Ktm 950 sm

Saxat från KTMforum.co.uk av Richard_C

This help?

01Gearsensorconnector.jpg

Select the correct connector (there are three)


02Gearsensorconnectorpins.jpg

Un-couple the connector to expose the three pins. You can see the plastic tongues beneath the metal pins.


03Unclippinggearsensorconnectorpins.jpg

Using a jewellers screwdriver or similar, press down to disengage the plastic toungue. At the same time, holding the relevant wire, pull out the pins from the other end of the connector.


04Gearsensorconnectorpinsremoved.jpg

Remove the grey and yellow/brown cables.


05Heatshrinkinsulationongearsensorc.jpg

You can use heatshrink or insulating tape to cover the two pins. (The third pin has been removed to allow the heatshrink to be fitted in the next stage.


06Heatshrinktosecurethegearsensorco.jpg

Larger heatshrink sleeve used to secure the loose cables. You could use insulating tape instead.


07Rubberbungstosealopengearsensorco.jpg

The connector reassembled with some rubber grommets used to plug the open holes (this is not essential).


Hoppas det kommer till användning.. ska göra detta efter 750mils servicen tänkte jag när Leo kannorna åker på..
Känns som ett enkelt ingrepp som är enkelt att återställa..
Har för mig att om man tar bort alla tre så kommer en varningslampa lysa på instrumentpanelen... :va
 
Last edited:
Är det till EPC'n? Isåfall jävligt smidigt, slipper riva tank o dyl.. Om lampan tänds när man tar bort alla 3 kan man ju prova att koppla isär den och provköra och om man tycker det blev någon skillnad pilla bort 2 av kalarna och isolera dem.
 
Är det till EPC'n? Isåfall jävligt smidigt, slipper riva tank o dyl.. Om lampan tänds när man tar bort alla 3 kan man ju prova att koppla isär den och provköra och om man tycker det blev någon skillnad pilla bort 2 av kalarna och isolera dem.

japp.. är till EPCn..
3:e lampan tror jag är till neutral lampan..
 
Märkte du någon skillnad?



Du kommer inte att bli besviken, när man köper KTM skall man ha i bakhuvudet att kvaliteten på div detaljer kanske inte är lika bra som på tex en japs hoj, men det är garanterat mer hardcore :)

Skulle vilja säga att skillnaden är minimal.

Angående kvaliteten på KTM så skulle jag nog vilja säga att
detaljfinishen och kvaliteten på KTM är bättre än hos många andra
tillverkare. Däremot så kan de förbättra kvaliteten motormässigt.
LC8orna har ju en del typiska felkonstruktioner som kan spöka. Men det finns nog likande "sjukdomar" hos de flesta tillverkare oxå.
 
Skulle vilja säga att skillnaden är minimal.

Angående kvaliteten på KTM så skulle jag nog vilja säga att
detaljfinishen och kvaliteten på KTM är bättre än hos många andra
tillverkare. Däremot så kan de förbättra kvaliteten motormässigt.
LC8orna har ju en del typiska felkonstruktioner som kan spöka. Men det finns nog likande "sjukdomar" hos de flesta tillverkare oxå.

Då har vi olika åsikter om det mesta :)

Ang kvaliteten, jag har haft en 690 Duke och en 950 sm båda har haft fel på instrumenteringen, det har jag inte haft på någon av mina 10 japs r-hojar...

Nu har jag ryckt isär kontakten enl beskrivningen ovanför.. 2an blev det en rejäl skillnad på och att dra upp den på slangen på 3an runt 120 går som en dans :)
 
TjaOo!

Dags att byta bakhjul på hojjen nu så jag undrar vad för däck ni rekomenderar ?
och tar man hem de via vanlig däckfirma ?

kör ca 70% asfalt och 30% Offroad, Nån bankörning blir det nog inte i år.
tack på förhand folks :)
 
Den där texten lovar ju guld och gröna skogar, är det någon här som provat?

EPC är en strypning som påverkar 2ans och 3ans växel, och märks tydligast när man mosar på max från ca 4-5000 varv. Med EPC inkopplat händer inte mycket, med EPC bortkopplat svarar hojjen precis som man förväntar sig. Gjorde stor skillnad på både min fd Sumo och nuvarande SuperDuke:D
 
Nu har jag provat NiNs tips ang. stötdämparna, vilken skillnad!!! Men ska släppa efter lite mer, eftersom jag väger mindre, kommer bli guld!
 
precis kopplat bort epc:n med hjälp av bilderna här uppe.

inge problem. ute och provkörde. verkar svara fint på gasen. dock så är det blött så jag fega ur lite ;)

trevlig helg!
 
Nu har jag provat NiNs tips ang. stötdämparna, vilken skillnad!!! Men ska släppa efter lite mer, eftersom jag väger mindre, kommer bli guld!

Kul!

Jag håller på (det går iof sjukt långsamt) med att fixa en databas där man kan lägga in sina inställningar och hur man tycker att det funkar.
http://wiggum.imslab.net/hoj/
Får se hur det går och när det blir klart.....
 
Last edited:
pojkar!

ska jag hämta ett 16 drev hos någon återförsäljare, eller beställa från nätet, och i såfall. vart då?

visst, finns på ebay, men jag tänkte ifall det finns någon sida som har nåt?!

mvh
 
pojkar!

ska jag hämta ett 16 drev hos någon återförsäljare, eller beställa från nätet, och i såfall. vart då?

visst, finns på ebay, men jag tänkte ifall det finns någon sida som har nåt?!

mvh

Finns här för 290 riksdaler...MC-WEB

Och för att spara lite på frakt och sånt så kan du ju köpa ett par kolfiberfälgar medans du är igång :D
 
Hur ligger serviceintervallerna på 950n? 750 mil va? Vad görs vid 750 isf? Har eventuellt en 950 på gång som rullat 650 i nuläget. Tänkte på hur man kanske bör pruta iomed kommande service. Säkert en fråga som också ställts många ggr. Tack på förhand
 
Dåså, 25 mil tror jag mätaren stod på idag när jag ställde in hojen efter en kanonrepa.. Huddinge-Bulten-Vaxolm-Värmdö-Huddinge...

Det blir bara roligare för varje gång, nu ser jag fram emot banåkningen 10/6 så man får se hur den beter sig där :)

Vad kör ni med för motorolja i era hojar?
 
Hur ligger serviceintervallerna på 950n? 750 mil va? Vad görs vid 750 isf? Har eventuellt en 950 på gång som rullat 650 i nuläget. Tänkte på hur man kanske bör pruta iomed kommande service. Säkert en fråga som också ställts många ggr. Tack på förhand

Man gör en service vid 100 och sen är det 750-mils intervaller, alltså sker nästa service vid 850. Då byts motorolja, filter, bromsvätska och kopplingsvätska. Kostar ca 2500 med förbrukningsmaterial.
 
Någon som har satt kraschpuckar på eran hoj ?
Har hittat dessa. http://www.coyotemoto.com/products.asp?prodid=52&depid=10

Någon som testat dom eller har några andra att rekommendera ?
Eftersom självrisken är hög på offroad försäkringen så kunde det kanske vara värt att köpa ett par puckar som skyddar vid en lättare krasch..

Finns ju dom som de står KTM på.. Måste ju va mycket bättre :tummenupp
Hoppas man slipper testa om dom funkar bra..
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top