Ktm 950 sm

Tjip o hajk!

Kan någon bättre vetandes förklara för mig (i stora drag) vilka skillnader det är på en 950 SM och en 990 SM? Kanske blir att byta ut min svarta springare till våren... så vilken rekommenderar ni?

Flyg lågt!

//Z
 
Tjip o hajk!

Kan någon bättre vetandes förklara för mig (i stora drag) vilka skillnader det är på en 950 SM och en 990 SM? Kanske blir att byta ut min svarta springare till våren... så vilken rekommenderar ni?

Flyg lågt!

//Z

Den största skillnaden är ju mellan förgasare (950) och insprut (990), annars så huserar vi ju i samma tråd så det är inte så farligt med skillnader. SMR 950 har lite finare fjädringskomponenter än den vanliga vanilla 950 SM.
Sen kom ju 990 SMR -09 och då blev det inte så svårt längre att välja vilken hoj som man måste ha, för det är den! Lättare, snabbare, bättre fjädring, überbromsar och ett utseende som slår 916 eller MV F4 anyday! Akrapovic är ett måste!! Brudarna flockas runt denna maskulina best, R1 killarna kissar på sig bakom korvmojjen och gixxers äts upp i rasande fart på bana, allt detta med en 990 SMR!!1!
Så det är en sån du måste ha Zeiphon! Du kan med fördel och med SH rabatt köpa min (vill ju egentligen inte sälja, men måste då jag bara kör enduro nuförtiden och tidigast kommer ut på storbana igen 2012, och då kan jag köpa en annan 990 SMR :D så det är bättre att någon annan får ta hand om min medans jag ramlar ute i skogen).

pastapjuck (ursäktar för skamlös säljes annons ;) )
 
Den största skillnaden är ju mellan förgasare (950) och insprut (990), annars så huserar vi ju i samma tråd så det är inte så farligt med skillnader. SMR 950 har lite finare fjädringskomponenter än den vanliga vanilla 950 SM.
Sen kom ju 990 SMR -09 och då blev det inte så svårt längre att välja vilken hoj som man måste ha, för det är den! Lättare, snabbare, bättre fjädring, überbromsar och ett utseende som slår 916 eller MV F4 anyday! Akrapovic är ett måste!! Brudarna flockas runt denna maskulina best, R1 killarna kissar på sig bakom korvmojjen och gixxers äts upp i rasande fart på bana, allt detta med en 990 SMR!!1!
Så det är en sån du måste ha Zeiphon! Du kan med fördel och med SH rabatt köpa min (vill ju egentligen inte sälja, men måste då jag bara kör enduro nuförtiden och tidigast kommer ut på storbana igen 2012, och då kan jag köpa en annan 990 SMR :D så det är bättre att någon annan får ta hand om min medans jag ramlar ute i skogen

klockrent:tummenupp
tänk om man hade haft stålar till en 990SMR:rolleyes:
 
Sänkte gaffelkronan 12 mm, blev ganska så stor skillnad i kvickheten en styrningen. Hojen blev lite nervös i styret när man åkte rakt fram men inte så att det upplevdes obehagligt. Passade min åkstil perfekt.
 
Sänkte gaffelkronan 12 mm, blev ganska så stor skillnad i kvickheten en styrningen. Hojen blev lite nervös i styret när man åkte rakt fram men inte så att det upplevdes obehagligt. Passade min åkstil perfekt.

Ska prova detta med när jag fått hem min nya luftburk.. blir stormek-kväll då :) Verkar ju inte helt smidigt att få dit nya luftburken iom att man får lyfta bort hela insprutet för att montera den.

Passar nog på att byta oljan då med, har ju gått sen 100 mils servicen(~400 mil nu) och det känns lite väl mycket att köra ända fram till 750 mil innan man byter den.
 
Ska prova detta med när jag fått hem min nya luftburk.. blir stormek-kväll då :) Verkar ju inte helt smidigt att få dit nya luftburken iom att man får lyfta bort hela insprutet för att montera den.

Passar nog på att byta oljan då med, har ju gått sen 100 mils servicen(~400 mil nu) och det känns lite väl mycket att köra ända fram till 750 mil innan man byter den.

Tror du kan byta det enkelt om du tar bort tanken. Bara några skruv & ett par slangar. Sedan har du luftburken lätt åtkomlig.
 
950 smr-08

har precis köpt en ny 950 smr-08 nån som kan råda om inkörning o vad som görs på 100 mila servicen o vad den kostar..
 
har precis köpt en ny 950 smr-08 nån som kan råda om inkörning o vad som görs på 100 mila servicen o vad den kostar..

Varva inte, segdra inte men gasa hårt däremellan, då kommer det att gå bra sedan...
100 mila på 950:n är väl kontroller, olja, filter och tyvärr ventiljustering?
 
klockrent:tummenupp
tänk om man hade haft stålar till en 990SMR:rolleyes:

Makaronkräk här ovan har ju helt rätt!

Jag körde en nästan ny 950 SMR -08 igår, visserligen med pipor men i övrigt obestyckad.
Jag visste att den skulle kännas annorlunda än min men inte så annorlunda? För det första var den slö, det berömda bottendraget var visserligen mjukt och fint men det hände inte mycket. Blir förmodligen bättre med mer sås iom större munstycken.

Chassit var en katastrof, kändes som att däcken var platta, svängde trögt och svajigt. Försökte köra slalom på E4:an men jag fick ta i rejält för att den skulle svänga och när den väl svängde så gungande det satan.
Åkte lite småvägar och fick bryta rejält plus att den inte ville sätta däcken där jag ville ha dem, hojen var liksom överallt på ett nästan obehagligt sätt. Visst, jag vet att man vänjer sig men det här var inte skoj.
När vi skulle byta tillbaka så ville inte Peter som körde min hoj byta, han sa att det inte gick att jämföra med min SMR.

När jag efter milt våld fick tillbaka min egen hoj så var det som att kliva på en 525 motard. Den svänger snabbt och exakt, den är styv och stabil och den lyfter framhjulet hela tiden.

En -08 SM/SMR behöver höjas bak, sänkas fram, den behöver mer förspänning, mer returdämpning, mindre framdrev, öppna pipor och rejäl bestyckning. Sen skulle den förmodligen vara som en helt ny hoj:tummenupp
 
OK får väl testa mig fram den är ombestyckad leo-vince 16 drev o strypningarna veck blir väl till o justera dämpningen då:tummenupp
 
En -08 SM/SMR behöver höjas bak, sänkas fram, den behöver mer förspänning, mer returdämpning, mindre framdrev, öppna pipor och rejäl bestyckning. Sen skulle den förmodligen vara som en helt ny hoj:tummenupp

du har helt rätt, en 990 är smidig satan, 950 är en klumpigare pjäs.. med lite justeringar så kan den bli hyffsligt men inte mer, men man får vara glad att man har en KTM iallafall:tummenupp
 
du har helt rätt, en 990 är smidig satan, 950 är en klumpigare pjäs.. med lite justeringar så kan den bli hyffsligt men inte mer, men man får vara glad att man har en KTM iallafall:tummenupp

Japp, helt riktigt, Kåteämm skall det vara:)
 
Det blev en hel del gjort på min SuMo i fredags. Motohooligan boxen sitter på, SAS-systemet är borta, har satt dit "o2 sensor eliminators" dvs eliminerat lamda sonderna som ställer in bränsle på lägre varv. Monterade även bort "secondary butterflies" i insuget.

Har ju vart hemskt tråkigt väder i helgen, så jag har inte kunnat ta en riktig provtur, men det verkar lovande! :) provade lite lätt efter jag gjort en ECU reset med alla grejjer på, kändes mycket bättre på låga varv och det lät väldigt gött från insuget när man gasade på lite :tummenupp
 
Hej Niklas, har du fått chansen att testa en 990 SM för att jämföra med din SMR någon gång?

Jajamen, det har jag gjort. Har en kompis som har en SM. Med fjädringen i original så var den också ganska mjuk och gungig men den svarade bra på fjädringsinställningarna. SM efter lite justeringar är ganska lik SMR men känns lite mindre smidig, lite större/tyngre och lite mjukare men det är inte sååå stor skillnad. Våra hojar är i princip identiska när vi gasar rakt fram också.
Men stor skillnad mot 950 alltså. Det känns att 990 SM/SMR är en nyare generation på alla sätt...
 
Original är 950 väldigt mjuk i fjädringen. Jag har ställt in min enligt handbokens "race mode" samt sänkt framgaffeln 12 mm, det tillsammans har gjort en enorm skillnad. Nu har jag inte testat varken vanliga 990 eller smr:en utan endast superduken. Men för dom pengarna som man får lägga på en 950 så tycker jag att den verkligen är prisvärd.
I våras kunde man köpa en ny 950 sm för nästan 40" mindre än vad en 990smr kostade, det är mycket däck och soppa.
 
Den största skillnaden är ju mellan förgasare (950) och insprut (990), annars så huserar vi ju i samma tråd så det är inte så farligt med skillnader. SMR 950 har lite finare fjädringskomponenter än den vanliga vanilla 950 SM.
Sen kom ju 990 SMR -09 och då blev det inte så svårt längre att välja vilken hoj som man måste ha, för det är den! Lättare, snabbare, bättre fjädring, überbromsar och ett utseende som slår 916 eller MV F4 anyday! Akrapovic är ett måste!! Brudarna flockas runt denna maskulina best, R1 killarna kissar på sig bakom korvmojjen och gixxers äts upp i rasande fart på bana, allt detta med en 990 SMR!!1!
Så det är en sån du måste ha Zeiphon! Du kan med fördel och med SH rabatt köpa min (vill ju egentligen inte sälja, men måste då jag bara kör enduro nuförtiden och tidigast kommer ut på storbana igen 2012, och då kan jag köpa en annan 990 SMR :D så det är bättre att någon annan får ta hand om min medans jag ramlar ute i skogen).

pastapjuck (ursäktar för skamlös säljes annons ;) )

hahaha klockrent och uttömande svar! Man bockar och tackar! :Bugar Hade jag haft pengarna så hade jag slagit till på en 990 SMR på stört, men måste nog allt börja med att sälja min "italionstalion" först :) Hade varit såååå nice o piska polaren och hans R1:a på banan :yoparty
 
för dom pengarna som man får lägga på en 950 så tycker jag att den verkligen är prisvärd.
I våras kunde man köpa en ny 950 sm för nästan 40" mindre än vad en 990smr kostade, det är mycket däck och soppa.

vad jag vet så kostar SMR:en 130k och du kan lätt få en 950 för 55-60k så det blir en jävla massa däck och soppa:tummenupp
 
det jävliga med att köra motard är att man hela tiden kör som en bandit med stulen bensin, risken är ju att man kör ihjäl sej:näsblod
 
det jävliga med att köra motard är att man hela tiden kör som en bandit med stulen bensin, risken är ju att man kör ihjäl sej:näsblod

Men det är ju bara sååå roligt att hela tiden trycka till så att bakhjulet släpper lite och framhjulet går till väders. Sen är det ju helt omöjligt att stanna vid ett rödljus utan att lyfta bakhjulet...:)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top