Får helst och gärna vara erfarenhet som talar för personligen har jag den inte, spekulera kan man göra i det oändliga.
Så dags för däckbyte, gubbplatta? Yes indeed, visst är jag väl en bit ute på ändarna mellanåt men jag nöter inte nämnvärt på dem. Kör hellre än övermodigt(dumdristigt) med ödestigna misstag som följd.. kanske och eventuellt. Vill vara bekväm i min körning, vill känna att jag har koll och chansar helst aldrig så gott det går. Visst pressar man på successivt men i lilla landet lagom takt.
Nåväl nog med det förnuftiga, hur nyttjar (eldar upp) jag hela däckets yta på bästa sätt utan att klota? Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att brassa satan, köra förfortkastanyckelnvattenobröd i onödan bara för att kunna visa upp ett aktivt däckslitage. Gillar aktiv körning men är inte beredd att behöva söka till paralympics i framtiden för att blir bättre på det.
Hur f-n kör jag idag då? Kör mycket, har inte långt till jobb eller vänner så det är inte det som kostar mil utan jag tycker det är skoj att köra rent allmänt, mängdträning ska ju vara bra det med. Detta leder rent "naturligt" att det blir gubbplatta till viss del men det kunde se bättre fördelat ut slitagemässigt. När jag väl kör aktivt hänger jag på skapligt sett till övriga mer erfarna förare, roligaste måttstocken har varit motardmaffian där så gott som samtliga kör ifrån mig men jag kunde ändå hänga på hyffsat många ggr. Där jag tappar är att jag inte pressar kurvor lika hårt och är det ex ett kurvigt hö/vä parti där jag inte känner mig hemma slår jag av p.g.a. rädslan av att läsa en kurva fel och vara halvvägs ute på åkern eller spela crocket med tallarna. Att jag slår av där jag inte hittar är väl iofs bara bra men om jag förbättrar kurvtekniken kanske jag inte skulle tappa lika mkt trots detta.
Ok kortfattat - Jag kör mkt men inte så aktivt som jag skulle vilja och det är materialets egenskaper jag inte använder i kurvorna. Tyvärr har jag ingen banerfarenhet, lösa planer finns i (hoj)bekantskapskretsen att hyra bana åtminstone en gång denna säsong, den som lever får se.
Frågetecken med bra däck, kry hoj i övrigt och lämpligt underlag:
1: Hur hårt går det att pressa i en kurva, kommer ni in växlar ned på tvåan vinklar ned och ger på fullt på rullen utan bekymmer? Bekymmer i detta fall är alltså om det släpper, att kurvan i sig går att ta så förutsätter vi. Eller är det rentutsagt svårt att få släpp i en torr kurva?
2: Vid släpp på bakdäcket i en kurva som tas aktivt med nedlägg är det vanligtvis hjulspinn, hasar i sidled eller att det studsar om det går att avgöra? Olika situationer som ger olika släpp? Ett hjulspinn känns i teorin som att det skulle vara lättare att hantera än en hasning i sidled.
3: I vilka lägen förutom grus etc ska man passa sig för framhjulssläpp? Något vanligt misstag man kan göra för att få framhjulssläpp?
4: Hur hanterar ni släpp i en kurva? Släpper gasen något, mycket, lite? Håller kvar vinklar upp, släpper av vinklar upp eller annat?
5: I ett kurvigt hö/vä parti är det något särskilt ni tänker på ni som kör aktivt fort? Ex ta det lugnare i dom två första böjarna för att värma hela däckytan eller är det benet direkt?
6: Vägar med spåriga vägbanor, ex motorväg så kan jag ibland vandra iväg en hel fil i en kurva men oftast då det inte går väldigt fort, gung gung hoppsan nu var jag i yttersidan av filen. Hur upplever ni det när ni pressar, blir det värre eller bättre av att pressa på?
7: Vissa snabbare förare eldar på däcken innan ett parti kurvköra, detta brukar dock resultera i hjulspinn i upprätt läge. Är det tillräckligt för att värma hela däcket eller brukar man värma sidorna också och isåfall hur? Eller är det förkastligt, räcker med lite kurvkörning innan.
Behöver inte stirra sig blint på hur jag beskriver mer utbrett däckslitage utan det är bara ett förmodat resultat av mer aktiv kurvtagning och att våga ge på mer då, alltså inte prompt ute efter bankrull på däcken vid gatköra.
Så dags för däckbyte, gubbplatta? Yes indeed, visst är jag väl en bit ute på ändarna mellanåt men jag nöter inte nämnvärt på dem. Kör hellre än övermodigt(dumdristigt) med ödestigna misstag som följd.. kanske och eventuellt. Vill vara bekväm i min körning, vill känna att jag har koll och chansar helst aldrig så gott det går. Visst pressar man på successivt men i lilla landet lagom takt.
Nåväl nog med det förnuftiga, hur nyttjar (eldar upp) jag hela däckets yta på bästa sätt utan att klota? Missförstå mig rätt, jag är inte ute efter att brassa satan, köra förfortkastanyckelnvattenobröd i onödan bara för att kunna visa upp ett aktivt däckslitage. Gillar aktiv körning men är inte beredd att behöva söka till paralympics i framtiden för att blir bättre på det.
Hur f-n kör jag idag då? Kör mycket, har inte långt till jobb eller vänner så det är inte det som kostar mil utan jag tycker det är skoj att köra rent allmänt, mängdträning ska ju vara bra det med. Detta leder rent "naturligt" att det blir gubbplatta till viss del men det kunde se bättre fördelat ut slitagemässigt. När jag väl kör aktivt hänger jag på skapligt sett till övriga mer erfarna förare, roligaste måttstocken har varit motardmaffian där så gott som samtliga kör ifrån mig men jag kunde ändå hänga på hyffsat många ggr. Där jag tappar är att jag inte pressar kurvor lika hårt och är det ex ett kurvigt hö/vä parti där jag inte känner mig hemma slår jag av p.g.a. rädslan av att läsa en kurva fel och vara halvvägs ute på åkern eller spela crocket med tallarna. Att jag slår av där jag inte hittar är väl iofs bara bra men om jag förbättrar kurvtekniken kanske jag inte skulle tappa lika mkt trots detta.
Ok kortfattat - Jag kör mkt men inte så aktivt som jag skulle vilja och det är materialets egenskaper jag inte använder i kurvorna. Tyvärr har jag ingen banerfarenhet, lösa planer finns i (hoj)bekantskapskretsen att hyra bana åtminstone en gång denna säsong, den som lever får se.
Frågetecken med bra däck, kry hoj i övrigt och lämpligt underlag:
1: Hur hårt går det att pressa i en kurva, kommer ni in växlar ned på tvåan vinklar ned och ger på fullt på rullen utan bekymmer? Bekymmer i detta fall är alltså om det släpper, att kurvan i sig går att ta så förutsätter vi. Eller är det rentutsagt svårt att få släpp i en torr kurva?
2: Vid släpp på bakdäcket i en kurva som tas aktivt med nedlägg är det vanligtvis hjulspinn, hasar i sidled eller att det studsar om det går att avgöra? Olika situationer som ger olika släpp? Ett hjulspinn känns i teorin som att det skulle vara lättare att hantera än en hasning i sidled.
3: I vilka lägen förutom grus etc ska man passa sig för framhjulssläpp? Något vanligt misstag man kan göra för att få framhjulssläpp?
4: Hur hanterar ni släpp i en kurva? Släpper gasen något, mycket, lite? Håller kvar vinklar upp, släpper av vinklar upp eller annat?
5: I ett kurvigt hö/vä parti är det något särskilt ni tänker på ni som kör aktivt fort? Ex ta det lugnare i dom två första böjarna för att värma hela däckytan eller är det benet direkt?
6: Vägar med spåriga vägbanor, ex motorväg så kan jag ibland vandra iväg en hel fil i en kurva men oftast då det inte går väldigt fort, gung gung hoppsan nu var jag i yttersidan av filen. Hur upplever ni det när ni pressar, blir det värre eller bättre av att pressa på?
7: Vissa snabbare förare eldar på däcken innan ett parti kurvköra, detta brukar dock resultera i hjulspinn i upprätt läge. Är det tillräckligt för att värma hela däcket eller brukar man värma sidorna också och isåfall hur? Eller är det förkastligt, räcker med lite kurvkörning innan.
Behöver inte stirra sig blint på hur jag beskriver mer utbrett däckslitage utan det är bara ett förmodat resultat av mer aktiv kurvtagning och att våga ge på mer då, alltså inte prompt ute efter bankrull på däcken vid gatköra.