Ktm 950 sm

Är det värt att köpa pc3 när man slänger på dna eller motohooligan boxen?
Verkar inte som många gör det utan endast kör med acra mappen.
 
riktigt bra siffror då ju Jensen! :) fan va sugen jag blev på ny burk nu! :D

Ja jag har svårt att tänka mig att NÅN som kör 990SM/SD skulle ångra ett köp av en Motobox/DNA. Håll utkik på ebay efter Motoboxar nu.. finns alltid folk som ska ha det värsta och upgraderar till DNA nu :)

Ja räknar man på att man tappar 10-15% av motoreffekten i drivlina osv så bör jag väl ha närmare 130 i motorn nu.
Här är dyno kurvan: http://s87.photobucket.com/albums/k134/Jensen84_/Nya hojbilder/?action=view&current=Dyno.jpg

Är det värt att köpa pc3 när man slänger på dna eller motohooligan boxen?
Verkar inte som många gör det utan endast kör med acra mappen.

Beror på. Jag har hört mig runt på lite olika firmor som gör jobbet och fått offert på 8-9k för Powercommander + inställning. Finns ju säkert ett gäng hästar till att hämta. Tycker inte riktigt det är värt dom pengarna i mitt eget fall, finns massa mos i motorn och den västa av/på effekten är borta med de modifikationerna jag gjort.

Funderar dock på att köpa en TuneECU kabel och ändra lite inställningar, då kan man ju ladda in andra mappningar dessutom.
 
Ja jag har svårt att tänka mig att NÅN som kör 990SM/SD skulle ångra ett köp av en Motobox/DNA. Håll utkik på ebay efter Motoboxar nu.. finns alltid folk som ska ha det värsta och upgraderar till DNA nu :)

Ja räknar man på att man tappar 10-15% av motoreffekten i drivlina osv så bör jag väl ha närmare 130 i motorn nu.
Här är dyno kurvan: http://s87.photobucket.com/albums/k134/Jensen84_/Nya hojbilder/?action=view&current=Dyno.jpg

Ärligt talat så ger LC8:an i 990 i orginal utförande 116,8hk vid 9300rpm.. På bakhjulet enl. "Bike nr 7, 2011" så runt 127-128 finns redan på svänghjulet!
Jag tror säkert att hojen går super bra med moddning av luftfiltret osv.. men +10-15hk njaa.
 
Är det värt att köpa pc3 när man slänger på dna eller motohooligan boxen?
Verkar inte som många gör det utan endast kör med acra mappen.

Det är totalt meningslöst då man kan mappa originalboxen precis som man vill. Akramappen är inge vidare men man kan antingen mappa själv i bänk eller köpa en bättre mapp....

Beror på. Jag har hört mig runt på lite olika firmor som gör jobbet och fått offert på 8-9k för Powercommander + inställning. Finns ju säkert ett gäng hästar till att hämta. Tycker inte riktigt det är värt dom pengarna i mitt eget fall, finns massa mos i motorn och den västa av/på effekten är borta med de modifikationerna jag gjort.

Funderar dock på att köpa en TuneECU kabel och ändra lite inställningar, då kan man ju ladda in andra mappningar dessutom.

Snacka om överpris....

PCIII skall man inte montera på dessa moppar då det är bättre att mappa i originalboxen, det är bara okunskap och pengahunger att göra något annat.

2-3kkr är ett rimligt pris för en bänkning och justering av sprutet.
 
Last edited:
Hej!

Nu är min hoj inne på service då den gått 1600 mil. Men det har uppstått några frågor från min sida.

Verkstaden ringde och sa att tempgivaren på bakre förgasaren var trasig och att det gjort så hojen gått fett, vilket visade sig att tändstiftet var svart.

Jag är inte så haj på detta men undrar om någon kan förklara detta för mig på ett enkelt sätt=)

Vad är tempgivarens funktion?
Hur enkelt är det att byta den själv?

Min 950 har akrapipor, sas/epc bortplockade, nålarna höjda ett steg och munstyckena på förgasarna är bytta så att de är 165/160.

Påverkar detta om hojen går fett eller snålt?
Är det någon av dessa inställningar som behöver ändras?

Väntar på att de ringer så jag får hämta mcn, tempgivare hade de inte hemma utan limmar ihop den så gott det går och sedan får jag byta den senare.

Tydligen skulle ryckutjämnarna behöva bytas, vad kostar sådana? Någon där ute som har koll?=)
 
Last edited:
Jag vill skaffa mig en 950 sm tills nästa säsong . Det enda som jag är lite skeptisk till är vikten. 190kg torr känns lite i överkant och en lätt hoj är alltid roligare än en tung. Har även kollat på hypermotarden som har 5 hk mindre men en torrvikt på 177 kg....Hur ställer ni er till det här??
 
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?
 
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?

Min jävel läcker olja det är fan ännu trökigare:död
 
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?

Den hojen jag köpte ny drog mycket olja upp till 500 mil, sen vart den väldigt tät. Efter det slapp jag fylla på någon olja.
 
Jag vill skaffa mig en 950 sm tills nästa säsong . Det enda som jag är lite skeptisk till är vikten. 190kg torr känns lite i överkant och en lätt hoj är alltid roligare än en tung. Har även kollat på hypermotarden som har 5 hk mindre men en torrvikt på 177 kg....Hur ställer ni er till det här??

Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)
 
Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)

Jag provkörde sist de hade provkörningar på Barkaby flygfält många hojar inkl hypermotarden. Ingen hoj var roligare än min vilket känns kul.

Inskickat av Tommy-L Läs Inlägg
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?


Min drog som Samme säger : Den hojen jag köpte ny drog mycket olja upp till 500 mil, sen vart den väldigt tät. Efter det slapp jag fylla på någon olja.
 
Jag vill skaffa mig en 950 sm tills nästa säsong . Det enda som jag är lite skeptisk till är vikten. 190kg torr känns lite i överkant och en lätt hoj är alltid roligare än en tung. Har även kollat på hypermotarden som har 5 hk mindre men en torrvikt på 177 kg....Hur ställer ni er till det här??


Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)

Har själv sneglat lite på Hypermotard och letade igår efter lite recensioner på den och 990 SMR. Hittade denna som var mellan 990SM och Hymo'n: http://www.visordown.com/road-tests/road-test-ducati-hypermotard-v-ktm-990sm/4407.html
 
Ärligt talat så ger LC8:an i 990 i orginal utförande 116,8hk vid 9300rpm.. På bakhjulet enl. "Bike nr 7, 2011" så runt 127-128 finns redan på svänghjulet!
Jag tror säkert att hojen går super bra med moddning av luftfiltret osv.. men +10-15hk njaa.

Bike lär ha Feltryckt i så fall . Orginal säkert mellan 100-107hk på slangen .
Luftburks modden Motoholigan/Dna gör mkt på dessa igentäppta orginal luftburkar.


Hypermotarden ja , den har mer mos från -10 och känns mer som en Motard än 990smr som känns mer som en sporthoj om man hårddrar ;)

Hypern har mer bottenmos= lättare att powerwheela på 3an
990smr mer drag = bättre på banan i mittt tycke då

Hypern är en del lättare och smidigare, ktm 990smr går fint och stadigt i kurvorna och har säkert bättre nedläggningsvinkel innan saker tar i ..

Båda är fina hojar , bara och singla slant :)
 
Bike lär ha Feltryckt i så fall . Orginal säkert mellan 100-107hk på slangen .
Luftburks modden Motoholigan/Dna gör mkt på dessa igentäppta orginal luftburkar.

Feltryckt njaaa.

Själv har jag hållt på en hel del med bilar innan jag började köra hoj, och en sak var/är säker, för att få 10-15hk mer så räckte/räcker det inte att köpa öppet luftfilter och 3" avgassytem och tro att "herrejävlar nu låter det högt så därför måste jag ha massa hästar"

För att få högre effekt på en sug motor krävs generellt.
-Omarbetning av toppen
-Smidda kolvar
-Öka kompresionen
-Vassare kamm/ar
-Större spridare
..mm..mm..listan kan göras hur lång som hellst.

Jag vet att ECU:n i 990:in mappas om för att bla. få en fetare blandning, men begränsingarna kommer rätt snabbt.
10-15hk nixumballa. Mer vrid mot orginla ABSOLUT! 5nm. mer kanske vilket förklarar varför man tycker att den går så mkt bättre mot orginal!
Slut
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top