Ktm 950 sm

Jag hade tänkt att jag ska byta mitt framdrev nu. Jag är van vid att köra lättare motarder och crosshojar och då trampar man bara upp hela hojen på depåstöder, lossar bakhjulet, tar av kedjan från bakdrevet och sen kan man bara ta loss framdrevet. 950'in går ju inte att köra upp på depåstödet för den har ingen ram som är längst ner som man kan sätta depåstödet på. verkar som att man måste köpa ett sånt där sporthojdepåstöd som man sätter vid bakhjulet och så får man upp den i luften. är detta enda sättet att göra det på? det går ju inte att byta framdrevet utan att lossa bakhjulet och det går ju inte att lossa bakhjulet om det inte befinner sig i luften.
fråga två, var köper man ett depåstöd som passar till 950 till lägsta pris?

Edit: glöm fråga två. hittade denna http://www.jula.se/EsaImages/item/master/601030_d.jpg
kostar 399kr. blir ju perfekt.

en ny fråga dock. hur gör man för att använda ett sånt här stöd. man kan ju inte ha hojen stå på sidostödet och sen bara trampa upp den för då står den ju snett. om man har en kompis som kan hålla hojen upprätt och rak så är det ju inga problem, men jag mekar alltid själv så jag har inte den möjligheten. man vill ju inte göra sin första vurpa i garaget med nya hojen :D

du behöver inte lossa helt på bakdäcket bara slacka kedjan,men du måste plocka av hydralkopplingen först.
 
Nu har jag varit på jula och köpt ett depåstöd. Det fungerade hur bra som helst faktiskt så nu har jag drevat ner min också. 16 taggars fram. ska bli kul att se hur stor skillnad det gör. nu går det ju dock inte att köra. för halt ute.
jag hoppas att jag hinner få mina bosdämpare också innan jag provkör för det vore roligt att gå direkt från helt orginal till nerdrevat samt slip-on. borde bli rätt stor skillnad.

vad var det man skulle göra med förgasarna när man byter till slip-on? har för mig att jag läst att det räcker med att höja eller sänka nålen. vad var det man skulle göra och hur många hack ska nålen flyttas?
 
vad var det man skulle göra med förgasarna när man byter till slip-on? har för mig att jag läst att det räcker med att höja eller sänka nålen. vad var det man skulle göra och hur många hack ska nålen flyttas?[/QUOTE]

Fick som sagt Akra-anpassade fuggejusteringar gjorda på Lelles före påskavintern, då man justerade nålar och reglerade luft/soppaflöden (fan vet hur, det kanske du har bättre koll på?) utan att byta munstycken.
Resultat? Mr NineFifty går/låter äckligt bra = mer klipp i mellanregister/topp och klockren tantskrämmarsång:D
 
Vet att detta redan är diskuterat. Men det var längesen jag läste genom tråden och nu hinner jag inte läsa igenom den igen.
Undrar vad för handskydd som rekommenderas? Gärna såna som passar rakt på utan modd.

Regplåtshållare är även intressant, har redan sett glasmästarens bilder här i tråden, men det finns säkert mer varianter. Eller helt enkelt bilder på egna lösningar!!
 
Hämtade hem min sumo i torsdags (dock på kärra eftersom det är en massa vitt skit överallt här just nu), och när alla andra roade sig med att fira påsk så roade jag mig med att modda mitt nyförvärv.

Följande är än så länge gjort:
Jag har tagit bort backspeglar, framblinkers, skutspinnar, skutshandtag, bakskärm och bakblinkers. Jag har monterat GPR-slipon, barkbusters med integrerade blinkers, kraschpuckar vid motorn, baklampa med vitt glas och 16-framdrev.

De finns lite kvar att göra men det kommer efter hand.

Vägde originalburkarna mot slipon-piporna på en personvåg, så det blev väl inte helt exakt, men enligt den så vägde en originalpipa 4,8 kg och en GPR-pipa 1,0 kg. De e ju lite skillnad:yoparty .
 
vad var det man skulle göra med förgasarna när man byter till slip-on? har för mig att jag läst att det räcker med att höja eller sänka nålen. vad var det man skulle göra och hur många hack ska nålen flyttas?

Fick som sagt Akra-anpassade fuggejusteringar gjorda på Lelles före påskavintern, då man justerade nålar och reglerade luft/soppaflöden (fan vet hur, det kanske du har bättre koll på?) utan att byta munstycken.
Resultat? Mr NineFifty går/låter äckligt bra = mer klipp i mellanregister/topp och klockren tantskrämmarsång:D[/QUOTE]


jag snackade med lelles om att göra en justering och han sa att det skulle kosta typ 1000-1500kr. tycker fan att det är lite dyrt. vill gärna pilla själv istället. jag vet att det är någon som skrivit i denna tråd hur man ska göra men tråden är ju så lååååååååååååång
 
Morsning! Läste lite här och såg att en del av er är i från sthlm`s trakten ..
Skulle vara kul om vi samlades nån fin dag framöver vid typ Rosenhill och mullra loss med våra V-twinnar ..Superdukar och Supermoto 950 :tummenupp :yoparty
 
Fick som sagt Akra-anpassade fuggejusteringar gjorda på Lelles före påskavintern, då man justerade nålar och reglerade luft/soppaflöden (fan vet hur, det kanske du har bättre koll på?) utan att byta munstycken.
Resultat? Mr NineFifty går/låter äckligt bra = mer klipp i mellanregister/topp och klockren tantskrämmarsång:D


jag snackade med lelles om att göra en justering och han sa att det skulle kosta typ 1000-1500kr. tycker fan att det är lite dyrt. vill gärna pilla själv istället. jag vet att det är någon som skrivit i denna tråd hur man ska göra men tråden är ju så lååååååååååååång[/QUOTE]

Tror att dom byter hög och lågfarts munstycken.men har för mig att ett av dom va jävligt svårt att få tag på.kommer inte ihåg vilket.så dom brukar bara byta det ena.hur det är med trottel nålarna vet jag inte.
 
Packa på 950:n?

Vad kör ni för stuk om ni ska toura en sväng? Blir inte nåt Italien eller Luleå med den här, för långt, men kanske en långhelg till eller mot Norge från Sthlm.

Jag tror att min 30 liters, max utrullad, packrulle funkar perfekt med originalpackhållaren. Undrar däremot om/vad för slags tankväska som funkar på den här hojen och vad man får hosta upp. Har nån bilder så släng gärna upp.
 
. Undrar däremot om/vad för slags tankväska som funkar på den här hojen och vad man får hosta upp. Har nån bilder så släng gärna upp.

här är en bild på KTM:s tankväska tror att den kostar ca:1200:-
yhst-52373271332629_1991_5346454


Och här en mindre som ser smidig ut tror att den kostar 500-600:-
yhst-52373271332629_1993_2255798


Den lilla planerar jag att köpa
 
jag snackade med lelles om att göra en justering och han sa att det skulle kosta typ 1000-1500kr. tycker fan att det är lite dyrt. vill gärna pilla själv istället. jag vet att det är någon som skrivit i denna tråd hur man ska göra men tråden är ju så lååååååååååååång


Det verkar som att många nöjjer sig med att flytta upp nålarna 2 steg samt justera "luftskruven" .några verkar byta huvudmunstycket till 165 på främre och 170 på bakre förgasaren.
här är en sida som verkar ta upp det mesta ang. förgasar justering på ktm 950

http://ktm950.info/how/carbs/carb_jetting.html
 
Last edited:
Hämtade hem min sumo i torsdags (dock på kärra eftersom det är en massa vitt skit överallt här just nu), och när alla andra roade sig med att fira påsk så roade jag mig med att modda mitt nyförvärv.

Följande är än så länge gjort:
Jag har tagit bort backspeglar, framblinkers, skutspinnar, skutshandtag, bakskärm och bakblinkers. Jag har monterat GPR-slipon, barkbusters med integrerade blinkers, kraschpuckar vid motorn, baklampa med vitt glas och 16-framdrev.

De finns lite kvar att göra men det kommer efter hand.

Vägde originalburkarna mot slipon-piporna på en personvåg, så det blev väl inte helt exakt, men enligt den så vägde en originalpipa 4,8 kg och en GPR-pipa 1,0 kg. De e ju lite skillnad:yoparty .


Dig var det fart i. Hehe.

Ordnade du med motstånd och så för att få till blink-raten? Fick inte till det riktigt på min, antar att motsåndet jag monterade var för klent...

Släng upp lite bilder btw!:tummenupp
 
Förutsättning: Allt avgasreningstjafs är borttaget och *ordentligt* pluggat, inge tjuvluft här inte.

Det som normalt görs (hos t.ex. Lelles) är att nålarna höjs ett steg (inte två, det blir för mycket - har själv testat). Sedan synkas förgasarna också (=ratta luftskruvar). Det är inget man gör lite sådär på känn utan det krävs klocka till det.

Byta munstycken görs i normalfallet alltså inte utan det funkar tillräckligt bra ändå. OM man nu trots det skulle vilja byta så säger min ryggmärg att det är lågfarten som måste upp - det är där den behöver lite. På högfarten går den skitbra som det är. OCH det är nu problemen dyker upp. KTM säljer inga lågfartsmunstycken över huvud taget. Förgasarna som sitter på hojarna sitter också på några gamla Kawwor och HDs (om jag nu kommer ihåg rätt) så det blir till att jaga lite för att få tag i dom munstyckena.

MEN, dom allra flesta klarar sig med att höja nålen ett hack och synka förgasarna. Skall man göra mer än det så krävs en näve munstycken (låg- och högfart) och en bra bänk.

Vad gäller priset så är det ju tiden som kostar. Det tar en stund att riva ner, flytta clips, synka så...... Gör det i samband med en normal service så spar du lite.

OCH, om du nu flyttar nål/clips själv - var försiktiga med membranen i förgasarna. Kan vara bökiga att få på plats igen och passar man sig inte så..... Noggrannhet och tålamod är det som gäller. Och ha tid på dig - hela grejen tar en stund första gången.

Ytterligare OCH, det sitter små brickor på nålen. Var förbannat noggrann med hur dom sitter och att du inte tappar bort någon. Det kan också vara så att dom ligger kvar i botten på sliden när man lyfter nålen så..... Håll koll.

.
 
Last edited:
Tack! Men priserna, stämmer det? Kollade hos den här tysken och det var ju inte gratis direkt... Ser ut som 130 EUR för den lilla och 160 EUR för den stora. Det blir nog den lilla för mig också.

http://www.ktm-versand.de/index.php/cat/c161_TRAVELLING.html/XTCsid/f459d8861880b9046e0dc094ef2e339f

här är en bild på KTM:s tankväska tror att den kostar ca:1200:-

Och här en mindre som ser smidig ut tror att den kostar 500-600:-

Den lilla planerar jag att köpa
 

Bifogat

  • 950_tankbags.jpg
    950_tankbags.jpg
    127.6 KB · Visningar: 115
Förutsättning: Allt avgasreningstjafs är borttaget och *ordentligt* pluggat, inge tjuvluft här inte.

Det som normalt görs (hos t.ex. Lelles) är att nålarna höjs ett steg (inte två, det blir för mycket - har själv testat). Sedan synkas förgasarna också (=ratta luftskruvar). Det är inget man gör lite sådär på känn utan det krävs klocka till det.

Byta munstycken görs i normalfallet alltså inte utan det funkar tillräckligt bra ändå. OM man nu trots det skulle vilja byta så säger min ryggmärg att det är lågfarten som måste upp - det är där den behöver lite. På högfarten går den skitbra som det är. OCH det är nu problemen dyker upp. KTM säljer inga lågfartsmunstycken över huvud taget. Förgasarna som sitter på hojarna sitter också på några gamla Kawwor och HDs (om jag nu kommer ihåg rätt) så det blir till att jaga lite för att få tag i dom munstyckena.

MEN, dom allra flesta klarar sig med att höja nålen ett hack och synka förgasarna. Skall man göra mer än det så krävs en näve munstycken (låg- och högfart) och en bra bänk.

Vad gäller priset så är det ju tiden som kostar. Det tar en stund att riva ner, flytta clips, synka så...... Gör det i samband med en normal service så spar du lite.

OCH, om du nu flyttar nål/clips själv - var försiktiga med membranen i förgasarna. Kan vara bökiga att få på plats igen och passar man sig inte så..... Noggrannhet och tålamod är det som gäller. Och ha tid på dig - hela grejen tar en stund första gången.

Ytterligare OCH, det sitter små brickor på nålen. Var förbannat noggrann med hur dom sitter och att du inte tappar bort någon. Det kan också vara så att dom ligger kvar i botten på sliden när man lyfter nålen så..... Håll koll.

.


tack för svaret!!! klockrent. detta fixar jag skitlätt själv. jag har vakummätare jag köpte på biltema. dom har jag synkat förgasare på en honda fireblade med förut och fått klockrent resultat. då ska jag använda dom igen.
nu väntar jag bara på att mina bosdämpare ska dyka upp från tyskland, om dom nu gör det :gnissla
 
Morsning! Läste lite här och såg att en del av er är i från sthlm`s trakten ..
Skulle vara kul om vi samlades nån fin dag framöver vid typ Rosenhill och mullra loss med våra V-twinnar ..Superdukar och Supermoto 950 :tummenupp :yoparty

Visst ska vi det:D !
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top