Ktm 950 sm

Lust att posta en bild eller två på det? :D

kass bild men så här blev den!

För övrigt så blev jag aningen förvånad igår när jag skulle göra en omkörning med start på 2:an.. precis innan jag skulle smacka i 3:an så bara "böööö" slår motorn av helt abrupt.. slänger snabbt i 3:an och motorn varvar upp helt normalt!!!
Va fan e de för jävla skit, har läst om att det är någon jävla spärr på 1:an och 2:an som gör att man inte ska kunna varva ur fullt på dom växlarna? stämmer det eller var det varvstoppet som gick i ????
 

Bifogat

  • DSC02394.JPG
    DSC02394.JPG
    234.6 KB · Visningar: 131
Det smartaste är väl att maila firman och fråga?
Jag skickade en fråga till dem och fick svar rätt fort.
mf@siol.net

Jo jo, jag vet att Gorazd på Wings rekommenderar ombestyckning.. Jag undrade bara om någon här hade erfarenhet om motorn tar skada eller inte om man inte gör en ombestyckning.
 
Jag undrade bara om någon här hade erfarenhet om motorn tar skada eller inte om man inte gör en ombestyckning.

Du måste köra med db-killersarna på plats innan du justerat förgasarna, annars kan motorn gå för torrt.

Ombestyckning (dvs byte av munstycken) görs inte, det är luftskruvar och sånt som justeras. För mer info, läs gärna inlägg från "Spider" längre bak i tråden.
 
kass bild men så här blev den!

För övrigt så blev jag aningen förvånad igår när jag skulle göra en omkörning med start på 2:an.. precis innan jag skulle smacka i 3:an så bara "böööö" slår motorn av helt abrupt.. slänger snabbt i 3:an och motorn varvar upp helt normalt!!!
Va fan e de för jävla skit, har läst om att det är någon jävla spärr på 1:an och 2:an som gör att man inte ska kunna varva ur fullt på dom växlarna? stämmer det eller var det varvstoppet som gick i ????

Den begränsningen ligger bara i att trotteln inte reser sig tillräckligt fort. Hojen skall inte dö av helt pga det. Varvstoppet är fortfarande samma som på de högre växlarna.
 
Letar egentligen efter en Husaberg 650 men har även börjat fundera på en 950SM (eller kanske en 690SMC).
Hur är chassit, funkar det på en riktig motardbana eller känns den bara tung och seg? Att motorn är kalas vet jag redan då jag haft en super enduro tidigare.
 
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...
 
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...

Vet inte om det är något stöd i ditt beslutande men det är rätt många Duke och SuperDuke som kör på Rörken och där är väl inte en 1098 riktigt lika smidig?
 
Vet inte om det är något stöd i ditt beslutande men det är rätt många Duke och SuperDuke som kör på Rörken och där är väl inte en 1098 riktigt lika smidig?

Nä...det är ju det, jag slipade knäpuckar för glatta livet på gamla seKsförtin på rörken, 1098:an stod hemma och samlade damm.

Gah, i-landsproblemen hopar sig. :D
 
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...

Jag löser ditt problem genom att ta över din 1098 så får du min sumo :)
 
Nä...det är ju det, jag slipade knäpuckar för glatta livet på gamla seKsförtin på rörken, 1098:an stod hemma och samlade damm.

Gah, i-landsproblemen hopar sig. :D

Har man inga andra problem får man ju skapa sig några =)

1098 är ju en kaonhoj på storbana men till allt annat suger den. Inträdesbiljett till korvgrillning i goda vänners lag också om man nu kör med ducceklubben. Jag har bara en hoj men var lite sugen på 1098 när jag skulle byta, men dels kör jag rätt mycket på gata (pendlar ibland också) och även om jag tycker att jag kör mycket på storbana så blir det inte mer än kanske 10-12 dagar per år och det känns lite lite för att ha en hoj bara för de dagarna så i mitt fall blev det en 990 SMR.
 
Last edited:
Jag är lite fundersam med...

Inte lätt att ge råd till nån som har den ultimata sporthojen. Dessutom är i-landproblem alltid svårlösta; man behöver ju egentligen ingen lösning eftersom i-landsproblem till sin natur inte är inte är några egentliga problem.

Nå: Efter 3 säsonger och 2000 mil (ca 300 på bana) med min 950 SM är jag rätt säker på att du inte skulle bli besviken. Hojen är en perfekt kombo av ekonomi, körglädje, mångsidighet och håll-käften-attityd.
Kanske särskilt om du väljer en 990 SMR:D
 
Last edited:
Jag är lite fundersam med...

Det åktes 640SM förra hösten (såldes i vintras, återföll till geggmopperiet), med brett smajl både på kartbanor och små 70-vägar...och duccen användes till större finturer där 640n blev lite surrig.
Duccen är dock väl obekväm för gatbruk, men har ändå något som gör att man tittar en extra gång när man lämnar henne i garaget.

Fan vet alltså, duccen är duccen...men det är för mig sisådär en tredjedel i kostnader att shoppa (rätt) 950SM, och jag har nog mest kul på krokiga 70-vägar och kartbanebusandet.

GAH, alltid dessa ilandsproblem.

Superduke R talar till samma sinnen som 1098:an gör, men då är det inte samma ekonomi i köpet...
Varför inte kolla på Hypermotarden eller Aprilias Dorsoduro:Bugar:yoparty
 
Annars finns det empiriska studier att en 990SMR är snabbare än en 1098 på g-åsen...

:tummenupp

Tyvärr har nog det med förarmaterial att göra. :hihi Jag kan tänka mig en gammal CR250 gör kort manöver med en Husa jag å andra sidan. :hihi

Näfan, din pärla är nog en av anledningarna till att man funderar, och det faktum att duccen är för dyr att lägga, och bekväm som en spikmatta till vardags. :näsblod

Men det är svårt gött att starta den, och ta en tur i solen...
 
Tyvärr har nog det med förarmaterial att göra. :hihi Jag kan tänka mig en gammal CR250 gör kort manöver med en Husa jag å andra sidan. :hihi

Näfan, din pärla är nog en av anledningarna till att man funderar, och det faktum att duccen är för dyr att lägga, och bekväm som en spikmatta till vardags. :näsblod

Men det är svårt gött att starta den, och ta en tur i solen...

Det är bara att säga till om du vill ta dig en tur med pärlan ;)

Den kanske inte är den snyggaste hojen, men den låter för djävla gott och är alltid kul att köra med. Med en apaful 400 kronors plastbit så blir den kalas på längre turer, korta turer funkar bra det med då den blir varm snabbt och alltid vill busa, och på bana har du ju sett hur det funkar...
Så, bort med duccen, och för dom pengarna får du en ny SMR Acrafierad och pengar över, och kul jämt ;)

Och då, med en hoj som du kan lattja runt med och du uppenbart kommer vara bekväm i, så kommer du hålla jämna steg med mig på åsen...visst, 1098 är en snabbare hoj, men jag tror att fler skulle vara snabbare på en 990 ändå.
 
Tänkte bara höra med er hur hårt ni spänt kedjan på era sm/smr 950.
Manualen säger 7 mm mellan sving och överkant av kedjan men tycker det verkar rätt löst ?
Min är ca 1.5 cm är det för hårt spänt ?
 
Hällde i ny olja i hojjen i lördags (660spänn :S) och startade upp härligheten igen efter vintern, Till helgen får det fan bli ut och brumma då den spottade eld ur sig och ville ut på vägarna ^_^
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top