Ktm 950 sm

Din stavning kan jag leva med ;) Så vad gav du in alles, leveranstid samt var det mycket mek att få dit skiten när du väl fick det? Kanske lättare om du svarar via PM så vi inte förpestar tråden ytterligare hehe

edit: gaaaaaaaaah... jag skickar PM.. jag är yr.. sorry
 
Cyclecontrol

Är de enda som jag har lyckats hitta hittills, fick tipset från SD killarna.
Tyvärr så har ju SD och 690, och en hel massa ducatis, radial pump på kopplingssidan så det är den sidan som är krånglig att skaffa till :gnissla

har du beställt själv därifrån eller?
jag har ju en 990sm 08a den finns ju inte med i listan
är det samma som 990 superduken eller?
går det inte att beställa bara broms grepp?
 
Last edited:
dåså

12 timmar bilkörning 6 timmar väntan i bilen på säljaren o nu är den hemma :banana värd varenda sekund!
 

Bifogat

  • photoefaf.jpg
    photoefaf.jpg
    142.9 KB · Visningar: 116
E sugen på 950 sm men nojjar lite för har hört att fjädringen ska vara mjuk o lite svampig och inte hänga med riktigt när de kommer till bankörning. vad säger ni? Är det stor skillnad på SMR:en? Den ska väl ha justerbar fjädring.

Jag väger drygt 80 pannor, är inte nån extremt duktig förare men vill ju att hojjen ska hålla måttet när man tar ut den på bana.

Åsikter?
 
E sugen på 950 sm men nojjar lite för har hört att fjädringen ska vara mjuk o lite svampig och inte hänga med riktigt när de kommer till bankörning. vad säger ni? Är det stor skillnad på SMR:en? Den ska väl ha justerbar fjädring.

Jag väger drygt 80 pannor, är inte nån extremt duktig förare men vill ju att hojjen ska hålla måttet när man tar ut den på bana.

Åsikter?

En långslagig fjädring blir lite gungig oavsett hur mycket man dämpar, det ligger i slaglängdens natur. SMR:en har ju en betydligt kortare slaglängd och känns också mycket fastare. Med kortare fjädrar, som är styvare så kan man också köra med fastare dämpning utan att det blir stötigt.
Nu skriver jag med erfarenhet av 990 SMR -09 som inte går att jämföra med 950 SMR som mej veterligen inte hade så stora skillnader mot SM?
990 SMR är med lite justering lika bra som en sporthoj, till och med på bana:tummenupp
 
Nu har man haft hojen på service, kuggat ner den till 16 samt avverkat första långkörningen på 20 mil (iofs uppdelat på två etapper). Känns hur fint som hellst även om det stundtals regnade lite. Dags att skruva upp bakdämparen litegrann, lite mjuk är den allt...
 
Hm borde inte alla motarder gunga då? 525 exc, wr 450 mm. har ju lång fjädringsväg?
Jag får provköra. Gillar jag den inte får jag väl köpa en Superduke.
En 990SMR skulle ju suttit fint men ligger för högt i pris.
 
Nu har man haft hojen på service, kuggat ner den till 16 samt avverkat första långkörningen på 20 mil (iofs uppdelat på två etapper). Känns hur fint som hellst även om det stundtals regnade lite. Dags att skruva upp bakdämparen litegrann, lite mjuk är den allt...

Börja med att dra på 5-6 klick på returen bak, det brukar göra underverk för känslan när du styr in och ut ur kurvorna:tummenupp
 
Nu har man haft hojen på service, kuggat ner den till 16 samt avverkat första långkörningen på 20 mil (iofs uppdelat på två etapper). Känns hur fint som hellst även om det stundtals regnade lite. Dags att skruva upp bakdämparen litegrann, lite mjuk är den allt...

Jag körde 35 mil enkel väg till min första service.. gick hur bra som helst.. lite hård sadel men sånt går att fixa med en air cushin.. på hemvägen de sista 12 milen så spöregnade det.. mindre kul men Sumon tuffade på som vanligt.

känner mig grymt nöjd att jag slog till och köpte en 950 iaf! :Bugar

Börja med att dra på 5-6 klick på returen bak, det brukar göra underverk för känslan när du styr in och ut ur kurvorna:tummenupp

Måste prova det.. väger ju en 90kg så måste ändå.. :va
 
Last edited:
Jag körde 35 mil enkel väg till min första service.. gick hur bra som helst.. lite hård sadel men sånt går att fixa med en air cushin.. på hemvägen de sista 12 milen så spöregnade det.. mindre kul men Sumon tuffade på som vanligt.

känner mig grymt nöjd att jag slog till och köpte en 950 iaf! :Bugar



Måste prova det.. väger ju en 90kg så måste ändå.. :va

Du kan lägga på 5 klick fram också. Skit i kompressionen tillsvidare. Kolla även hänget ifall du måste öka förspänningen något men ta inte i för mycket, fjädern blir bara trög och konstig, bättre att byta fjädrar isåfall...

Hänget skall vara ungefär 30% av slaglängden
 
90 kilo, jävla flugviktare.... Får la vrida upp en 40 snäpp innan det styvar upp för min del då haha

Btw, finns det ett spec verktyg för detta eller använder man det man har till hands?
 
90 kilo, jävla flugviktare.... Får la vrida upp en 40 snäpp innan det styvar upp för min del då haha

Btw, finns det ett spec verktyg för detta eller använder man det man har till hands?
En C-nyckel för att ändra förspänning bak, lite osäker eftersom det kan se olika ut med olika dämpare. Fram behövs det en hylsa med spärrskaft eller motsvarande för förspänningen...
 
En C-nyckel för att ändra förspänning bak, lite osäker eftersom det kan se olika ut med olika dämpare. Fram behövs det en hylsa med spärrskaft eller motsvarande för förspänningen...


Det sitter ju org WP bak, förutsätter att det finns en C-nyckel i verktygssatsen... Tack oavsett!
 
Hej pojkar
Var och provkörde en 990 SM idag och måste säga att jag gillade den super mycket.
Men på en liten provköring i ca: 20 minuter hinner man inte riktigt få känslan av hur den fungerar i längre sträckor.
Undrar lite om hur ni tycker den fungerar på 35-45 mil under dag... är det ens möjligt?
Tyckte ju iof att jag satt ganska skönt.
Sedan undrar jag om ni har någon erfarenhet av lite grusåka.. ev. lite små stigar.
Skulle tycka det var kul om en grusväg inte sätter stopp på en rolig väg, utan kunna fortsätta några meter till på vägen.
 
Det kan jag intyga att det gör!!!
Niklas "fixade" till min fjädring & nu går min hoj som på räls, det blev en OTROLIG skillnad. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Så dela med dig med hur många klick du har då, fram, bak, överallt! ;)

Kör med med original sport inställningar nu och är nöjd, men kan ju vara ås att jag inte vet bättre...och skruvarna är ju till för att andvändas :)

Sedan undrar jag om ni har någon erfarenhet av lite grusåka.. ev. lite små stigar.
Skulle tycka det var kul om en grusväg inte sätter stopp på en rolig väg, utan kunna fortsätta några meter till på vägen.

Av 200 mil hittills, så har runt 5% varit grus...och hojen klarar det galant, det är däcken som sätter begränsningarna där, finns ju bara en viss friktion man kan begära av supercorsa pro när det kommer på grus! Stigar har jag inte prövat än, men kan tänka mig att med jord och gräs kommer det bli väääldigt halt.
Men med ett par däck avsedda för ändamålet, så kan man nog köra 8:or rund Ewan&Charlie wannabees :tummenupp
 
Last edited:
Hej pojkar
Var och provkörde en 990 SM idag och måste säga att jag gillade den super mycket.
Men på en liten provköring i ca: 20 minuter hinner man inte riktigt få känslan av hur den fungerar i längre sträckor.
Undrar lite om hur ni tycker den fungerar på 35-45 mil under dag... är det ens möjligt?
Tyckte ju iof att jag satt ganska skönt.
Sedan undrar jag om ni har någon erfarenhet av lite grusåka.. ev. lite små stigar.
Skulle tycka det var kul om en grusväg inte sätter stopp på en rolig väg, utan kunna fortsätta några meter till på vägen.

Tja, i lördags körde vi 44 mil på alltifrån E4:an till riktigt usla potthålsvägar. Jag hade då ingen träsmak och hade lätt kunnat köra en bra bit till:tummenupp

Så dela med dig med hur många klick du har då, fram, bak, överallt! ;)

Kör med med original sport inställningar nu och är nöjd, men kan ju vara ås att jag inte vet bättre...och skruvarna är ju till för att andvändas :)

Originalinställningen gjorde hojen ganska instabil, speciellt gupp i kurva gjorde att den reste sig och styrde rakt fram. Sportinställningen från manualen gjorde allting stötigt utan att egentligen tillföra något speciellt. Kan dock funka på en slät bana. Jag skall testa detta nästa vecka.
Den inställning jag har nu som jag även ställde in Sladdfantomens SMR med är:
Standard förspänning fram och bak. Kompressionsdämpningen är backad två klick från original dvs att rörelsen när däcket rullar upp på en ojämnhet blir snabb. Returen däremot är satt som sportinställningen plus ytterligare 2 klick hårdare. Snabb rörelse upp och en långsam ner. Hojen blir ganska komfortabel men med en bra kontroll när jag svänger in hastigt i en sväng. Dessutom reser sig inte hojen även vid stora gupp i kurva och bibehåller spåret även på dålig väg:tummenupp

...Nästa steg är att förändra geometrin för att få en ännu snabbare reaktion på styrimpuls. Jag upplever hojen som lite "låg" bak så att säga så jag skall höja den lite grann, kanske 8-10 mm på förspänningen på fjädern. Jag vill inte göra mycket mer än så för att inte fjädern skall bli trög men eftersom det inte finns någon "Ride height" så får det bli det näst bästa... Fram så skall jag sänka kronorna med 7-8 mm, dvs höja gaffelbenen.

Dessa ändringar kommer att ställa hojen "på nosen" och göra den snabbare i styrningen. Risken är att den blir lite fladdrig i hög fart på dålig väg men eftersom jag skall köra på en superslät bana i fyra dagar så är det nog inget problem:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top