KTM sx 85 2005 dåligt komp

orpat

Kawa 900
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Söderhamn
Hoj
96:a Bimota YB11
Min dotter var här och ville ha en cross att köra på så därför så tänkte jag kolla vad det var för fel på en KTM 85SX. Om jag förstått det rätt så övervarvads den en längre stund, ända tills den la av. Sonen som var med när det hände trodde ju att det var cylindern och eller kolven som hade skurit. Efter att ha kompmätit den och den kom knappt över 3kg så var jag inne på samma linje. Har därför demonterat kolv och cylinder. Det fanns inte tillstymmelse till skador på kolv/kolvring eller cylinder!?! (Se bilderna)De prickar som syns på bild nr 4 är olja eller nåt annat skräp. Har någon ide om vad sjutton det kan vara. Jag funderat på om det kan vara spjället som styr avgaserna som sitter på cylindern? Har aldrig sett nåt sådant förut på en 2-taktare. Vad tror ni? 1682288759693.png1682288833182.png

1682288947800.png
 

Bifogat

  • 1682288916040.png
    1682288916040.png
    811.1 KB · Visningar: 9
Hur ser toppen ut? "Övervarvades till den la av". Tvärstannade den eller överhettade den? Någon blåanlöpning? Normalt nyper det ju som du säger men det kan ju slå sig av värmen.
 
Toppen ser fin ut. Inga fel på kolvringen hel och fin. Tycker att man kan avfärda kolv, kolvring och cylinder på det mycket dåliga kompet. Den övervarvade enligt sonen tills den la av. När man kickade så snurrade allt på som vanlig (den gick alltså inte trögt på något sätt. Inga blåanlöpningar öht. Kan det ha något med (den för mig nya) avgasspjället som sitter på cylindern. Felet borde inte ligga där men??? Alla packningar var hela och fina. Kom igen och bomba mig med förslag, håller på att bli..... :huvet
 
Toppen ser fin ut. Inga fel på kolvringen hel och fin. Tycker att man kan avfärda kolv, kolvring och cylinder på det mycket dåliga kompet. Den övervarvade enligt sonen tills den la av. När man kickade så snurrade allt på som vanlig (den gick alltså inte trögt på något sätt. Inga blåanlöpningar öht. Kan det ha något med (den för mig nya) avgasspjället som sitter på cylindern. Felet borde inte ligga där men??? Alla packningar var hela och fina. Kom igen och bomba mig med förslag, håller på att bli..... :huvet
Du tycker man kan avfärda kolv, kolvring och cylinder? När du dåligt komp? Hur tror du en kolv, kolvring och cylinder ser ut när det är dåligt komp då egentligen? Sånt här mäter man, eller vanligtvis byter.
 
Du tycker man kan avfärda kolv, kolvring och cylinder? När du dåligt komp? Hur tror du en kolv, kolvring och cylinder ser ut när det är dåligt komp då egentligen? Sånt här mäter man, eller vanligtvis byter.
Hojen gick kanonbra innan den övervarvades. Något hände när den la av. Det finns inga spår efter en varmnypning eller dyligt. Det är knappt något slitage. Den kördes inte mycket innan den övervarvades så cylinder och kolv är knappt inkörda. Toppen såg också bra ut.
 
Enligt tech spec ska Bore / stroke vara 47 / 48,95 mm
Uppmätt 46,86 / 46,97 mm Det är väl inte så mycket att snacka om eller?

Vad har du mätt med? Exakt var har du mätt? Och kan du repetera siffrorna?

Om borrningen på din cylinder är 46,86mm så har du verkligen problem.

Och om din slaglängd är 46,97 istället för 48,95 så kan du nog ha dålig kompression men fortfarande över 3:1. Dock vore jag väldigt nyfiken på hur det kunnat bli så av en övervarvning.
 

Bifogat

  • NoProblem.jpg
    NoProblem.jpg
    36.7 KB · Visningar: 7
Det skulle ju kunna vara en packbox på vevaxeln, eller kompressionsläckage någon annanstans, men jag skulle byta kolv och ringar i alla fall när den ändå är isär.

Sonen köpte en suzuki barn fyrhjuling med dålig komp, där var det packboxen på veven som hade blåst ut, tidigare ägare had bytt kolv och ringar innan han gav upp.

(jag vet att det heter STEFA tätning, men jag är gammal och kallar det packbox, för det var det på ångmaskinerna, man packade med snöre)
 
Vevaxeltätningen påverkar knappast kompet så mycket, det ska ju ändå vara atmosfärstryck i cylindern när avgasporten stängs och kompression därifrån ska ju ge avsevärt mer än 3 bar om det inte läcker mellan kolv och cylinder eller mellan topp och cylinder.

Det har ju TS redan uteslutit så för min del är det här en popcorntråd.
 
Vevaxeltätningen påverkar knappast kompet så mycket, det ska ju ändå vara atmosfärstryck i cylindern när avgasporten stängs och kompression därifrån ska ju ge avsevärt mer än 3 bar om det inte läcker mellan kolv och cylinder eller mellan topp och cylinder.

Det har ju TS redan uteslutit så för min del är det här en popcorntråd.
Fast det är ju en tvåtaktare som matas rakt ner i vevhuset, sjunker inte kompet om man har dåliga vevaxeltätningar?
 
Fast det är ju en tvåtaktare som matas rakt ner i vevhuset, sjunker inte kompet om man har dåliga vevaxeltätningar?

Ja lite, och en aning större påverkan lär det ha om man inte håller trotteln uppe när man kickar men så lågt som 3 bar lär det inte bli pga dålig vevaxeltätning, den kommer ju suga in luft via den dåliga tätningen också.
 
Vad har du mätt med? Exakt var har du mätt? Och kan du repetera siffrorna?

Om borrningen på din cylinder är 46,86mm så har du verkligen problem.

Och om din slaglängd är 46,97 istället för 48,95 så kan du nog ha dålig kompression men fortfarande över 3:1. Dock vore jag väldigt nyfiken på hur det kunnat bli så av en övervarvning.
Jag har mätt med ett digitalt skjutmått flera ggr. Mätt både uppe i toppen på cyl och botten samma mått på bägge ställerna. Har mätt kolven uppe, mitten och nere flera ggr samma värden. Skulle verkligen vevaxeltätningen gå åt skogen pga av att den övervarvades? Sen håller jag med Two stroke man att det inte borde påverka så mycket. Men jag ska kolla det för säkerhets skull. Kan man trycksätta (låg tryck) vid påfyllnadspluggen och sedan höra om det läcker?
 
Övervarvningen berodde på att det var en ovan förare. (en annan dotter) Hon låg och fullvarvade den på 2:ans växel och sonen som var med körde bredvid och skrek att hon skulle växla för i h-e, sen gav den upp. Den låste sig inte.
 
Jag har mätt med ett digitalt skjutmått flera ggr. Mätt både uppe i toppen på cyl och botten samma mått på bägge ställerna. Har mätt kolven uppe, mitten och nere flera ggr samma värden. Skulle verkligen vevaxeltätningen gå åt skogen pga av att den övervarvades? Sen håller jag med Two stroke man att det inte borde påverka så mycket. Men jag ska kolla det för säkerhets skull. Kan man trycksätta (låg tryck) vid påfyllnadspluggen och sedan höra om det läcker?

Jag förstod att du hade mätt med ett digitalt skjutmått. Bara för att det visar hundradelar betyder det inte att man mäter så noggrant med ett digitalt skjutmått, plus mins 5 hundradelar är noggranheten på ett skjutmått.

Men låt säg att din kolv verkligen är 46,86 mm, då är den sopslut och ditt kolvspel skulle vara minst 0.14mm.
Men det kan jag se på bilden att kolven inte är så sopslut. Av bilden att döma skulle jag gissa att den fortfarande ligger kring 46.90-46.92 mm.

Men det krävs en mikrometer för att mäta hundradelar. Och andra sidan kan man istället titta på hur mycket du nött bort av svarvreporna på kolven och krasst konstatera av en okulärbesiktning att kolven är dags att byta.

Och jag bedömer vidare att kolvring som du också tycker är fin saknar spänst.
 
Byt kolv 85cc har väll max 20 Tim mellan kolv byten.. Sedan vid övervarv blir kolvring en glödhet o tappar spänst.

Byt som sagt kolv sedan går den.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top