KTM EXC-F

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar Larsson. Jag kanske kan be min Camilla filma, hon gillar att dokumentera saker. Själv har jag alldeles för kul för sånt.

Jodå, jag har kört enduro på Tuvängen med min KLX230 med Trailmax-däcken, innan jag hade min KTM, och som du säger så tittade alla förvånat och tyckte att min KLX var en mycket vacker motorcykel, men den gick faktiskt förvånansvärt bra i terrängen. Jag körde runda efter runda tills det började skymma och arrangörerna undrade om jag ville fortsätta köra, eller avsluta dagen då jag inte märkte att jag nu var helt ensam i skogen.

Vid nästa tillfälle blev jag rekommenderad att köpa just en Husqvarna eller KTM i storlek "250", eftersom min KLX inte riktigt var rätt hoj för ändamålet då den är lite tyngre och inte klarade hoppen så bra. Så jag köpte min KTM 350 som jag förväntar mig kommer att lära mig mycket inom fysik och mekanik.

Tenere 700 provade jag i butiken här i Masmo förra våren, den var mycket tung och jag kände mig inte så bekväm på den. Framförallt väger den mycket vilket gör det svårt att lyfta den.

Här är den. Körde på grus, asfalt, och slingriga vägar för att få en känsla för karaktären. Visst är det en bra motorcykel, jag äger gärna en för lågdistans touring. Men den är inte rätt hoj för mig i dagsläget, för tung, otymplig och jag gillar inte lampan fram.

IMG_8291.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lyssna inte på gamla enduro/crossrävar som säger att det inte går... :D

Allting går utom små barn och så länge du inte kör på lösa underlag som sand och lera så kommer adventuredäcken att funka utmärkt. Hårdpackade stigar, både grus- och barrstigar har bra fäste för lugnare skogsturer. På grusväg är adventuredäcken till och med bättre än nabbdäck när det inte finns något för nabbarna att gräva ner sig i plus att nabbarna viker sig när det går lite fortare.

Tittar du på MotoZ Tractionator så rekommenderar jag Rallz. Funkar kanon på allting utom våt asfalt... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har i princip "nya" Dunlop Trailmax fram och Bridgestone Trail Wing bak till KLR:en då dessa satt på vid köpet, dessa är mina "vårdäck" innan grusvägarna torkat upp. På asfalt och hårdpackad grusväg funkar dom ju bra men lösare grus, mjuka underlag och lite lera är dom inte kul. Nu kan man ju inte kanske jämföra grisen jag har med dina hojar men lite liknande tycker man ju att egenskaperna borde vara.

Så fort grusvägarna blir farbara kör jag med Michelin Starcross 5 Hard fram och Mitas CO2 bak vilket känns betydligt mer förtroende i givande än Trailmax, Trail Wing kombinationen.

Kommer att testa Maxxis 6006 bak då jag köpte ett sånt också efter inrådan från notrightrider, kommer att testa det snart då Mitas däcker börjar vara nött men är lite lur på att jag ändå kommer att gilla det grova mönstret på CO2 däcket bättre, men vem vet?

Jag kör väl normalt under säsonen ca 70% grus 10% traktorväg, stigar och 20% asfalt med hojen, jag försöker ju undvika asfalt då gott det går men ibland blir det ju nån mil transport sträcka på asfalt.

Mitt första väl blir inte Trailmax men det är ju jag, hade jag haft de andra däcken på hade jag kanske sluppit två titanplattor i vänster knä men det är bara spekulationer som kanske psykiskt gör mig tveksam till Trailmax som framdäck där jag kör.

Men allt går, har ju med framgång (inte kraschat) åkt grus med Thruxtonen och Michelin Road Pilot även om detta kanske inte är den ultimata kombinationen.

För övrigt fastnade jag på gården för några dagar sen med KLR:en då jag skulle runda garaget för att köra in hojen iförd läckande Tretorn Castor gummistövlar, då svor jag över Trail Wing, Trailmax däcken som är totalt värdelös i lera. Två lastbilar 0-70 och 2-3 bilar 0-30 har jag tänkt ta hit och grusa upp gården men det har stannat vid tanken.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag har i princip "nya" Dunlop Trailmax fram och Bridgestone Trail Wing bak till KLR:en då dessa satt på vid köpet, dessa är mina "vårdäck" innan grusvägarna torkat upp. På asfalt och hårdpackad grusväg funkar dom ju bra men lösare grus, mjuka underlag och lite lera är dom inte kul. Nu kan man ju inte kanske jämföra grisen jag har med dina hojar men lite liknande tycker man ju att egenskaperna borde vara.

Så fort grusvägarna blir farbara kör jag med Michelin Starcross 5 Hard fram och Mitas CO2 bak vilket känns betydligt mer förtroende i givande än Trailmax, Trail Wing kombinationen.

Kommer att testa Maxxis 6006 bak då jag köpte ett sånt också efter inrådan från notrightrider, kommer att testa det snart då Mitas däcker börjar vara nött men är lite lur på att jag ändå kommer att gilla det grova mönstret på CO2 däcket bättre, men vem vet?

Jag kör väl normalt under säsonen ca 70% grus 10% traktorväg, stigar och 20% asfalt med hojen, jag försöker ju undvika asfalt då gott det går men ibland blir det ju nån mil transport sträcka på asfalt.

Mitt första väl blir inte Trailmax men det är ju jag, hade jag haft de andra däcken på hade jag kanske sluppit två titanplattor i vänster knä men det är bara spekulationer som kanske psykiskt gör mig tveksam till Trailmax som framdäck där jag kör.

Men allt går, har ju med framgång (inte kraschat) åkt grus med Thruxtonen och Michelin Road Pilot även om detta kanske inte är den ultimata kombinationen.

För övrigt fastnade jag på gården för några dagar sen med KLR:en då jag skulle runda garaget för att köra in hojen iförd läckande Tretorn Castor gummistövlar, då svor jag över Trail Wing, Trailmax däcken som är totalt värdelös i lera. Två lastbilar 0-70 och 2-3 bilar 0-30 har jag tänkt ta hit och grusa upp gården men det har stannat vid tanken.
På tal om Maxxis 6006 så slängde jag ju på ett sådant och slet ut det på XTn förra sommaren, och tänkte "ok, funkar, men jag köper det inte igen". Och när det väl var dags för byte blev jag snål och köpte ett till ?. Och sen gav ju XTn upp, så nu sitter jag på ett nytt 6006 som måste på min KLX650 sen, när det väl blir dags att byta. Men det blir säkert bra. Som han slog fast, han som inspirerade oss att köpa 6006 - ni vet vem - det är roligare på effektsvag hoj när det släpper lätt bak vid grusbus.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nog fattar jag att glest oregelbundet nabbade däck i mjukare gummi HAR bättre grepp på stenar och i blöt lera. Men jag befinner mig på den nivå i utvecklingen att jag gärna experimenterar lite med roliga alternativ som eventuellt får lära mig några väl förtjänta läxor.
Börja på riktiga däck och byt till skitdåck senare. Inte vice versa. Det är ju genomdumt att välja däck efter hur snygga de är.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På tal om Maxxis 6006 så slängde jag ju på ett sådant och slet ut det på XTn förra sommaren, och tänkte "ok, funkar, men jag köper det inte igen". Och när det väl var dags för byte blev jag snål och köpte ett till ?. Och sen gav ju XTn upp, så nu sitter jag på ett nytt 6006 som måste på min KLX650 sen, när det väl blir dags att byta. Men det blir säkert bra. Som han slog fast, han som inspirerade oss att köpa 6006 - ni vet vem - det är roligare på effektsvag hoj när det släpper lätt bak vid grusbus.

Tror att detta däck kan vara roligt på grusväg, men frågan är hur det är om man som jag ibland ger sig ut där man inte ska vara med en tung gris efter tex stigar och mitt som det är är det lera, eller nån övetsvämmad väg eller så. Ska bli i intressant att testa 6006 däcket.




Om jag skulle få för sig att köra cross eller enduro skulle jag lyssna på de mer erfarna och köpa däck utifrån det, då man fått erfarenhet kan man säkert börja avgöra vad man gillar och vad som är bäst för en. Gjorde du inte en lite däckfadäs med KLX:en då du tog lite egna initiativ ?

Tänk också på att ett "onödigt släpp" pga dåliga däck kan göra väldigt ont om man har otur, det behöver inte heller gå speciellt fort för att det ska göra väldigt ont och resultera i 6 mån sjukskrivning.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
plus att nabbarna viker sig när det går lite fortare.
Just det. Detta upplevde jag igår när jag körde i 120 på E4an, efter att jag bytte till 48T bakdrev. Det känns som om hojen glider lite i sidled ibland, och det tänker jag är just när nabbar viker sig. Pumpade förresten mina Maxxis (MaxEnduro) till 2.0 bar också, rullar bättre på vägarna nu.

Är man helt grön på cross och enduroåkning är det nog bökigt redan med vettiga däck på hojen
Ja, jag har ingen rutin på nånting i nuläget. Jag vet bara att jag måste ta mig till banan, och sen hem igen, och helst med stil. Egentligen det enda trygga jag har är vattenslangen från Bauhaus i undercentralen där jag kan skölja av hojen när den blir smutsig, samt meka när jag behöver rymd som inte vardagsrummet kan erbjuda.

Börja på riktiga däck och byt till skitdåck senare. Inte vice versa. Det är ju genomdumt att välja däck efter hur snygga de är.
Tackar för tipset.. , jag vet ju det innerst inne. Dessvärre har jag aldrig varit känd för att vara särskilt smart ;) Och jag vet att utseendet inte är allt, men det är fasen ganska mycket ändå.

Om jag skulle få för sig att köra cross eller enduro skulle jag lyssna på de mer erfarna och köpa däck utifrån det, då man fått erfarenhet kan man säkert börja avgöra vad man gillar och vad som är bäst för en. Gjorde du inte en lite däckfadäs med KLX:en då du tog lite egna initiativ ?
Jag lyssnar alltid på dom erfarna, men sen kommer andra ideer. Jag gillar äventyr, på alla sätt.

Och japp, jag köpte ett äkta trial-däck till min KLX230, tänkte "... det blir som Elvis Triumph!" . Och däckskotten sa åt mig att "däcket är för mjuk, det kommer vika sig", vilket jag i princip kände redan i första kurvan. Så jag köpte mina Trailmax istället.

Hur som helst ska jag inte kasta mina Maxxis än, dom är fresha och fina och jag kommer köra dom till sista 3-4 millimetrar. Dom är mjuka så dom slits nog ner redan i sommar, vad jag köper sen ... det vet jag inte själv ens ;)

Och som sagt bytte jag till mitt 48T ståldrev bak, efter en tids nyfikenhet fick jag igår svar på hur det blev, och det blev helt OK. Fick tjyvstopp första gången jag lade i ettan och skulle rulla iväg, men nu har jag kalibrerat motoriken i fingrarna för den nya utväxlingen.

Och japp, fick trycka ut två länkar ur kedjan också. Slipade bort nithuvudena på två nitar, och använde min lilla kedjelänkspress sen. Sen blev det 120 på E4an tills fingrarna stelnade av kylan.

IMG_5398.JPG

... jag är väldigt nyfiken på hur den nya drevningen kommer bli på banan sen. Nån som vågar gissa?
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Häromledigadagen körde jag till Tuvängens nypreparerade bana. Jag fick hela banan för mig själv. När jag kom dit, ca kl 13, var det helt folktomt och jag kände knappt igen banan. Dom har ändrat ganska mycket, särskillt vissa hopp som jag tyckte var farliga tidigare. Nu är dom lite mer logiska. Sen har man mosat och plattat till underlaget så att det känns mycket hårdare och finare liksom.

Ringde hem till Camilla och bad henne kolla på internet om man öht fick köra på banan, vilket man tydligen fick. Den hade "blivit färdigställd idag". Samtidigt såg jag en vit skåpbil svänga upp på parkeringsytorna, det var en av arrangörerna, han hade lillgrabben med sig som skulle öva.

Han tittade nyfiket på min 350 och sa att jag skulle prova några varv ... "japp, absolut", tänkte att nu är det för sent att vända hem. Hade egentligen inte tänkt köra, bara visa hojen och hälsa på kollegorna i hobbyn. Så jag började köra lite smått, och det gick helt OK. Som bergodalbanan på gröna lund, upp och ner och upp och ner, tror jag blev lite sjösjuk :p

Körde mest i tvåan först, efter kanske 5 varv började jag lägga i trean på rakorna, som ni kanske känner till är banan inte särskilt stor så man får aldrig chans att riktigt gasa ur hojen. Men det var kul, ganska snart vågade jag mig på det där branta och läskiga hoppet i mitten också, inte så att jag lyfte, bara köra upp på det och bromsa lite, och sen köra ner och svänga. DET var SKITKUL.

Efter 10 varv började jag känna mig lite mer hemma med hojen, nu kändes den inte lika vild och farlig, utan jag kunde använda kraften lite mer kontrollerat och kände hur den betedde sig i lösare underlag i kurvorna. Samt började jag lyfta lite över hoppen. Och nu började det bli aningens för kul. Tänkte att jag kanske borde lägga av nu innan det händer nåt, tänkte "Helvete jag har inga skydd! .. nej, några varv till."

Efter ca 15 varv hade jag blivit varm, hade min arbetströja på och tänkte "Den kan jag ju inte svetta ner, vad ska jag ha till jobbet imorgon?? " Sen efter nånstans 16-20 varv så stannade jag och kände efter, jag var ganska slut i kroppen. Så nu måste det väl ändå vara dags att sticka hem, "innan det blir alltför kul och jag ramlar eller nåt".

Så jag körde ur gropen, blinkade som man ska ;) , såg att lillkillen körde på knattebanan, tänkte hälsa på grabbarna där men kände att jag var alldeles för körd och behövde dricka nåt. Körde på rakan längs gokartbanan, kände lite med styret på underlaget innan jag åkte ut på stora asfaltsvägen. Hojen känns skön nu, något var annorlunda, bättre.

Jag och hojen hade blivit riktigt goda vänner. Jag körde några hundra meter på 70-vägen, växlade ner, upp, gasade, bromsade, vinglade lite med flit och kände att det här känns bra, det känns skitbra! Jag vill inte åka hem! Så jag tankade på Shell, köpte en dricka och åkte till Nynäshamn istället. Dagen var underbar, kanske något kall. Men jag och min KTM är nu riktiga polare. Får bara inte glömma byta olja, igen, om 5 timmar.

Jag känner dock en liten sorg över att min KLX230 nu verkar som en trög liten åsna i jämförelse. Kan inte beskriva det på annat sätt, skäms över orden men så är det.

IMG_5430.JPG


Nu är hojen så där härligt rallydammig, inte riktigt rallyskitig för det var torrt ute. Men dammig, som Paris-Dakar.

Angående drevningen så har jag inget att säga, ännu. Man rullar ju igång hojen i ettan, sen växlar man till tvåan, sen kör man i tvåan eller trean beroende på hur rak banan är. Det är kanske i enduro man behöver dom där låga växlarna när man gasar uppför klippor och rötter?

IMG_5433.JPG
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sen detta med skydden. Finns det inga som passar?

Jag gillar inte dom skydden jag fick prova. Känns konstiga. Och då provade jag minst fyra olika fabrikat i två butiker.

IMG_5434.JPG


Så undrar jag också, duschar ni med skydden på? Eller tvättar ni skydden i duschen eller med vattenslang?

Och hur tvättar ni stövlarna? Jag har beställt "Alpinestars Tech 7" från 24MX, dyra fina svarta med röda sulor. Måste komma på nåt sätt att hålla dom fresha.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sen detta med skydden. Finns det inga som passar?

Jag gillar inte dom skydden jag fick prova. Känns konstiga. Och då provade jag minst fyra olika fabrikat i två butiker.

View attachment 471332


Så undrar jag också, duschar ni med skydden på? Eller tvättar ni skydden i duschen eller med vattenslang?

Och hur tvättar ni stövlarna? Jag har beställt "Alpinestars Tech 7" från 24MX, dyra fina svarta med röda sulor. Måste komma på nåt sätt att hålla dom fresha.
Alla sånna skydd kan kännas klumpiga å obekväma när man provar första gångerna... Typ att man inte kan röra sig..
Men dom skyddar bra..
Angående tvätt så brukar jag spola dom me varmt vatten typ utomhus eller i duschen beroende hur man har möjlighet..
Samma me stövlar..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag föredrar "axelskydd" med ryggskydd före västar som du har på bilden. De är generellt smidigare och inte lika varma. Du spolar av dm ibland men generellt så hänger du bara upp dem efter träningen så de får torka. Stövlarna tvättar du när du tvättar hojen. Blås av dem och skrubba med borste. Har du för mycket lera i dem så tvätta invändigt och se till att de står varmt så de torkar.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Min 250 har nu motionkörts 60h i endurospåret. Det enda jag gjort hittills är regelbundna olje- och filterbyten. Vad bör jag göra härnäst? Enligt manualen är det typ renovering av motor och gafflar vid 70h vid ”sportkörning”. Är det bara att slanta upp och gilla läget eller kan jag skjuta lite på det här, långsam motionär som jag är?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Serva fjädringen borde du göra kostar inte så mycket. Tycker att du kan skjuta på kolvbyte ett tag till eftersom du inte varvar något när puttrar runt i skogen.
Kolla hur kjedja och drev ser ut.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min 250 har nu motionkörts 60h i endurospåret. Det enda jag gjort hittills är regelbundna olje- och filterbyten. Vad bör jag göra härnäst? Enligt manualen är det typ renovering av motor och gafflar vid 70h vid ”sportkörning”. Är det bara att slanta upp och gilla läget eller kan jag skjuta lite på det här, långsam motionär som jag är?
Byte av gummi kutsarna i kopplingskorgen... Olje byte i gaffelbenen... Kolv byte nej.. Kolla framdrev eventuellt byta.. Fetta in/byta bakom p-boxarna till hjulen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Räcker det med att byta olja i gaffeln eller är det en mer omfattande service som krävs?

Man brukar byta tätningarna också.

Tätningarna brukar för mig hålla 20-25h körning innan de börjar läcka. Förut under en period då jag bara motionskörde bytte jag tätningarna bara varannan gång, andra gången brukade dom börja läcka kring 15-20h.

På en kundmaskin skulle jag definitivt vägra ta på mig ett sånt jobb utan att byta tätningar och jag har nog aldrig hört någon annan som delat sin gaffel utan att byta tätningar även om det som sagt var går.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Alltså dessa lyxproblem. Jag provar tre par mx-boots, dessa Alpinestars i olika färger, och jag väntar på tredje paret, "Hebo Technical 2.0", som ska vara brunt läder med rött inslag. Jag kan inte bestämma mig vilka jag vill ha.

Dom crossstövlar jag har provat hittills har varit väldigt styva, inget man vill ha på sig länge. Vet heller inte hur man kan växla med sådana stövlar.

IMG_5611.JPG

.. sen vet jag heller inte vilka färger jag vil ha på kläderna! Dom har så många olika dräkter i butiken, i så många olika färger.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top