KTM-tråden!

Dt.n går inte at jämföra med ktmen. jag hade en dt som första hoj innan jag skaffade ktmen som jag har nu, och skillnaden i acc är enorm dem emellan. Vill du köra lagligt så duger dock dt:n, men känslan är bra mycket sämre än känslan med en Ktm
Köp den du vill, men ska du köra strypt så är det en dt som gäller, ostrypt KTM. Visst du kan även trimma en dt, men den går ändå inte nära en KTMs effekt:yoparty
Nej, men man får ta i beaktning att DT:n kräver bra mycket mindre service med. Det spelar en stor roll för många, speciellt när man köpa gammalt begagnat som man inte riktigt vet hur det har körts med.
 
Dt.n går inte at jämföra med ktmen. jag hade en dt som första hoj innan jag skaffade ktmen som jag har nu, och skillnaden i acc är enorm dem emellan. Vill du köra lagligt så duger dock dt:n, men känslan är bra mycket sämre än känslan med en Ktm
Köp den du vill, men ska du köra strypt så är det en dt som gäller, ostrypt KTM. Visst du kan även trimma en dt, men den går ändå inte nära en KTMs effekt:yoparty

Var bara ute efter lite erfarenheter från ägare, och där prickade du in båda hojarna. Tack! Dock trivs jag med huskvarnan jag har, lite mer effekt än en dt men ganska mycket mindre än en ktm ;) Tag en titt i mitt galleri :yoparty
 
alltså alla hissar upp 2t om att dom är så sjukt mycket bättre än 4t och visst har jag väjnt mig vid den men så lite skilnad som det är mellan min aprilia mx och cbr:en så ska jag behålla cbr:en för den är så pålitlig och min bild har jag hittat på internet

cbr:n är väl igentligen en av dom slöaste 4taktarna. runt 11 -13hk på dom om jag inte minns helt fel. din aprilia har 15hk när den är strypt. möjligt att din cbr har någon km/h högre toppfart men tar du bort strypningen på din aprilia borde du ha runt 25 - 35 hk..

så att det är så lite skillnad som du upplever det mellan dom tror ja inte riktigt på om det inte är så att din aprilia fortfarande är strypt.

är det en skillnad på 2hk känner man knappt ej av det.. är det en skillnad på nästan 20hk så känner du av det direkt.

sen är det ju skillnad på mc och mc. endel har tur med sina hojjar å dom håller i evigheter. kompisen hade en cbr som bara krångla och krångla. jag hade för övrigt en yamaha tzr 125 ifrån 1987. hade den i ca 2 år och sålde den för en månad sen ungefär.

jag hade kört 1000 helt problemfria mil. starta alltid på första eller andra kick vare sig det var 30+ eller -10 ute. enda service den krävde var oljebyte en gång per säsong bytte stifft innan jag sålde den. skulle tro en ägare innan mig hade bytt lite lager osv runt 2500 milen och jag har aldrig haft problem utan den bara gått och gått. den hade gått 4682mil när ja sålde den:tummenupp
 
cbr:n är väl igentligen en av dom slöaste 4taktarna. runt 11 -13hk på dom om jag inte minns helt fel. din aprilia har 15hk när den är strypt. möjligt att din cbr har någon km/h högre toppfart men tar du bort strypningen på din aprilia borde du ha runt 25 - 35 hk..

så att det är så lite skillnad som du upplever det mellan dom tror ja inte riktigt på om det inte är så att din aprilia fortfarande är strypt.

är det en skillnad på 2hk känner man knappt ej av det.. är det en skillnad på nästan 20hk så känner du av det direkt.

sen är det ju skillnad på mc och mc. endel har tur med sina hojjar å dom håller i evigheter. kompisen hade en cbr som bara krångla och krångla. jag hade för övrigt en yamaha tzr 125 ifrån 1987. hade den i ca 2 år och sålde den för en månad sen ungefär.

jag hade kört 1000 helt problemfria mil. starta alltid på första eller andra kick vare sig det var 30+ eller -10 ute. enda service den krävde var oljebyte en gång per säsong bytte stifft innan jag sålde den. skulle tro en ägare innan mig hade bytt lite lager osv runt 2500 milen och jag har aldrig haft problem utan den bara gått och gått. den hade gått 4682mil när ja sålde den:tummenupp

okej det är en ganska stor skilnad på acc men inte topp hastigheten MEN cbr :en har ju kåppor och aprilian har fatbar styre så luft mot ståndet är ju LITE skilnad men jag skulle vilja prov köra en rs för se om min mx går på full efekt och jag prov körde mx:en i går och då gick den på bak hjulet om man ville! så det är ju fel av mig att säga att dom går och gämföra men jag kan ju konstatera att sm är inte min stil utan sh:yoparty
 
jag kör ktm 125 exc från -06 med motardfälgar på :yoparty
eller ja snart så, när ja tagit A1 kortet! kan lägga upp bild senare
 
haha hur såg den ut da? kolla min användarbild på min profil och kolla om det är den :D 06:a med sm hjul?

Nix, den hade kåpor á la Jägermeister.
Nu fick jag ju tag på en husqvarna i toppskick istället så jag är nöjd iaf :banana
 
najs bra det då :tummenupp är det en wr med sm hjul eller är det just en sm 125? hur fort går dom har aldrig fått nå riktigt svar på det.:gnissla

Det är en SM125, min är dock nerdrevad en kugg fram.
Jag har varit uppe i 124 med den, men det är sällan jag kör fortare än 70-80, blir för mycket varv på motorn då iom. att förra ägaren drevade ner den fram, har original liggandes hemma som ska på nu i veckan hade jag tänkt mig.
Från vad jag har läst så ska den göra runt 150 ostrypt med originaldrev, låter det dock vara osagt tills jag testat själv.
 
Det är en SM125, min är dock nerdrevad en kugg fram.
Jag har varit uppe i 124 med den, men det är sällan jag kör fortare än 70-80, blir för mycket varv på motorn då iom. att förra ägaren drevade ner den fram, har original liggandes hemma som ska på nu i veckan hade jag tänkt mig.
Från vad jag har läst så ska den göra runt 150 ostrypt med originaldrev, låter det dock vara osagt tills jag testat själv.

Vad toppar din på [valfri växel]? Börjar misstänka att min är drevad...
 
Vad toppar din på [valfri växel]? Börjar misstänka att min är drevad...

Vad jag har hört så ska en sm125 ungefär göra 130helt utan strypningar.wr125 (inte wre) gör ju ungefär 150kmh med rätt drevning. wre och sm är ju snällare versioner av wr. som är mer anpassade för vägbruk (wre, blandat).

Rätta mig ifall jag har fel.
 
Vad jag har hört så ska en sm125 ungefär göra 130helt utan strypningar.wr125 (inte wre) gör ju ungefär 150kmh med rätt drevning. wre och sm är ju snällare versioner av wr. som är mer anpassade för vägbruk (wre, blandat).

Rätta mig ifall jag har fel.

Det stämmer säkert, men anledningen till att WRE är mycket (mycket!) långsammare än både SM och WR är att den har en annan utväxling på sista växeln. Det är knappt någon skillnad på 5:an och 6:an på min motorcykel, men på de andra är det en markant skillnad. Min toppar 120-130 (svajig analog mätare, svårt att få korrekt resultat) och den har original-drevning, om jag minns rätt. WR har högre topphastighet som du säger, det för att den har mer effekt än WRE och SM.

Det stämmer säkert, men anledningen till att WRE är mycket (mycket!) långsammare än både SM och WR är att den har en annan utväxling på sista växeln. Det är knappt någon skillnad på 5:an och 6:an på min motorcykel, men på de andra är det en markant skillnad. Min toppar 120-130 (svajig analog mätare, svårt att få korrekt resultat) och den har original-drevning, om jag minns rätt. WR har högre topphastighet som du säger, det för att den har mer effekt än WRE och SM.

Edit: Därför ville jag veta hastigheten på nån annan växel än högsta, framgick lite dåligt i mitt förra inlägg :P
 
Last edited:
Det stämmer säkert, men anledningen till att WRE är mycket (mycket!) långsammare än både SM och WR är att den har en annan utväxling på sista växeln. Det är knappt någon skillnad på 5:an och 6:an på min motorcykel, men på de andra är det en markant skillnad. Min toppar 120-130 (svajig analog mätare, svårt att få korrekt resultat) och den har original-drevning, om jag minns rätt. WR har högre topphastighet som du säger, det för att den har mer effekt än WRE och SM.



Edit: Därför ville jag veta hastigheten på nån annan växel än högsta, framgick lite dåligt i mitt förra inlägg :P

Prova att dreva ner den då, du förlorar ju inget på det, nu när den inte orkar på 5an och 6an :) Lagom drevning för att få högre toppfart är att dreva så du kan nästan varva ut 6an, eller så drevar du lägre och satsar på acc :tummenupp
 
Det stämmer säkert, men anledningen till att WRE är mycket (mycket!) långsammare än både SM och WR är att den har en annan utväxling på sista växeln. Det är knappt någon skillnad på 5:an och 6:an på min motorcykel, men på de andra är det en markant skillnad. Min toppar 120-130 (svajig analog mätare, svårt att få korrekt resultat) och den har original-drevning, om jag minns rätt. WR har högre topphastighet som du säger, det för att den har mer effekt än WRE och SM.

Ifall du tycker den orkat dåligt så bör du investera i ett HGS rör, fyfan vad bra tryck det blev i hojen jämfört med original.
 
Nu har ni helt missuppfattat mig, utväxlingen på 6:an är mycket lägre än vad ni har = den varvar ur 6:an redan vid 120 km/h. När jag kör på sexans växel, så kommer effekt-klicken redan vid 95-100 km/h...
 
Nu har ni helt missuppfattat mig, utväxlingen på 6:an är mycket lägre än vad ni har = den varvar ur 6:an redan vid 120 km/h. När jag kör på sexans växel, så kommer effekt-klicken redan vid 95-100 km/h...

Samma för mig, fast min är ju nerdrevad...
 
Nu har ni helt missuppfattat mig, utväxlingen på 6:an är mycket lägre än vad ni har = den varvar ur 6:an redan vid 120 km/h. När jag kör på sexans växel, så kommer effekt-klicken redan vid 95-100 km/h...

Lägre utväxling = högre hastighet
Ju mer utväxling, ju starkare och lägre fart får du

Ja men dreva upp framdrevet då, en eller två taggar så ska du se att du får en högre hastighet :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top