Ktm 950 sm

Tänkte bara höra med er hur hårt ni spänt kedjan på era sm/smr 950.
Manualen säger 7 mm mellan sving och överkant av kedjan men tycker det verkar rätt löst ?
Min är ca 1.5 cm är det för hårt spänt ?

Kolla in min kedje sträckare längst upp på sidan! den ordnar till tråkigt skrammel, för övrigt så följ manualen som säger 7mm.

Ha! ny bak sula på, blev " michelin pilot road" däcket dom prövade i Bike nydligen, känns riktigt rätt.
Plockade även bort EPC skräpet i helgen, nu väntar man bara på att få mandat från tanten så man kan handla ett par leo-pipor!!!
 
Last edited:
Ha! ny bak sula på, blev " michelin pilot road" däcket dom prövade i Bike nydligen, känns riktigt rätt.

Bra val!
Jag hade två uppsättningar på min Sumo, funkade kanon för mig på både bana och gata (ingen racefantom, 1.25+ tider på G-åsen om du undrar) och körde 1300 mil (!) med det första. Och då stod jag ändå och eldade upp det sista utanför däckmecken...:D En kompis som kör BETYDLIGT snabbare på bana tyckte också det funkade kanon på sin Aprilia Factory.
Det är dessutom ett av marknadens bästa däck när det är blött.
 
Kolla in min kedje sträckare längst upp på sidan! den ordnar till tråkigt skrammel, för övrigt så följ manualen som säger 7mm.

Ha! ny bak sula på, blev " michelin pilot road" däcket dom prövade i Bike nydligen, känns riktigt rätt.
Plockade även bort EPC skräpet i helgen, nu väntar man bara på att få mandat från tanten så man kan handla ett par leo-pipor!!!


Längst upp på sidan ? Hittar inte var du menar.

På tal om däck, hur är originalen däcken är dom pålitliga ? Tanken är väl att det kommer bli en del bana till sommaren.
 
Längst upp på sidan ? Hittar inte var du menar.

På tal om däck, hur är originalen däcken är dom pålitliga ? Tanken är väl att det kommer bli en del bana till sommaren.

This one:tummenupp

Orginal däcken är kan nog vara aningen hårda, fästet är klart sämmre än dom jag sulat om till " michelin pilot"
 

Bifogat

  • DSC02394.JPG
    DSC02394.JPG
    234.6 KB · Visningar: 99
Bra val!
Jag hade två uppsättningar på min Sumo, funkade kanon för mig på både bana och gata (ingen racefantom, 1.25+ tider på G-åsen om du undrar) och körde 1300 mil (!) med det första. Och då stod jag ändå och eldade upp det sista utanför däckmecken...:D En kompis som kör BETYDLIGT snabbare på bana tyckte också det funkade kanon på sin Aprilia Factory.
Det är dessutom ett av marknadens bästa däck när det är blött.
ok:D låter riktigt bra:yoparty
 
Aha lite oflyt där med att ditt inlägg hamnade på en ny sida :)
Skramlar det för mycket får det bli en kedjesträckare för mig också
 
Ingen som testat en 950 SM på en motardbana?
Räknar givetvis inte med att den ska vara jämförbar med en husa men frågan är hur pass smidig den är på denna typ av banor (typ Örebro), klarar den hopp eller bottnar fjädringen osv...

Letar egentligen efter en Husaberg 650 men har även börjat fundera på en 950SM (eller kanske en 690SMC).
Hur är chassit, funkar det på en riktig motardbana eller känns den bara tung och seg? Att motorn är kalas vet jag redan då jag haft en super enduro tidigare.
 
Ingen som testat en 950 SM på en motardbana?
Räknar givetvis inte med att den ska vara jämförbar med en husa men frågan är hur pass smidig den är på denna typ av banor (typ Örebro), klarar den hopp eller bottnar fjädringen osv...

SMR -09 går kanon både på gokart och storbana. Jag har inte hoppat med den men det är inga problem att hänga med vanliga motarder, man kan luta in absurdum om man kör "motardstil" och pulvret är det ju inget fel på:) Jag har kört väldigt mycket med både Husa 650, KTM 525 och CRF450 motard och SMR:en är inte så mycket klumpigare när man väl vågar trycka ner den i svängarna.

En SM eller SMR-07-08 har ju längre och betydligt mjukare fjädring så de kan ju kännas lite mindre snärtiga på en liten bana, en hoj som är mjuk och lite gungig känns också lite större och klumpigare...
 
SMR -09 går kanon både på gokart och storbana. Jag har inte hoppat med den men det är inga problem att hänga med vanliga motarder, man kan luta in absurdum om man kör "motardstil" och pulvret är det ju inget fel på:) Jag har kört väldigt mycket med både Husa 650, KTM 525 och CRF450 motard och SMR:en är inte så mycket klumpigare när man väl vågar trycka ner den i svängarna.

En SM eller SMR-07-08 har ju längre och betydligt mjukare fjädring så de kan ju kännas lite mindre snärtiga på en liten bana, en hoj som är mjuk och lite gungig känns också lite större och klumpigare...

Men hoppa med den... känns det verkligen optimalt? Ja jag vet att jag är en mes men ändå =)
 
Men hoppa med den... känns det verkligen optimalt? Ja jag vet att jag är en mes men ändå =)

Jo du är en mes:) Det går säkert alldeles utmärkt att hoppa, den typ av hopp som är på en internationell motardbana, inte 30m platåhopp...även om det säkert funkar också om man vågar...:gnissla:)

rätta mig om jag har fel.. men 950 SE har väl samma fjädring som SM.. och SE'n klarar ju hopp (kanske inte stora crossbanehopp?`) galant..

SE:n har mycket längre fjädringsväg, 300 mm fram och 335 mm bak om jag inte är helt ute och cyklar, SM har 200 mm fram och 210 mm bak så det är ju en viss skillnad för just hopp...
 
Last edited:
När det gäller hopp så klarar nog alla modeller av Supermuttan det men fälgarna är den svaga länken på dessa hojar.

Gjutna alu. fälgar tål inte några kraftigare stötar.....
 
När det gäller hopp så klarar nog alla modeller av Supermuttan det men fälgarna är den svaga länken på dessa hojar.

Gjutna alu. fälgar tål inte några kraftigare stötar.....

Jag har smidda fälgar men jag tror inte jag vill hoppa i alla fall =)
 
Nu är leovince piporna beställda:D ska bli gött att slippa kokplattorna under häcken!

Snackade med mekken på "Mc-kompaniet" i väring om vad dom gör när dom ombestyckar förgasarna.. har varit många turer i den här tråden om just det!!! någon påstår att dom bara höjer nålarna, någon att dom skruvar på blandnings skruvarna, någon att dom byter lågfarts munstycken osv osv...

Enl. Mc-kompaniet och JWF i skövde tar man huvudmunstycket från den bakre fuggen och flyttar till den främmre och monterar ett nytt i den bakre.. och för att slutligen höja nålarna ett snäpp på båda förgasarna:tummenupp
 
Last edited:
Så länge det bara är ett "pling" så är det ju inga problem:)

Det är bara det första man hör är jag orolig för, sedan hör man massa andra saker och det sista man hör är antagligen "uuuiiiiiiiuuuuiiiiiuuuuiiiii" och ser ett blått sken som sveper över nejden.
 
Det är bara det första man hör är jag orolig för, sedan hör man massa andra saker och det sista man hör är antagligen "uuuiiiiiiiuuuuiiiiiuuuuiiiii" och ser ett blått sken som sveper över nejden.

Snuthäng?!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top