KTM vs Husaberg?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Hej!

Jag sitter och dregglar över blocket för fullt nu. Jag är på jakt efter en motard/endurohoj.

Jag har kikat på Husaberg 650 samt framförallt KTM 525.

Tanken är att jag ska kunna sticka ut i enduroslingan och piska ett par varv, men även kunna leka med den i trafiken.
Husaberg hojen verkar lite för "fin" för att piska skog med, har jag fel?

Ännu en sak till som väger åt 525an är att jag inte måste serva den varannan kvart.
Vilket är det klokaste valet?

/ Martin.

Last edited:
Servicen är samma-lika på en 525:a som på Husan. :)

Betänk att båda är rätt potenta, och gör kort manöver med en rookie i skogen, snabbt...

/J

sökfunktion?

husan funkar bra till skog me

Har försökt söka men hittar inte svaren jag söker.

Servicen är samma-lika på en 525:a som på Husan. :)

Betänk att båda är rätt potenta, och gör kort manöver med en rookie i skogen, snabbt...

/J

Oljan kan jag förstå, det är ingen större fara, men är det verkligen ventiljystering osv lika frekvent på 525an?

Att hantera hojarna är inget problem, då jag haft ett gäng cyklar och inte är färsk i skogen.
Jag kan bara anta att 525an är smidigare i ett spår?
När jag har kört husa 650 så har det inte kännts klumpigt, men jag kan tänka mig att det är en annan sak på en smal stig.

Last edited:
Det är exakt samma konstruktion på ventilstyrning på de två motorerna (KTM köpte ju Husaberg mer eller mindre för att få ordning på fyrventilstekniken lagomt tills att RFS-motorn skruvades ihop) - skulle tro att det är samma delar med (det är väldigt likt det som satt i min 450EXC -03 som på min nuvarande Husa)..

Smidigare eller inte är nog upp till var och en - jag tycker nog min FE450e -08 är den absolut smidigaste rock'n'rollbågen jag kört i skogen (med bra med användbart pulver), Husorna är ju absolut bland de lättaste fyrtaktarna i alla fall.

650:n är ju dessutom bland det hårigare i gegg-race-moppeväg man kan åka. :yoparty Men kanske väl hårig för seriös endurokörning, 450:n är tuff nog...

/J

är det Husaberg FS eller FE du spekulerar i? FS har ju ingen vettig fjädring för seriös offroadkörning. Kortare slaglängd.. har jag fel?

Edit: Jag tycker det är käckare att byta från enduro till motard än tvärtom med tanke på frambromsen o som sagt fjädringen.

Last edited:
Det är exakt samma konstruktion på ventilstyrning på de två motorerna (KTM köpte ju Husaberg mer eller mindre för att få ordning på fyrventilstekniken lagomt tills att RFS-motorn skruvades ihop) - skulle tro att det är samma delar med (det är väldigt likt det som satt i min 450EXC -03 som på min nuvarande Husa)..

Smidigare eller inte är nog upp till var och en - jag tycker nog min FE450e -08 är den absolut smidigaste rock'n'rollbågen jag kört i skogen (med bra med användbart pulver), Husorna är ju absolut bland de lättaste fyrtaktarna i alla fall.

650:n är ju dessutom bland det hårigare i gegg-race-moppeväg man kan åka. :yoparty Men kanske väl hårig för seriös endurokörning, 450:n är tuff nog...

/J

Allt som man har läst om att KTM är smidigare med mindre undershåll osv, är det skitsnack då?

Jag vill inte gå allt för långt ner i kubiken eftersom att jag vill kunna köra gata med den, 525an är ett mellanting antar jag. Den ska vara smidig, men stark/snabb nog för att klara av landsväg. knivig ballansgång det där. : /

är det Husaberg FS eller FE du spekulerar i? FS har ju ingen vettig fjädring för seriös offroadkörning. Kortare slaglängd.. har jag fel?

Edit: Jag tycker det är käckare att byta från enduro till motard än tvärtom med tanke på frambromsen o som sagt fjädringen.

Om det blir en Husa så skulle det ultimata vara en FE, men det blir nog svårare att hitta en LV reggad FE än FS.

Last edited:
Ja, det är kvalificerat skitsnack, det är precis samma service på dem. :)
Det är racehojar, och servas därefter, inte konstigare än så.

Jag tror nog de flesta lite nyare FE650 är lv-reggade med faktiskt. :)

/J

Ja, det är kvalificerat skitsnack, det är precis samma service på dem. :)
Det är racehojar, och servas därefter, inte konstigare än så.

Jag tror nog de flesta lite nyare FE650 är lv-reggade med faktiskt. :)

/J

Fan vad trist : / Jag som hade hoppast på att slippa skruva så mycket.
Om jag inte förstått fel så är det:
Olja/filter var 5:e timme.
Ventiljystering 10-15:e timme.
Byta kamkedja efter 60 timmar.
Klyva motorn för stora servicen efter ca 100 timmar.

Detta gäller alltså även på KTMs 525, 625?

Måste man gå upp till en goldwing/duke för att slippa serva så ofta?

Fan vad trist : / Jag som hade hoppast på att slippa skruva så mycket.
Om jag inte förstått fel så är det:
Olja/filter var 5:e timme.
Ventiljystering 10-15:e timme.
Byta kamkedja efter 60 timmar.
Klyva motorn för stora servicen efter ca 100 timmar.

Detta gäller alltså även på KTMs 525, 625?

Måste man gå upp till en goldwing/duke för att slippa serva så ofta?

525 och Husa 650 =samma serviceintervall

625=LC4 motorn = Längre serviceintervall, (byta filter/olja 500 mil?)

Skulle jag vara du skulle jag köpa antingen 625 sxc, dock kan den kanske vara lite väl tung, annars skulle det bli Yamaha WR 450, finns folk som kör 20h (olja/filter)intervall och ställer ventiler när den börjar gå dåligt. Det är nog hojen du letar efter:fakta

Och vad menar du med goldwing/duke? Inte så att de är spec lika...alls :va

525 och Husa 650 =samma serviceintervall

625=LC4 motorn = Längre serviceintervall, (byta filter/olja 500 mil?)

Skulle jag vara du skulle jag köpa antingen 625 sxc, dock kan den kanske vara lite väl tung, annars skulle det bli Yamaha WR 450, finns folk som kör 20h (olja/filter)intervall och ställer ventiler när den börjar gå dåligt. Det är nog hojen du letar efter:fakta

Och vad menar du med goldwing/duke? Inte så att de är spec lika...alls :va

Okay, då fick jag lite mer klarhet i det hela.

Så om jag skulle dra det grovt så är husa 650, ktm 625 likvärdigt tunga? = ingen vidare enduro maskin?

Jag kan kikat på WR 450, är dock skeptisk till hur potent den är på gata. Jag körde TTR600 för ett tag sedan, den är fruktansvärt slö och tung. Hur jämför sig 450n till den?

Att det ska vara så svårt att hitta en lätt, smidig, stark hoj som klarar endurospår, gata samt inte behöver servas hela tiden! : /

Att jag jämförde duken med en goldwing var mest en överdrift på storleken av duken samt tyngden, kontra en 525.

När jag kikar på blocket så är det endast en av 18 annonserade wr 450 som har motardkit. Jag antar att det är fler än mig som tvivlar på hur den cykeln klarar landsväg.

Last edited:
ktm 525 o yamaha wr450 går nästan exaxt likadant. 525:an har mer vrid.

jag har kört mkt med en kompis me en 525:a. o han drar mig på 1:an 2:an. sen på högre växlar gick min wr bättre.. o mkt lättare o få upp på slangen runt 100. dock var hans orginal o min hade helsystem. :tummenupp

Okay, då fick jag lite mer klarhet i det hela.

Så om jag skulle dra det grovt så är husa 650, ktm 625 likvärdigt tunga? = ingen vidare enduro maskin?

Jag kan kikat på WR 450, är dock skeptisk till hur potent den är på gata. Jag körde TTR600 för ett tag sedan, den är fruktansvärt slö och tung. Hur jämför sig 450n till den?

Att det ska vara så svårt att hitta en lätt, smidig, stark hoj som klarar endurospår, gata samt inte behöver servas hela tiden! : /

Att jag jämförde duken med en goldwing var mest en överdrift på storleken av duken samt tyngden, kontra en 525.

När jag kikar på blocket så är det endast en av 18 annonserade wr 450 som har motardkit. Jag antar att det är fler än mig som tvivlar på hur den cykeln klarar landsväg.

Jag tror inte du riktigt förstått än - Husaberg FE av någorlunda modernt snitt är de lättaste raceenduros av fyrtaktstyp du kan hitta.
Nuvarande modeller väger alla runt 107 kg, min 450 väger lika lite som en 650...

Och 5 timmar gångtid i riktig enduro är en hel del, jag kör extremt mycket, och åker 2 timmar på timräknaren i snitt per tillfälle man är ut...det i riktiga endurospår, eller på crossbanor.

Skall det åkas grusväg och lite utflykter i skogen är det kanske inte helt rätt att snegla på tävlingsmaskiner (för det är precis det som det handlar om).

KTM's LC4-baserade modeller är ett smartare val för denna typen av körning.

Men är det det värsta du är ute efter, och det skall köras hårt på riktigt, och det är *riktig enduro* det är frågan om, så är det klart du skall ha en FE eller en EXC - men då är kanske en 650 väl hårigt - en normal motionär klarar inte av att plocka allt ur en 250 4-t i skogen, en 450 är något helt annat, och en 650 är bara bisarrt.

/J

Du har inte sneglat på Sukkas DRZ400?

Även om det är lite av en kompromiss till det mesta, så är det en användbar båge med långt mellan servicarna, men det är lite som att sukta efter en 1098:a och köpa en GS bara för att man skall vara lite förståndig och vill kunna åka europa runt utan träsmak. ;)

/J

Last edited:
TTR Känns väl lite borta när du nämner wr 450 ktm 525 och husa 650 i samma mening.

Yamaha TTR Slö, tung, lååååång serviceintervall
WR 450: längre serviceintervaller än husa/525. Mitt val om jag stod i valet och kvalet http://www.blocket.se/vi/17788344.htm?ca=9_s
Husa 650: Citerar SGM "Lite väl hårig"
KTM 525: har lite mindre hår än husan :rolleyes:
Ktm 625: Ungefär som TTR fast vassare motor.

Som sagt kolla på drz400 eller kanske yammas nya wr 250 ?

Husan är ett riktigt as, men ska du ut och smiska enduroslinga så skulle jag nog rekommendera 525an över husan

Nej, ktm 625 är mkt tyngre (625an är gatcykel, husa = race).
Husan är likvärdig 525an i vikt.

Dock är 525an rätt mkt smidigare pga av snällare/mindre motor.

köp en ktm 525!
snällare motor men fan så mycket hållbarare!
olja 5-10h
filter var 10-15h
ventiler räcker gott mellan 20-50h
kolv efter 100h nått finns dom som kör 200h på sin kolv

husaberg
för mycket effekt sliter motorn och rasar lättare
olja +filter 5h
ventiler 15h
kolv 50h
klyva motor och renovera vid 100h

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026