Ktm 950 sm

Tack för infon!

Super Duken kändes ganska vass vid både gaspådrag och motorbroms, blev lätt lite ryckig körning då man inte är van. Äre detsamma för 950:n och 990:n? Märks det någon skillnad att 950:n inte har insprut?

Jag reagerade också på att SDn är så av/på på gasen. Mycket kraftig motorbroms typ, gjorde färden lite ryckig i stan.

Min 950 känns inte alls lika av/på och 990 kan jag inte uttala mig om då jag inte testat...
 
Tjena!

Jo det var vi ni körde me! Nopp jag jobbar mitt i Staan, min hojj blev svart först sent igår kväll. Tror jag såg samma kille som dig i Kåge hamn igår, svart med orginalpipor. Jag har montat på mitt Acra redan (med insats):yoparty

Har du skaffat dig nån uppfattning om hojjen än...??

Perfekt med minst 3st 950s i stan, då kan man ju skylla på nån annan om nån sett en göra något "dumt"! kanske skulle beställt svart plast till min med...:D

Jag har hunnit med ca 130 mil och är grymt nöjd!
Riktigt rolig hoj som man även kan dra iväg en längre sväng jämfört med 660n.

Väntar som fan på mina Leo-Vince pipor som jag beställde i samband med hojköpet!

Enda orosmolnet nu är att min startmotor har börjat jävlas ibland när hojen är kall, det känns surt eftersom jag nyss var ner till Umeå å gjorde 100-mila service å det började nån dag efter det. Är inte allt för sugen att köra ner dit igen på ett tag...

Är det någon som vet om det med startmotorn bara kommer bli värre å värre eller om den bara bråkar nån gång då å då för vissa?
 
Haj, är det du som jobbar på Hedensbyn?
Har iaf sett en svart 950 där, men med orginalpipor...
Tror det var dig å 2 av dina polare jag å Brännström var ute å körde lite med förra eller förrförra sommaren när man körde 660?

Jag har iaf nyss köpt en orange 950, bara hunnit med drygt 100 mil...:yoparty

Det är nog min hoj du har sett på hedensbyn.
Kanske det var dig jag mötte idag på väg tillbaka från verkstan?
Roligt med fler sumo-piloter i stan, kände mig ganska ensam förra sommaren:)
Vi får träffas nån kväll och göra vägarna osäkra:yoparty
 
Det är nog min hoj du har sett på hedensbyn.
Kanske det var dig jag mötte idag på väg tillbaka från verkstan?
Roligt med fler sumo-piloter i stan, kände mig ganska ensam förra sommaren:)
Vi får träffas nån kväll och göra vägarna osäkra:yoparty


Jo det var det!
ja för fan att vi ska ut å leka nån afton, kanske tillomed haka på sporthojs-gänget nån onsdag?:yoparty

Det är nog min hoj du har sett på hedensbyn.
Kanske det var dig jag mötte idag på väg tillbaka från verkstan?
Roligt med fler sumo-piloter i stan, kände mig ganska ensam förra sommaren:)
Vi får träffas nån kväll och göra vägarna osäkra:yoparty


Jo det var det!
ja för fan att vi ska ut å leka nån afton, kanske tillomed haka på sporthojs-gänget nån onsdag?:yoparty

¨

Nån som vet var på internet man kan hitta en repair manual?
 
Last edited:
Är det någon som vet om det med startmotorn bara kommer bli värre å värre eller om den bara bråkar nån gång då å då för vissa?

Om det är en -05a eller -06a du köpt så är det inte ovanligt att startmotorn smäller ibland, låter/känns som att den "whip-lashar" när man startar.
Detta är som sagt ett ganska vanligt ett fel – oklart vad det egentligen beror på – men som täcks av garantin när du får jobbet gjort på en KTM-verkstad.
Fixade jut detta fel på min -06a för ca en månad sedan och nu funkar startmotorn på Mr NineFifty som en klocka:D
 
Det verkar vara nåra st som byt från orange plast till svart....
ska ni hålla på plasten eller vill ni bli av med den oranga?
det som sitter baktill, skulle va intresant. Pmà om du vill sälja!
 
Last edited:
Jag vill me´ha plast

Det verkar vara nåra st som byt från orange plast till svart....
ska ni hålla på plasten eller vill ni bli av med den oranga?
det som sitter baktill, skulle va intresant. Pmà om du vill sälja!

Jag vill gärna ha Orange plast för min har blivit "lite" repig. :confused:
 
Hej på er,

Jag är jättenöjd med min hoj men har en fråga till er andra med samma modell. Sidostödet som sitter på tycker jag inte om... för liten stödplatta för att våga ställa på mjukare underlag än betong och asfalt, bängligt att hitta igen med foten då man ska fälla ned det, det finns gott om motorcyklar som har exempel på bättre varianter. Är det någon utav er som har bytt eller gjort om orginal...? Eller är det bara jag som tycker det är aningen undermåligt?

/C
 
Medel mot ryckig gång

Jag upplever duken som lite ryckigare.
990sm var inte alls lika elak mot mig.
Finns ett annat gasreglage å köpa till duken (passar iofs på 950:in oxå) som gör den lite snällare.
950:in är en fruktansvärt skojig hoj iallfall.
Hypermotard e en trevlig rackare den med.

Har inte kört många hundra mil med min Sumo 950 05:a men undrar om ngn i forumet har tips på hur jag kan "öppna upp" lufttillförsel och tips på förgasarjusteringar. "Annat gasreglag" låter intressant. Jag upplever min sumo som ryckig på lägre varv, jobbig i stadstrafik och svårstartad när den är varm. Lelles vill kränga på mig Acrapipor och visst skulle det vara skoj med bättre sång & muller, men tänkte inleda ombyggnaden på en lägre nivå.
 
Dreva om gör ju nytta även om det inte påverkar motorgången mer än att man ev. höjer det varvtal man kör på och därmed gör att det är lättare att tex. krypköra.

Har dock inga tips om andra justeringar, det överlåter jag till någon annan.

/C
 
börja med att ta typ en dremel och öppna upp i locken på luftburken!
och höja nålen ett hack, ett steg större på låg farten,
sen kan du ju alltid göra som jag gjorde och öppna upp orginal burkarna istället för att lägga stora pengar på efter marknads prylar!
kostar inget om du inte har tummen mitt i handen, plus att du sparar ruskigt myck vikt oxå, om du som jag tar ut allt!
kom just på en sak du har väl strypt av den som man ska!!!
mvh markus
 
Jag hittade en tråd där dom hävdar att dom hittat så gott som optimala inställningar för KTM 950 i USA, ett pre-filter och lite andra nålar var det som visst gjorde susen. En snubbe har satt ihop ett kit som han säljer och jag har beställt - funkar det så lovade han rabatt vid gruppköp osv. Förhoppningsvis gör det hojen ännu gladare och drar lite mindre soppa.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=298612

http://www.advmachines.com/
 
börja med att ta typ en dremel och öppna upp i locken på luftburken!
och höja nålen ett hack, ett steg större på låg farten,
sen kan du ju alltid göra som jag gjorde och öppna upp orginal burkarna istället för att lägga stora pengar på efter marknads prylar!
kostar inget om du inte har tummen mitt i handen, plus att du sparar ruskigt myck vikt oxå, om du som jag tar ut allt!
kom just på en sak du har väl strypt av den som man ska!!!
mvh markus

Har inte gjort ett smack :huvet , På förra KTM:en (640 SM) monterade jag bort mastodontstrypluftburken och satte dit smidigare eftermarknadsluftfilter vilket gjorde den till en helt annan hoj.
Provar gärna att öppna upp luftburken men vill gärna veta hur jag "stryper av den som man ska". Låter MYCKET intressant :tummenupp
 
Sådär! Nu är även jag stolt ägare till en svart 950SM -06:a :D
Känns riktigt bra! Tyvärr öser regnet ner här så nån längre tur har jag inte hunnit med än..

Hojen är helt original så nu är frågan vad som bör göras?

16's drev beställt.
Slip-on ska beställas - lutar åt Leo Vince, får nya för strax under 6k. Andra förslag?
Strypningarna - är dessa ett måste att ta bort eller bara ren bonus? Tycker hojen går tillräckligt bra som den är nu men vissa skriver att deras går jämnare sen de tagit bort strypet. (Någon som har länk till grejerna man pluggar igen hålen med då man tagit bort strypningarna?)

Tänkte passa på att fixa allt på inbokade servicen om en månad. På killen i verkstan lät det dock som att förgasarna inte behövdes justeras bara för att man bytte slip-on och tog bort strypningarna, tycks mig har läst att det ändå är rekomenderat att göra?

Är det något jag glömt så fyll på! Ses på vägarna :)
 
Last edited:
Sådär! Nu är även jag stolt ägare till en svart 950SM -06:a :D
Känns riktigt bra! Tyvärr öser regnet ner här så nån längre tur har jag inte hunnit med än..

Hojen är helt original så nu är frågan vad som bör göras?

16's drev beställt.
Slip-on ska beställas - lutar åt Leo Vince, får nya för strax under 6k. Andra förslag?
Strypningarna - är dessa ett måste att ta bort eller bara ren bonus? Tycker hojen går tillräckligt bra som den är nu men vissa skriver att deras går jämnare sen de tagit bort strypet. (Någon som har länk till grejerna man pluggar igen hålen med då man tagit bort strypningarna?)

Tänkte passa på att fixa allt på inbokade servicen om en månad. På killen i verkstan lät det dock som att förgasarna inte behövdes justeras bara för att man bytte slip-on och tog bort strypningarna, tycks mig har läst att det ändå är rekomenderat att göra?

Är det något jag glömt så fyll på! Ses på vägarna :)

Kan bara hålla med dig, har samma fråga/frågor. Har hört samma sak om att det är ok att montera slipon's utan förgasarjustering, men verkar lite väl "enkelt". Mer blås ut, borde innebära behov av mer blås o soppa in. Vill dock börja med avstrypningen som tycks vara självklar för "alla". Jag står beredd med hammare, såg, slägga o glatt humör:D
 
Jag hittade en tråd där dom hävdar att dom hittat så gott som optimala inställningar för KTM 950 i USA, ett pre-filter och lite andra nålar var det som visst gjorde susen. En snubbe har satt ihop ett kit som han säljer och jag har beställt - funkar det så lovade han rabatt vid gruppköp osv. Förhoppningsvis gör det hojen ännu gladare och drar lite mindre soppa.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=298612

http://www.advmachines.com/

Det där låter riktigt intressant! Ser fram emot din rapport efter du monterat på hans grejer.
 
Kan bara hålla med dig, har samma fråga/frågor. Har hört samma sak om att det är ok att montera slipon's utan förgasarjustering, men verkar lite väl "enkelt". Mer blås ut, borde innebära behov av mer blås o soppa in. Vill dock börja med avstrypningen som tycks vara självklar för "alla". Jag står beredd med hammare, såg, slägga o glatt humör:D

Grattis till ett sjukt kul hoj-val!

Några tips på vettiga grejor att göra (finns så klart en del annat smått och gott, men om du vill börja med sånt som gör verklig skillnad rekommenderas följande):
1. Ta bort alla strypningar (SAS/EPC)
2. 16-drev
3. Slipon (är själv mkt nöjd m Akrapovic) OCH förgasarjusteringar, dvs höjda nålar och justering av luftskruvar (kolla inlägg från Spider på den här tråden för intressant info om ev munstycksbyten. Har själv inte bytt dem men är sjukt nöjd ändå).
4. Öppna luftburken (läs igenom tråden så hittar du massor av info om hur det kan göras).

Sen är det bara att köra – med hjärnan inkopplad – och njuta av en hoj med galet hög Fun Factor!

//Lars
 
Någon som vet vad plastkåpssetten kostar? Orange och svart dvs. Kommer de färdiga med dekaler?
 
SAS och EPC operation

Tjena,

Jag funderar på SAS och EPC removal. Jag har en beskrivning från Pete från ADVrider.com. PS. Tråden är så jäkla lång så jag orkar inte leta...

Funderingar:
1) Är det nåt man ska tänka på när man lossar tanken? Risk att det pissar?

2) Hur fick ni tag på pluggar, har Lelles? Nån som har inner- och yttermått på de anslutningar man ska plugga?

3) Nån som har ritning på täckbrickan där SAS ventilen sitter alt. kan man köpa färdigt?

4) Vad kostar SAS/EPC om man lämnar in den?

Jag har försökt få tag på Ragnar på Lelles i flera dagar nu så att lämna in har jag i princip gett upp. Tänkte främst låta dem få åtgärda startmotorn som lever fan då och då. Måste gå på garantin.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top