Ktm 950 sm

Ziephon

Biblioteksninjan
Gick med
11 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
-04, Aprilia RSV1000 R Factory
Men det är ju bara sååå roligt att hela tiden trycka till så att bakhjulet släpper lite och framhjulet går till väders. Sen är det ju helt omöjligt att stanna vid ett rödljus utan att lyfta bakhjulet...:)

hähähä fan jag har mycket att lära hör jag innan jag kan kalla mig en "fullfjädrad" motard-förare :p

Min är liiite för klen (eller så får jag gå ned ett par kg *haha*) för att bara gasa upp på bakhjulet :gnissla och framhjulet har jag inte vågat bromsa upp den på.... mycket kvar att lära som sagt!
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
hähähä fan jag har mycket att lära hör jag innan jag kan kalla mig en "fullfjädrad" motard-förare :p

Min är liiite för klen (eller så får jag gå ned ett par kg *haha*) för att bara gasa upp på bakhjulet :gnissla och framhjulet har jag inte vågat bromsa upp den på.... mycket kvar att lära som sagt!

Inga problem med 990:n iallafall:) Du får upp din Aprilia också, det handlar bara om teknik. Lär dig att vrida upp den med styret genom att köra slalom. När du gör snabba kursändringar med rejäl kraft så kommer du att märka att framhjulet lättar. Tajma det med gasen så får du upp den utan problem, funkar till och med på en ER5:a:tummenupp
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Inga problem med 990:n iallafall:) Du får upp din Aprilia också, det handlar bara om teknik. Lär dig att vrida upp den med styret genom att köra slalom. När du gör snabba kursändringar med rejäl kraft så kommer du att märka att framhjulet lättar. Tajma det med gasen så får du upp den utan problem, funkar till och med på en ER5:a:tummenupp

Håller inte alls med!
Håll för fan käft nu, du sabbar ju en potentiell köpare till min hoj, han SKA vara missnöjd med sin!!1!

hähähä fan jag har mycket att lära hör jag innan jag kan kalla mig en "fullfjädrad" motard-förare :p

Min är liiite för klen (eller så får jag gå ned ett par kg *haha*) för att bara gasa upp på bakhjulet :gnissla och framhjulet har jag inte vågat bromsa upp den på.... mycket kvar att lära som sagt!

Japp, det låter som det är dags att sälja den där körskolesupermotarden och uppgradera till något slangar så fort du tänker på att gasa, och med bromsar som kan liknas med att skicka ett järnspett i framhjulet - 990 SMR! Wheelies och stoppies ingår i garantin!

Varning: En KTM SuMo kan ge habegär, ohälsosamt surfande på KTM PowerParts, permanenta skador på körkortet, mer kul än vad Gunde's hjärta tål, hår på bröstet och en raceblick som kan borra hål i solida material.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Håll för fan käft nu, du sabbar ju en potentiell köpare till min hoj, han SKA vara missnöjd med sin!!1!

Förlåt!!!
En Aprilia duger inte till nånting, den går inte att köra på bakhjulet ens med en domkraft under framhjulet!!!

Bra så?:)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Förlåt!!!
En Aprilia duger inte till nånting, den går inte att köra på bakhjulet ens med en domkraft under framhjulet!!!

Bra så?:)

Kalas...nu ska jag bara bli av med den här Österrikiska MökHögen. Nej vad fan säger jag...

Skulle nog kunna byta till en 950 SE, för det är den mest ultimata och optimerade hojen som finns. Eller en Husa 300. Eller en ny 200 EXC till frugan...
Äh spelar fan ingen roll vad man gör, garaget blir bara fullt igen. Men det är bra!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kalas...nu ska jag bara bli av med den här Österrikiska MökHögen. Nej vad fan säger jag...

Skulle nog kunna byta till en 950 SE, för det är den mest ultimata och optimerade hojen som finns. Eller en Husa 300. Eller en ny 200 EXC till frugan...
Äh spelar fan ingen roll vad man gör, garaget blir bara fullt igen. Men det är bra!

950 SE är en grymt skoj cykel, kungligt vobbelstaket som går på bakhjulet hela tiden, vansinnigt rolig att köra:tummenupp
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
FRÅGA!

Kan man modda om luftburken på ngt smidigt sätt för att få lite bättre drag i bitarna? Typ såga upp locket så den får in mer kall go luft mm???
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
FRÅGA!

Kan man modda om luftburken på ngt smidigt sätt för att få lite bättre drag i bitarna? Typ såga upp locket så den får in mer kall go luft mm???

Enklast är ju att skruva av de triangelformade locken på sidorna av burken, då får du in mer luft. Men det kan stöka till gassvar och hur bestyckningen funkar...
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Enklast är ju att skruva av de triangelformade locken på sidorna av burken, då får du in mer luft. Men det kan stöka till gassvar och hur bestyckningen funkar...

jo precis.. läste om "sommers" door precis, isåfall sågar man upp locken på båda sidorna??

verkar som om man bara ska såga bort en liten flik iallfall! så man får ett annat undertryck! vissa påstår att hojen går bättre på lägre varv?
Vad tror du?

Edit:
Så ja nu har jag gjort enl. bilden på båda lockena, ljudet blev ju aningen mosigare kan jag säga:tummenupp
sen har jag inte hunnit prova om den går bättre, det återstår att se:banana
 

Bifogat

  • 15526354-M-2.jpg
    15526354-M-2.jpg
    57.6 KB · Visningar: 92
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
jo precis.. läste om "sommers" door precis, isåfall sågar man upp locken på båda sidorna??

verkar som om man bara ska såga bort en liten flik iallfall! så man får ett annat undertryck! vissa påstår att hojen går bättre på lägre varv?
Vad tror du?

Edit:
Så ja nu har jag gjort enl. bilden på båda lockena, ljudet blev ju aningen mosigare kan jag säga:tummenupp
sen har jag inte hunnit prova om den går bättre, det återstår att se:banana

Det viktiga när man gör förändringar för motorn, både på insug och avgas är ju att bänka, kolla lambda och justera vid behov.
Man kan väl ta bort hela dörrarna annars?
Sen har jag sett de som byter ut "snabeln" som styr in luften i luftburken och ersätter den med ett luftfilter bara?
Jag läste någonstans att om man tar bort snabeln så går hojen sämre...
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Det viktiga när man gör förändringar för motorn, både på insug och avgas är ju att bänka, kolla lambda och justera vid behov.
Man kan väl ta bort hela dörrarna annars?
Sen har jag sett de som byter ut "snabeln" som styr in luften i luftburken och ersätter den med ett luftfilter bara?
Jag läste någonstans att om man tar bort snabeln så går hojen sämre...

som sagt får se hur saker och ting beter sej vid lite längre provkörning, bänkning har jag inte cach till för tillfället pga. husbygge.. vilket även hindrar att jag ens tittar efter 990R:rolleyes:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
som sagt får se hur saker och ting beter sej vid lite längre provkörning, bänkning har jag inte cach till för tillfället pga. husbygge.. vilket även hindrar att jag ens tittar efter 990R:rolleyes:

Du märker snabbt om den inte svarar riktigt eller hackar till, då får du ju kolla på att höja nålar/byta munstycken, no problemos:tummenupp
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Det viktiga när man gör förändringar för motorn, både på insug och avgas är ju att bänka, kolla lambda och justera vid behov.
Man kan väl ta bort hela dörrarna annars?
Sen har jag sett de som byter ut "snabeln" som styr in luften i luftburken och ersätter den med ett luftfilter bara?
Jag läste någonstans att om man tar bort snabeln så går hojen sämre...

Jag monterade nyligen en ny luftburk med mycket mer flöde, Motohooligans motobox. Jag gjorde en 15+ minuters ECU reset genom att bara låta hojen stå på tomgång utan att röra gasen. den går klockrent nu men klart att jag lär få ut mer effekt om jag bänkar med Powercommander/Tuneboy, dock så har jag monterat resistorer som eliminerar lamda sonderna för att få jämnare gång på lägre varv.

Edit: Filmade lite på senaste turen, blev lite väl mycket asfalt.. det är nackdelen med GoPro HD. jag är iaf väldigt nöjd med hojen nu efter de senaste modifikationerna! Nästa steg är att jobba på fjädring och lägga på ett par bra sulor.. är inte riktigt nöjd med Scorpion Syncs'en som sitter på original.

[YOUTUBE-ID]hlJvWrq1J20[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]MXVag-iwq5I[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Jag monterade nyligen en ny luftburk med mycket mer flöde, Motohooligans motobox. Jag gjorde en 15+ minuters ECU reset genom att bara låta hojen stå på tomgång utan att röra gasen. den går klockrent nu men klart att jag lär få ut mer effekt om jag bänkar med Powercommander/Tuneboy, dock så har jag monterat resistorer som eliminerar lamda sonderna för att få jämnare gång på lägre varv.

Edit: Filmade lite på senaste turen, blev lite väl mycket asfalt.. det är nackdelen med GoPro HD. jag är iaf väldigt nöjd med hojen nu efter de senaste modifikationerna! Nästa steg är att jobba på fjädring och lägga på ett par bra sulor.. är inte riktigt nöjd med Scorpion Syncs'en som sitter på original.

[YOUTUBE-ID]hlJvWrq1J20[/YOUTUBE-ID]

man kan helt klart konstatera att din hoj går helt förträffligt:tummenupp
och det är aldrig fel att kolla KTM film!
Märkte även att det är lätare att komma åt luftburken/filtret på 990:in. på 950 i får man ju mekka av tanken varenda gång man tänker dona, betydligt smidigare på 990 alltså:fyllisar
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag monterade nyligen en ny luftburk med mycket mer flöde, Motohooligans motobox. Jag gjorde en 15+ minuters ECU reset genom att bara låta hojen stå på tomgång utan att röra gasen. den går klockrent nu men klart att jag lär få ut mer effekt om jag bänkar med Powercommander/Tuneboy, dock så har jag monterat resistorer som eliminerar lamda sonderna för att få jämnare gång på lägre varv.

Edit: Filmade lite på senaste turen, blev lite väl mycket asfalt.. det är nackdelen med GoPro HD. jag är iaf väldigt nöjd med hojen nu efter de senaste modifikationerna! Nästa steg är att jobba på fjädring och lägga på ett par bra sulor.. är inte riktigt nöjd med Scorpion Syncs'en som sitter på original.

[YOUTUBE-ID]hlJvWrq1J20[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]MXVag-iwq5I[/YOUTUBE-ID]

Intressant!

Var det motohooliganhistorien som gjorde att det gick bra att slanga sittandes på 4:an eller kunde du det redan innan?

Isf är det en must have-mod :banana
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Märkte även att det är lätare att komma åt luftburken/filtret på 990:in. på 950 i får man ju mekka av tanken varenda gång man tänker dona, betydligt smidigare på 990 alltså:fyllisar

Det är samma på 990, fick plocka bort tanken för att komma åt filtret, är nu efter jag monterat Motohooligan boxen som det syns så väl bara efter att man plockar bort sadeln.

Intressant!

Var det motohooliganhistorien som gjorde att det gick bra att slanga sittandes på 4:an eller kunde du det redan innan?

Isf är det en must have-mod :banana

Stämmer bra det. Jag har aldrig riktigt gillat att stå upp när man slangar..
Innan jag tog bort sas, hade original luftburk så funkade 4an sittandes över krön och liknande.. var dock omöjligt på planmark, Nu är det inga som hellst problem på planmark som du kan se :)
 
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som har tips på alternativa styren till 990 SM/SMR?
Jag tycker styret är lite för brett för mig och jag vill helst inte såga i det jag har.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Någon som har tips på alternativa styren till 990 SM/SMR?
Jag tycker styret är lite för brett för mig och jag vill helst inte såga i det jag har.

Någon som har tips på alternativa styren till 990 SMR?
Jag tycker styret är lite för smalt för mig, armbågarna kan ha ännu mer aTTaCkvinkel, och jag vill inte svetsa i det jag har.

nyah nyah

Nä men köp ett svart fint styre på biltema och såga av, kostar inte mycket (300:-?!). Jämförde med mitt SMR styren med det svarta jag plocka hem och det var ganska likt originalbockningen om du gillar den.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som har tips på alternativa styren till 990 SMR?
Jag tycker styret är lite för smalt för mig, armbågarna kan ha ännu mer aTTaCkvinkel, och jag vill inte svetsa i det jag har.

nyah nyah

Nä men köp ett svart fint styre på biltema och såga av, kostar inte mycket (300:-?!). Jämförde med mitt SMR styren med det svarta jag plocka hem och det var ganska likt originalbockningen om du gillar den.

Jo det är ju lite skillnad på riktiga killar och små pluttar som jag.
Jo vinklarna är nog rätt ok tror jag. Vore iof kul att prova lite andra :)
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top