Du kan köra med Actionpics också
www.actionpics.se
Men, åter till frågan.
För att prova på och framförallt köra med ett moderat tempo krävs inga särskilda däck, åtminstone inte om du har en ganska modern hoj med fräscha däck.
Men, viktigt att tänka på för alla som kör mycket bana är att däck har olika egenskaper och det visar sig främst när man börjar öka farten och försöka pressa lite.
Ett populärt gat-däck som Metzeler Sportec M3 eller Michelin Pilot Power är utvecklat för gata. På gata kör vi mest rakt fram utan kraftiga inbromsningar gång på gång och inga påfrestande kurvtagningar hela tiden, vi vill då att däcket samlar på sig värme för att bibehålla greppet när vi kommer till en kurva. Däcket får mycket kylning eftersom vi inte påfrestar däcket så mycket.
Samma däck på bana kommer att fungera jättebra till en viss gräns. En förare som börjar bli tillräckligt snabb och som påfrestar däcket mycket kommer kunna köra däcket väldigt varmt, så varmt att egenskaperna plötsligt förändras utan bra förvarningar. Däcket hinner inte kyla av sig tillräckligt under förhållandena och bygger upp mer och mer temperatur. Blir farligt helt enkelt.
Ett racedäck som t.ex. Metzeler Racetec fungerar dåligt på gata eftersom det kyls för mkt, det finns för lite värme när du kommer till en kurva på gata, men på banan som däcket är utvecklat för så bibehålls arbetstemperaturen p.g.a. belastningen och gummiblandningen som kyler sig lagom mycket utan att bli "kallt".
Alla däck har olika gummblandningar och är utvecklade för olika egenskaper. Det är en hel vetenskap och det jag skriver är inte ord från en expert och även bara en grov skrapning på ytan av ämnet.
Att köra Lugn eller Medel grupp på banåkning går alldeles utmärkt med dom flesta vanliga gat-däck, bara man kör lite lugnt först så att man bygger upp en temperatur i däcket. Men kör man snabb grupp och börjar försöka sätta personbästa hela tiden så ska man absolut sluta använda vanliga gat-däck.
Däckvärmare används för att mer eller mindre slippa uppvärmningsvarven, man vill ha optimal temp så fort som möjligt och få ut så mkt bantid i högt tempo som möjligt. Man sparar även en del slitage på däcken genom att inte påfresta däcket för mycket under felaktig arbetstemperatur.
/Nitrous