Kurser/Banåkning vilken utrustning?

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Hejsan!

Jag har kollat runt lite och ser att det finns rätt mycket sätt att få testa på att köra bana. Bl.a SMC's kurser eller åkning med banåkning.nu t.ex. Det jag nu undrar är vad man egentligen behöver för utrustning till dessa då jag inte hittar det någonstans. Jag vill mest bara testa på och undrar om det krävs några speciella däck? Ser att folk pratar om däckvärmare osv men det verkar vara ett steg längre än jag tänkt mig. Kan man bara komma med sin vägreggade hoj och testa att köra? :) Tack för info

Ja du kan komma med din vanliga vägreggade hoj... eller snarare är det så att på just SMC kurser skall det vara en vägreggad hoj som är påställd och försäkrad.

Du kan köra med Actionpics också :tummenupp www.actionpics.se

Men, åter till frågan.
För att prova på och framförallt köra med ett moderat tempo krävs inga särskilda däck, åtminstone inte om du har en ganska modern hoj med fräscha däck.
Men, viktigt att tänka på för alla som kör mycket bana är att däck har olika egenskaper och det visar sig främst när man börjar öka farten och försöka pressa lite.
Ett populärt gat-däck som Metzeler Sportec M3 eller Michelin Pilot Power är utvecklat för gata. På gata kör vi mest rakt fram utan kraftiga inbromsningar gång på gång och inga påfrestande kurvtagningar hela tiden, vi vill då att däcket samlar på sig värme för att bibehålla greppet när vi kommer till en kurva. Däcket får mycket kylning eftersom vi inte påfrestar däcket så mycket.

Samma däck på bana kommer att fungera jättebra till en viss gräns. En förare som börjar bli tillräckligt snabb och som påfrestar däcket mycket kommer kunna köra däcket väldigt varmt, så varmt att egenskaperna plötsligt förändras utan bra förvarningar. Däcket hinner inte kyla av sig tillräckligt under förhållandena och bygger upp mer och mer temperatur. Blir farligt helt enkelt.

Ett racedäck som t.ex. Metzeler Racetec fungerar dåligt på gata eftersom det kyls för mkt, det finns för lite värme när du kommer till en kurva på gata, men på banan som däcket är utvecklat för så bibehålls arbetstemperaturen p.g.a. belastningen och gummiblandningen som kyler sig lagom mycket utan att bli "kallt".
Alla däck har olika gummblandningar och är utvecklade för olika egenskaper. Det är en hel vetenskap och det jag skriver är inte ord från en expert och även bara en grov skrapning på ytan av ämnet.

Att köra Lugn eller Medel grupp på banåkning går alldeles utmärkt med dom flesta vanliga gat-däck, bara man kör lite lugnt först så att man bygger upp en temperatur i däcket. Men kör man snabb grupp och börjar försöka sätta personbästa hela tiden så ska man absolut sluta använda vanliga gat-däck.

Däckvärmare används för att mer eller mindre slippa uppvärmningsvarven, man vill ha optimal temp så fort som möjligt och få ut så mkt bantid i högt tempo som möjligt. Man sparar även en del slitage på däcken genom att inte påfresta däcket för mycket under felaktig arbetstemperatur.

/Nitrous

Last edited:
För att korta ner Nitrous informativa inlägg lite: De däck som sitter på hojen duger jättebra, förutsatt att de inte är utslitna. Det enda som krävs av hojen är att den är juste. :tungan

Den ska m a o klara en normal säkerhetskontroll och du behöver inte "preppa" den på något sätt. När det gäller personlig utrustning är skinnställ att föredra, men har man inte det duger allvädersstället. Förutsatt att det finns skydd i...
Riktiga mc-stövlar, ryggskydd och en hjälm som inte är vurpad kompletteras med ett par mc-handskar.

Last edited:
Ok får förstår jag! Tack så mycket för infon. Då finns det bara en liten detalj kvar som jag glömde. Läste något om dB nivåer. Jag har ett slipon som enligt mig låter mycket, hur vet man vad banorna tillåtersamt hur kan jag testa hur högt mitt låter?

Ok får förstår jag! Tack så mycket för infon. Då finns det bara en liten detalj kvar som jag glömde. Läste något om dB nivåer. Jag har ett slipon som enligt mig låter mycket, hur vet man vad banorna tillåtersamt hur kan jag testa hur högt mitt låter?

Om du ber snällt kan Bilprovningen göra en ljudmätning, de var mycket tillmötesgående när jag bad dem.

/Björn

jag hade en liknade hoj ocj klarade ljudkravet 95 db med acrapovic helsystem,samma ljuddämpare används även som slipon så är det av det märket har du gor chans att klara dig.
annars finns det nån populär tråd just nu om hur man dämpar 103 db på hojen.

Alla normalt förekommande slip-on klarar ljudkraven. Enda chansen att du ska bli för högljudd med en R6a är att du har monterat ett GP-rör som är helt utan dämpning. :)

Angående däck så börjar Nitrous inlägg bra med beskrivningen av gatdäck på bana men sen när vi kommer till att använda bandäck typ Rennsport / racetech / superCorsa på gatan så kan jag inte hålla med alls. Jag har kört den typen av racedäck på gatan i tusentals mil de sista 7 åren och min erfarenhet är att de är ALLTID ÖVERALLT bättre än motsvarande gatdäck vad gäller fäste och säkerhet. De fungerar självklart bättre när de är varma men även kalla så ger gummiblandningen mycket bättre fäste och större marginaler för förarfel utan att man behöver halka omkull.

Enda nackdelen med att köra dem på gata är att de inte håller lika många mil utan behöver bytas ut oftare. typ 4-500 mil brukade de hålla. Men köper man dem för 1500 kr / set lätt begagnade och endast körda på sidorna och byter själv så är det inga problem.

Se nu till att komma iväg och köra bana så fort som möjligt!

Vill du utveckla din förmåga att framföra motorcykeln så kan jag bara starkt rekomendera söndagen 16 september på Sviesta i Linköping där det är SMC Sporthojskurs. Lovar att du inte kommer att bli besviken.

http://kurser.svmc.se/shk/

//Petter

Angående däck så börjar Nitrous inlägg bra med beskrivningen av gatdäck på bana men sen när vi kommer till att använda bandäck typ Rennsport / racetech / superCorsa på gatan så kan jag inte hålla med alls. Jag har kört den typen av racedäck på gatan i tusentals mil de sista 7 åren och min erfarenhet är att de är ALLTID ÖVERALLT bättre än motsvarande gatdäck vad gäller fäste och säkerhet. De fungerar självklart bättre när de är varma men även kalla så ger gummiblandningen mycket bättre fäste och större marginaler för förarfel utan att man behöver halka omkull.

Enda nackdelen med att köra dem på gata är att de inte håller lika många mil utan behöver bytas ut oftare. typ 4-500 mil brukade de hålla. Men köper man dem för 1500 kr / set lätt begagnade och endast körda på sidorna och byter själv så är det inga problem.

//Petter

Självklart har du så rätt älskling :pannkyss Fungera dåligt var ett dåligt ordval, precis som du skriver så är oekonomiskt mer pricken över i.
Men för någon som kör helt lagligt överallt på allmän väg (och inte som du alltså) så kommer ett racetec inte få mycket värme, det kommer kylas för mkt. Sen att gummiblandning ändå i dom farterna säkert överträffar ett "gat-däck" må vara helt säkert men som sagt onödigt dyrt bara för en vanlig hojåkare som lunkar sig fram efter vägverkets rekomenderade hastigheter :)

Men god däckekonomi som Petter skriver är är att köpa ett set med race/träningskörda däck. Kör på gata, kör på bana... du har då däck som klarar det.
Mitt onödigt långa inlägg skulle egentligen bara säga,
- Ska du prova på bana och köra lugn, kör på dom däck du har om dom inte är flera år gamla.
- Tänker du köra mer bana sen och snabbare, köp ett beggat set med racedäck eller liknande.

/Nitrous

Angående däck så börjar Nitrous inlägg bra med beskrivningen av gatdäck på bana men sen när vi kommer till att använda bandäck typ Rennsport / racetech / superCorsa på gatan så kan jag inte hålla med alls. Jag har kört den typen av racedäck på gatan i tusentals mil de sista 7 åren och min erfarenhet är att de är ALLTID ÖVERALLT bättre än motsvarande gatdäck vad gäller fäste och säkerhet.
http://kurser.svmc.se/shk/

//Petter

Då kan du aldrig ha kört på michelins mönstrade race däck som fanns för 5-6 år sedan.
Snuskigt halt när det var kallt och man trodde att bakhjulet inte satt fast innan det fick upp tempen.
Lowsidade med baken ut först efter lite pådrag ut från en kurva.:mad:

Tack o lov tror jag michelin har förbättrat lågtemp greppet numera på sina racedäck.

Alla normalt förekommande slip-on klarar ljudkraven. Enda chansen att du ska bli för högljudd med en R6a är att du har monterat ett GP-rör som är helt utan dämpning. :)

//Petter

SUCK!! Såna inlägg förstör många fina dagar på banan.....

Ett litet fåtal slipon, oftast de dyra, kan i undantagsfall klara 95 db som är gränsen på de flesta banor. Det är så illa att en standard R1 av nyare årsmodell har svårt att klara 98 db. Vi har stor erfarenhet av förbifartsmätning på alla våra bandagar, och den enda rekommendation jag kan ge är att montera originalrör när det är dags för banåka. Inget annat klarar gränsen, utan att man börjar fulmeka med db-killers och annat påmonterat skrot.

Då kan du aldrig ha kört på michelins mönstrade race däck som fanns för 5-6 år sedan...

Helt rätt. Jag pratar bara om Pirelli Supercorsa och Metzler Rennsport. Har ingen egen erfarenhet av de andra märkenas racedäck. Har "hört" att det var sämre med typ michelin och dunlop.

Ok nu har jag fått helt olika direktiv. Antingen så klarar mitt slipon Db gränsen HELT utan problem eller så ska jag absolut montera original. Jag tänkte köra SMC kursen om jag bara får svar på alla mina frågor i tid samt får ordning på min försäkring också :)

Ok nu har jag fått helt olika direktiv. Antingen så klarar mitt slipon Db gränsen HELT utan problem eller så ska jag absolut montera original. Jag tänkte köra SMC kursen om jag bara får svar på alla mina frågor i tid samt får ordning på min försäkring också :)

Frågan är ju omöjlig att svara på då ingen vet hur just din hoj låter...
Men vill du va säker så skruvar du på orginal eller i alla fall tar med dig det till banan..

Vilken bana ska du köra på?

Helt rätt. Jag pratar bara om Pirelli Supercorsa och Metzler Rennsport. Har ingen egen erfarenhet av de andra märkenas racedäck. Har "hört" att det var sämre med typ michelin och dunlop.

Dunlopdäck kan va mycket hala när dom är kalla! :näsblod

Last edited:
SUCK!! Såna inlägg förstör många fina dagar på banan.....

Ett litet fåtal slipon, oftast de dyra, kan i undantagsfall klara 95 db som är gränsen på de flesta banor. Det är så illa att en standard R1 av nyare årsmodell har svårt att klara 98 db. Vi har stor erfarenhet av förbifartsmätning på alla våra bandagar, och den enda rekommendation jag kan ge är att montera originalrör när det är dags för banåka. Inget annat klarar gränsen, utan att man börjar fulmeka med db-killers och annat påmonterat skrot.

Mig veterligen så är det nog bara på Anderstorp och kanske Knutstorp som det förstörts bandagar med normala slip-ons.

jag har kört åtskilliga bandagar på resten av banorna i sverige de senaste 4 åren och aldrig varit med om någon som inte fått köra pga ljudkrav. Själv har jag alltid haft helsystem typ ackra eller liknande och det låter inte speciellt mycket även om det säkert inte klarar 95 db om man passerar i 200 på 3-4 meters håll men det är det ingen som har krävt heller.

Eftersom det bara finns en SMC Sporthojskurs kvar iår och den är på Sviesta och där är jag med som instruktör så törs jag lova att sålänge du har ett normalt fungerande slip-on så är det helt okej. Typ alla har det.

//Petter

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back