KTM sx 85 2005 dåligt komp

orpat

Kawa 900
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
96:a Bimota YB11
Min dotter var här och ville ha en cross att köra på så därför så tänkte jag kolla vad det var för fel på en KTM 85SX. Om jag förstått det rätt så övervarvads den en längre stund, ända tills den la av. Sonen som var med när det hände trodde ju att det var cylindern och eller kolven som hade skurit. Efter att ha kompmätit den och den kom knappt över 3kg så var jag inne på samma linje. Har därför demonterat kolv och cylinder. Det fanns inte tillstymmelse till skador på kolv/kolvring eller cylinder!?! (Se bilderna)De prickar som syns på bild nr 4 är olja eller nåt annat skräp. Har någon ide om vad sjutton det kan vara. Jag funderat på om det kan vara spjället som styr avgaserna som sitter på cylindern? Har aldrig sett nåt sådant förut på en 2-taktare. Vad tror ni? 1682288759693.png1682288833182.png

1682288947800.png

Bifogat

• 1682288916040.png
    1682288916040.png
    811.1 KB · Visningar: 9
10h enligt manualen men visst, 15-20h funkar nog eller tills man överhettar kolvringen.

och runt 20h har nog TS kolv gått.

Ja en 2T som har låg komp har igentligen bara 1 en Ono one sak som är sliten.

Kolven,. Thats it.

Men som vanligt är det säkert småsnikenhet att kolven kostar 1000-1500 hundra som gör att man letar annat fel än det uppenbara.

Har man ej råd åk ej cross eller mc alls det kostar..

Ja lite, och en aning större påverkan lär det ha om man inte håller trotteln uppe när man kickar men så lågt som 3 bar lär det inte bli pga dålig vevaxeltätning, den kommer ju suga in luft via den dåliga tätningen också.
Ja just, nu fattar jag. Kompet sjunker ju egentligen inte för att den suger den vägen??

Tyvärr så hittade jag inte min stora micrometer, men den kommer väl fram så småningom. Tänkte på kolvringen, hittar inga toleranser i tech spec boka. Någon som har dom tillgängliga? Kolvringen vore ju tänkbar med tanke på vad som hände. :rolleyes:

Satt och kollade på kolv och cylinder. Det finns inte ens tillstymelse till vändkanter i cylindern. Men på sidan av cyl stod det stroke 48,95. Eftersom jag har fått ett mindre mått, kan det vara så att den är Nika-Seal (ursäkta stavningen) behandlad? Det skulle stämma med måttet om nikasealen skulle bygga en 10-dels mm. 46,86+2 tiondelar= 48,96. 48,95 är det både enligt tech spec och står på cyl? Eftersom differensen orginal är 1,95 mellan kolv och cylinder och jag fick bara en differens på 0,11 (hoppas jag räknade rätt) så bord jag ha en mindre kolv?!?:cool:

Last edited:
Om ska satsa på en ny kolv och kolvring, vilken storlek på kolv ska jag beställa med tanke på min tidigare fundering om Nikaseal? Det är även instansat lite uppgifter på cylindern. På cylinderfoten (insugssidan) är det stansat 1D3 och mer till höger 6R467 under det ett E. Miitt på cyl på samma sida 0406721. Någon som vet något om detta?

Satt och kollade på kolv och cylinder. Det finns inte ens tillstymelse till vändkanter i cylindern. Men på sidan av cyl stod det stroke 48,95. Eftersom jag har fått ett mindre mått, kan det vara så att den är Nika-Seal (ursäkta stavningen) behandlad? Det skulle stämma med måttet om nikasealen skulle bygga en 10-dels mm. 46,86+2 tiondelar= 48,96. 48,95 är det både enligt tech spec och står på cyl? Eftersom differensen orginal är 1,95 mellan kolv och cylinder och jag fick bara en differens på 0,11 (hoppas jag räknade rätt) så bord jag ha en mindre kolv?!?:cool:

Det blir inga vändkanter i nikasilcylindrar, eller extremt sällan åtminstone.

Varför mäter du inte cylindern med ditt superskjutmått?

1.95? Mm?
Kolven ska bytas när spelet är över 0.1mm.

Du är ju helt vilse i pannkakan och ändå fortsätter du vimsa på med fantasier. Jag kan garantera dig att hålet i din cylinder är inte en sekund under 47.00mm och det måttet är självklart den diameter som kolven förhåller sig till, utan att du behöver fundera på hur tjockt lager med nikasil du har.

Sluta tramsa nu och köp en kolv du är ju värre än moppepojkarna som ibland tittar in på forumet.

Om ska satsa på en ny kolv och kolvring, vilken storlek på kolv ska jag beställa med tanke på min tidigare fundering om Nikaseal? Det är även instansat lite uppgifter på cylindern. På cylinderfoten (insugssidan) är det stansat 1D3 och mer till höger 6R467 under det ett E. Miitt på cyl på samma sida 0406721. Någon som vet något om detta?

Köp en 46.95, din cylinder ser inte så sliten ut.

Back