KTM bromsproblem

frigol33t

Ett hjul - j*vligt kul
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
KTM EXC 125 SM
KTM bromsproblem...NY FRÅGA!

Halloj, det är så att jag skaffat mej ett supermotard-kit med ett nytt bromsok fram..

Mitt problem är att jag inte kan få till det riktiga bettet i frambromsen :gnissla
Känns som jag har provat det mesta, trycka upp oljan nerifrån, blablabla..

Så jag tänkte att det kanske är bromspumpen som inte orkar med 4-kolvsoket? (det är 2-kolvsok original) Behövs en ny bromspump? Vad tror ni? Eller har ni något annat förslag? Börjar bli riktigt trött på att mecka broms nu :huvet

/Ville

Last edited:
Halloj, det är så att jag skaffat mej ett supermotard-kit med ett nytt bromsok fram..

Mitt problem är att jag inte kan få till det riktiga bettet i frambromsen :gnissla

Så jag tänkte att det kanske är bromspumpen som inte orkar med 4-kolvsoket? (det är 2-kolvsok original) Behövs en ny bromspump? Vad tror ni? Eller har ni något annat förslag? Börjar bli riktigt trött på att mecka broms nu :huvet

/Ville

Vilket bromsok använder du?

Normalt sett så använder man inte orginal brembo cross huvudbromscylinder då den har för liten borrning vilket gör att kvoten mellan bor på ok/bromscylinder blir fel och man får väldigt stort slag i handtaget.

/Ville

Vad har du för diameter på slangen till ditt orig ok?

Till Beringer 4-kolvs(om det nu är det du har)så brukar det funka bra med originalpump.

jag använder originalpumpen på min 525.. gissar på att din e samma...

verkar mest troligt att du inte fått bort all luft.. eler att du kört in beläggen fel. det kan trilskas o sitta luft i banjobultarna.. men släpp lite på den nedre precis som du gör med luftningsnippeln. släpp bara så det pressas ut lite olja/vätska sen skruva åt igen.. o samma sak där uppe.

Då skulle jag satsa på taskiga packningar i huvudbromscylindern eller att du inte fått ut all luft.

Är det o-ringspackningar det sitter där inuti? Luft kan det fan inte va efter all min j*vla luftning :huvet

jag använder originalpumpen på min 525.. gissar på att din e samma...

verkar mest troligt att du inte fått bort all luft.. eler att du kört in beläggen fel. det kan trilskas o sitta luft i banjobultarna.. men släpp lite på den nedre precis som du gör med luftningsnippeln. släpp bara så det pressas ut lite olja/vätska sen skruva åt igen.. o samma sak där uppe.

Hmmm.. Som sagt, all luft måste vara borta enligt min mening.. Oket är helt nytt, aldrig uppöppnat så beläggen tror jag inte ligger fel.

Banjobultar? :va Är det insexbultarna? Det finns 4 va?

Last edited:
Är det o-ringspackningar det sitter där inuti? Luft kan det fan inte va efter all min j*vla luftning :huvet

Hmmm.. Som sagt, all luft måste vara borta enligt min mening.. Oket är helt nytt, aldrig uppöppnat så beläggen tror jag inte ligger fel.

Banjobultar? :va Är det insexbultarna? Det finns 4 va?

nu ska jag hacka lite på dej oxå...

lär dej läsa. det kan finnas luft i banjobultarna som nån sa och beläggen kan vara inkörda fel. inte ligga fel.

nu ska jag hacka lite på dej oxå...

lär dej läsa. det kan finnas luft i banjobultarna som nån sa och beläggen kan vara inkörda fel. inte ligga fel.

men tog du åt dig av det jag skrev gubbeeen? :pannkyss

trodde att chukabowa lr va han heter menade att inläggen var INKÖRDA fel i oket, altså inte lagda i sin rätta "bana" om du förstår?

puss

men tog du åt dig av det jag skrev gubbeeen? :pannkyss

trodde att chukabowa lr va han heter menade att inläggen var INKÖRDA fel i oket, altså inte lagda i sin rätta "bana" om du förstår?

puss

jag förstår precis vad du menar. och jag tog inte åt mej ett skit. stör mej bara på folk som skall vara stöddiga.

En dum grej som jag har råkat ut för på min 200exc är att det står luft kvar i slangen på högsta punkten, den är nämligen högre upp än huvudcylindern. Men när jag har lutat hojen kraftigt alternativt hållt ner högsta punkten på slangen så har luften bubblat upp i bromsvätskebehållaren på styret(med handtaget utsläppt) man kan även behöva pumpa några gånger ibland. Man kan även behöva skruva ut justerskruven på bromsgreppet några varv om den är helt inskruvad, för att luften ska komma ut lättare. Jag har aldrig lyckats få ur all luft genom luftningsnippeln på oket, de sista luftbubblorna vill alltid ut uppåt i systemet. Så är det på min KTM iallafall.

En dum grej som jag har råkat ut för på min 200exc är att det står luft kvar i slangen på högsta punkten, den är nämligen högre upp än huvudcylindern. Men när jag har lutat hojen kraftigt alternativt hållt ner högsta punkten på slangen så har luften bubblat upp i bromsvätskebehållaren på styret(med handtaget utsläppt) man kan även behöva pumpa några gånger ibland. Man kan även behöva skruva ut justerskruven på bromsgreppet några varv om den är helt inskruvad, för att luften ska komma ut lättare. Jag har aldrig lyckats få ur all luft genom luftningsnippeln på oket, de sista luftbubblorna vill alltid ut uppåt i systemet. Så är det på min KTM iallafall.

Ja, det kanske är värt att testa.. Men funderar ändå på att byta bromspump.. :tungan Som sagt är jävligt less på o mecka broms nu :zpy :trött

Märkte efter dagens körande att frambromsen trycker ut olja.. Klockan var så jäla mkt när jag kom hem så jag orkade bara inte plocka isär skitet :huvet detta borde väl vara mitt problem? eller? vet ni vad det kan vara för något som läcker? skulle vara bra om ngn vet var eller om det ska sitta packningar för nånstans.. :tungan

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8