till att ha bromsat klart/fått ner hastigheten innan kurvan.

Lägg på grundgas alternativt accelerera dig igenom kurvan.

Alltid bättre att ha en lägre ingångshastighet och sen upptäcka att man kan öka än att bli överraskad över att det går för fort.

Nu är ju inte jag något proffs själv, långt ifrån, men det är så jag kör och det har funkat bra hittills :)

Funderar själv på att gå någon sån där kurs, skulle säkert ge mig en hel del tror jag.

Ja det fnns bara ett bra ställe att öva dessa saker på och det är på banan! Tyvärr så är det jävligt beroendeframkallande bara och det blir ofta stoooora hål i plånboken sen..

Last edited:
Nej va inte sp1:an och kändes som det va från bakhjulet. Men gick otroligt fort han inte tänka och känna så mycket. Utan satt nästan uppe på tanken sen trodde jag skulle klara det men sen dök jag...

Åkte du upp på/mot tanken eller tänkte du att du skulle kompensera för något genom att flytta närmare?

Ja mycket möjligt men kom väldigt plötsligt då jag säkert kört minst 20 varv den dagen.

Det handlar om att ge stödgas, inte full-bott, att hålla cykeln stadig - har man en gång börjat ge gas, så skall man inte slå av, det är ett bra sätt att få hojen ur balans.
Allt har med tyngdpunkten att göra, och slår man av flyttas den framåt, till det däck som har minst grepp, samtidigt gör man bakhjulet lättare, det greppar sämre...

Att ge stödgas, och rulla på mjukt ur böj gör allt mycket behagligare. :)

Rullen är inget man rycker i, just esset gillar jag, där får man jobba på kroppsförflyttning och gaskontroll. :tummenupp

Svårt är det, och våran reptilhjärna är fan inte avsedd för hojkörning, man reagerar ofelbart på fel sätt, samma skit gäller på crossbana, when in doubt, full bott som det heter. :hihi

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden