KTM-tråden!

Hur stor e risken att ktm 125 sm skär i motorn?

Ska man vara petig finns ingen KTM 125 SM, men syftar du på EXC så är det lättare att svara, fast ändå inte lätt att säga hur stor risken är, beror helt på körning, tur etc.

Min GG (jämförbar hoj) skar 25 timmar efter renovering...
 
Hur stor e risken att ktm 125 sm skär i motorn?
Beror väl på, håller du 120 på motorvägen för länge så skär den säkerligen, men bara du släpper gasen lite då och då, och pumpgasar så den får i sig bensin så går det väl.:) Men den är trots allt inte gjord för att köra på landsväg. Men det är ett jävla drag i min iaf :tuttar
 
Ne jag kommer nog inte köra så mycket motorväg, men jag har typ 3 mil till mina hockey täningar på somman men de e 90 väg. Är det skadligt för motorcyklen om man ligger i 90 km/h i 3 mil??
 
Beror väl på hur den är drevad också.
Jag ligger sällan i 90km/h längre sträckor än en kilometer (ketchup-effekten kommer precis där, omöjligt att hålla just 90).
Släpp gasen med jämna mellanrum och "pumpgasa" som nextpeanut så fint kallar det så bör du klara dig!
När du släpper gasen bör du dra in kopplingen, annars kommer den nog skära snabbare :D
 
Ne jag kommer nog inte köra så mycket motorväg, men jag har typ 3 mil till mina hockey täningar på somman men de e 90 väg. Är det skadligt för motorcyklen om man ligger i 90 km/h i 3 mil??

Inte en chans, jag har kört 22mil 2ggr i sträck och legat i snitt mellan 90-110 så det ska nog fan gå bra den lilla biten, fast nu har ju jag min snabbdrevad så han varvar inte särskilt mycket i 90 börjar, yla efter hundra.

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...
 
Last edited:
Fast iofs, varmköra på tomgång vet jag inte om det är bra. En tvåtaktare klarar ju egentligen inte av tomgångskörning eftersom den sotar igen (sägs det), och av vad jag märkt så varvar inte mcn upp direkt efter att den stått på tomgång nån minut. Är som att det är en stor fet bensinklick som måste explodera först, sen är den rapp och pigg...

Men jag kan ju ha fel...

Inte en chans, jag har kört 22mil 2ggr i sträck och legat i snitt mellan 90-110 så det ska nog fan gå bra den lilla biten, fast nu har ju jag min snabbdrevad så han varvar inte särskilt mycket i 90 börjar, yla efter hundra.

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...

Men du måste komma ihåg att varm köra ordentligt innan du börjar varva för mycket, jag brukar starta den och låta stå en liten stund, sen känner jag på cyllen om den är någorlunda varm. för saken är den att kolven sväller fortare än cyllindern och du kan ju räkna ut vad som kan hända då...
 
Last edited:
Fast iofs, varmköra på tomgång vet jag inte om det är bra. En tvåtaktare klarar ju egentligen inte av tomgångskörning eftersom den sotar igen (sägs det), och av vad jag märkt så varvar inte mcn upp direkt efter att den stått på tomgång nån minut. Är som att det är en stor fet bensinklick som måste explodera först, sen är den rapp och pigg...

Men jag kan ju ha fel...

Känns som du beskrev min precis där :tummenupp
 
jaja ni gör ju som ni vill men jag har alltid lärt mig att man ska varmköra speciellt "2taktare" extra noga. man gasar ju till ibland medans man varmkör, så han står ju inte direkt och självdör.
 
jaja ni gör ju som ni vill men jag har alltid lärt mig att man ska varmköra speciellt "2taktare" extra noga. man gasar ju till ibland medans man varmkör, så han står ju inte direkt och självdör.

Ja men då var det ju inga problem, trodde att du lämnade den på tomgång :tummenupp Jag varmkör likadant
 
img0047p.jpg


img0048sw.jpg


Inte lika putsad som de flesta här... men moppepojkarna är avundsjuka:arsele
 
Vart fick du tag på dom svarta nummer dekalerna asså som man ska sätta nummer på om man ska ha?

Ska slänga upp nån bild på min sen också när jag tagit mig tiden att ta någon :hihi

Dom satt på när jag köpte hojen, men gissar att dom ingår i jägermeister dekal kittet? :tummenupp
 
Men hur är servicen på ktm 125, hur ofta måste man byta kolv osv. undrar även hur många andra "små delar" man får byta?

Tokkör du inte i enduro spåret så räcker nog oljebyte var 20 timme, och kolvbyte kanske var 50 timme, och 50 timmar tar bra lång tid att köra ändå :tungan så det är inte som alla säger med "sjukt" mycket service, alla vill ju underhålla sin cykel eller hur? Varför inte bara sitta där i garaget några gånger extra och se över sin skönhet? :tummenupp gör dig bara gott och meka lite mer...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top