Ktm 990 smt

Intressant att piporna låter såpass mycket, mina Wings låter inte så högt utan db-killers i. På låga varv låter de ganska mycket men när man drar på låter de bara lite mer än när db-killers är i. Inte haft så på någon tidigare hoj!

Klart, jag älskar när det vrålar ordentligt så de kanske låter en del :)
-

Precis, dina Wings låter i mitt tycke alldeles utmärkt "mycket". Låg bakom en annan SMT (orange tank) på Slingerbulten i söndags som hade Wings monterat, och det ljudet lät också Bra.

Du får kanske höra Dominator´s bröööl en vacker hojdag :D

/H
-
 
Wings är underbara, helt klart :D ja nu börjar det verkligen bli väder för längre turer. Köpte inte rutan i Kalmar, den va ca 10cm kortare än din Puig som är lite kantigare också. Blir att beställa en ny sådan.
 
Jo... suktar lite efter Wings... :gnissla
Får inte till det med Dominator-ljuddämparna... återstår nu endast att stoppa dem med "ull".

Oj, 10 cm lägre är hur mycket som helst ju. Puig-rutan är 17 cm högre än originalrutan... :tummenupp

/H
 
Hejhej!

Har en SMT 2009 som jag just köpt wings till! Funderar även på att sätta dit ett K&N filter nu under vintern.

Bör ju även mappa om den då och har kikat runt lite på TUNE Ecu sidan men blir inte riktigt klok på mapparna som ligger där.

Spelar det någon roll vilken årsmodell man tar?

Samt varför står vissa mappar med 106hp i texten? Är det någon form av strypt mapp?

KTMECU.PNG

Här tex, en mapp med texten 106hp och den andra utan.

KTMECU2.PNG

Någon som vet? Och kanske finns det någon i GBG området som har gjort detta förut och kan tänka sig göra det igen? Fika utlovas!

//Niclas
 
Hejhej!

Har en SMT 2009 som jag just köpt wings till! Funderar även på att sätta dit ett K&N filter nu under vintern.

Bör ju även mappa om den då och har kikat runt lite på TUNE Ecu sidan men blir inte riktigt klok på mapparna som ligger där.

Spelar det någon roll vilken årsmodell man tar?

Samt varför står vissa mappar med 106hp i texten? Är det någon form av strypt mapp?

View attachment 440968

Här tex, en mapp med texten 106hp och den andra utan.

View attachment 440969

Någon som vet? Och kanske finns det någon i GBG området som har gjort detta förut och kan tänka sig göra det igen? Fika utlovas!

//Niclas

Eftersom jag inte vet med säkerhet hur det ligger till, så låter jag bli att svara.

Men, om du vill läsa mer och ha fler mappar att välja bland så är den här tråden väldigt bra:
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Mapparna i tråden (för Tune-ECU) laddas ner härifrån:
https://www.mediafire.com/folder/p31fw48ahqh3b/990_Tune_ECU_maps
 
Boyz!

Behöver ett nytt batteri till SMT'n -10.

Vad rekommenderar ni?
Gel?
Lithium/Ion?

Och var handlar jag snabbt och enkelt det som du rekommenderar. Gärna och helst i Sthlm.

Tack!

/H
 
Biltema har bra batterier. Mitt är långt ifrån nytt och jag underhållsladdar det inte ens. Startar fint på våren. Det är ett gel batteri. Annars har biltema lithiumbatterier också. Kör det i min racehoj och det har funkat bra så långt
 
Ett Biltema gelbatteri satt i hojen när jag köpte den 2015. Det har fungerat klanderfritt till i höstas, då motorn knappt gick runt inför sista turen. Men efter 4-5 försök så hade kolvarna tydligen ställt sig i precis rätt läge och den startade.

Men nu är det dags för nytt i vilket fall.

Hmm... jag vet faktiskt inte vilket batteri som ska användas i min hoj... Vet någon? 12 V och ? A?

/H
 
Du vill ha ett Yuasa YTZ14S. Visserligen rätt dyrt, men bättre än så blir det inte.
Har för mig att Varta har ett motsvarande som ska funka bra också, om du vill komma ner lite i kostnad.
 
Tack 'Bonzo'.

Vad en VILL ha är en sak - det man till sist köper kanske en annan :-)

Ett Yuasa är väl det som sitter monterat från fabrik och fungerar garanterat alldeles utmärkt.
Finns att ta hem från England, för 100 pund (+ frakt utgår jag från).
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytz14s-motorbike-battery.html

Biltema's Litiumbatteri;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri-LiFePO4-2000036169/
80176 är artikelnumret.
1 kg och 1199:-

Frågan måste ju ställas. Varför behövs en särskild laddare till Litiumbatterier? Om jag monterar ett sådant i hojen, hur 'vet' laddningssystemet att det sitter ett Litiumbatteri monterat...(?!)

/H
 
Den särskilda laddaren är en 'dumladdare', vilket alltså är i princip samma sak som hojens laddning. När batteriet är 'tomt på ström' så laddas det med x antal V tils det är 'fullt' och sedan stänger laddningen av.

Förresten, OM man köper ett Litiumbatteri (från t.ex. Feltema), är det laddat vid köptillfället eller måste man ladda det innan man monterar det i hojen?

/H
 
Tack 'Bonzo'.

Vad en VILL ha är en sak - det man till sist köper kanske en annan :-)

Ett Yuasa är väl det som sitter monterat från fabrik och fungerar garanterat alldeles utmärkt.
Finns att ta hem från England, för 100 pund (+ frakt utgår jag från).
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa-ytz14s-motorbike-battery.html

Biltema's Litiumbatteri;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri-LiFePO4-2000036169/
80176 är artikelnumret.
1 kg och 1199:-

Frågan måste ju ställas. Varför behövs en särskild laddare till Litiumbatterier? Om jag monterar ett sådant i hojen, hur 'vet' laddningssystemet att det sitter ett Litiumbatteri monterat...(?!)

/H

De särskilda laddarna ger en lägre toppspänning (vissa laddare för blybatterier kan ge momentana spänningstoppar på upp mot 16-17 V vilket skadar ett litiumbatteri. Vissa laddare för litiumbatterier har dessutom en funktion som balanserar spänningsnivån i batteriets celler.
 
Idag inhandlades ett litiumbatteri hos Feltema; 12V 5A (11,2)
Får se om det fungerar som det ska.

/H
 
Idag inhandlades ett litiumbatteri hos Feltema; 12V 5A (11,2)
Får se om det fungerar som det ska.

/H
Jag har också problem med mitt batteri. Verkar ok men när som helst (ibland dagen efter) knappt orka dra runt motorn för att sen behöva starthjälp.

Hur har ditt funkat?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Någon som har erfarenhet av Pirelli MT60 eller andra grusvägsdäck som funkar på en smt?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
”Aggressivt mönster erbjuder de bäst”


Klockrent försäljningsargument!


Buy quality, cry once.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top