Ktm 990 smt

Jag byter upp mig från min Kawasaki Versys 650 i sommar till en SMT :) Hoppas kunna hitta en med ca 1500-2000 mil på sig för under 65k. Gärna med väskor och slipon!
 
Jag byter upp mig från min Kawasaki Versys 650 i sommar till en SMT :) Hoppas kunna hitta en med ca 1500-2000 mil på sig för under 65k. Gärna med väskor och slipon!

Min kompis ska sälja sin 2011, 1800mil 1 ägare, väskor. Men inget slipon. Bor i Skåne.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hämtade min nya SMT i veckan, vilken hoj! Mappad med Wingssystem, alla originalväskor. Riktigt, riktigt trevlig mc. Ställde om framdämparna till Sport direkt, alldeles för vingligt med Comfort som den antagligen hade innan.

Satte på Oxford heated grips igår. Det var lite knöligt med kablarna men annars gick det fint.

Nu ska jag bara hitta en schysst touring-ruta. Kikat på Puig och Givi. Några tips?

ktm1.jpg
 
Grattis till en fin hoj "earic"!
Fan, vi bor ju grannar typ - skicka ett PM med mobilnummer så kan du få kolla på min Puig-ruta "live".

Puig.jpg

/H
 
Hej!
Fick också hem min för bara en vecka sedan! Tvättade den idag och ska försöka hitta lite tid till polering mellan husrenoveringstimmarna! :)
Dessvärre har jag FORTFARANDE inte fått chansen att köra något för jag väntar på nya framskivor och drivpaket!



Hämtade min nya SMT i veckan, vilken hoj!..............




Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Fan, vi bor ju grannar typ - skicka ett PM med mobilnummer så kan du få kolla på min Puig-ruta "live".

View attachment 436598

/H

Ser bra ut med den rutan, tycker du den tar bort mestadels av vinden? Tycker originalrutan gör bra jobb till axlarna ungefär, men det är för mycket vindbrus kring hjälmen över 95-100 km/h...

Skulle va toppen att se "live", sen kanske ta en liten SMT-tur :)
 
Beror på hur lång du är! Jag är 187 cm och får tyvärr vinden på översidan hjälmvisiret, vilket gör det lite jobbigt emellanåt (läs på långturer - då det är viktigt att använda hög ruta).
Originalrutan är som "0 och ingenting" för mig... :(
Kan tillägga att jag i princip alltid kör med öronproppar - i annat fall blir jag döv...
/H
 
Om man som jag föredrar lite mer naket, nästa steg blir att lägga igen hålen, kapa det gängade hålet och lacka mattsvart.

Man slipper för övrigt också all typ av felplacerad vindbrus.

Capture.JPG
 
Spännande! Kan man få se en bild på lite håll också?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Köpte Dominator ljuddämpare (från Polen). Kvaliteten i detaljerna på dem uppfyllde inte alls mina förväntningar. Därför tvingades jag att omarbeta en del saker innan de kunde monteras.

IMG_2296.jpg

Provisorisk infästning tills vidare:
IMG_2297.jpg

Snygga som satan är de - i vilket fall i mina ögon:
IMG_2300.jpg

Å så hela hojen (förutom rutan):
IMG_2298.jpg

/H
 
Last edited:
Tillverkade nya fästen till Dominatordämparna:

IMG_1478.jpg

Ser betydligt bättre ut och ÄR bättre jämfört med de provisoriska som jag tillverkade för att kunna provköra.

/H
 
Hur de låter? Well.... åt H---ete för högt! Fast väldigt skönt ljud :)
Har monterat dB-killers och ska provköra med dem så snart det blir lite varmare.

Har en filmsnutt hur de låter, men som nästan alltid så gör sig inte ljudet rättvisa på en film jämfört mot verkligheten. Man kan ju inte lägga upp en videofilm i inlägget, tydligen. Och jag lägger inte upp filmer på tuben. Än.

Skicka ett PM med mejladress så kan jag skicka filmsnutten, om du är nyfiken.

/H
 
Som skrivet tidigare; ljudarna låter verkligen HÖGT! I mitt tycke alldeles FÖR högt... :(
Efter ca. 45 minuters körning börjar det "yla" i ena örat - trots att jag använder öronproppar. Och det verkar som att den vänstra ljudar´n låter mer än den högra(!?)

Har monterat medföljande dB-killers men skillnaden är knappt märkbar mot utan dem.
dB-killer´n utgörs av ett rakt rör ca. 100 mm långt och med diametern 40 mm. Jämfört mot hålet utan dB-killer ca. 60 mm. Det är en hel del.

Kan jag göra något med röret för att få ljudet att minska?
Såga längsgående slitsar i det?
Såga tvärgående slitsar i det?
Borra små/stora hål i röret?
Svetsa fast stålplattor som tvingar avgaserna att "ta en annan väg"?

/H
 
Last edited:
Jag hade en racehoj där de hade byggt någon egen dbkiller. Minne inte så exakt hur den såg ut men de hade satt metall i ett kors i öppningen och den var mer tillsluten i röret som stoppas i...

Ljudet upplevs betydligt högre när piporna sitter så högt upp.. Jag hade en fz6 som hade samma problem, men det gick bra med öronproppar. Är du säker på att du får in dom som du ska? Jag brukar göra en "wet Willy" och sen dra högra örat uppåt med vänster hand och kötta in en ihoprullad öronpropp. Då får man in dom bra!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Ok, jag har hört någon annan säga något om ett slags kors för att dämpa ljudet, men vet inte hur det var konstruerat.

Min tanke är att snedsåga innerändan i 45° vinkel på dB-killer´n och svetsa fast en plåtbit där som styr undan avgaserna mot väggen. Sedan slitsa/eller kapa hål på annat ställe.

Enklast kanske är att svetsa fast en rund plåt i innerändan (alltså rakt framåt som stoppar avgaserna)... och slitsa/kapa hål på annat ställe.

Du har säkert rätt om att ljudet "hörs tydligare" i och med att ljuddämparna sitter så pass högt upp.
Jag har trånga örongångar och använder de minsta gula propparna från Apoteket (el. liknande butik).
Efter 9 år som landsvägskörare har jag kommit på hur propparna ska appliceras på bästa sätt :)

/H
 
Intressant att piporna låter såpass mycket, mina Wings låter inte så högt utan db-killers i. På låga varv låter de ganska mycket men när man drar på låter de bara lite mer än när db-killers är i. Inte haft så på någon tidigare hoj!

Klart, jag älskar när det vrålar ordentligt så de kanske låter en del :)
 
Dominator är väl kända för att vara högljudda... Köpte ett Dominator slipon till min Gamla 650 Dakar och satan i gatan vilket brAAAAp:rock. Har db-killern i som inte heller för mig gör nån större skillnad. Jag gillar när det låter men detta är föööör mycket.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top