KTM EXC-F

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Precis. Det är exakt samma principer med RC-bilar / crawlers, som jag också hållit på med.

Kanske låter lite naivt, men jag jag tänkte köra endast i fint väder :)
Frågan är hur långt man går i allt då...
Jag har olika par hjul me olika däck på som jag byter beroende på om de är blött eller torrt i skogen.. Lättare å byta hjul än kränga om däck då...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det har jag också fått förklarat för mig. Det är tydligen ganska mjukt gummi i dom här offroad-däcken, samt att det är nabbar på, dvs mindre yta mot vägen gör att varje nabb har större tryck på sig än om däcket skulle vara slätare eller ha fler och tätare nabbar. Enkel fysik egentligen. Men vad ska jag göra, byta däck direkt till typ Continental TKC 80, eller Dunlop K950 ...
Pumpa däcken riktigt hårda innan du ska transportköra till endurobanan och försök ta landsbägen istället för motorvägen. Blir roligare så också. Sen släpper du bara ut luft när du är framme. Innan du åker hem pumpar du upp igen. Finns fina fotpumpar på Hornbach för 99kr som enkelt får plats i ryggsäcken.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Pumpa däcken riktigt hårda innan du ska transportköra till endurobanan och försök ta landsbägen istället för motorvägen. Blir roligare så också. Sen släpper du bara ut luft när du är framme. Innan du åker hem pumpar du upp igen. Finns fina fotpumpar på Hornbach för 99kr som enkelt får plats i ryggsäcken.
Jodå, det är just så jag vill göra. Jag tar 70/90 vägarna istället för motorvägen, tar ca 15 minuter så är jag framme. Och luften kan jag släppa och fylla på hur jag vill, köpte två varianter av 12V-minipumpar, en hos Biltema och den andra hos Rusta. Båda är typ 'fickpumpar', och väger nästan ingenting.

Kompressorer mini.JPG

Så idag provade jag mina bondbalanserade hjul på min KTM350, det funkade förvånansvärt bra. Först var jag lite misstänksam över alla små vibrationer, visste inte om det var vägens ojämnheter eller hjulen. Men så bestämde jag mig att sticka ut en sväng på E4an och testa. Körde till Skärholmen där jag vände, och tillbaka. Drog upp hojen i 110 kmh och frikopplade nerför den stora backen över vattnet, och jag tror fasen att hjulen är helt OK nu.

Jämför jag med tidigare så känns hojen ungefär som min KLX230, som inte vibrerar alls. Visst skapar dubbarna på crossdäcken ett 'brum', men hjulen i sin helhet rycker inte längre i styret alls, och jag känner inga dunsar i sätet heller längre. Så jag tror jag kan vara nöjd med detta.

... annars skulle jag kunna rulla in hojen till Däckskotten, dom har en balanseringsmaskin där.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Även på crossbanan vill man ha lägsta möjliga tryck utan att det slår igenom så att man får punka.
De betvivlar jag inte då... Sand lägre tryck än packa jordbana..
Vad för exakt tryck man har på cross vet jag inte men högre än enduro då...
Jag kör mellan 0,5 å 0,6 på enduro då..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De betvivlar jag inte då... Sand lägre tryck än packa jordbana..
Vad för exakt tryck man har på cross vet jag inte men högre än enduro då...
Jag kör mellan 0,5 å 0,6 på enduro då..

Det är mängden och storleken på sten som avgör hur högt tryck man behöver för att inte riskera genomslag och punktering.

Det finns ju sandbanor med mycket sten också och då vill man ju ha högre tryck.
Men under 0.8 bar har jag aldrig kört vare sig cross eller enduro.
Finns ju mycket i enduroterrängen som kan ge genomslagspunktering också så jag skulle nog inte känna mig särskilt trygg att ställa upp i en endurotävling med under 0.8 bar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det är mängden och storleken på sten som avgör hur högt tryck man behöver för att inte riskera genomslag och punktering.

Det finns ju sandbanor med mycket sten också och då vill man ju ha högre tryck.
Men under 0.8 bar har jag aldrig kört vare sig cross eller enduro.
Finns ju mycket i enduroterrängen som kan ge genomslagspunktering också så jag skulle nog inte känna mig särskilt trygg att ställa upp i en endurotävling med under 0.8 bar.
Jag har aldrig tävlat å kör stort sätt aldrig heller på någon enduro bana heller.. Sen kör man inte på ställen där det går så fort...
Då funkar de bra me lägre tryck..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar för tips och förslag boys. Jag får helt enkelt prova mig fram, som pionjärerna på 50-talet på sina scramblers ;) Sen får jag berätta för er vad jag lärde mig, och visa eventuellt extravaganta blåmärken ?

Förresten, vem kom på däcklåset? Och när? Jag känner spontant att jag inte vill ha mindre än 1 bar hur som helst, pysa ut mer luft än så känns lämpligt endast för lös snö, sand eller väldigt blöt lera.

Stämmer min intuition?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Håller på att fundera här kring kommande däckval till min KTM350 här. Har länge kännt för dessa Dunlop K180 då mönstret verkar lämpa sig för asfalt samt stampat grus eller torr lera, typ åkervägar. Ungefär som Trailmax på min KLX230.

Tänkte köra cross, och enduro, då i torr miljö eftersom jag inte vill halka på hala stenar .. än. Någon som provat detta däck?



Dunlop K180.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Eller detta trail-liknande däck Dunlop K950, som ska se ut som ett trail-däck men vara hårdare för att lämpa sig mer till vanlig vägkörning. Detta finns endast i bakdäck, och i 4.00".

"The DOT-approved K950 trials tire K950 delivers the kind of performance trails riders and off-road enthusiasts are looking for, with additional durability and on-road capability."

Dunlop K950.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag förstår att det är lite annorlunda, men har nån provat?
Jag hade kollat på adventuredäcken som Dunlop Trailmax, Michelin Anakee Wild, Mitas E9-E10 eller Motoz Tractionator som alla finns i dimensioner för dina endurofälgar. På en så lätt hoj som en EXC får du förmodligen byta däck på grund av ålder snarare än slitage... :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En fråga som dök upp. Borde man inte se upp för att förväxla trial och trail när det kommer till däck?

Trial= en motorsport där utövaren är långsam och nästintill dansar balett med hojen.
Trail= ett underlag där det kan gå fort.

Eller tänker jag tokigt?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
På en så lätt hoj som en EXC får du förmodligen byta däck på grund av ålder snarare än slitage..
Tackar! Det låter som en dröm. Och tackar för tipsen, jag kör ju Trailmax på min KLX230, och dom funkar toppen, tycker jag som är lite grön och varken haft äran eller nöjet att köra äkta motocross eller enduro i tävlingsform ännu.

Nog fattar jag att glest oregelbundet nabbade däck i mjukare gummi HAR bättre grepp på stenar och i blöt lera. Men jag befinner mig på den nivå i utvecklingen att jag gärna experimenterar lite med roliga alternativ som eventuellt får lära mig några väl förtjänta läxor.

Kollade just "Motoz Tractionator", bara namnet är ju superskönt. Grova breda nabbar, nästan som Trailmax.

"Authentic 50/50 tyres, designed for riding on the most difficult terrain to enjoy Off-Road with your Trail and Maxi-Trail bike.

  • Designed by Off-Road pilots, for Off-Road pilots riding on challenging roads.
  • Technically 25% stronger than many other adventure tyres.
  • More tread depth than most adventure tyres.
  • Exclusively designed, self-protecting tread blocks achieve improved and enhanced traction during the lifespan of the tyre.
  • Providing more tread depth than other adventure tyres for better traction on muddy surfaces and snow.
  • Superior block and profile design allows for a larger footprint providing enhanced off-road traction and excellent curve stability even at a high speed."

.. najs.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Trial= en motorsport där utövaren är långsam och nästintill dansar balett med hojen.
Trail= ett underlag där det kan gå fort.
Precis så verkar det vara. Du har nog rätt där. Jag tror dock att jag har en släng dyslexi eftersom jag tycker mig blanda ihop dessa, men det blir så mycket mer spännande då tycker jag ;)
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Filma gärna reaktionerna från folket i depån när du dyker upp på enduroträningen med de där däcken. Lägg sedan upp filmen på Youtube tack ?

Allvarligt; sälj cykeln medans den fortfarande är i originalutförande och köp dig en Tenere istället. Den har allt du verkar sträva efter.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top