Ktm 950 sm

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag provkört min lite mer ordentligt med 16 drevet på fram. Fick upp den på trean på bara gas på första försöket :tummenupp
sen gjorde jag i och för sig tio försök till och misslyckade på alla ha ha :D
Jag försökte ta en runda inne i stan idag men det går fan inte att köra där. Så jävla mycket bilar överallt. Nästa gång blir det bulten i stället.

Hur är era att köra med på relativt låga varv? Min hackar/rycker lite när jag ligger på låga varv och kör, typ som att förgasarna är felinställda eller något. Har jag mellanvarv eller högre varv så är det lugnt.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har nu bytt till akrapovic och haft hojen på bestyckning hos Lelles. Jag säger bara jävlar min låda vad bågen gick nu! Ljudet kunde nog skrämma slag på gamla tanter också. Hade ju tänkt gå ut lite lugnt med db-killers på, men nu när man testat utan vill man nog ha det så :)
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
hur ser acrasystem ut invändigt? mina viper slipon har bara ett stort hål rakt igenom,funderar på att dämpa dom lite
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Hur är era att köra med på relativt låga varv? Min hackar/rycker lite när jag ligger på låga varv och kör, typ som att förgasarna är felinställda eller något. Har jag mellanvarv eller högre varv så är det lugnt.[/QUOTE]


Generellt känns symptomen igen (tycker iofs att det är bättre sen Akraprylarna kom på. Inbillning?) men det är ju svårt att säga om hojarna beter sig lika utan att veta närmare vilka varvtal vi pratar om. Ytterligare en anledning att få till ett SuMo-Sthlm-City-Get-Together, nicht wahr...? Ska bara bli fri från helvetesförkylningen med fet-feber jag drog på mig efter den något kylslagna Vaxholmsrepan i fredags.....:huvet
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Har nu bytt till akrapovic och haft hojen på bestyckning hos Lelles. Jag säger bara jävlar min låda vad bågen gick nu! Ljudet kunde nog skrämma slag på gamla tanter också. Hade ju tänkt gå ut lite lugnt med db-killers på, men nu när man testat utan vill man nog ha det så :)


hur mycket fick du betala för bestyckningen? vet du exakt vad dom gjorde?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
vet du exakt vad dom gjorde?
För förtifjuttonde gången :mad: - Lelles gör ingen ombestyckning p.g.a. slipon, dom höjer bara nålen ett hack och synkar möjligen förgasarna.

Snackade med Ragge senast i torsdags och han var mycket intresserad av att få resultatet av mina experiment (som skall göras nån gång när jag har tid:rolleyes: ).
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
För förtifjuttonde gången :mad: - Lelles gör ingen ombestyckning p.g.a. slipon, dom höjer bara nålen ett hack och synkar möjligen förgasarna.

Snackade med Ragge senast i torsdags och han var mycket intresserad av att få resultatet av mina experiment (som skall göras nån gång när jag har tid:rolleyes: ).

jag vet att du brukar säga detta. jag tänkte bara höra om det var någon som typ fått en arbetsbeskrivning på vad dom egentligen gjort. det borde man väl få när man pröjsat för det.
 

Costanza

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa lx125
Stulen KTM 950 i Mölndal

Då vart man av med hojen lagom till våren....
Den blev stulen mitt på dagen vid Mölndals stadshus...
regnr XEL 363
orange
bos slipon
pakethållare/handtag var bortplockat..

Hojen kommer säkert stolleköras i mölndal och kommer då höras mkt väl...
Ring gärna mig på 0739-220297
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Då vart man av med hojen lagom till våren....
Den blev stulen mitt på dagen vid Mölndals stadshus...
regnr XEL 363
orange
bos slipon
pakethållare/handtag var bortplockat..

Hojen kommer säkert stolleköras i mölndal och kommer då höras mkt väl...
Ring gärna mig på 0739-220297

fy fan va tråkigt.va av med min 640 i sommras.inte roligt.ska hålla ögonen öppna.
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Det skulle förvåna mig mycket om Lelles inte justerar bränsleblandningen för lågvarv förutom att höja nålarna och synka förgasarna.
Röda pilar på bilden
Om hojjen går ryckigt på jämn låg gas borde det vara dessa som skall justeras
carbs_bottom.jpg

Har för mig att jag läst någonstans att om man måste vrida in dom längre in än 1,5 varv från bottenläge skall man sätta i mindre lågvarvsmunstycken.
Och om man måste vrida ut dom mer än 2,5 varv från bottenläge så skall man sätta i större lågvarvsmunstycken.

Här är en sida som tar upp på ett väldigt logiskt sätt teoretiskt hur man justerar förgasarna

http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html

och här i bilder på 950 adventure men förgasarna är väll identiska

http://ktm950.info/how/carbs/Jetting/h2w_kit.html
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
hur mycket fick du betala för bestyckningen? vet du exakt vad dom gjorde?

Kan mycket väl vara så att jag blandat ihop begreppen angående det här med bestyckning och synkning. Nöjd med resultatet är jag iaf :)

Fick pynta ca 500:- för avstrypningskitet + 350:- för någon pryl till luftboxen, frågade inte så noga efter vad det var. Att jag inte fick betala mer antar jag har att göra med att detta egentligen skulle göras vid första servicen, men då fanns inte avstrypningskitet tillgängligt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången sens jag köpte den. riktig ligistkörning i stockholm i en timme. kan inte säga annat än att jag är klart missnöjd. jävla volvo 240 förgasare säger jag bara. min bara blöddrar och går ojämt osv. ibland kan jag bara vrida på lite på tvåan så har jag en 12'o klock wheelie direkt och nästa gång jag gör det låter det bara böööööööööö och så känns det som att man har fyrans växel i.
varje gång jag wheelat på tvåan och sen växlar till trean så tar det 2-3 sekunder innan jag överhuvudtaget kan få den att öka i fart. den är bara helt orkeslös och bööööar. flera gånger när jag wheelade på tvåan så hackade den när man låg på slangen. osv osv osv...
jag hoppas verkligen att det kommer att göra stor skillnad i slutet på veckan när jag får mina bos, höjer nålarna samt synkar förgasarna för går den så här kommer den inte bli långlivad i min ägo. avstrypningskittet måste jag få bort också.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången sens jag köpte den. riktig ligistkörning i stockholm i en timme. kan inte säga annat än att jag är klart missnöjd. jävla volvo 240 förgasare säger jag bara. min bara blöddrar och går ojämt osv. ibland kan jag bara vrida på lite på tvåan så har jag en 12'o klock wheelie direkt och nästa gång jag gör det låter det bara böööööööööö och så känns det som att man har fyrans växel i.
varje gång jag wheelat på tvåan och sen växlar till trean så tar det 2-3 sekunder innan jag överhuvudtaget kan få den att öka i fart. den är bara helt orkeslös och bööööar. flera gånger när jag wheelade på tvåan så hackade den när man låg på slangen. osv osv osv...
jag hoppas verkligen att det kommer att göra stor skillnad i slutet på veckan när jag får mina bos, höjer nålarna samt synkar förgasarna för går den så här kommer den inte bli långlivad i min ägo. avstrypningskittet måste jag få bort också.

det va märkligt.har hänt mig nån enstaka gång att den har blöddrat lite efter höga å långa weelis.man aldrig i närheten av det du beskriver.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången sens jag köpte den. riktig ligistkörning i stockholm i en timme. kan inte säga annat än att jag är klart missnöjd. jävla volvo 240 förgasare säger jag bara. min bara blöddrar och går ojämt osv. ibland kan jag bara vrida på lite på tvåan så har jag en 12'o klock wheelie direkt och nästa gång jag gör det låter det bara böööööööööö och så känns det som att man har fyrans växel i.
varje gång jag wheelat på tvåan och sen växlar till trean så tar det 2-3 sekunder innan jag överhuvudtaget kan få den att öka i fart. den är bara helt orkeslös och bööööar. flera gånger när jag wheelade på tvåan så hackade den när man låg på slangen. osv osv osv...
jag hoppas verkligen att det kommer att göra stor skillnad i slutet på veckan när jag får mina bos, höjer nålarna samt synkar förgasarna för går den så här kommer den inte bli långlivad i min ägo. avstrypningskittet måste jag få bort också.


Skumt. Något liknande har jag aldrig varit med om. Visst kan förgasarna göra att det blir litet ryckig på riktigt låga varv, men inte så som du beskriver det.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det är jävligt irriterade. Jag körde till jobbet idag och jag tycker inte ens att min går helt jämt på mellanvarv. åker jag på typ tvåan och håller mellangas så går det lite ojämt. rycker till lite ibland osv. jag har dock haft liknande problem med crosshojar tidigare och det har alltid varit förgasarna det berott på. på dem löste jag det genom att göra rent förgasarna. jag ska passa på och göra det när jag synkar och sätter på slipon.
 

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Har precis varit ute och kört med min riktigt ordentligt för första gången sens jag köpte den. riktig ligistkörning i stockholm i en timme. kan inte säga annat än att jag är klart missnöjd. jävla volvo 240 förgasare säger jag bara. min bara blöddrar och går ojämt osv. ibland kan jag bara vrida på lite på tvåan så har jag en 12'o klock wheelie direkt och nästa gång jag gör det låter det bara böööööööööö och så känns det som att man har fyrans växel i.
varje gång jag wheelat på tvåan och sen växlar till trean så tar det 2-3 sekunder innan jag överhuvudtaget kan få den att öka i fart. den är bara helt orkeslös och bööööar. flera gånger när jag wheelade på tvåan så hackade den när man låg på slangen. osv osv osv...
jag hoppas verkligen att det kommer att göra stor skillnad i slutet på veckan när jag får mina bos, höjer nålarna samt synkar förgasarna för går den så här kommer den inte bli långlivad i min ägo. avstrypningskittet måste jag få bort också.

Du skulle ju kunna koppla bort kontakterna till EPC ventilerna, då märks det ju om det är EPC eller om det är förgasarna som orsakar att den bara låter BÖÖÖÖÖÖ.
Om man river bort tanken så borde det väll gå att komma åt dom.

sas_epc_removal_003.jpg


sas_epc_removal_006.jpg
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har kvar allt mitt sas och epc och allt vad den där skiten heter. jag har inte tagit bort det för jag har ingen att plugga igen hålen med.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top