KTM EXC-F

Fick hem mina vikter igår. Tänkte balansera åtminstonne framhjulet idag för att se om det går om man bara lyfter upp hjulet.

Plockade bort bromsoket så att hjulet kunde snurra lite friare, men det verkar som om det inte är tillräckligt fritt i alla fall då lagrena hindrar hjulet från att snurra helt friktionsfritt.

Hur som helst vill jag fråga om man kanske inte bara kan höfta dit en vikt på motsatt sida om 'fälgklossen' så att hjulet blir åtminstonne lite bättre balanserat? Men då vill man veta vad en sån där fälgkloss väger. Kanske ska jag ringa butiken i Rotebro och fråga om dom har en aning om vad dom väger.

IMG_5292.JPG
 
Fick hem mina vikter igår. Tänkte balansera åtminstonne framhjulet idag för att se om det går om man bara lyfter upp hjulet.

Plockade bort bromsoket så att hjulet kunde snurra lite friare, men det verkar som om det inte är tillräckligt fritt i alla fall då lagrena hindrar hjulet från att snurra helt friktionsfritt.

Hur som helst vill jag fråga om man kanske inte bara kan höfta dit en vikt på motsatt sida om 'fälgklossen' så att hjulet blir åtminstonne lite bättre balanserat? Men då vill man veta vad en sån där fälgkloss väger. Kanske ska jag ringa butiken i Rotebro och fråga om dom har en aning om vad dom väger.

View attachment 470705
Sätt dit en vikt och låt placebon verka. Något annat än den effekten kommer du ändå inte uppnå på din hoj.
 
Hur som helst vill jag fråga om man kanske inte bara kan höfta dit en vikt på motsatt sida om 'fälgklossen' så att hjulet blir åtminstonne lite bättre balanserat?
Känsla och tro... well, det är iaf inte hur jag meckar.
Ta hjulet till en balanseringsmaskin om du inte kan göra det själv på rätt sätt.
 
Tackar för tips pojkar, även om det ser dystert ut så matchar det i alla fall vädret idag. Jasså du har ingen tro Anders? Hallelujaähee ... jag hade helst sluppit köpa en balanseringsmaskin, vill hellre investera platsen i en stöveltork ;)

Jag hade inte brytt mig om det inte var för att hojen börjar skutta när jag kommer upp i 70-80 kmh. Idag ringer jag Rotebro och ber att få tala med ryssarna som mekade ihop min hoj innan köpet. Dom kan ha lösa fälgklossar liggandes som dom, eller jag, kan kolla vikten på.
 
 
Nu har jag talat med en mekaniker i Rotebro, och han sa att det ska vara mellan 110-150 grams vikt på motsatt sida om däcklåset. Så nu har jag omsorgfullt monterat 120g på framhjulet, och 140g på bakhjulet. Få se hur det funkar ... när det blir torrare där ute. Just nu regnar det :(
 
Så här blev det.

FramhjuletIMG_5339.JPG

och backhjulet.
IMG_5338.JPG

Flyttade den lättaste vikten längst höger till längst vänster istället då vikterna inte satt rakt mitt emot. Men nu gör dom det.
 
För mig låter ett däcklås på motsatt sida som ett elegantare alternativ.
Ja, visst vore det bäst om man hade två exakt likadan däcklås på var sida om hjulet, men då måste jag plocka av däcken och borra i fälgen osv. Orkar inte med det idag. Får först se hur mina vikter funkar. Förhoppningsvis kommer hojen glida fint och stilla nu.
 
Däcklåsen sitter ju på från fabriken, jag orkar inte däcka om hojen direkt efter köpet. Kanske plockar jag bort däcklåsen när det blir dags att byta däck, vilket borde bli senare i sommar. Och om nån magister på enduro-skolan sen vill pysa ut lite luft åt mig säger jag bara "Nej! Jag är en man med hårda principer!" ;)

Trycket blir väl 1.5 - 2.0 bar bak, och typ 1.0 bar fram.
 
Däcklåsen sitter ju på från fabriken, jag orkar inte däcka om hojen direkt efter köpet. Kanske plockar jag bort däcklåsen när det blir dags att byta däck, vilket borde bli senare i sommar. Och om nån magister på enduro-skolan sen vill pysa ut lite luft åt mig säger jag bara "Nej! Jag är en man med hårda principer!" ;)

Trycket blir väl 1.5 - 2.0 bar bak, och typ 1.0 bar fram.
När du har typ 1,5-2,0 så behövs inte däckslås. . De trycket kör folk me på vägen, antingen asfalt eller brusbus..
Dom som kör extrem enduro har typ 0,3 kg å dubbla däckslås bak iaf...
Jag kör enduro me 0,5 bak å 0,6 fram å bara ett däckslås fram å bak...

Jag förstår att de är inte så lätt att anpassa hojen för både motorväg körning i 120 å sen köra cross/enduro..
 
Jo det förstår jag. Men i dom hastigheter jag kör i, max typ 120 kmh, på KTMen skapar väl inga större problem?
Jag skulle föreslå att du använder kawan till att köra runt på motorväg å grusvägar me å ha däck som är anpassade för de...
Ktm till att förflytta dig till typ Tuvängen eller annan bana för cross/enduro körning.. Dvs. Smyga lungt på mindre vägar i lägre hastigheter till banan..
 
När du har typ 1,5-2,0 så behövs inte däckslås. . De trycket kör folk me på vägen, antingen asfalt eller brusbus..
Jag förstår. Det där med extremt lågt däcktryck är fortfarande överkurs för mig. Kanske om ett år. Nu vill jag bara lära mig att inte slå ihjäl mig på crossbanan, och på dom där läskiga klipporna på Tuvängens endurobana.
.. vad är "brusbus"?


Den typen av däck och med 1,0/1,5 bar i däcken sliter otroligt fort på däcken.
Det har jag också fått förklarat för mig. Det är tydligen ganska mjukt gummi i dom här offroad-däcken, samt att det är nabbar på, dvs mindre yta mot vägen gör att varje nabb har större tryck på sig än om däcket skulle vara slätare eller ha fler och tätare nabbar. Enkel fysik egentligen. Men vad ska jag göra, byta däck direkt till typ Continental TKC 80, eller Dunlop K950 ...
 
Jag förstår. Det där med extremt lågt däcktryck är fortfarande överkurs för mig. Kanske om ett år. Nu vill jag bara lära mig att inte slå ihjäl mig på crossbanan, och på dom där läskiga klipporna på Tuvängens endurobana.
Har du högt tryck på däcket så är de väldigt svårt att få fäste på hala klippor på enduro bana..
Men kör du på crossbanan å hoppar i hoppen så gäller de att ha hårdare tyck i däcken..
 
högt tryck på däcket så är de väldigt svårt att få fäste på hala klippor
Precis. Det är exakt samma principer med RC-bilar / crawlers, som jag också hållit på med.

Kanske låter lite naivt, men jag jag tänkte köra endast i fint väder :)
 
Last edited:
Back
Top