Ktm 950 sm

Ser att Lelles verkar ha nya både SM och SM-R. Vad skiljer en SM-R från en SM? Antar att det står i tråden men jag orkar inte läsa 157 sidor...

Beror på årsmodell. -08 och äldre är det i stort sett bara kosmetiskt, -09 och framåt är det vikt, tankstorlek, RC8-bromsar, smidda fälgar och betydligt mer bananpassad fjädring på SM-R
 
Beror på årsmodell. -08 och äldre är det i stort sett bara kosmetiskt, -09 och framåt är det vikt, tankstorlek, RC8-bromsar, smidda fälgar och betydligt mer bananpassad fjädring på SM-R

Funderade nästan på att ringa och intervjua dig men det blev ju du som svarade ändå...

Det var ju den nya 07an på Lelles jag spanat in. Så där är det alltså bara plasten. Är det ställbar fjädring på både SM och SM-R? Såg att KTM skröt över den ställbara fjädringen på nyare SM-R.
 
Funderade nästan på att ringa och intervjua dig men det blev ju du som svarade ändå...

Det var ju den nya 07an på Lelles jag spanat in. Så där är det alltså bara plasten. Är det ställbar fjädring på både SM och SM-R? Såg att KTM skröt över den ställbara fjädringen på nyare SM-R.

Jo den är ställbar och den blir ganska hygglig när man har skruvat till den. -09 SM-R har en helt annan fjädring, kortare fjädringsväg och betydligt hårdare setting, den går underbart på bana efter lite justering:tummenupp

Du får ju ringa iallafall om du vill, jag kanske till och med svarar:)
 
Jo den är ställbar och den blir ganska hygglig när man har skruvat till den. -09 SM-R har en helt annan fjädring, kortare fjädringsväg och betydligt hårdare setting, den går underbart på bana efter lite justering:tummenupp

Du får ju ringa iallafall om du vill, jag kanske till och med svarar:)

Intresset för en 07as SM-R svalnade lite nu.
 
Intresset för en 07as SM-R svalnade lite nu.

-07 är en fin hoj, inget fel på den och det är ju en viss prisskillnad mot -09 och 10:) Jag skulle mycket väl kunna ha en -07:a.
Dessutom är förgasarmotorn i 950:n lite klämmigare på låg och mellanregistret. 990 har mer pulver på höga varv vilket passar bättre på bana men på gatan så spelar det inte så stor roll. Det går att köra fort med bägge modellerna:tummenupp
 
-07 är en fin hoj, inget fel på den och det är ju en viss prisskillnad mot -09 och 10:) Jag skulle mycket väl kunna ha en -07:a.
Dessutom är förgasarmotorn i 950:n lite klämmigare på låg och mellanregistret. 990 har mer pulver på höga varv vilket passar bättre på bana men på gatan så spelar det inte så stor roll. Det går att köra fort med bägge modellerna:tummenupp


Det svider att erkänna men jag börjar ju bli lite gubbe och har faktiskt börjat uppskatta kläm på låga varv...
Sen är det dåligt med beghojar till bra pris så det känns som att man lika gärna kan köpa en ny hoj. Men förnuftet säger att jag ska ta en sväng till Italien och köpa en Z1000 istället.
 
Det svider att erkänna men jag börjar ju bli lite gubbe och har faktiskt börjat uppskatta kläm på låga varv...
Sen är det dåligt med beghojar till bra pris så det känns som att man lika gärna kan köpa en ny hoj. Men förnuftet säger att jag ska ta en sväng till Italien och köpa en Z1000 istället.

"Börjar bli..."?:rolleyes::D

Z1000 i den nya versionen är säkert en fin cykel men du har garanterat inte körglädjen som du har i KTM:en. V-twinnen är riktigt riktigt rolig och sprider leenden omkring sig. Dessutom kan du köra på framhjulet, bakhjulet, grus, bana och riktigt dåliga vägar, det gör du inte på samma sätt med en Z1000 hur bra den än är:)
 
"Börjar bli..."?:rolleyes::D

Z1000 i den nya versionen är säkert en fin cykel men du har garanterat inte körglädjen som du har i KTM:en. V-twinnen är riktigt riktigt rolig och sprider leenden omkring sig. Dessutom kan du köra på framhjulet, bakhjulet, grus, bana och riktigt dåliga vägar, det gör du inte på samma sätt med en Z1000 hur bra den än är:)


Kronologiskt har jag väl varit gubbe länge men det är först nu jag börjat få gubbiga ideer också.

Det är snarare en 03as Z1000 jag tittat på. Fördelen med den är det lägre priset.
 
Kronologiskt har jag väl varit gubbe länge men det är först nu jag börjat få gubbiga ideer också.

Det är snarare en 03as Z1000 jag tittat på. Fördelen med den är det lägre priset.

Det blir nog folk av dig också:-)

-03:an är ett ök, helt fel effektkurva för en sådan hoj. Du ledsnar på nolltid, går inte ens att jämföra med en SMR. Men försök att få provköra en SM/SMR och bilda dig en egen uppfattning, du är garanterat såld efteråt:)
 
... jag börjar ju bli lite gubbe... dåligt med beghojar till bra pris... förnuftet säger att jag ska ta en sväng till Italien...

Du kunde ha köpt min 06:a med alla goa grejor och i nyskick:tummenupp men den såldes för begärt pris ikväll till en gotlänning som är på väg hem med hojen på båten i skrivande stund:D;-).

Inte utan att jag blev en smula sentimental i avskedets stund. Den var toppfin och har varit ruggigt kul på såväl gata som bana som långtur men tack och lov är en SuperDuke är på väg in i garaget väldigt snart...:).

Dagens tips från en som också börjar bli gubbe (men skiter i det): stek Italien och köp en SuMo (eller kanske en SD...)!
 
Förnuftet säger oxå att pengar är allt man har, och då kan man lika gärna andvända allt man har! Bare o kjöp!!!1!
 
Dezzutom är ju en zumo grymt znygg och Z1000 från -03 zkitful...:tuttar

Tycker att en vanlig SM är ganska ful, däremot gillar jag designen på SM-R. Och jag gillar även designen på en gammal Z1000 men jag har iofs slutat hänga med i alla modetrender... "Slutat" var kanske fel ord för det förutsätter ju att man någon gång häng med...
 
Tycker att en vanlig SM är ganska ful, däremot gillar jag designen på SM-R. Och jag gillar även designen på en gammal Z1000 men jag har iofs slutat hänga med i alla modetrender... "Slutat" var kanske fel ord för det förutsätter ju att man någon gång häng med...

Verkar som kuken din pekar mot en SuMo eftersom det är här du är...så sväng den vidare mot närmsta KTM handlare och bara följ efter, du kommer inte ångra dig ;)

För att löst citera en gamma The Knife song:
"I keep my dick hangin' out of my pants
So I can point out what I want. "
 
Ombestyckning?

Har precis monterat ett par Wings dämpare på bettan. Måste jag ombestycka om jag vill åka utan insatserna? Kan motorn ta skada om jag inte gör något alls?
 

Bifogat

  • DSC05314.jpg
    DSC05314.jpg
    217.2 KB · Visningar: 89
Vi var hos Lelles igår och jag kunde inte se någon 07, iof så letade jag kanske inte så noga men jag skulle nog ringa och fråga innan jag åkte dit =)

Det gjorde jag redan igår och dom hade 07 SMR för 79900kr och anledningen till att dom sålde 07 SM för 69900kr var tydligen för att dom råkat skriva fel i nån annons.

Utannonserat pris på blocket skiljer det bara 3kkr så när jag ringde hoppades jag på att det var samma prutmån på SMR så att den skulle ha landat på 73kkr. Men så var det alltså inte.

Sedan tillkommer frakt på kanske 2kkr, alternativt en resa till Muppsala så nån hoj från Lelles blir det nog inte för mig.
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top