Kula i oljan

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Kula i oljan (KTM 625)

Glad i hågen tänkte man ge sin älskade 625:a ett välförtjänt oljebyte. Tappar ur all olja,silar den och hittar ingenting. Inga metalflis sitter heller på någon av pluggarna perfekt!! :tummenupp . Tappar ur oljan fram i ramen och efter att jag rätat upp hojen lite så ser jag något i oljeburken. Nämligen en kula från ett kullager :va !!!

Det enda jag märkt den senaste tiden är att kopplingen tar lite dåligt. Tror att kulan trillade ut från ramen men är inte helt säker. Jäkla tur att den inte fastnade på någon olyckligt ställe så att hela motorn rasade.

Hur kan detta ha gått till och vad kan ha hänt? Gasade järnet med hojen så sent som fem minuter innan oljebytet.

Last edited:
är de ens teknskt möjligt att den funka utan en kula i ett lager då det lagret borde va mos :va gammal kula i bunken :va

Inte bra..hur stor var kulan?

Ungefär 5mm i diameter

är de ens teknskt möjligt att den funka utan en kula i ett lager då det lagret borde va mos :va gammal kula i bunken :va

Nä ingen gammal kula i bunken. Tömde den precis innan då jag tömde oljan från huvudpluggen. Så oljan måste komma från motorn om den nu inte satt någon annanstans på hojen.

Tänkte jag skriva men sen kom jag på att detta var en annan bunke som jag ställde dit samtidigt som jag tömde den gamla i spilloljedunken. Förhoppningsvis är det som du säger (för hur fan skulle den kunna hamna i ramen) men vågar man chansa på det?

Last edited:
Sitter det inte en kula med en fjäder i oljepluggen på 625? Eller är det något som jag bara har fått för mej?

Sitter det inte en kula med en fjäder i oljepluggen på 625? Eller är det något som jag bara har fått för mej?
Nä tyvärr..

Nu börjar jag undra om inte kulan låg där innan. Vet att jag höll på lite med kullager när jag skruvade isär framgaffeln. Det känns ju, som ozeo säger, en omöjlighet att ett kullager skulle vara helt om en kula lossnat. Eller? Dessutom fanns det ju inga metallspån eller något sånt när jag lossade oljepluggarna.

Det finns ett par-tre så stora kullager i LC4:an och har du en äldre motor, så är kopplingslagret av sådan typ (byttes senare mot rullager av mycket högre kvalitet och motståndskraft). Övriga två är vid balansaxeln. Resterande är mindre kul- eller rullager.

Säkrast är att plocka loss kopplingskåpan och kopplingen för att titta närmare. Det är inget större jobb och kan göras med motorn på plats. Lägger man hojen på höger sida, kan man t.o.m. meka med oljan kvar :)

Det finns ett par-tre så stora kullager i LC4:an och har du en äldre motor, så är kopplingslagret av sådan typ (byttes senare mot rullager av mycket högre kvalitet och motståndskraft). Övriga två är vid balansaxeln. Resterande är mindre kul- eller rullager.

Säkrast är att plocka loss kopplingskåpan och kopplingen för att titta närmare. Det är inget större jobb och kan göras med motorn på plats. Lägger man hojen på höger sida, kan man t.o.m. meka med oljan kvar :)

Har en 05:a så borde ha det nya kopplingslager. Var sitter balansaxeln :D . Nu råkade jag ändå paja oljefilterkåpan när jag skulle byta filter så har lite tid på mig att mecka.

Har en 05:a så borde ha det nya kopplingslager. Var sitter balansaxeln :D . Nu råkade jag ändå paja oljefilterkåpan när jag skulle byta filter så har lite tid på mig att mecka.

Balansaxeln sitter längst fram - en tung liten klump monterad på ett drev. Den är lagrad i kopplingskåpan och i vänster motorblock. Lyfter du på kopplingskåpan, syns den direkt. För att lyfta ur och inspektera det högra lagret, måste det drev den är kopplad till (som sitter direkt på veven), plockas av först.

Kopplingslagret ska vara av "rätt" typ på din maskin, men kolla för säkerhets skull (man vet aldrig...). Det går ju snabbt att skruva loss kopplingskorgen. Manual med bra bilder som visar proceduren finns bl.a. här http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Balansaxeln sitter längst fram - en tung liten klump monterad på ett drev. Den är lagrad i kopplingskåpan och i vänster motorblock. Lyfter du på kopplingskåpan, syns den direkt. För att lyfta ur och inspektera det högra lagret, måste det drev den är kopplad till (som sitter direkt på veven), plockas av först.

Kopplingslagret ska vara av "rätt" typ på din maskin, men kolla för säkerhets skull (man vet aldrig...). Det går ju snabbt att skruva loss kopplingskorgen. Manual med bra bilder som visar proceduren finns bl.a. här http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Tack! Lika bra att öppnna motorn och kolla då.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back