Ktm 950 sm

Kul med ny hoj! Grattis :tummenupp Som du säger, komplett hoj! kan göra det mesta med bravur :)

Den velande professorn ska få ta sig en tur på min hoj idag, får se vad han tycker om den!

Klart du ska ha en löjligt kul hoj! :) känns som att den kan vara en riktigt komplett hoj..!

//wicknertz
 
Någon som vet om det finns en växelindikator som passar direkt på en 990 -12a? Finns ingen 990 tråd så tänkte att jag kollar med er här.

Finns ju växelindikator till vissa hojar som är plug-and-play så att säga. Finns det som passar till 990in eller måste man använda en sådan med magnet och en givare som man på något sätt fäster på ett bra sätt nere på växelspaken?
 
Någon som vet om det finns en växelindikator som passar direkt på en 990 -12a? Finns ingen 990 tråd så tänkte att jag kollar med er här.

Finns ju växelindikator till vissa hojar som är plug-and-play så att säga. Finns det som passar till 990in eller måste man använda en sådan med magnet och en givare som man på något sätt fäster på ett bra sätt nere på växelspaken?

Nyfiken fråga, vad behöver du en växlingsindikator till? Du hör ju vilken växel du har/skall ha (speciellt om du kör med hörselproppar som inte dödar allt ljud).

Måste erkänna själv att jag hade samma fråga när jag köpte min gamla 950SMR för tre år sedan, men efter ett litet tag försvann behovet av att veta och jag började känna istället.
 
Nyfiken fråga, vad behöver du en växlingsindikator till? Du hör ju vilken växel du har/skall ha (speciellt om du kör med hörselproppar som inte dödar allt ljud).

Måste erkänna själv att jag hade samma fråga när jag köpte min gamla 950SMR för tre år sedan, men efter ett litet tag försvann behovet av att veta och jag började känna istället.

Skönt att ibland veta vilken växel man har i utan att behöva gissa. Framförallt vid blandad körning i stan, på småvägar så känner man vilken växel som behövs/krävs för att det ska funka :)
 
Skönt att ibland veta vilken växel man har i utan att behöva gissa. Framförallt vid blandad körning i stan, på småvägar så känner man vilken växel som behövs/krävs för att det ska funka :)

Men SMR:en protesterar ju så fort du har fel växel i stan.:crash
Stadskörning och SMR = rätt växel, känslig kopplingshand (man håller ju på och småfjuppar in kopplingen hela tiden i stan) och varsam gashand:tummenupp
 
Min SMR slamrar vid 3-5000 varv, mestadels vid motorbroms, detta på alla växlar. Om jag kopplar eller gasar försvinner slamret. Jag har fått för mig att det är från växellådan, kanske kopplingen. Det har varit såhär ett tag nu, kanske 300 mil, och det har blivit lite mer hela tiden. Totalt har den gått snart 700. Växling sker väldigt mjukt, även vid crossväxling. Jag vet inte om det kan vara kedjan jag hör, den är spänd enl. manual men framdrevets gummidämpning har slitits ner ganska rejält.

Några synpunkter? Behöver jag oroa mig?
 
Min SMR slamrar vid 3-5000 varv, mestadels vid motorbroms, detta på alla växlar. Om jag kopplar eller gasar försvinner slamret. Jag har fått för mig att det är från växellådan, kanske kopplingen. Det har varit såhär ett tag nu, kanske 300 mil, och det har blivit lite mer hela tiden. Totalt har den gått snart 700. Växling sker väldigt mjukt, även vid crossväxling. Jag vet inte om det kan vara kedjan jag hör, den är spänd enl. manual men framdrevets gummidämpning har slitits ner ganska rejält.

Några synpunkter? Behöver jag oroa mig?

Precis som du misstänker så låter det som att det kan vara kedjan, även om det är spänd enligt spec. Karaktär antar jag det kallas, ingenting jag skulle oroa mig för. Läst att några satt en bit gummi mellan svingarmen och kedjeskyddet för att dämpa, men inget jag har testat själv.
 
Precis som du misstänker så låter det som att det kan vara kedjan, även om det är spänd enligt spec. Karaktär antar jag det kallas, ingenting jag skulle oroa mig för. Läst att några satt en bit gummi mellan svingarmen och kedjeskyddet för att dämpa, men inget jag har testat själv.

Tackar, då andas jag ut och accepterar min hojs karaktär! :)
 
Ni som har satt på motoholiganbox på era 990 SM, har ni lust å berätta om det var krångligt å vilka elkomponenter ni fick ändra på om ni så gjorde detta?
Mappade ni den med tuneecu eller lämnade ni in den på bänkning?
Är det bara att slänga dit orginalburken om man t.ex kör bandag och dom klagar på för hög ljudnivå så man kan fortsätta dagen eller är det kört?
tacksam för svar
 
NU har jag beställt motorolja till min ktm 950 supermoto. Tänkte testa Q8 SBK racing motorolja SEA 10W-50. Är det ngn som har testat den? Jag har bara hunnit med runt 50 mil sen köpet av sumon. Har aldrig haft så roligt med en mc. Den är underbar att köra. Har testat att köra på slangen. Har lyckats få upp den på ettan och tvåan, inte ngn längre sträcka men den lättar iallafall tills fegheten tittar in.

Ska lämna in den på 1500 mil service i sep och då ska jag ev be dem att byta till ett mindre drev fram, är det värt pengarna?

Med vänlig hälsning, Lars
 
NU har jag beställt motorolja till min ktm 950 supermoto. Tänkte testa Q8 SBK racing motorolja SEA 10W-50. Är det ngn som har testat den? Jag har bara hunnit med runt 50 mil sen köpet av sumon. Har aldrig haft så roligt med en mc. Den är underbar att köra. Har testat att köra på slangen. Har lyckats få upp den på ettan och tvåan, inte ngn längre sträcka men den lättar iallafall tills fegheten tittar in.

Ska lämna in den på 1500 mil service i sep och då ska jag ev be dem att byta till ett mindre drev fram, är det värt pengarna?

Med vänlig hälsning, Lars

Ja, en mindre framdrev är klart värt pengarna! Kostar inte många kronor, 1500-mila servicen dock.. den blir dyr. :näsblod

Ni som har satt på motoholiganbox på era 990 SM, har ni lust å berätta om det var krångligt å vilka elkomponenter ni fick ändra på om ni så gjorde detta?
Mappade ni den med tuneecu eller lämnade ni in den på bänkning?
Är det bara att slänga dit orginalburken om man t.ex kör bandag och dom klagar på för hög ljudnivå så man kan fortsätta dagen eller är det kört?
tacksam för svar

Jag har inte Motoholiganbox på min, men jag har forskat lite i det.

Här finns en detaljerad guide i hur man moterar boxen: http://www.cwgsy.net/private/rick/MH_Airbox_V1_6.pdf

För Motoboxen i sig behöver du ta bort SAS systemet. Man kan egentligen lämna elkomponenterna (solenoid ventilen) från detta system kvar på hojen, men vanligast är väl att man tar bort allt. Detta kräver isåfall motstånd för att lura ECU'n ELLER avaktivera det i ECU'n (med t.ex. TuneECU). Även vanligt att man även tar bort O2-givarna och second throttle. Detta kräver även det avvaktivering i ECU'n, eller lura systemet med hjälp av motstånd (ebay/google: KTM LC8 O2 Eliminator Plug).

Angående mappning finns det ett par olika mappar ute på nätet för TuneECU "öppet luftfilter" (Motoholigan, DNA, CPR m.fl.). Detta är helt klart ett alternativ och går fint att köra på, men för att få ut maximal prestanda krävs en mappning/korrigeringstabell för just din hoj.

Angående ljudnivån så kan det bli problem. Det blir högre med ett öppet filter, och när man redan ligger på gränsen så kan det ju vara "droppen som får bägaren att rinna över"... men det låter ju fint :)
 
Last edited:
Tack för den guiden.
Polarn körde på KTM:s bandag på gelleråsen för 3 år sen med sin superduke med acra utan insats och motoholiganboxen och de gick fint men dom kan ju vara petigare på andra banor.
Gör man lika dant på 990 SM?
Är insugstrattarna vinklade och med samma avstånd på supeduke som på supermoto?
Nån som har bilder på sin 990 SM när dom gjort detta?
 
Tack för den guiden.
Polarn körde på KTM:s bandag på gelleråsen för 3 år sen med sin superduke med acra utan insats och motoholiganboxen och de gick fint men dom kan ju vara petigare på andra banor.
Gör man lika dant på 990 SM?
Är insugstrattarna vinklade och med samma avstånd på supeduke som på supermoto?
Nån som har bilder på sin 990 SM när dom gjort detta?
 
tack för länken.
min polare körde med acra slipon utan insats och motoholiganbox på gelleråsen för 3 år sen på KTM dagen å det var ingen som sa nått men det kanske finns petigare folk på andra bandagar.
Finns det någon som har bilder på sin 990 SM när dom monterade denna motoholiganboxen som vill dela med sig?
Är det samma avstånd och vinkel på insugstrattarna på superduke och supemoto?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top