ktm kamkedja kontroll

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Läste lite ang kontroll av slitage på dessa....

Läste att ktm rekomenderar att man skall byta ut kedjan när det endast e två klick kvar....och ny har den 4 klick...

Verkar konstigt? :va En sliten kedja måste väll behöva fler klick för att bli spännd? och en "kort" (ny kedja) måste ju bara behöva ett eller max två klick? efter som en sliten kedja bevöer man skjuta in pinnen på sträckaren mkt mer och det innebär mer klick?

Nån som är med vad jag menar?:va

är de jag som tänker fel?

:rolleyes::rolleyes:

Du tänker fel, spännaren trycker på kedjesläpan, det är klick "kvar" man räknar, tills att spännaren bottnar. :)

När kedjan slackar, så trycks spännaren ut ett klick till.

Du tänker fel, spännaren trycker på kedjesläpan, det är klick "kvar" man räknar, tills att spännaren bottnar. :)

När kedjan slackar, så trycks spännaren ut ett klick till.

så man räknar alltså inte hur många klick man hör.....hör jag två klick så är de inte panik att byta?

Läs om igen.. ;)

Om du tar ut spännaren, och det är två klick kvar (spännaren trycks utåt, mot släpan, man räknar antal klick kvar), så är rekommendationen att byta, jag beskrev hur det fungerar, du tänkte baklänges i första posten. :)

Sedan skulle jag gå mer på timmar än klick kvar.

Läs om igen.. ;)

Om du tar ut spännaren, och det är två klick kvar (spännaren trycks utåt, mot släpan, man räknar antal klick kvar), så är rekommendationen att byta, jag beskrev hur det fungerar, du tänkte baklänges i första posten. :)

Sedan skulle jag gå mer på timmar än klick kvar.

TACK då tror jag att jag förstår.....tror de va två klick.....och jag är osäker på om nån gjort nått med motorn innan.....allt ser skitfint ut...men antal timmar är jag osäker om sen dom bytte OM dom har bytt.....den har gått 127H totalt....

Byt för att vara säker, det är inte överdrivet svårt, eller dyrt om du lämnar bort det. :)

de jobbiga med att byta är att jag kommer i otackt med kolv och lager byte då....för de gör jag inte nu....men samtidigt kan de bli rätt dyrt om jag inte byte kedjan.....

Skulle du inte renovera hela motorn? Du måste ta av kamkedjan. Det är inget svårt att få dit den sen igen, tydliga fina markeringar osv!

Skulle du inte renovera hela motorn? Du måste ta av kamkedjan. Det är inget svårt att få dit den sen igen, tydliga fina markeringar osv!

Grejen är den att jag råkade ut för ett "ras" trodde de va kamkedjan som gick....men rev allt och konstaterade att den va hel men motorn gick inte att rubba.....släppte på kamkjedjan och blocka bort topp och cyl....då trodde jag att lagrena på veven rasat....men icke....de visade sej vara en bult som lossnat och kilat fast sej mellan kopplingskorgen och de lilla drevet som sammanför kicken med kopplingskorgen.
Byttde dessa två drev....sen börjar jag montera ihop allt igen....där av min fråga för jag blev orolig ang kedjan.....

Tanken va ju om den rasat i bottendelen, att byta alla lager och kedja och kolv..så man kan börja om på noll igen och räkna "service timmarna" osv.....men nu kontrollerade jag endast allt och allt ser utsom nytt....ser skit bra ut....låter inge kosntigt och känns tajt och finnt.....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park