Kurs i att bygga elracingmotorcykel

Intressant att man kommer så långt som man gör ändå, med tanke på att 8,5 kWh inte är speciellt mycket, motsvarar ju mindre än energiinnehållet i 1 liter bensin. Undrar hur långt en 125GP-hoj kommer på en liter...

8.5kWh är samma sak som att en motor producerar 8.5 kW under 1h, 8.5 KW är väl ungefär vad man behöver för att hålla en konstant motorvägsfart så det motsvarar alltså en timmes touringkörning på motorvägen. Och då har jag dessutom försummat verkningsgraden.

Intressant att man kommer så långt som man gör ändå, med tanke på att 8,5 kWh inte är speciellt mycket, motsvarar ju mindre än energiinnehållet i 1 liter bensin. Undrar hur långt en 125GP-hoj kommer på en liter...

Jag gissar att medelverkningsgraden på en tvåtaktsräser är 10%, över ett varv. Så, med säg 80% elektrisk verkningsgrad, motsvarar det i alla fall runt sju liter soppa.

8.5kWh är samma sak som att en motor producerar 8.5 kW under 1h, 8.5 KW är väl ungefär vad man behöver för att hålla en konstant motorvägsfart så det motsvarar alltså en timmes touringkörning på motorvägen. Och då har jag dessutom försummat verkningsgraden.

Ja, touringkörning (ang. ditt exempel är det väl inte speciellt många hojar eller bilar som klarar sig med knappt 3 dl/mil?) är ju en sak, men man håller ju knappast konstantgas under ett varv på racerbanan. Poängen var väl mest att elhojarna inte behöver en så dramatisk förbättring av batteriernas kapacitet som man kanske kan tro, innan de kan bli likvärdiga en hoj med förbränningsmotor.

Jag gissar att medelverkningsgraden på en tvåtaktsräser är 10%, över ett varv. Så, med säg 80% elektrisk verkningsgrad, motsvarar det i alla fall runt sju liter soppa.

Är medelverkningsgraden för tvåtaktsmotorn så kass alltså? Hur stor tank brukar en 125-racer ha? 15-16 liter?

Kan man, med en elmotor, räkna med konstant verkningsgrad oavsett om motorn belastas hårt eller ej?

Last edited:
Är medelverkningsgraden för tvåtaktsmotorn så kass alltså? Hur stor tank brukar en 125-racer ha? 15-16 liter?

Kan man, med en elmotor, räkna med konstant verkningsgrad oavsett om motorn belastas hårt eller ej?

Enligt en rapport gjord av något institut i Kanada som jag läste, har en bilmotor en medelverkningsgrad på runt 15% vid "normal" användning. Eftersom att tvåtaktsmotorer för racing går med fet bränsleblandning för att kylas, och även duschas med bränsle under motorbroms för att inte skära, tror jag inte 10% är för pessimistiskt, snarare optimistiskt.

Moderna elmotorer har, till skillnad från kolvmotorer, generellt hög verkningsgrad vid låg belastning. I kurvorna (låg belastning) lär verkningsgraden vara kring 95%. Det är svårare att bedöma verkningsgraden vid fullt acc på rakan, eftersom att den lär skilja mycket mellan olika system. Vid fullt effektuttag är det inte bara motorn som bestämmer verkningsgraden. Batterierna, transistorerna i elektroniken, och kopparledarna innehåller alla resistanser som sänker verkningsgraden. Men jag tror inte någon maskin har lägre än 70-80% verkningsgrad som lägst. I medel är jag säker på att den är högre än 80%. Jag gissar på nära 90% verkningsgrad i medel.

Last edited:
Enligt en rapport gjord av något institut i Kanada som jag läste, har en bilmotor en medelverkningsgrad på runt 15% vid "normal" användning. Eftersom att tvåtaktsmotorer för racing går med fet bränsleblandning för att kylas, och även duschas med bränsle under motorbroms för att inte skära, tror jag inte 10% är för pessimistiskt, snarare optimistiskt.

Moderna elmotorer har, till skillnad från kolvmotorer, generellt hög verkningsgrad vid låg belastning. I kurvorna (låg belastning) lär verkningsgraden vara kring 95%. Det är svårare att bedöma verkningsgraden vid fullt acc på rakan, eftersom att den lär skilja mycket mellan olika system. Vid fullt effektuttag är det inte bara motorn som bestämmer verkningsgraden. Batterierna, transistorerna i elektroniken, och kopparledarna innehåller alla resistanser som sänker verkningsgraden. Men jag tror inte någon maskin har lägre än 70-80% verkningsgrad som lägst. I medel är jag säker på att den är högre än 80%. Jag gissar på nära 90% verkningsgrad i medel.

För racing låter man kylaren kyla, inte feta på med mer bränsle. Man magrar ut så mycket det bara går på en racer för att få max effekt.

Och det blir ingen duschning av bränsle under motorbroms, man använder bromsarna.

Hur som, min 250 drar ungefär 1,5liter/mil vid racekörning och då en snittfart mellan 120 och 140km/h ungefär.

Nackdelen med verkningsgrad för en vanlig bilmotor är just att stå tomgång vid tex rödljus, eller accelerera långsamt. Med nästan stängt spjäll blir motorn mer ineffektiv än med öppet spjäll.

En räjserhoj körs kanske 65-70% av varvet på mer eller mindre full trottel. Så öka på verkningsgraden till mellan 25-40% så börjar vi nog närma oss verkligheten skulle jag gissa.

Tidigare wrc-bilar tror jag hade en verkningsgrad på strax över 35%, då är det ju kantarellharvar som ägnar halva tiden åt att snurra runt en vevaxel i onödan.

Hur som, min 250 drar ungefär 1,5liter/mil vid racekörning och då en snittfart mellan 120 och 140km/h ungefär.

Det här betyder att maskinen drar runt 20 liter per timme. 1 liter bränsle innehåller ca 10 kWh. Maskinen drar alltså bränsle motsvarande runt 200 kW i snitt. Med mitt antagande 10% verkningsgrad hamnar 20 kW i backen, d.v.s 27 hk i snitt över ett varv. Med tanke på hur mycket av ett varv som är inbromsningar och kurvor tycker jag 27 hk verkar rimligt, eller kanske i överkant.

Jag tycker det här resonemanget bekräftar att 10% verkningsgrad i snitt är rimligt, eller kanske i överkant

Med data (hastighet i varje punkt) från ett varv, samt vikt och luftmotstånd kan man nog räkna ut hur mycket effekt som i realiteten används i snitt över ett varv, d.v.s. bekräfta ifall 27 hk i snitt är rimligt.

mock_up_complete_500px.jpg

Technical specifications:

* Max. power (30s): +150HP
* Continuous power: 136HP
* Max. torque (30s): 408Nm
* Nominal torque: 183.6Nm
* Battery pack capacity: 12.6kWh
* Weight all in: <200 kg

Components & Features:

* Carbon fiber frame & swingarm
* Completely modular chassis
* 2 quick release battery packs
* Low rotational inertia
* Optimal center of gravity
* Low frontal area (chassis width 320mm)
* Optimal Cd

PROJECT7's X01 specifications are modeled based on existing track data of a high performance petrol bike, not trying to set the bar for electric bikes but instead focusing on how to get ICE performance from an electric package.

PROJECT7's X01 uses a Whole System Design approach to develop the bike as an extremely efficient drive train with two wheels instead of trying to get as much parts as possible into a conventional design. All parts except wheels and shock absorbers have been designed from the ground up to maximize efficiency and are 100% handbuilt in Belgium.

The Vehicle Control Unit, the brain of PROJECT7's X01, is an open platform, monitoring the bike's vital functions and collecting all external data in order to maximize the efficiency of transforming the battery pack's energy into speed. Different mappings can be explored to change the throttle and engine brake feel of the bike so it can adapt to your driving style.

As the science of storing energy is quickly evolving, PROJECT7's X01 can be delivered with a battery pack leasing plan, as the battery itself is considered as a consumable that can be safely returned to the manufacturer for recycling. This approach has allowed a very optimized packaging design and has the promise of letting your bike evolve without going through the hassle of replacing internal parts.

Material i priset för kursen?

Ingår kostnaden för materialet (batterier etc.) i kursavgiften? Det är väl fullt tänkbart att €10000 endast är betalning för undervisningen?

Ingår kostnaden för materialet (batterier etc.) i kursavgiften? Det är väl fullt tänkbart att €10000 endast är betalning för undervisningen?

Så måste det väl vara. Men det är just den frågan (plus några till) jag ställde i min anmälan.
Stay tuned, I'll be back.

Hejja mossberrk! Om jag hade vart i hojköparsvängen med 100k planerat i budgeten så hade jag nog gjort dethär, sålänge jag får med mig en komplett hoj hem. klockrent för bankörningarna sen.. Då hade jag kunnat slita honda på vägen ett bra tag till :)

Hejja mossberrk! Om jag hade vart i hojköparsvängen med 100k planerat i budgeten så hade jag nog gjort dethär, sålänge jag får med mig en komplett hoj hem. klockrent för bankörningarna sen.. Då hade jag kunnat slita honda på vägen ett bra tag till :)

Ja tittar man på sidan så ser det ut som folk bygger om justa race-chassies till eldrift... Så OM det är så, så är det nog inget dumt alternativ.
Jag återkommer när de svarat.

Coolt!:tummenupp

Bli inte för besvikna om det visar sig att man inte får en bra, komplett elracer för 10000 euro, det är ju lite väl bra för att vara sant. Betänk att vår Mavizen kostade fyra ggr det beloppet utan kursen och det är definitivt en sämre hoj än CRPs fjolårshoj.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti