Ktm 950 sm

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Höjde nålarna på min SE i helgen, original så sitter dom på andra spåret uppifrån (från trubbiga sidan sett) satte min på tredje uppifrån (kan nog kallas position 3 ja) och en hel det av poffandet i avgassystemet försvann.

Kollade även luftskruvarna, mina stod helt galet, ställde dom på två varv ut och nu går den bättre än någonsin.

Nålarna är höjda men luftskruvarna är inte rörda, märkte du tydligt att det verkligen gav resultat?
svårt att komma åt skruvarna? antar att man får lyfta av tanken, men måste man plocka ur fuggarna:va
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Mina luftskruvar stod galet så jag ställde dom enligt ägarmanualen i samband med att förgasarna var ur hojen, justerade ventiler och lite sånt också.

Lyfter du på tanken och tar bort locket på sidan av luftburken så borde du kunna komma åt luftskruvarna med en kort mejsel.
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Mina luftskruvar stod galet så jag ställde dom enligt ägarmanualen i samband med att förgasarna var ur hojen, justerade ventiler och lite sånt också.

Lyfter du på tanken och tar bort locket på sidan av luftburken så borde du kunna komma åt luftskruvarna med en kort mejsel.

perfect:tummenupp
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Körde 58 mil igår, var och kolla på alternativa hojar i GBG, passade även på att köra Sveriges krokiaste och mest kuperade vägar (Håverud efter Mellerud). Svaret blev till slut enkelt:

Det är värt varenda öre att köra KTM 990 SUMO:tummenupp:D:D:Bugar
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Körde 58 mil igår, var och kolla på alternativa hojar i GBG, passade även på att köra Sveriges krokiaste och mest kuperade vägar (Håverud efter Mellerud). Svaret blev till slut enkelt:

Det är värt varenda öre att köra KTM 990 SUMO:tummenupp:D:D:Bugar

Jodu, körde den vägen med en sur Toyota Verso, gjorde ont i varenda SMR ben i kroppen att man inte hade hojen med sig.
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Lite snabba intryck efter att jag höjt nålarna och bytt main jets på förgasarna (gjordes vid service)

Hängde på mina LeoVince slipon för ett tag sedan... lät db-killerserna sitta kvar. Märkte att jag fick växla tidigare än förut. Ljudet var så klart annorlunda och jag tänkte att det berode nog på att jag kanske hörde motorn mer nu än förut.
Så idag vid service så höjde de nålarna ett steg, och bytte huvudmunstycken enligt rek. Nog gjorde det skillnad alltid.. nu är det som förut igen med växlingen, alltså jag behöver inte växla upp tidigare.. låter kanske konstigt men det känns på motorn att den "mår bättre" nu. Sen tycker jag att den inte låter lika smattrigt på högre varv nu efter justeringen än innan. Sen kan jag bara konstatera att den upplevs som "mjukrappare" nu än med orginalkannorna.. :tummenupp

kontentan av det hela är att det känns betydligt bättre nu iaf och nu kan jag ju dessutom köra utan db-killers :gnissla

just ja.. slängde ju på ett Michelin Pilot Road 2ct också. Får se hur jag kommer trivas med det..
Bra start på semestern iaf :D
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
lite snabba intryck efter att jag höjt nålarna och bytt main jets på förgasarna (gjordes vid service)

hängde på mina leovince slipon för ett tag sedan... Lät db-killerserna sitta kvar. Märkte att jag fick växla tidigare än förut. Ljudet var så klart annorlunda och jag tänkte att det berode nog på att jag kanske hörde motorn mer nu än förut.
Så idag vid service så höjde de nålarna ett steg, och bytte huvudmunstycken enligt rek. Nog gjorde det skillnad alltid.. Nu är det som förut igen med växlingen, alltså jag behöver inte växla upp tidigare.. Låter kanske konstigt men det känns på motorn att den "mår bättre" nu. Sen tycker jag att den inte låter lika smattrigt på högre varv nu efter justeringen än innan. Sen kan jag bara konstatera att den upplevs som "mjukrappare" nu än med orginalkannorna.. :tummenupp

kontentan av det hela är att det känns betydligt bättre nu iaf och nu kan jag ju dessutom köra utan db-killers :gnissla

just ja.. Slängde ju på ett michelin pilot road 2ct också. Får se hur jag kommer trivas med det..
Bra start på semestern iaf :d

grattis!
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Lite snabba intryck efter att jag höjt nålarna och bytt main jets på förgasarna (gjordes vid service)

Hängde på mina LeoVince slipon för ett tag sedan... lät db-killerserna sitta kvar. Märkte att jag fick växla tidigare än förut. Ljudet var så klart annorlunda och jag tänkte att det berode nog på att jag kanske hörde motorn mer nu än förut.
Så idag vid service så höjde de nålarna ett steg, och bytte huvudmunstycken enligt rek. Nog gjorde det skillnad alltid.. nu är det som förut igen med växlingen, alltså jag behöver inte växla upp tidigare.. låter kanske konstigt men det känns på motorn att den "mår bättre" nu. Sen tycker jag att den inte låter lika smattrigt på högre varv nu efter justeringen än innan. Sen kan jag bara konstatera att den upplevs som "mjukrappare" nu än med orginalkannorna.. :tummenupp

kontentan av det hela är att det känns betydligt bättre nu iaf och nu kan jag ju dessutom köra utan db-killers :gnissla

just ja.. slängde ju på ett Michelin Pilot Road 2ct också. Får se hur jag kommer trivas med det..
Bra start på semestern iaf :D

gött mos i dubbelbemärkelse:tummenupp Michelin är inte fel faktiskt, bra fäste och v erkar hålla hyffsat länge:D
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Tjena
håller som sagt på att träna på att köra slang..
1an är ju löjligt enkel att ta upp den, men det blir ju aningen ryckigt mm.

Så därför har jag börjat powerwheela på 2:an, enkelt som få att få upp den, problemet är ju bara att effekt kurvan dör ut och jag behöver växla antingen övervarvar jag eller så bannkar framhjulet ner i backen med en duns:va
Tror att jag vrider på för mkt. så jag kan liksom inte ligga och dra den på 2an mer än max 3-4sekunder.. det går ju liksom bara fortare och fortare..

Har försökt få upp den på 3:an med släpp-gas-full-gas metoden tyvärr helt meningslöst:huvet
Testade även att försöka "koppla" upp den som jag läst om.. men det blir bara fel och resulterar bara i att framhjulet möjligtvis lyfter sej någon dm ibland.. fan jag vill också kunna wheela och cruisa fram lite gött..

hur gör man:näsblod
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tjena
håller som sagt på att träna på att köra slang..
1an är ju löjligt enkel att ta upp den, men det blir ju aningen ryckigt mm.

Så därför har jag börjat powerwheela på 2:an, enkelt som få att få upp den, problemet är ju bara att effekt kurvan dör ut och jag behöver växla antingen övervarvar jag eller så bannkar framhjulet ner i backen med en duns:va
Tror att jag vrider på för mkt. så jag kan liksom inte ligga och dra den på 2an mer än max 3-4sekunder.. det går ju liksom bara fortare och fortare..

Har försökt få upp den på 3:an med släpp-gas-full-gas metoden tyvärr helt meningslöst:huvet
Testade även att försöka "koppla" upp den som jag läst om.. men det blir bara fel och resulterar bara i att framhjulet möjligtvis lyfter sej någon dm ibland.. fan jag vill också kunna wheela och cruisa fram lite gött..

hur gör man:näsblod

Rak rygg, raka armar, luta dig bakåt och knip ihop med knäna.
Gasa på så hojen börjar lätta på ettan och lägg i tvåan direkt, från så låga varv som möjligt.
Så fort hojen kommit upp så att du känner att det börjar flyta lägger du i trean, också från så låga varv som möjligt så att du har kvar ett register att jobba i. På trean börjar det gå så pass fort att du får luftkudde under hojen och framskärmen som du kan rida på. Sen är det bara att mata i växlar och fortsätta eller så tar du upp den så pass högt att du inte behöver accelerera mer, träna och träna men glöm inte att ha bromsberedskap med högerfoten:tummenupp

La upp en snutt på Tuben som visar principen, tyvärr så var det ganska taskig hjulis men du hajar vad jag menar:)

http://www.youtube.com/watch?v=1qKwysaW7fU
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Rak rygg, raka armar, luta dig bakåt och knip ihop med knäna.
Gasa på så hojen börjar lätta på ettan och lägg i tvåan direkt, från så låga varv som möjligt.
Så fort hojen kommit upp så att du känner att det börjar flyta lägger du i trean, också från så låga varv som möjligt så att du har kvar ett register att jobba i. På trean börjar det gå så pass fort att du får luftkudde under hojen och framskärmen som du kan rida på. Sen är det bara att mata i växlar och fortsätta eller så tar du upp den så pass högt att du inte behöver accelerera mer, träna och träna men glöm inte att ha bromsberedskap med högerfoten:tummenupp

La upp en snutt på Tuben som visar principen, tyvärr så var det ganska taskig hjulis men du hajar vad jag menar:)

http://www.youtube.com/watch?v=1qKwysaW7fU

tackar tackar:tummenupp
det är inte att tänka på att koppla upp den på trean? hur man nu gör?
 

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
tackar tackar:tummenupp
det är inte att tänka på att koppla upp den på trean? hur man nu gör?

Att börja växla känns rätt meningslöst tills man kommit i det skede då man hittat balansläget.. Absolut bästa du kan göra är att koppla upp den på 2an och nöta nöta nöta tills du har tillräcklig höjd för att inte behöva accelerera. Gasa upp den är inte i närheten av så effektivt som att koppla. Om du påstår att den endast kommer upp ett par dm när du kopplar så är det ju bara o ge mer gas innan du släpper kopplingen. Inte svårare än så. Och växla _aldrig_ från 1an till 2an som någon nämnde. Finns ett friläge där emellan som kan resultera i både det ena och det andra... Alltid från 2an om man ska börja härja med växel innan man ens har höjdskills!
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
tack för alla tips, men jag är en riktigt n00b på bakhjuls åka, lyckas bara få upp den på 1an och 2an och det är ju kul i 5sekunder.. jag vill absolut få upp den på 3an men det är ju FAN störtomöjligt:huvet
KOPPLA UPP DEN FATTAR JAG INTE? visst kan man säkert lära sej att ta upp den på 2an för att sen fortsätta mata växlar.. men det hade varit tuffare att kunna strax innan en omkörning komma på 3an och lägga upp den lite snyggt på slangen:rolleyes:

har ju läst andra som drar upp hojen i 90 blås och då måste man ju minst ha i 3an???
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
tack för alla tips, men jag är en riktigt n00b på bakhjuls åka, lyckas bara få upp den på 1an och 2an och det är ju kul i 5sekunder.. jag vill absolut få upp den på 3an men det är ju FAN störtomöjligt:huvet
KOPPLA UPP DEN FATTAR JAG INTE? visst kan man säkert lära sej att ta upp den på 2an för att sen fortsätta mata växlar.. men det hade varit tuffare att kunna strax innan en omkörning komma på 3an och lägga upp den lite snyggt på slangen:rolleyes:

har ju läst andra som drar upp hojen i 90 blås och då måste man ju minst ha i 3an???

Inga problem att gasa upp den på trean också om man använder lite teknik. Testa att köra slalom och så lägger du på mer och mer kraft på att svänga snabbt. Du kommer snabbt att märka att framhjulet vill lyfta när du svänger över hojen från ena till det andra hållet. Efter ett tag så kan du få framhjulet att lyfta ganska ordentligt bara på svängandet. Om du sedan börjar tajma gaspåslaget just när hjulet vill lyfta så kommer du att märka att det är ganska enkelt att gasa upp den.
Vill man förstärka effekten så kan man tajma gaspådraget med att bara dutta till kopplingen så det blir ett liten liten rusning på motorn som då hjälper till att lyfta hjulet. Allting handlar om teknik och tajming, man kan få vad som helst att gå på bakhjulet med teknik:tummenupp

Sen går det alldeles utmärkt att växla från ettan till tvåan eller från vilken växel som helst bara man avlastar växellådan i själva växlingsögonblicket, är man klumpig och belastar lådan när man växlar så är risken stor att man missar växeln och på sikt så kan lådan skadas, återigen handlar det om tajming:)

Det är jättebra att försöka lära sig att balansera på bara en växel men det är ganska svårt, speciellt med en insprutad twin på 1000 kubik, kan bli lite ryckigt:rolleyes:
Alla får ju göra på sitt sätt, jag tycker det är lättare att så snabbt som möjligt komma upp på en högre växel och få ner varvet, precis som på den lilla filmsnutten:)
 
Last edited:

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Inga problem att gasa upp den på trean också om man använder lite teknik. Testa att köra slalom och så lägger du på mer och mer kraft på att svänga snabbt. Du kommer snabbt att märka att framhjulet vill lyfta när du svänger över hojen från ena till det andra hållet. Efter ett tag så kan du få framhjulet att lyfta ganska ordentligt bara på svängandet. Om du sedan börjar tajma gaspåslaget just när hjulet vill lyfta så kommer du att märka att det är ganska enkelt att gasa upp den.
Vill man förstärka effekten så kan man tajma gaspådraget med att bara dutta till kopplingen så det blir ett liten liten rusning på motorn som då hjälper till att lyfta hjulet. Allting handlar om teknik och tajming, man kan få vad som helst att gå på bakhjulet med teknik:tummenupp

Sen går det alldeles utmärkt att växla från ettan till tvåan eller från vilken växel som helst bara man avlastar växellådan i själva växlingsögonblicket, är man klumpig och belastar lådan när man växlar så är risken stor att man missar växeln och på sikt så kan lådan skadas, återigen handlar det om tajming:)

Det är jättebra att försöka lära sig att balansera på bara en växel men det är ganska svårt, speciellt med en insprutad twin på 1000 kubik, kan bli lite ryckigt:rolleyes:
Alla får ju göra på sitt sätt, jag tycker det är lättare att så snabbt som möjligt komma upp på en högre växel och få ner varvet, precis som på den lilla filmsnutten:)


ok! förstår att jag behöver ta en dag med hojen och trixa runt lite på gamla flygrakan om jag ska få någorlunda flyt påt :rolleyes:
jävligt snällt att få lite tips:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ok! förstår att jag behöver ta en dag med hojen och trixa runt lite på gamla flygrakan om jag ska få någorlunda flyt påt :rolleyes:
jävligt snällt att få lite tips:tummenupp

Your welcome:)

Men EBMisDead har helt rätt i att det krävs en oerhörd massa nötande!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Lyckades peta i 5an på slangen tidigare igår. Så det börjar likna sig något. Känner mig inte lika säker på bakhjulet på denna hojen som min förra hoj (speed triple 1050).. den hade bättre inspruting, inte lika mycke på/av effekt samt att det kändes mer kontrollerat med en mer stum bakfjädring.

här är ett litet klipp från en tur för ett par veckor sedan..
[YOUTUBE-ID]OTjypV3fzxw[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top