KTM 990 SMR, Hypermotard eller Dorsoduro

Vet inte varför folk är så rädda för Aprilia, har haft en Dorsoduro 1200 och det är en grymt rolig hoj, kanske inte lika lekfull som en KTM men likförbannat en rolig hoj. Gå och provkör en ni kommer inte bli besvikna.

Först! Grattis till en Kannon hoj :tummenupp Korkad fråga Det är väl 16 drev i fram?? Vet inte vad du haft förr men det är ju en V-Twin! Går att göra en massa för att den ska gå Lite Mjukare :va Men det kommer Aldrig (som tur är) att bli som en Rad fyra :zpy DÅ har man köpt Helt fel Hoj.
Det är ju det som är Charmen med Smr,n. Man garvar o flinar Varje gång man kör denna oborstade Best..
Jag har nog gjort det mesta man kan göra för att få ut det mesta o Roliga ur denna Motor Pc-Kn Steg3 omdrevad (sas plug)samt Yoshimura carbon (slip-on) Bänkad o provat en Massa olika Mappningar Och ändå Känns den Sjukt Vild och Långt ifrån Snäll (=Tråkig) ...
Okej Vet att Dom Riktiga Smr-Boysen Spyr på min Löjliga Lilla kåpa Framstänka Samt Touring Limpan :D
Men va fan jag kör långt ibland och då gör dessa en djävulsk Skillnad..

oj vad jag skrev :rolleyes:

Jag har kört twin de senaste 14 åren, så jag är fullt medveten om att den, som tur är, aldrig kommer gå som en rad4. Det jag skrev var mest en reflektion efter en första, kortare, provkörning. Jag tyckte att den attackerade lite väl hårt när jag gick från motorbroms till gaspådrag. Har kört en repa på ca 15 mil idag och jag märker inte av det alls lika mycket nu, så det är nog mycket en vanesak.

Angående drevning vet jag faktiskt inte, men jag misstänker att det är originaldrevat då säljaren inte nämnde något och jag fick inte med något extra (original) drev vid köpet.

Last edited:
Kan väl meddela att hojen funkar helt okej som tourer också. Har hunnit med ca 90 mil sedan i torsdags och befinner mig nu i västra Norge.
ImageUploadedByTapatalk1401516135.030742.jpg
ImageUploadedByTapatalk1401516154.580014.jpg

Först! Grattis till en Kannon hoj :tummenupp Korkad fråga Det är väl 16 drev i fram?? Vet inte vad du haft förr men det är ju en V-Twin! Går att göra en massa för att den ska gå Lite Mjukare :va Men det kommer Aldrig (som tur är) att bli som en Rad fyra :zpy DÅ har man köpt Helt fel Hoj.
Det är ju det som är Charmen med Smr,n. Man garvar o flinar Varje gång man kör denna oborstade Best..
Jag har nog gjort det mesta man kan göra för att få ut det mesta o Roliga ur denna Motor Pc-Kn Steg3 omdrevad (sas plug)samt Yoshimura carbon (slip-on) Bänkad o provat en Massa olika Mappningar Och ändå Känns den Sjukt Vild och Långt ifrån Snäll (=Tråkig) ...
Okej Vet att Dom Riktiga Smr-Boysen Spyr på min Löjliga Lilla kåpa Framstänka Samt Touring Limpan :D
Men va fan jag kör långt ibland och då gör dessa en djävulsk Skillnad.. View attachment 406517 View attachment 406518 oj vad jag skrev :rolleyes:

Bumpar den här gamla tråden en aning.

Du verkar ju ha kittat din hoj för en och annan långkörning, så jag undrar om du har erfarenhet av några bra packväskor? Jag var ju, som mitt senaste inlägg visar, iväg på en sväng i Norge förra året och körde då med Biltemas packrulle. Den funkade helt okay, men det hade inte skadat med något som är lite mer modellanpassat. Dessutom hade det nog varit smidigt med två eller tre mindre väskor istället för en stor som man måste tömma helt för att komma åt det som ligger i botten.

Jag har också, precis som du, köpt touringsadeln till i år. Efter fyra långa dagar i sadeln på Norgeresan hade jag en sådan jävla träsmak i rövva att det kändes som väldigt väl investerade pengar. :hihi

Bumpar den här gamla tråden en aning.

Du verkar ju ha kittat din hoj för en och annan långkörning, så jag undrar om du har erfarenhet av några bra packväskor? Jag var ju, som mitt senaste inlägg visar, iväg på en sväng i Norge förra året och körde då med Biltemas packrulle. Den funkade helt okay, men det hade inte skadat med något som är lite mer modellanpassat. Dessutom hade det nog varit smidigt med två eller tre mindre väskor istället för en stor som man måste tömma helt för att komma åt det som ligger i botten.

Jag har också, precis som du, köpt touringsadeln till i år. Efter fyra långa dagar i sadeln på Norgeresan hade jag en sådan jävla träsmak i rövva att det kändes som väldigt väl investerade pengar. :hihi

Finns saker på ktmshop. Orginalväskor som passar bra men billigt är det knappast. Kolla på Ebay också

Finns saker på ktmshop. Orginalväskor som passar bra men billigt är det knappast. Kolla på Ebay också

Jo, jag har kollat på KTMshop men som du säger så kostar det en smula. Jag skulle gärna klämma lite på grejerna innan jag handlar också för att se hur de känns. Men om någon har egen erfarenhet och vill lämna ett omdöme så funkar det såklart också bra.

Hittade de här som inte kostade så mycket mer på svensk mark heller (gick inte att direktlänka till produkten i KTMshop).
https://www.motopabst.eu/artikel.php?id=6673

Står dock ingenstans om hur mycket de rymmer, men det borde vara tillräckligt för en resa i civiliserade områden åtminstone.
Edit: Eller är det där bara montageanordningen så att man måste köpa väskorna separat? Lite otydligt kan jag tycka. :va

Alternativet är ju de här:
http://www.ebay.co.uk/itm/KTM-Super...450?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2597b9dd92

Men jag förstår inte riktigt vad det är som gör att de är dubbelt så dyra. Båda är ju mjuka väskor, så det borde väl vara ungefär motsvarande kvalisort.

Last edited:
Ja se gamla bettan :rolleyes:men nu är hon såld :(
Jag skulle absolut kolla på dom första väskorna du länkade till.
Tittade på dessa förra sommaren på Lelles i Uppsala var mycket nära på att köpa.

Men jag ville åka med extremt liten packning så körde med dessa IMG_0630.jpg
Giant loop Tankväska samt en Sw-motech EVO tail bag.

Kan säga att dessa väskor är dom bästa jag haft.

har haft dessa på min 990 Smt (Giant Loop+Ktm,s org,väskor).
Och på min Gsx-r 1000 hade jag även på denna sw-motech väskan/väskor.

Och nu har jag även Sw-Motech packväskan på min Bwm k1300s och då ska jag köra Europa i sommar okej en tankväska också så man får plats med små prylar.
Men sen får det räcka hojen får ju inte bli för tung.

Jo om du är sugen på en tankväska som jag har (Giant-Loop)så vet du ju att tanklocket (SMRen) sitter på sidan :gnissla
tog en stund innan jag kom på hur man lättas kunde få av/undan tankväskan vid tankstoppen,
Och som du vet så blir det att tanka ofta :D

Jag gjorde ett snabbfäste så att man bara knäppte upp vid tankning. Helt suverän tankväska och vatten Tät!!
IMG_0322.JPGIMG_0337.JPGIMG_0320.JPG

Bifogat

• 018.JPG
    018.JPG
    1.4 MB · Visningar: 31
Last edited:
Jo kom på dom där Panniers Krauser Street bags E grymt snygga! :tummenupp
Men om dom är liknande KTMs power part väskor 025.jpg (min andra gamla hoj).

Så kan du lika gärna skita i dom för packa i dom suger :gråta
Men dom är ju snygga, Men Näää....:fakta

Last edited:
I den första länken får du inga väskor bara ramen.
Den andra ser ju bra ut.

Jo, förstod nästan att det var så. De andra verkar helt ok och 2x21 liter klarar man sig rätt långt på, eventuellt kan man ju komplettera med en tankväska kanske.

Jo kom på dom där Panniers Krauser Street bags E grymt snygga! :tummenupp
Men om dom är liknande KTMs power part väskor View attachment 416263 (min andra gamla hoj).

Så kan du lika gärna skita i dom för packa i dom suger :gråta
Men dom är ju snygga, Men Näää....:fakta

Okay, vad var problemet med dem? De måste ju ändå vara bättre än en packrulle från Biltema där allt man behöver givetvis alltid ligger längst ner i botten.

Visst dom funkar väl okej då :lol Men jag kör alltid med så lite pryttlar.
så jag är väl kanske inte helt rätt person att gnälla, (Men det är ju så kul) :D
Och saken är också att jag Aldrig tältar,, Vill bo bra och har alltid väldigt minimalt med kläder med mig.
Och är det något som jag behöver/saknar så köper jag det.
Brukar även slänga kallingar strumpor och T-shirts efter förbrukning, (Tant köper billigt på Ullared :tummenupp).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT