KTM i blåsväder, igen?

Är inte det där lite felskrivet?!?

Jag fick den uppfattningen att KTM har från fabrik levererat dom ostrypta och på papperet strypta.(dvs, inte som förut, det medföljde en sats så man kunde strypa av dom). Därav har det blivit rabalder om det helt plötsligt?

Är inte det där lite felskrivet?!?

Jag fick den uppfattningen att KTM har från fabrik levererat dom ostrypta och på papperet strypta.(dvs, inte som förut, det medföljde en sats så man kunde strypa av dom). Därav har det blivit rabalder om det helt plötsligt?
Enduro cyklarna kommer strypta. Så handlaren/butiken får plocka bort innan leverans.

Enduro cyklarna kommer strypta. Så handlaren/butiken får plocka bort innan leverans.
Jo, jag vet....jag har en gång i tiden jobbat med dom. Som jag nämnde så medföljde kit för att strypa av dom. En del gick som rena endurocyklar, en del registrerades för gatkörning.

Vad jag menade var att....fattat att KTM skickar dom ostrypta nuförtiden. Eller, har det tagit dom 20-25 år att komma på att dom avstryps i butik....knappast?

Jo, jag vet....jag har en gång i tiden jobbat med dom. Som jag nämnde så medföljde kit för att strypa av dom. En del gick som rena endurocyklar, en del registrerades för gatkörning.

Vad jag menade var att....fattat att KTM skickar dom ostrypta nuförtiden. Eller, har det tagit dom 20-25 år att komma på att dom avstryps i butik....knappast?
De kommer strypta till handlarna nu också som måste plocka bort all skit. Se min bild här ovanför på EXC 300:an märkliga avgassystem.
De typas med märkliga avgasystem, lamdasonder och snålmap som gör dem obrukbara i praktiken. Vad jag vet är det samma sak på snöskotrar som t ex typas med speciella "bullerhuvar" så de klarar ljudkraven, men använder man dessa huvar i praktiken så överhettas motorn.

Summa summarum är att endurohojarna, speciellt tvåtaktarna egentligen inte klarar kraven för att kunna registreras på gatan, därav "fusket".

Sen att de avgaser som släpps ut av endurohojar är en piss i Mississippi jämfört med orenade långtradare från diverse länder, för att inte tala om båttrafiken som förutom att den släpper ut skit även tömmer sina avgastankar ute till havs. Den trafiken är det dock inga journalister som bryr sig i, då ger man sig på en minoritet i stället och blåser upp det som att det är ett folkmord...

Men att dom kommit på detta nu, är det inte lite sent? .. liksom, trögheten.

Här är var jag fick med i en påse när jag hämtade min 2022 EXCF 350, det var nog 2022, eller 2021. Säljaren frågade mig "Vad ska du göra med hojen?" och jag svarade ".. world champion!" - då var saken biff och han skickade in hojen till verkstan och sa "ta en kopp kaffe och vänta lite.. ".

Och sen blev min 350 olaglig? Då är frågan, vem tjallade.

1780630362877.jpeg

Men är då inte min stor-Harley med överdimensionerad och förskräckligt skräckinjagande motor på 1700cc ett kanske mer naturligt mobboffer? Om vi nu pratar två hjul och inte lyxkryssarna och flygplanen.

De kommer strypta till handlarna nu också som måste plocka bort all skit. Se min bild här ovanför på EXC 300:an märkliga avgassystem.
De typas med märkliga avgasystem, lamdasonder och snålmap som gör dem obrukbara i praktiken. Vad jag vet är det samma sak på snöskotrar som t ex typas med speciella "bullerhuvar" så de klarar ljudkraven, men använder man dessa huvar i praktiken så överhettas motorn.

Summa summarum är att endurohojarna, speciellt tvåtaktarna egentligen inte klarar kraven för att kunna registreras på gatan, därav "fusket".

Sen att de avgaser som släpps ut av endurohojar är en piss i Mississippi jämfört med orenade långtradare från diverse länder, för att inte tala om båttrafiken som förutom att den släpper ut skit även tömmer sina avgastankar ute till havs. Den trafiken är det dock inga journalister som bryr sig i, då ger man sig på en minoritet i stället och blåser upp det som att det är ett folkmord...
Bullerhuvar på snöskotrar? Har jag aldrig hört om, vad har du fått det ifrån?

Jag ser inget fel med att KTM säljer hojar med en effekt på papperet och en mycket högre i verkligheten, så länge Stark Varg får säljas som A1 med "60hk"

Jag ser inget fel med att KTM säljer hojar med en effekt på papperet och en mycket högre i verkligheten, så länge Stark Varg får säljas som A1 med "60hk"
1. Jag håller med men...
2. Detta är en lagkravsfråga och då gäller sällan logik. Enkelt uttryckt skall en certifiering genomföras i default mode. Stark var smarta och satte då lägsta effekten som "default". Helt plötsligt är den A1, mest eftersom ingen hade funderat på hur en elhoj skulle certifieras. Lagkrav utvecklas långsamt så räkna med att detta försvinner inom 5-10 år... För KTM är frågan hur medvetet det hanterats av dem. Återigen är det helt lagligt att sälja trimdelar billigt (gratis), så länge KTM inte uppmanar kunden att fuska utan att kunden gör det själv. Det finns många exempel genom åren. Mercedes sålde länge sin E-klass med 40-liters tank. Dock var det gratis att byta till 80 liters tank. På så sätt sänkte de vikten i certifieringen för att få bättre förbrukning... Kreativa ingenjörer finns det gott om.

1. Jag håller med men...
2. Detta är en lagkravsfråga och då gäller sällan logik. Enkelt uttryckt skall en certifiering genomföras i default mode. Stark var smarta och satte då lägsta effekten som "default". Helt plötsligt är den A1,

Då kanske nästa modell startar strypt till 45km/h, tänk vilken försäljningssucce det skulle bli, vad kan gå fel liksom?

Last edited:
Från folk jag känner som jobbar med import och typning
Ja en modern skoter tex Freeride, Khaos eller Sidewinder har inga huvar. Det är mer av kåpor liknande en hoj. Huvskotrar typ Viking 540 finns inte längre.
Många skotrar idag har turbo, även 2t, dessa går av naturliga skäl tyst, och går knappt byta ut mot nån skrikburk. Knappt nån kör med dessa då de i 9 fall av 10 ger sämre effekt.
Lite ot men du får gärna utveckla det där med bullerhuvar.

Men att dom kommit på detta nu, är det inte lite sent? .. liksom, trögheten.

Här är var jag fick med i en påse när jag hämtade min 2022 EXCF 350, det var nog 2022, eller 2021. Säljaren frågade mig "Vad ska du göra med hojen?" och jag svarade ".. world champion!" - då var saken biff och han skickade in hojen till verkstan och sa "ta en kopp kaffe och vänta lite.. ".

Och sen blev min 350 olaglig? Då är frågan, vem tjallade.

View attachment 529221

Men är då inte min stor-Harley med överdimensionerad och förskräckligt skräckinjagande motor på 1700cc ett kanske mer naturligt mobboffer? Om vi nu pratar två hjul och inte lyxkryssarna och flygplanen.
Nr 4 tog jag bort på min också, 4 hk direkt...:hihi

Ja en modern skoter tex Freeride, Khaos eller Sidewinder har inga huvar. Det är mer av kåpor liknande en hoj. Huvskotrar typ Viking 540 finns inte längre.
Många skotrar idag har turbo, även 2t, dessa går av naturliga skäl tyst, och går knappt byta ut mot nån skrikburk. Knappt nån kör med dessa då de i 9 fall av 10 ger sämre effekt.
Lite ot men du får gärna utveckla det där med bullerhuvar.
En kompis till mig importerade skotrar och typade dem, men det är ju några år sedan, tiden går fort när man är gammal... ;)
Han berättade iallafall att de lät för mycket generellt och de fick fylla med skumgummi under huven och på andra ställen för att komma igenom typningen.

Det är samma för de stora tillverkarna av t ex fordon att de ibland måste fuska för att öht klara regelverket. VW och dieselgate är ju ett bra exempel. Reglerna är ju ibland ganska verklighetsfrånvända om man så säger... ;)

Lite OT då som inte har med fusk att göra men väl med regler. T ex decibelkraven på våra banor är svårhanterade där de flesta banorna har 95dB som max ljudnivå, det är ofta lägre än vad som gäller på gatan. På Kinnekulle ring testades detta för några år sedan med tre hojar. Flång nya i kartong. En GSXR 1000, 750 och 600. Det var bara 600:an som klarade bullerkravet, de övriga bullrade mer men det var insugsljud och däck/kedja som lät för mycket, inte avgasljudet...

Nr 4 tog jag bort på min också, 4 hk direkt...:hihi
Du menar väl 1, 2 och 16, samt alla onödiga slangar där.

Sen borde dom väl också flashat om den för att inte motorlampan ska börja lysa när slangarna är borta? Menar då nr 16, det är väl o2-sensorn?

Dom gjorde likadant på min 450 när jag köpte den. Jag gillar killarna i Rotebro. Dom frågar "vad jag ska göra med hojen", mitt svar ger dom mandat att öppna min leksak till max.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back