Ktm 950 sm

60 är ett riktigt bra pris. Det enda problemet jag hade var att slavcylindern till kopplingen gick sönder. Saknar den lite. Man aprilian går ju som ett spjut :)
 
Är det några garantireparationer man ska hålla reda på?
Min förra Superduke fick kolvringarna bytta pga hög oljekonsumtion, samma med 950 motorn?
 
Last edited:
Oljeläck

Upptäckte igår när jag hämtade ut hojen ur garaget efter ett par veckors vila att det droppat olja under den. Efter lite undersökning ser det ut som att olja sipprar ut från nederkanten på "nivåslangen" --> Se bild.

Vad kan det bero på? Dags att byta någon packning eller liknande?
 

Bifogat

  • KTM_LC_8_950_SM.JPG
    KTM_LC_8_950_SM.JPG
    73.2 KB · Visningar: 128
Då har man sålt plastraketen och varit iväg och köpt sig en ktm950sm. Åkte ca 15mil med den igår kväll på väg hem efter köpet och det känns som att man kommer att ha en hel del kul på den hojen!
 
Upptäckte igår när jag hämtade ut hojen ur garaget efter ett par veckors vila att det droppat olja under den. Efter lite undersökning ser det ut som att olja sipprar ut från nederkanten på "nivåslangen" --> Se bild.

Vad kan det bero på? Dags att byta någon packning eller liknande?


Inga sprickor i Plaströret/slangen? Har hänt att de har spruckit
 
Upptäckte igår när jag hämtade ut hojen ur garaget efter ett par veckors vila att det droppat olja under den. Efter lite undersökning ser det ut som att olja sipprar ut från nederkanten på "nivåslangen" --> Se bild.

Vad kan det bero på? Dags att byta någon packning eller liknande?


Min läcker också ifrån samma ställe , verkar riktigt skummt faktiskt, Garantiåtgärd ?
 
Inga sprickor i Plaströret/slangen? Har hänt att de har spruckit

Jo, faktiskt precis vad det var! :) Kollade ännu noggrannare och såg en liten spricka längst ner på slangen, gick att trycka in nageln där så det måste vara där oljan sipprar ut.

Min läcker också ifrån samma ställe , verkar riktigt skummt faktiskt, Garantiåtgärd ?

Har pratat med återförsäljaren och får en ny sån där slang på garantin.


Någon som bytt den? Krångligt?
 
Ni som tagit bort er EPC-strypning, hur har ni gjort? Har surfat runt lite och sett att man antingen kan montera bort berörda delar, men att man även ska kunna av-aktivera den?

Fick ett tips om att rycka isär en av kablarna som finns bakom en liten svart lucka framför växelspaken. Kan det stämma? Vilken kabel isåfall?
 
En liten racebild från Kemora i Finland. Stoooor bana, snabb hoj! Långrakan är 800 meter men det tog nästan halva rakan innan 1000 kubikarna drog ifrån med sina 170-180 hästar...

...sen kommer det ju alltid en kurva:tummenupp
 

Bifogat

  • SMRsvang.jpg
    SMRsvang.jpg
    116.6 KB · Visningar: 198
Jo, faktiskt precis vad det var! :) Kollade ännu noggrannare och såg en liten spricka längst ner på slangen, gick att trycka in nageln där så det måste vara där oljan sipprar ut.



Har pratat med återförsäljaren och får en ny sån där slang på garantin.


Någon som bytt den? Krångligt?

Tanken slog mig första gången jag såg den konstruktionen att det nog kommer kunna bli problem.

Kan man inte montera dit den som sitter på 990 hojarna? Det är väl samma oljetank?
 
Gps

Någon här som har GPS på sin 950? Hur har ni monterat den?

Har själv en Garmin nuvi 500 och har testat deras scooter-fäste(länk), men dels tycker jag inte det sitter ordentligt fast sen hamnar GPS:en för nära föraren då fästet sitter på styret.
Hade velat ha den i höjd med instrumentbrädan, typ till höger om hastighetsrutan.

06_KTM950SM_2043.jpg
 
Någon här som har GPS på sin 950? Hur har ni monterat den?

Har själv en Garmin nuvi 500 och har testat deras scooter-fäste(länk), men dels tycker jag inte det sitter ordentligt fast sen hamnar GPS:en för nära föraren då fästet sitter på styret.
Hade velat ha den i höjd med instrumentbrädan, typ till höger om hastighetsrutan.

Jag har en superenduro med en 60csx. Jag hade min på styret men precis som du tyckte jag gpsen kom för nära. lösningen var att kapa garmins cykelhållare och för att få gpsen över lyktkåpan skruva den i en kapad hockeypuck. Pucken har jag limmat med silikon. Inte så hög Blingfaktor men det klarar man sig utan på grusvägarna :)

Det går säkert att kapa och modifiera ditt skoterfäste på liknande sätt. Vill du ha högre blingfaktor kan du titta på http://www.touratech.se Såg att dem verkar bara ha hållare till nuvi550 men det kanske är samma hus?
 

Bifogat

  • gpshållare.jpg
    gpshållare.jpg
    87.5 KB · Visningar: 84
Tjena!
någon som vet vad jag kan få tag på slipon till min ktm 990sm -08?? har letat och mailat om massa men alla har ju typ semester nu så jag har bara fått ett svar och det va att dom hade bara till Adventure och duke. acra vet jag att det finns men tänkte om de finns billigare alternativ med!

tack på förhand!!
 
En liten racebild från Kemora i Finland. Stoooor bana, snabb hoj! Långrakan är 800 meter men det tog nästan halva rakan innan 1000 kubikarna drog ifrån med sina 170-180 hästar...

...sen kommer det ju alltid en kurva:tummenupp

Föraren ser inte allt för långsam ut heller :yoparty

Hur känns de att åka med knäskrap på motard? Känns de inte lite avigt när fotpinnarna sitter så långt fram? :va
 
Jo, faktiskt precis vad det var! :) Kollade ännu noggrannare och såg en liten spricka längst ner på slangen, gick att trycka in nageln där så det måste vara där oljan sipprar ut.



Har pratat med återförsäljaren och får en ny sån där slang på garantin.


Någon som bytt den? Krångligt?


såg precis samma sak på min nu när jag skulle tvätta hojjen, får bli att åka till handlaren idag och hoppas att dom har slang hemma.
 
Föraren ser inte allt för långsam ut heller :yoparty

Hur känns de att åka med knäskrap på motard? Känns de inte lite avigt när fotpinnarna sitter så långt fram? :va

Nejdå, inga problem. Man får hänga ganska mycket bara eftersom både skor, knäpuckar och fotpinnar tar i. Markfrigången är annars ganska bra om man hänger eftersom fotpinnarna är så korta. Dessutom är SMR:en lätt att luta med brett styre och upprätt körställning, det går att köra jäkligt fort i kurvorna med den eftersom den är så stadig.
Normalt kör man ju motard med crossstuk dvs luta hojen mer än föraren och sätta fram benet för att få fram/ner tyngdpunkten, på en gocartbana med snäva kurvor. På en SuMoRtard så går det som sagt kanske 150-180 i kurvorna och då sätter man INTE fram foten, inte mer än en gång iallfall...:)
 
Motorskydd till 990 SM

http://www.mo-tech.de/produkt/index.php?produkt_id=2196&marken_id=484

Någon av er som har monterat någon sådan här grej på er motard?
Svarta motorskyddet under motorn. Dom har det till SMT men hur
stor skillnad kan det vara på SMT och SM?

Tyckte den var ganska snygg samt att jag skulle tycka
det var skönt med lite extra skydd när jag små busar på lite stigar
ibland med min 990 SM.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top