KTM 990 SMR, Hypermotard eller Dorsoduro

Du har två spjäll som styrs av servon över de du kontrollerar själv i insuget. Mina ligger tillsammans med den stora svarta klumpen till luftbox och slangarna till S.A.S systemet i en kartong. :)

Byt framdrev till att börja med, det gör mest av alla moddar.
Jag bytte på min strax efter jag betat av de första milen då den var ny, den toppade 25 mindre, men helt plötsligt vart den rolig på två växlar till.

Som SkaD skriver, drev först sedan lägger jag två nya burkar för ljudets skull.
Grattis till en sjukt go hoj!

Hjälp!! Har Besluts ångest :gråta Som det ser ut idag så har jag En Husaberg fs570 Motard-11 samt en Ktm 990 Smt-12.. Nu ska jag åka Europa med 990 smt,n Å det kommer ju bli jätte kul., Men Börjar redan Komma i andra hoj Tankar och det är ju Mycket :mad: Populärt hos (The Boss) Hm!! Husan är väl kul men jag har Fan bra mycket Roligare på Ktäämen Älskar den!!,,, Eftersom Bara Husan Står i garaget hela tiden (Gått 14,2hr) :dummer Så är min Tanke att man skulle ha det bästa av två Världar Å då är Ju kanske en SMR det bästa alternativet? Motard+att man kan gasa lite längre sträckor.. SMT,n Är Grym Men Vill ha en Mer Bus hoj.. Skulle om jag hade råd :fakta Ha kvar Smt,n Men frågan är hur mycket Den skulle andvändas om man har en SMR 990??.. Älskar 990 Motorn.. Har wings pipor + 16drev på min å den gåår BRA!!. Men köper jag en SMR så skall allt På (Bort) + Pc Dna filter Ja allt sånt man vill ha på en Bus Hoj :D Så Nu e Tanken att när resan är gjord så Byter jag in 990 Samt säljer Husan,, (Husan Är på Blocket Nu).. Tänker jag rätt, Kommer man/jag bli nöjd med att Bara ha en 990 SMR i garaget :confused:

Bifogat

• 008.jpg
    008.jpg
    218.8 KB · Visningar: 187
  • 005.jpg
    005.jpg
    244.2 KB · Visningar: 233
Varför inte slänga på alla prestandatillbehör samt en redig mappning på SMTn?
Vet inte riktigt vad största skillnaden mellan SMT och SMR är men det är väl vikten, fälgarna, färgen och eventuellt något med fjädringen.

Plocka bort väskhåller o.dyl. skjutspinnar, handtagsskydd, hasplåt mm. som gåt/inte behövs så har du snart samma vikt som en SMR.

Sen att jag kan hålla med om att SMRen ser roligare/råare ut är en annan femma ;)

Nu har jag inte bilderna på denna datorn men jag skruvade på packväskebågarna och rutan samt handskydd på min sm och det var inga problem med 154mil kurviga fina vägar på ett par dagar. Du kan göra samma samma sak med en smr men den är stötigare om du skulle få för dig att inte köra på de slätaste vägarna. Jag tror inte jag hade haft några problem om jag kört på en smr heller förutom att jag troligtvis fått soppatorsk mellan ett par av mackarna eller blivit tokig av att tanka hela tiden :) Blev lite svettig ett par gånger som det var.

Edit: Titta på 690smc-r istället för husan. Har inte testat men har ett gäng här som är helt lyriska över sina nyförvärv. Verkar vara lika roilga som de är opraktiska. Den perfekta komplementhojen till 990smt?

Last edited:
Dricker SMR mer än SM/SMT? Har bara min förra 950 SM att jämföra med, den var törstigare vill jag minnas.

Hjälp!! Har Besluts ångest :gråta Som det ser ut idag så har jag En Husaberg fs570 Motard-11 samt en Ktm 990 Smt-12.. Nu ska jag åka Europa med 990 smt,n Å det kommer ju bli jätte kul., Men Börjar redan Komma i andra hoj Tankar och det är ju Mycket :mad: Populärt hos (The Boss) Hm!! Husan är väl kul men jag har Fan bra mycket Roligare på Ktäämen Älskar den!!,,, Eftersom Bara Husan Står i garaget hela tiden (Gått 14,2hr) :dummer Så är min Tanke att man skulle ha det bästa av två Världar Å då är Ju kanske en SMR det bästa alternativet? Motard+att man kan gasa lite längre sträckor.. SMT,n Är Grym Men Vill ha en Mer Bus hoj.. Skulle om jag hade råd :fakta Ha kvar Smt,n Men frågan är hur mycket Den skulle andvändas om man har en SMR 990??.. Älskar 990 Motorn.. Har wings pipor + 16drev på min å den gåår BRA!!. Men köper jag en SMR så skall allt På (Bort) + Pc Dna filter Ja allt sånt man vill ha på en Bus Hoj :D Så Nu e Tanken att när resan är gjord så Byter jag in 990 Samt säljer Husan,, (Husan Är på Blocket Nu).. Tänker jag rätt, Kommer man/jag bli nöjd med att Bara ha en 990 SMR i garaget :confused:

Tycker du är helt rätt på spåret. SMT:n är en touringmaskin i jämförelse hur mycket du än plockar av pryttlar från den. Sitsen visar vägen där. Smren lider av liten tank i jämförelse och som en bushoj ska vara lite hög förbrukning men OJ OJ OJ vilken glädje den tillför. Ska man långtoura så skulle jag rekommendera att man går tillbaka till original 17T framdrev(för den drevas ju självklart till 16T samma dag den inhandlas) och softa lite mera. Då tror jag man kan få lite mera mil/liter.

Jag har kittat min i stort sett som jag vill ha den med filter o allt annat bling bling/lulllull och även investerat i väskor för en ev longtrip så det är jag inte omöjlig för. Däremot finns det ju vissa som väljer att slänga på en stor framruta(:7peta) och där går min gräns att förstöra en hoj =)

Jag ligger strax under litern när jag är ute o smiskar runt. Kan ju tillägga att en polare har en sm variant och han brukar ligga både 1 o 2 liter under mig när vi tankar.. Vad det beror på låter jag vara osagt :gnissla men vi har lika jävla kul på hojarna iaf. Smr:en vinner ju på utseende anyday och skulle du sikta på nått så ta en modell mellan 09-11 för och få dom gottiga grejerna!

My two cents =)

Tycker du är helt rätt på spåret. SMT:n är en touringmaskin i jämförelse hur mycket du än plockar av pryttlar från den. Sitsen visar vägen där. Smren lider av liten tank i jämförelse och som en bushoj ska vara lite hög förbrukning men OJ OJ OJ vilken glädje den tillför. Ska man långtoura så skulle jag rekommendera att man går tillbaka till original 17T framdrev(för den drevas ju självklart till 16T samma dag den inhandlas) och softa lite mera. Då tror jag man kan få lite mera mil/liter.

Jag har kittat min i stort sett som jag vill ha den med filter o allt annat bling bling/lulllull och även investerat i väskor för en ev longtrip så det är jag inte omöjlig för. Däremot finns det ju vissa som väljer att slänga på en stor framruta(:7peta) och där går min gräns att förstöra en hoj =)

Jag ligger strax under litern när jag är ute o smiskar runt. Kan ju tillägga att en polare har en sm variant och han brukar ligga både 1 o 2 liter under mig när vi tankar.. Vad det beror på låter jag vara osagt :gnissla men vi har lika jävla kul på hojarna iaf. Smr:en vinner ju på utseende anyday och skulle du sikta på nått så ta en modell mellan 09-11 för och få dom gottiga grejerna!

My two cents =)

Va bra :) då är ja inte helt ute jepp en 11 tänkte jag..För 12-13 är väl snik va? Mindre tank gör mig inget. Ja 990 motorn drar ju en del men Ujj Ujj va mycket för pengarna man får :D Var precis det jag kände oxå att Börja rensa SMT,n Känns så där (halv dant), Ha Ha jaaa! :smasha Ingen Ruta på SMR,en Tack!!! Då får det fan hellre tok blåsa :D Tycker Smt,n blåser bra den oxå Blir Bättre När jag står Hm?? och ja jag har provat Smt Touring ruta För MIG! var den Helt Kass (Bättre med orginal). ja 16dr, ska man absolut ha på 990 En Jävl# Skillnad. Jag ska köra Europa om två veckor och då Blir det med 16 Drevet visst som du skrev Säkert Bättre på långturen (och soppa förbrukningen) med 17, Men gud va tråkigt när man väl kommit fram o Den ska Alp köras :hihi Nää Fan Nu Hade det vari kul att köra en Tok Kittad SMR i Europa :gråta Men Får väl Plåga mig igenom Europa på SMT,n Det Här året :D Var inne o kollade på din SMr Vacker ;) Krasch puckarna du har på bilden! Klarar dom en markstyrning? (om man tappar den t.e.x) Menar så klart Ram! Skydden!! Vad är det för märke.. Nä Fan en sån ska jag ha!!

Last edited:
Väcker liv i den här gamla tråden för att få lite input i mina funderingar.
Jag har bestämt att det är dags att köpa en hoj igen efter att ha varit utan under förra sommaren. Har alltid varit lite sugen på att testa en SMR eftersom jag tycker de ser för jä*la roliga ut.

Nu undrar jag om det är värt den extra kostnaden som en SMR medför jämfört med en SM? Det skiljer ju en hel del mellan en SM -08 och en SMR -09, och även om jag tycker att SMRen är väldigt mycket snyggare så vet jag inte om det räcker som argument för att spendera 15-20k mer.
Jag kommer troligtvis endast att köra på gatan, risken att jag spenderar ens en timme på bana ser jag som väldigt osannolik.

Så, om ni har några argument som kan knuffa mig i den ena eller den andra riktningen så uppskattas det.

Väcker liv i den här gamla tråden för att få lite input i mina funderingar.
Jag har bestämt att det är dags att köpa en hoj igen efter att ha varit utan under förra sommaren. Har alltid varit lite sugen på att testa en SMR eftersom jag tycker de ser för jä*la roliga ut.

Nu undrar jag om det är värt den extra kostnaden som en SMR medför jämfört med en SM? Det skiljer ju en hel del mellan en SM -08 och en SMR -09, och även om jag tycker att SMRen är väldigt mycket snyggare så vet jag inte om det räcker som argument för att spendera 15-20k mer.
Jag kommer troligtvis endast att köra på gatan, risken att jag spenderar ens en timme på bana ser jag som väldigt osannolik.

Så, om ni har några argument som kan knuffa mig i den ena eller den andra riktningen så uppskattas det.

Provkör båda på den vägstandard du kommer köra mest. Jag var helt inställd på smr först men när potthålen och bulorna i vägen inte märktes nämnvärt så var den såld :) Det gör ju inget att man har en lite större tank med om man ska köra längre än korvmojen. Det går att ställa fjädringen hyfsat fast på sm även om den inte kommer i närheten av smr

Du får en SMR till sjysst pris nu. Dessutom är det den du ska ha om du villl ha ABS

Provkör båda på den vägstandard du kommer köra mest. Jag var helt inställd på smr först men när potthålen och bulorna i vägen inte märktes nämnvärt så var den såld :) Det gör ju inget att man har en lite större tank med om man ska köra längre än korvmojen. Det går att ställa fjädringen hyfsat fast på sm även om den inte kommer i närheten av smr

I en perfekt värld vore det såklart bra om jag kunde provköra båda, och helst under samma dag och på samma vägstäcka. Men när den närmaste intressanta SM finns till salu ca 20 mil åt ett håll och den närmaste SMR finns ca 10 mil åt det andra hållet så är det lite svårare.

Du får en SMR till sjysst pris nu. Dessutom är det den du ska ha om du villl ha ABS

Jag kommer troligtvis att köpa en beggad från perioden -09 - -11, så ABS blir det inte oavsett vad jag landar på.
Vet heller inte om jag tycker att modellerna med ABS som ligger ute till försäljning är särskilt attraktivt prissatta heller. Fast jag vet ju å andra sidan inte riktigt vad dessa kostade när de var nya heller?

SMRen har 15l tank det e väl det största argumentet emot den (SM 19l) Sen tycker jag att en motard ska ha lång fjädringsväg det har inte SMRen.

Jag kan hålla med om att SMRen e snyggare med sin orangea ram och vit/svarta kåpor dock. Och den finns med ABS.

Jag kollade på båda men kunde inte motivera den extra kostnaden. Och det går alldeles utmärkt att köra snabbt i kurvorna med en SM också

SMRen har 15l tank det e väl det största argumentet emot den (SM 19l) Sen tycker jag att en motard ska ha lång fjädringsväg det har inte SMRen.

Jag kollade på båda men kunde inte motivera den extra kostnaden. Och det går alldeles utmärkt att köra snabbt i kurvorna med en SM också

Nej, fjädringsvägen är mindre på SMR men det märks ingen skillnad av på gatan iaf. Har en polare med SM och det han vinner på är sin bamse tank allt annat ligger SMR:en framför på.. Och på bana är den guld värd!

Det kanske bara är jag, men jag tyckte att SMR:en var en plåga att åka längre sträckor på. I stadstrafik och kurviga (eller raka för den delen) så är det världens roligaste hoj, klockren bushoj! När man ska åka längre sträckor så kunde i alla fall jag hålla mig för skratt. Bytte in min efter 2 veckor, men jag är kanske inte den mest lämpade personen att uttala mig i frågan. Mina två cents i alla fall. :)

Är själv sjukt sugen på en Tjockmotard ... står en ny SMR på Din MC ... men hiskerligt dyr försäkring när jag jämför med en ny SMT som står på Lelles

Tror det lutar mer och mer för SMT'n dock ... får pengar över för acra+mappning :tummenupp

Smaksak säger jag. Har 50 mils tur som längst en dag och visst lite träsmak har man ju men det är jävligt roliga mil. Planen är Europa resa i sensommar dock med biltransport till södra tyskland o sen ut o gasa men ändå.. ser inte det som ett problem =)

Smaksak säger jag. Har 50 mils tur som längst en dag och visst lite träsmak har man ju men det är jävligt roliga mil. Planen är Europa resa i sensommar dock med biltransport till södra tyskland o sen ut o gasa men ändå.. ser inte det som ett problem =)

Tror vi att en långtur funkar bättre på en SM än en SMR alltså, eller är det lika obekvämt där? Har ett par längre turer på planeringsstadiet så en hoj som är hyfsat fungerande för detta är nog att föredra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT