Ktm 950 sm

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
riktigt bra siffror då ju Jensen! :) fan va sugen jag blev på ny burk nu! :D
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Är det värt att köpa pc3 när man slänger på dna eller motohooligan boxen?
Verkar inte som många gör det utan endast kör med acra mappen.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
riktigt bra siffror då ju Jensen! :) fan va sugen jag blev på ny burk nu! :D

Ja jag har svårt att tänka mig att NÅN som kör 990SM/SD skulle ångra ett köp av en Motobox/DNA. Håll utkik på ebay efter Motoboxar nu.. finns alltid folk som ska ha det värsta och upgraderar till DNA nu :)

Ja räknar man på att man tappar 10-15% av motoreffekten i drivlina osv så bör jag väl ha närmare 130 i motorn nu.
Här är dyno kurvan: http://s87.photobucket.com/albums/k134/Jensen84_/Nya hojbilder/?action=view&current=Dyno.jpg

Är det värt att köpa pc3 när man slänger på dna eller motohooligan boxen?
Verkar inte som många gör det utan endast kör med acra mappen.

Beror på. Jag har hört mig runt på lite olika firmor som gör jobbet och fått offert på 8-9k för Powercommander + inställning. Finns ju säkert ett gäng hästar till att hämta. Tycker inte riktigt det är värt dom pengarna i mitt eget fall, finns massa mos i motorn och den västa av/på effekten är borta med de modifikationerna jag gjort.

Funderar dock på att köpa en TuneECU kabel och ändra lite inställningar, då kan man ju ladda in andra mappningar dessutom.
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Ja jag har svårt att tänka mig att NÅN som kör 990SM/SD skulle ångra ett köp av en Motobox/DNA. Håll utkik på ebay efter Motoboxar nu.. finns alltid folk som ska ha det värsta och upgraderar till DNA nu :)

Ja räknar man på att man tappar 10-15% av motoreffekten i drivlina osv så bör jag väl ha närmare 130 i motorn nu.
Här är dyno kurvan: http://s87.photobucket.com/albums/k134/Jensen84_/Nya hojbilder/?action=view&current=Dyno.jpg

Ärligt talat så ger LC8:an i 990 i orginal utförande 116,8hk vid 9300rpm.. På bakhjulet enl. "Bike nr 7, 2011" så runt 127-128 finns redan på svänghjulet!
Jag tror säkert att hojen går super bra med moddning av luftfiltret osv.. men +10-15hk njaa.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det värt att köpa pc3 när man slänger på dna eller motohooligan boxen?
Verkar inte som många gör det utan endast kör med acra mappen.

Det är totalt meningslöst då man kan mappa originalboxen precis som man vill. Akramappen är inge vidare men man kan antingen mappa själv i bänk eller köpa en bättre mapp....

Beror på. Jag har hört mig runt på lite olika firmor som gör jobbet och fått offert på 8-9k för Powercommander + inställning. Finns ju säkert ett gäng hästar till att hämta. Tycker inte riktigt det är värt dom pengarna i mitt eget fall, finns massa mos i motorn och den västa av/på effekten är borta med de modifikationerna jag gjort.

Funderar dock på att köpa en TuneECU kabel och ändra lite inställningar, då kan man ju ladda in andra mappningar dessutom.

Snacka om överpris....

PCIII skall man inte montera på dessa moppar då det är bättre att mappa i originalboxen, det är bara okunskap och pengahunger att göra något annat.

2-3kkr är ett rimligt pris för en bänkning och justering av sprutet.
 
Last edited:

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Nu är min hoj inne på service då den gått 1600 mil. Men det har uppstått några frågor från min sida.

Verkstaden ringde och sa att tempgivaren på bakre förgasaren var trasig och att det gjort så hojen gått fett, vilket visade sig att tändstiftet var svart.

Jag är inte så haj på detta men undrar om någon kan förklara detta för mig på ett enkelt sätt=)

Vad är tempgivarens funktion?
Hur enkelt är det att byta den själv?

Min 950 har akrapipor, sas/epc bortplockade, nålarna höjda ett steg och munstyckena på förgasarna är bytta så att de är 165/160.

Påverkar detta om hojen går fett eller snålt?
Är det någon av dessa inställningar som behöver ändras?

Väntar på att de ringer så jag får hämta mcn, tempgivare hade de inte hemma utan limmar ihop den så gott det går och sedan får jag byta den senare.

Tydligen skulle ryckutjämnarna behöva bytas, vad kostar sådana? Någon där ute som har koll?=)
 
Last edited:

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
DUCATI
Jag vill skaffa mig en 950 sm tills nästa säsong . Det enda som jag är lite skeptisk till är vikten. 190kg torr känns lite i överkant och en lätt hoj är alltid roligare än en tung. Har även kollat på hypermotarden som har 5 hk mindre men en torrvikt på 177 kg....Hur ställer ni er till det här??
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?

Min jävel läcker olja det är fan ännu trökigare:död
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?

Den hojen jag köpte ny drog mycket olja upp till 500 mil, sen vart den väldigt tät. Efter det slapp jag fylla på någon olja.
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Jag vill skaffa mig en 950 sm tills nästa säsong . Det enda som jag är lite skeptisk till är vikten. 190kg torr känns lite i överkant och en lätt hoj är alltid roligare än en tung. Har även kollat på hypermotarden som har 5 hk mindre men en torrvikt på 177 kg....Hur ställer ni er till det här??

Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)

Jag provkörde sist de hade provkörningar på Barkaby flygfält många hojar inkl hypermotarden. Ingen hoj var roligare än min vilket känns kul.

Inskickat av Tommy-L Läs Inlägg
läst på en sida att det räknas inte som onormalt att en 950 sm drar mellan 0,3L - 0,5L på 1000km för mig låter det ganska mycket bara där. vet flera som tycker deras hoj drar mycket olja vissa drar mer än andra väldigt varierande kanske har med körningen i sig också.
någon annan som har samma problem? lr bara tycker det e konstigt?


Min drog som Samme säger : Den hojen jag köpte ny drog mycket olja upp till 500 mil, sen vart den väldigt tät. Efter det slapp jag fylla på någon olja.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jag vill skaffa mig en 950 sm tills nästa säsong . Det enda som jag är lite skeptisk till är vikten. 190kg torr känns lite i överkant och en lätt hoj är alltid roligare än en tung. Har även kollat på hypermotarden som har 5 hk mindre men en torrvikt på 177 kg....Hur ställer ni er till det här??


Jag sitter precis i samma sits! Har funderat på detta länge och jag kommer nog satsa på en ktm 990 sm. Mera effekt och rimligare pris än Hypermotarden. Hur kommer det sig att du just vill ha en 950?
Så ställer jag mig till denna fråga:)

Har själv sneglat lite på Hypermotard och letade igår efter lite recensioner på den och 990 SMR. Hittade denna som var mellan 990SM och Hymo'n: http://www.visordown.com/road-tests/road-test-ducati-hypermotard-v-ktm-990sm/4407.html
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ärligt talat så ger LC8:an i 990 i orginal utförande 116,8hk vid 9300rpm.. På bakhjulet enl. "Bike nr 7, 2011" så runt 127-128 finns redan på svänghjulet!
Jag tror säkert att hojen går super bra med moddning av luftfiltret osv.. men +10-15hk njaa.

Bike lär ha Feltryckt i så fall . Orginal säkert mellan 100-107hk på slangen .
Luftburks modden Motoholigan/Dna gör mkt på dessa igentäppta orginal luftburkar.


Hypermotarden ja , den har mer mos från -10 och känns mer som en Motard än 990smr som känns mer som en sporthoj om man hårddrar ;)

Hypern har mer bottenmos= lättare att powerwheela på 3an
990smr mer drag = bättre på banan i mittt tycke då

Hypern är en del lättare och smidigare, ktm 990smr går fint och stadigt i kurvorna och har säkert bättre nedläggningsvinkel innan saker tar i ..

Båda är fina hojar , bara och singla slant :)
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Bike lär ha Feltryckt i så fall . Orginal säkert mellan 100-107hk på slangen .
Luftburks modden Motoholigan/Dna gör mkt på dessa igentäppta orginal luftburkar.

Feltryckt njaaa.

Själv har jag hållt på en hel del med bilar innan jag började köra hoj, och en sak var/är säker, för att få 10-15hk mer så räckte/räcker det inte att köpa öppet luftfilter och 3" avgassytem och tro att "herrejävlar nu låter det högt så därför måste jag ha massa hästar"

För att få högre effekt på en sug motor krävs generellt.
-Omarbetning av toppen
-Smidda kolvar
-Öka kompresionen
-Vassare kamm/ar
-Större spridare
..mm..mm..listan kan göras hur lång som hellst.

Jag vet att ECU:n i 990:in mappas om för att bla. få en fetare blandning, men begränsingarna kommer rätt snabbt.
10-15hk nixumballa. Mer vrid mot orginla ABSOLUT! 5nm. mer kanske vilket förklarar varför man tycker att den går så mkt bättre mot orginal!
Slut
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top